Vaders en moeders in Israël

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Vervolgde schreef:Mogelijk ben ik in een rijke geestelijke omgeving geboren. Ik heb een aantal doorgeleide christen gekend. En onder hen waren een aantal eikenbomen der gerechtigheid. En ze waren vaders en moeders in Israël. Niet alleen hun bevindelijke leven in alle eenvoud is me bijgebleven. Maar ook hun waarschuwingen voor een naamchristendom en een nabij-komend christendom. Dat waren waarschuwingen die niet uit de lucht kwamen vallen. Vaak ben ik getuige geweest van hun verdriet en pijn waaruit die waarschuwingen ontstonden.

Hadden ze in alle vrijheid mogen getuigen, dan klonk het toch regelmatig: Denk je dat jij het alleen bent? Ik behoor ook tot het volk hoor!! Daar moet je ook eerbied voor hebben. Niet iedereen wordt hetzelfde geleid. Vaak volgde er dan een slotgebed waarin gesmeekt werd of de Farizeeër uit het midden mocht weggedaan worden. Zelfs als jongere met weinig kennis kon ik de valsheid hierin onderkennen.

Vandaar is het voor mij, als ik iemand met alle nadruk hoor zeggen dat hij/zij er wel bij hoort en gerespecteerd moet worden, als het hijsen van een rode vlag. Een soort waarschuwing: pas op met zo iemand.
Ik wil maar zeggen, vaders en moeders wezen nadrukkelijk aan: dat is goud en dat is valse munt.
Ik vind het een vreemd verhaal. Het is niet aan mensen, ook niet aan eikenbomen, om te beoordelen wat goud is of niet.
Sterker nog, als iemand zegt erbij te horen en z'n leven is daar niet mee in tegenspraak, moeten we iemand ook zo behandelen volgens de belijdenisgeschriften.
Overigens hoor ik ook nooit iemand zeggen, ik ben bekeerd, kijk mij nu.
Ik begrijp wel waar @Vervolgde voor waarschuwt.
In het gezelschapsleven werd soms hoog tegen iemand opgekeken, omdat hij/zij een doorgeleide christen leek. Soms werd iemand dan "ontmaskerd". Dan bleek het boekjeswijsheid en een uit het hoofd geleerd bekeringsverhaal te zijn.

En dit gebeurt toch ook wel eens in een gemeente? Dat iemand in de ban gedaan moet worden bijvoorbeeld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door J.C. Philpot »

Het is denk ik voor ons allemaal (ook voor mezelf) een les om niet te hoog van de toren te blazen.

Romeinen 12:3 Want door de genade, die mij gegeven is, zeg ik een iegelijk, die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn; maar dat hij wijs zij tot matigheid, gelijk als God een iegelijk de mate des geloofs gedeeld heeft.
Statenvertaling met kanttekeningen schreef:3 Want door 15de genade edie mij gegeven is, 16zeg ik 17een iegelijk die onder u is, fdat hij niet 18wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn, maar dat hij 19wijs zij tot 20matigheid, gelijk als 21gGod 22een iegelijk 23de mate des geloofs 24gedeeld heeft.
15 Dat is, naar het ambt des apostelschaps, dat mij uit genade bevolen is, en naar de autoriteit die mij als een apostel en gezant Gods van Hem gegeven is.
e Rom. 1:5. verwijsteksten
16 Dat is, ik gebied.
17 Namelijk die enige publieke bediening of bijzondere gave heeft, Deut. 29:29. Spr. 25:27. Pred. 7:16. verwijsteksten
f Ef. 4:7. verwijsteksten
18 Gr. overwijs zij; namelijk boven zijn begrip of beroeping. Of: zich niet late voorstaan dat bij hem overvloediger wijsheid is dan bij anderen.
19 Namelijk in Goddelijke zaken; want die mogen en moeten ook van ons met eerbied en aandachtige naarstigheid onderzocht worden.
20 Namelijk des verstands of der wetenschap, gelijk het Griekse woord medebrengt, zich tevreden houdende met kennis der dingen die ter zaligheid nodig of dienstig zijn.
21 Dat is, gedenkende dat het God is, Die de kennis die gij hebt, u gegeven heeft, 1 Kor. 7:17, en dat gij daarom u niet over dezelve moet verhovaardigen. verwijsteksten
g 1 Kor. 12:11. Ef. 4:7. verwijsteksten
22 Dat is, gedenkende ook dat gij die kennis alleen niet hebt, maar dat dezelve, en dikwijls ook nog meerdere, aan anderen is medegedeeld.
23 Dat is, naar de portie die elkeen der gelovigen van God uitgedeeld is. Want daar is niemand die een volmaakte kennis van alles heeft, maar de een heeft mindere, de ander meerdere, 1 Kor. 7:7; 13:9. Ef. 4:7. verwijsteksten
24 Namelijk als een huisvader die elkeen zijner huisgenoten zijn portie uitdeelt, den een wat meerder, den ander wat minder, den een dit, den ander wat anders.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:Het is denk ik voor ons allemaal (ook voor mezelf) een les om niet te hoog van de toren te blazen.

Romeinen 12:3 Want door de genade, die mij gegeven is, zeg ik een iegelijk, die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn; maar dat hij wijs zij tot matigheid, gelijk als God een iegelijk de mate des geloofs gedeeld heeft.
Waardevolle posting, voor mij ook weer een opsteker om meer voor mijn kerkenraad te bidden. Ik heb teveel aan kritiek leveren op ambtsdragers meegedaan, ook hier op refoforum. De laatste weken kom ik erachter hoe funest dat is voor het persoonlijk geloofsleven maar ook voor het gezond lidmaat zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door Herman »

Ik las zondag het boek 'wandelende bijbels' van Johan Exalto. Een van de constateringen die de schrijver terloops deed, is dat van alle gezelschapsvooroordelen in de praktijk weinig terug te zien is in de bekeringsverhalen die de schrijver op dit onderwerp heeft nagelezen. Dat gold ook voor de gezelschapstheologie als dwingend keurslijf. Dat was geheel de ervaring niet van de oude vromen.

Ergens stond ook de les: we kunnen tien Orpa's beter voor een Ruth houden dan één Ruth voor een Orpa.

Andere mooie quote: 'Als God een mens bekeerd, dan krijgt hij een boekenziekte'. Vrij naar ds. L. Boone.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Ik las zondag het boek 'wandelende bijbels' van Johan Exalto. Een van de constateringen die de schrijver terloops deed, is dat van alle gezelschapsvooroordelen in de praktijk weinig terug te zien is in de bekeringsverhalen die de schrijver op dit onderwerp heeft nagelezen. Dat gold ook voor de gezelschapstheologie als dwingend keurslijf. Dat was geheel de ervaring niet van de oude vromen.

Ergens stond ook de les: we kunnen tien Orpa's beter voor een Ruth houden dan één Ruth voor een Orpa.

Andere mooie quote: 'Als God een mens bekeerd, dan krijgt hij een boekenziekte'. Vrij naar ds. L. Boone.
Mooie les en citaat.

Wellicht dat het pas mis is gegaan toen het geestelijke leven stolde, en daarmee ook de voorgeschreven wijze qua bekering. In de tijd van de gezelschappen was het nog warm en vloeibaar, vol Geest en leven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: RE: Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door Vervolgde »

Wim Anker schreef:
Vervolgde schreef: Hadden ze in alle vrijheid mogen getuigen, dan klonk het toch regelmatig: Denk je dat jij het alleen bent? Ik behoor ook tot het volk hoor!! Daar moet je ook eerbied voor hebben. Niet iedereen wordt hetzelfde geleid.
Ik herken dit wel. Goed lezen! Het is niet de getuige die de hoorder beoordeeld, maar de hoorder die op het getuigenis ageert in de zin van "Bij mij is het anders maar toch ook echt waar hoor!".
Het is opvallend dat, ondanks de duidelijke vingerwijzing van Wim Anker, mijn posting geciteerd wordt om te komen tot een reactie die helemaal geen relatie heeft met mijn posting. Ik vind dat jammer.

Ik vind het ook opvallend dat er van alles opgemerkt wordt over dat gezelschapsleven en alle daar bestaande wantoestanden. Kennelijk weet men er alles van. Maar men vergeet dat het geestelijk leven, zeker in die dagen, meer stroomde binnen de bedding van de gezelschappen en dan binnen de muren van de academische gevormde kerkelijke instituten.

Is het echt zover gekomen dat we het kerkelijk instituut in de vorm van een kerkverband of kerkgenootschap zien als de kerk? Een instrument dat de plaats dreigt in te nemen van de kerk. Dat vind ik moeilijk te verteren.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door DDD »

Ik ben via mijn familieafkomst goed op de hoogte van de dwalingen vanuit het gezelschapsleven in de Alblasserwaard, en zo geweldig was dat allemaal helemaal niet. Er waren veel dwaze dingen bij. Maar goed. De levende getuigen zijn er niet meer, dus ik kan het niet bewijzen.

Maar Knielen op een bed violen is niet helemaal op onzin gebaseerd.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door Forummer »

Herman schreef:Ik las zondag het boek 'wandelende bijbels' van Johan Exalto. Een van de constateringen die de schrijver terloops deed, is dat van alle gezelschapsvooroordelen in de praktijk weinig terug te zien is in de bekeringsverhalen die de schrijver op dit onderwerp heeft nagelezen. Dat gold ook voor de gezelschapstheologie als dwingend keurslijf. Dat was geheel de ervaring niet van de oude vromen.

Ergens stond ook de les: we kunnen tien Orpa's beter voor een Ruth houden dan één Ruth voor een Orpa.

Andere mooie quote: 'Als God een mens bekeerd, dan krijgt hij een boekenziekte'. Vrij naar ds. L. Boone.
Dat lijkt me vrij logisch. Ze gaan die dwalingen echt niet opschrijven in de bekerings geschiedenissen. Evenals het dwingende karakter. Dat zullen ze zelf waarschijnlijk ook niet zo bedoeld hebben. Maar het zijn wel de uitwassen. We weten allemaal dat dat gebeurde omdat anderen de bekering van die en die gingen overnemen en dat als maatstaf ging fungeren. Degene wist daar misschien niet eens van,leefde misschien wel niet eens meer.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door Herman »

Forummer schreef:Dat lijkt me vrij logisch. Ze gaan die dwalingen echt niet opschrijven in de bekerings geschiedenissen. Evenals het dwingende karakter. Dat zullen ze zelf waarschijnlijk ook niet zo bedoeld hebben. Maar het zijn wel de uitwassen. We weten allemaal dat dat gebeurde omdat anderen de bekering van die en die gingen overnemen en dat als maatstaf ging fungeren. Degene wist daar misschien niet eens van,leefde misschien wel niet eens meer.
Natuurlijk schreven ze wel zaken op, waarvan bij denken dat het niet geheel zuiver is, zoals de bibliomantie. Dat gebeurde gewoon en die personen waren heilig overtuigd van Gods leiding daarin.

Voor wat de uitwassen betreft. Dat is dan blijkbaar vooral een geruchtencircuit. Maar als we de positieve verhalen al betrappen op ontelbare doublures en schijnbare tegenstrijdigheden, hoe zal het met dat negatieve circuit dan wel niet zijn? Laat je dus de positieve zaken van deze oprecht vrome mensen niet afnemen door al te veel af te gaan op negatieve tendensen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door Arja »

Ik heb geen identificatiefiguur gehad (wat betreft het geloof) en juist dat dreef me dicht naar God en Zijn Woord toe. Ik moest het echt alleen van Hem hebben. En nog.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Wat betekent precies 'doorgeleid'
Dat je weten mag dat je zonden vergeven zijn?
Volgens mij is wel opgemerkt dat deze term niet helemaal klopt.
Er werd wel gezegd: op aarde zijn geen doorgeleide mensen.
Doorgeleid is als voor Gods volk het einde van dit strijdperk is bereikt, als ze ingaan in de eeuwige zaligheid.
We zouden dan beter van ingeleid kunnen spreken: Ingeleid in de wegen en verborgenheden die God Zijn volk wil leren of openbaren.

Nu reis ik getroost onder 't heiligend kruis,
Naar 't erfgoed daar boven, in 't Vaderlijk Huis,
Mijn Jezus geleidt mij door d' aardse woestijn,
"Gestorven voor mij!" zal mijn zwanenzang zijn!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door Bezorgd »

Herman schreef:
Andere mooie quote: 'Als God een mens bekeerd, dan krijgt hij een boekenziekte'. Vrij naar ds. L. Boone.
Dit vind ik zo'n rare uitspraak.
Als iemand geen lezer is, wordt hij of zij echt niet opeens een lezer na zijn bekering.
Doeners worden geen denkers.

Sommigen kunnen hier zelfs wel mee aangevallen worden: "Als het echt was dan las ik toch wel meer."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vaders en moeders in Israël

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef:
Herman schreef:
Andere mooie quote: 'Als God een mens bekeerd, dan krijgt hij een boekenziekte'. Vrij naar ds. L. Boone.
Dit vind ik zo'n rare uitspraak.
Als iemand geen lezer is, wordt hij of zij echt niet opeens een lezer na zijn bekering.
Doeners worden geen denkers.

Sommigen kunnen hier zelfs wel mee aangevallen worden: "Als het echt was dan las ik toch wel meer."
Niet elke uitspraak hoeft per definitie generaliserend gelezen te worden.
Plaats reactie