Preken beluisteren op internet

Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hoopvol »

Jantje schreef:Dat maakt me toch erg nieuwsgierig...

Het gebeurt tenslotte niet elke dag dat een GGiN'er zoiets aanbeveelt. ;)

Ik ga proberen tijd vrij te maken om deze serie ook te beluisteren.
Hopelijk word het gezegend !
Maar waarom zou een GGiNer dit niet aanbevelen?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Hoopvol schreef:
Jantje schreef:Dat maakt me toch erg nieuwsgierig...

Het gebeurt tenslotte niet elke dag dat een GGiN'er zoiets aanbeveelt. ;)

Ik ga proberen tijd vrij te maken om deze serie ook te beluisteren.
Hopelijk word het gezegend !
Maar waarom zou een GGiNer dit niet aanbevelen?
GGiN'ers hebben nu eenmaal een stempel gekregen uiterst behoudend en onverzettelijk te zijn.
Onzin natuurlijk, maar je haalt die ingesleten karikaturen niet zomaar uit de hoofden die jarenlang zo zijn ingegeraveerd. Ik denk dat dit hier een rol speelt.
Overigens, wat voor de GGiN als kerkverband geldt, dat geldt ook individueel voor mensen die nu eenmaal dit stempel hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hoopvol »

-DIA- schreef:
Hoopvol schreef:
Jantje schreef:Dat maakt me toch erg nieuwsgierig...

Het gebeurt tenslotte niet elke dag dat een GGiN'er zoiets aanbeveelt. ;)

Ik ga proberen tijd vrij te maken om deze serie ook te beluisteren.
Hopelijk word het gezegend !
Maar waarom zou een GGiNer dit niet aanbevelen?
GGiN'ers hebben nu eenmaal een stempel gekregen uiterst behoudend en onverzettelijk te zijn.
Onzin natuurlijk, maar je haalt die ingesleten karikaturen niet zomaar uit de hoofden die jarenlang zo zijn ingegeraveerd. Ik denk dat dit hier een rol speelt.
Overigens, wat voor de GGiN als kerkverband geldt, dat geldt ook individueel voor mensen die nu eenmaal dit stempel hebben.
Is ds Baan niet uiterst behoudend?
Waarom ik dat zo vraag, ik ken heel ds Baan niet. Ik had nog nooit van hem gehoord. Toen kwam die preek en dat was een heel bijzondere preek.

Gisteravond vroeg ik me af of het invloed heeft als je heel kritisch luistert. En dan bedoel ik niet dat de preek naast de Bijbel gelegd word, maar kritisch over bijzaken, accenten. Ik kwam voor mezelf tot de conclusie dat als ik bevooroordeeld naar een preek luister dat ik de inhoud van de preek tegenwerk. Gelukkig ben ik in dit geval volledig blanco gaan luisteren en daar ben ik blij om. En daarom heb ik nadien meerdere preken van die man geluisterd en daar kan ik wel van zeggen dat die man zeer confronterend preekt, voor mij althans, en dat ik geen onbijbelse lijn in zijn prediking kan ontdekken.
Daarom, misschien moeten we minder naar uiterlijkheden, bijzaken en accenten luisteren, maar ontvankelijk als een kind en onderzoekelijk als de Bereërs.
DDD
Berichten: 28663
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Behoudend of niet behoudend gaat natuurlijk ook eigenlijk altijd om bijzaken. Behoudend zijn heeft verder niet zoveel te maken met rechtzinnigheid, al kan er bij veranderingen ook een verslechtering zijn.

Maar ik probeer je wijze woorden ook in mijn leven toe te passen. Het is voor mij lastig om geen opzet te vermoeden bij vreemd gedrag, en dat is waarschijnlijk ook andersom een probleem voor mensen die vinden dat een dominee te gewoon doet.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:Ik weet niet of ik het alleen zie, maar ik een duidelijker wordende tweedeling op dit forum, die het onderling goed met elkaar kunnen vinden als het eropaan komt. Sommige mensen kunnen, zo het lijkt dan rekkelijker zijn. Misschien is het goed dat we ons verdiepen in wat 'rekkelijk' eigenlijk is, en wie ze in het verleden waren?
DIA denk niet zo in hokjes, ik was het van de week nog zo met je eens over de preken van ds Gunst.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:Ik weet niet of ik het alleen zie, maar ik een duidelijker wordende tweedeling op dit forum, die het onderling goed met elkaar kunnen vinden als het eropaan komt. Sommige mensen kunnen, zo het lijkt dan rekkelijker zijn. Misschien is het goed dat we ons verdiepen in wat 'rekkelijk' eigenlijk is, en wie ze in het verleden waren?
DIA denk niet zo in hokjes, ik was het van de week nog zo met je eens over de preken van ds Gunst.
Daar zal DIA als het goed is geen antwoord op geven ;):
Zita schreef:
-DIA- schreef:Ik weet niet of ik het alleen zie, maar ik een duidelijker wordende tweedeling op dit forum, die het onderling goed met elkaar kunnen vinden als het eropaan komt. Sommige mensen kunnen, zo het lijkt dan rekkelijker zijn. Misschien is het goed dat we ons verdiepen in wat 'rekkelijk' eigenlijk is, en wie ze in het verleden waren?
Niet in dit topic. Hier gaat het over preken beluisteren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28663
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Maar bij preken beluisteren, is het niet om het even hoe we dat doen. Dus ik vind het zeer ter zake.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door J.C. Philpot »

https://www.youtube.com/watch?v=OYJyycC ... Haastrecht
Ds. M. van Kooten - Jesaja 53 - H.C. zondag 15
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Ik hoor hier een preek, en ik vraag me af van wie die is? Volgens mij spreekt deze dominee rechtzinnig.

https://www.gezangenboek.nl/liederen/tw ... -en-gebed/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4072
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Maanenschijn »

-DIA- schreef:Ik hoor hier een preek, en ik vraag me af van wie die is? Volgens mij spreekt deze dominee rechtzinnig.

https://www.gezangenboek.nl/liederen/tw ... -en-gebed/
Op de site staat ds. L Vroegindeweij (Delft).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

Maanenschijn schreef:
-DIA- schreef:Ik hoor hier een preek, en ik vraag me af van wie die is? Volgens mij spreekt deze dominee rechtzinnig.

https://www.gezangenboek.nl/liederen/tw ... -en-gebed/
Op de site staat ds. L Vroegindeweij (Delft).
DIA, volgens mij begin ik je door te krijgen ;)
Het onbegrip waar jij hier vaak tegenaan loopt heeft een heel eenvoudige oorzaak, denk ik.
Jij stelt ouderwets en verheven taalgebruik gelijk met rechtzinnig, en wat moderner met onrechtzinnig.

Dat is natuurlijk onterecht ( ds JW Kersten kreeg een soortgelijk verwijt al vanwege zijn taalgebruik) maar voor mij wel goed om te weten :super
Op basis van het taalkleed dat een ds gebruikt weten we voortaan hoe jij hem waardeert.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
Maanenschijn schreef:
-DIA- schreef:Ik hoor hier een preek, en ik vraag me af van wie die is? Volgens mij spreekt deze dominee rechtzinnig.

https://www.gezangenboek.nl/liederen/tw ... -en-gebed/
Op de site staat ds. L Vroegindeweij (Delft).
DIA, volgens mij begin ik je door te krijgen ;)
Het onbegrip waar jij hier vaak tegenaan loopt heeft een heel eenvoudige oorzaak, denk ik.
Jij stelt ouderwets en verheven taalgebruik gelijk met rechtzinnig, en wat moderner met onrechtzinnig.

Dat is natuurlijk onterecht ( ds JW Kersten kreeg een soortgelijk verwijt al vanwege zijn taalgebruik) maar voor mij wel goed om te weten :super
Op basis van het taalkleed dat een ds gebruikt weten we voortaan hoe jij hem waardeert.
Tegen deze opmerking protesteer ik! Het gaat mij niet om oud taalgebruik, maar wat je in de preek hoort, de separatie. Luister nu eens niet naar de stijl of de taal, maar naar de wezenlijke inhoud. Dat is het kenmerk van een calvinistische preek, en daarbij moet vanzelf bevinding komen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28663
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Ik heb ook wel eens gedacht wat Bezorgd zei, maar ik geloof toch niet dat het helemaal recht doet aan de feiten. De broeders Vroegindeweij waren ook in de Gereformeerde Gemeenten zeer gewaardeerde predikanten, waar ook veel mee werd samengewerkt in hun tijd. Dus natuurlijk waren er grote overeenkomsten.

Hij was ook in discussie gegaan met dr. Steenblok over diens dwalingen. In de jaren 50 was hij een vooraanstaand predikant.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 559f6c3ead
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door HersteldHervormd »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:
Maanenschijn schreef:
-DIA- schreef:Ik hoor hier een preek, en ik vraag me af van wie die is? Volgens mij spreekt deze dominee rechtzinnig.

https://www.gezangenboek.nl/liederen/tw ... -en-gebed/
Op de site staat ds. L Vroegindeweij (Delft).
DIA, volgens mij begin ik je door te krijgen ;)
Het onbegrip waar jij hier vaak tegenaan loopt heeft een heel eenvoudige oorzaak, denk ik.
Jij stelt ouderwets en verheven taalgebruik gelijk met rechtzinnig, en wat moderner met onrechtzinnig.

Dat is natuurlijk onterecht ( ds JW Kersten kreeg een soortgelijk verwijt al vanwege zijn taalgebruik) maar voor mij wel goed om te weten :super
Op basis van het taalkleed dat een ds gebruikt weten we voortaan hoe jij hem waardeert.
Tegen deze opmerking protesteer ik! Het gaat mij niet om oud taalgebruik, maar wat je in de preek hoort, de separatie. Luister nu eens niet naar de stijl of de taal, maar naar de wezenlijke inhoud. Dat is het kenmerk van een calvinistische preek, en daarbij moet vanzelf bevinding komen.
Praktisch komt het er wel op neer, wat Bezorgd zegt. Want als de style afwijkt heb je je antwoord al weer klaar dat het vroeger tijdens wijlen ds ... het allemaal beter was. En al zou dat waar of niet waar zijn, we leven nu in 2020. Of is dit ook een moderne uitspraak?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Nathanaël »

Ik vind dit wel weer droevige reacties richting DIA. Kom op zeg. Deze conclusie zou je hooguit kunnen trekken als het in dit geval een preek was geweest van iemand die duidelijk niet rechtzinnig preekt, maar door DIA wel zo zou worden bestempeld vanwege het taalgebruik.

Dat is hier gewoon niet het geval. Ds. L. Vroegindeweij was nu eenmaal gewoon een rechtzinnige en bevindelijke prediker.
Plaats reactie