Een bijzonderheid in Genesis 1 en 2

Plaats reactie
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Een bijzonderheid in Genesis 1 en 2

Bericht door Mannetje »

Bij het bestuderen van Genesis 1 en 2 viel het mij op dat in Genesis 1 en het begin van hoofdstuk 1 de naam "HEERE" niet wordt gebruikt.
Vanaf Genesis 2:4 tot het einde van het hoofdstuk is het juist opvallend dat enkel de naam "HEERE God" wordt gebruikt.
Dit duurt trouwens tot het einde van hoofdstuk 4, waar Eva wel over "God" spreekt, maar Mozes bij het handelen van God steeds consequent HEERE gebruikt.
In hoofdstuk 5 gebruikt Mozes voor het eerst weer "God", zonder dat er HEERE bij staat.

Weet iemand hier een verklaring voor?
-
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een bijzonderheid in Genesis 1 en 2

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Bij het bestuderen van Genesis 1 en 2 viel het mij op dat in Genesis 1 en het begin van hoofdstuk 1 de naam "HEERE" niet wordt gebruikt.
Vanaf Genesis 2:4 tot het einde van het hoofdstuk is het juist opvallend dat enkel de naam "HEERE God" wordt gebruikt.

Weet iemand hier een verklaring voor?
Ik heb er ooit iets over gelezen. Ik weet niet meer waar, als ik het vindt plaats ik het wel. Maar vanmiddag niet, want we staan nu op het punt om even een wandelingetje te maken (door de bittere koude en door de scherpe noordenwinden die in onze aangezichten striemt ofzo)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een bijzonderheid in Genesis 1 en 2

Bericht door Mara »

Hier kun je er iets over vinden:
https://www.amen.nl/artikel/1512/de-nam ... -testament

Raar is dat toch, je leest jarenlang de Bijbel en opeens valt je iets op, wat je nooit eerder gezien hebt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Een bijzonderheid in Genesis 1 en 2

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef:Bij het bestuderen van Genesis 1 en 2 viel het mij op dat in Genesis 1 en het begin van hoofdstuk 1 de naam "HEERE" niet wordt gebruikt.
Vanaf Genesis 2:4 tot het einde van het hoofdstuk is het juist opvallend dat enkel de naam "HEERE God" wordt gebruikt.
Dit duurt trouwens tot het einde van hoofdstuk 4, waar Eva wel over "God" spreekt, maar Mozes bij het handelen van God steeds consequent HEERE gebruikt.
In hoofdstuk 5 gebruikt Mozes voor het eerst weer "God", zonder dat er HEERE bij staat.

Weet iemand hier een verklaring voor?
Daar zijn wel verklaringen voor. Voor een korte kennismaking met deze verklaringen kun je de site van de NBV raadplegen en dan zoeken op vertaalaantekeningen. Gezien de gevoeligheid ten aanzien van deze verklaringen, ga ik daar verder niet op in.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Een bijzonderheid in Genesis 1 en 2

Bericht door refo »

Mannetje schreef:Bij het bestuderen van Genesis 1 en 2 viel het mij op dat in Genesis 1 en het begin van hoofdstuk 1 de naam "HEERE" niet wordt gebruikt.
Vanaf Genesis 2:4 tot het einde van het hoofdstuk is het juist opvallend dat enkel de naam "HEERE God" wordt gebruikt.
Dit duurt trouwens tot het einde van hoofdstuk 4, waar Eva wel over "God" spreekt, maar Mozes bij het handelen van God steeds consequent HEERE gebruikt.
In hoofdstuk 5 gebruikt Mozes voor het eerst weer "God", zonder dat er HEERE bij staat.

Weet iemand hier een verklaring voor?
Dit is wel bekend. Sommigen menen dat dat komt doordat er verschillende schrijvers aan het werk zijn geweest. Mozes zou hun geschriften gebundeld hebben tot wat we nu Genesis noemen.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een bijzonderheid in Genesis 1 en 2

Bericht door DDD »

Het gaat toch vrij duidelijk om twee beschrijvingen. Daarom hebben ze ook een andere stijl. Dat is al heel veel bijbeluitleggers opgevallen, en als dat in een bijbelverklaring niet aan de orde komt, dan vind ik dat wel wat zorgelijk.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Een bijzonderheid in Genesis 1 en 2

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Het gaat toch vrij duidelijk om twee beschrijvingen. Daarom hebben ze ook een andere stijl. Dat is al heel veel bijbeluitleggers opgevallen, en als dat in een bijbelverklaring niet aan de orde komt, dan vind ik dat wel wat zorgelijk.
Ik heb het idee dat dit nogal gevoelig ligt bij de achterban van dit forum.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Een bijzonderheid in Genesis 1 en 2

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Het gaat toch vrij duidelijk om twee beschrijvingen. Daarom hebben ze ook een andere stijl. Dat is al heel veel bijbeluitleggers opgevallen, en als dat in een bijbelverklaring niet aan de orde komt, dan vind ik dat wel wat zorgelijk.
Ik heb het idee dat dit nogal gevoelig ligt bij de achterban van dit forum.
En terecht!! Lees deze betrouwbare uitleg van het auteurschap van Genesis maar.

https://logos.nl/wie-schreef-genesis-mozes/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Een bijzonderheid in Genesis 1 en 2

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
En terecht!! Lees deze betrouwbare uitleg van het auteurschap van Genesis maar.

https://logos.nl/wie-schreef-genesis-mozes/
Ik ga hierover niet verder in discussie.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een bijzonderheid in Genesis 1 en 2

Bericht door DDD »

Ik vind het een artikel met een zeldzaam nare toon. Ik ben niet zo geïnteresseerd in geruzie over de oorspronkelijke teksten van Genesis, maar ik zou niet al te blijmoedig mij op zo'n tekst beroepen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Een bijzonderheid in Genesis 1 en 2

Bericht door Luther »

De totstandkoming van een Bijbelboek is veelal een lang proces geweest, waar in de meeste gevallen meerdere mensen bij betrokken zijn geweest. Hoe dat precies is gegaan, is niet echt meer sluitend te achterhalen. In de meeste Bijbelcommentaren vind je daarover heel wat informatie. De eerste vijf boeken van de Bijbel worden 'van Mozes' genoemd, omdat hij een centrale figuur is in het Oude Testament. Dat wil niet zeggen dat hij van alle verzen ook de eerste auteur is geweest. Van delen waarschijnlijk wel, maar ook na Mozes' dood is er nog een redactiefase geweest. Het boek Deuteronomium zoals wij dat kennen, vertoont ook sporen van de tijd van Salomo.
Als dat vanuit meerdere bronnen is samengesteld door een redacteur, of via een langer proces van redactie dan hoeven we daar niet zo van te schrikken. Dat heeft de Heilige Geest allemaal willen gebruiken om ons Gods Woord te geven. Dat staat ook in de grondslag van dit forum:
NGB, art. 3: Het Woord van God
Wij belijden dat dit Woord van God niet is gezonden noch voortgebracht door de wil van een mens, maar de heilige mensen Gods, door de Heilige Geest gedreven zijnde, hebben (het) gesproken, zoals de heilige Petrus zegt. Daarna heeft God, door een bijzondere zorg, die Hij voor ons en onze zaligheid draagt, Zijn knechten de profeten en apostelen geboden Zijn geopenbaarde woord bij geschrift te stellen; en Hij Zelf heeft met Zijn vinger de twee tafelen der wet geschreven. Hierom noemen wij zulke schriften: Heilige en Goddelijke Schriften.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Een bijzonderheid in Genesis 1 en 2

Bericht door Arja »

Mannetje schreef:Bij het bestuderen van Genesis 1 en 2 viel het mij op dat in Genesis 1 en het begin van hoofdstuk 1 de naam "HEERE" niet wordt gebruikt.
Vanaf Genesis 2:4 tot het einde van het hoofdstuk is het juist opvallend dat enkel de naam "HEERE God" wordt gebruikt.
Dit duurt trouwens tot het einde van hoofdstuk 4, waar Eva wel over "God" spreekt, maar Mozes bij het handelen van God steeds consequent HEERE gebruikt.
In hoofdstuk 5 gebruikt Mozes voor het eerst weer "God", zonder dat er HEERE bij staat.

Weet iemand hier een verklaring voor?
Er is een geestelijke betekenis in het gebruik van deze verschillende namen. Het is meer dan 'redelijk' om te geloven, dat de grote en oneindige en heilige God ons deze verschillende namen gegeven heeft om de verschillende aspecten van Zijn Wezen en de verschillende betrekkingen die hij met Zijn schepselen onderhoudt, tot uitdrukking te brengen.

Elohim is de algemene naam van God met betrekking tot de schepping en onderhouding van de wereld, dus van Zijn werken.
Als JHWH is Hij de God van de openbaring in het tot uitdrukking brengen van Zichzelf in Zijn wezenlijke, morele en geestelijke attributen. Maar Hij is in het bijzonder als JHWH de God van de openbaring aan Israël. Voor Jafeth en diens afstammelingen is Hij de Elohim, de hoogverheven Godheid, maar voor Sem en diens afstammelingen door Abraham en Isaäk, is Hij JHWH. De Elohim van Israël (wanneer zij niet afvallig waren) was JHWH, die Zich speciaal aan hen had geopenbaard.

Het is heel treffend om op te merken dar de afwisseling van deze twee namen van de Godheid, het hele O.T door na Exodus 6:3 geschiedt. Meer algemene boeken als Prediker, Daniël, Jona, spreken uitsluitend van Elohim. De speciaal op Israël betrekking hebbend, streng theocratische en historische boeken, hoofdzakelijk JHWH.
Het is als JHWH dat God de mens in het paradijs onder zedelijke verplichtingen stelt met een waarschuwing voor straf wegens ongehoorzaamheid. Hoe vol betekenis is het dat, wanneer de satan Eva verleidt tot ongehoorzaamheid, satan niet de naam JHWH gebruikt, maar alleen Elohim. En ook Eva durft die naam niet te gebruiken in haar antwoord aan hem. Is dat omdat de naam JHWH niet bekend was, of eerder omdat de opzettelijke bedoeling van satan om te bedriegen en een beginnend gevoel van schuld in Eva De Naam doet vermeiden? Kan iemand kwaad doen en tegelijkertijd De Naam noemen? En hoe vol betekenis is het dat, dat zij na hun zonden zich verbergen en dan de stem van JHWH horen, die zegt: 'waar zijt gij?' en rekenschap vraagt van hun daden.
Bron: Jukes, The Names of God in Holy Scriptures, Webb-peploe, The Titles of Jehova gebruikt door Nathan Stone
Plaats reactie