Vraag (algemeen)

crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Vraagje

Bericht door crossmountain »

Ik herinner me dat @Dia daar wel eens wat over heeft geschreven:
-DIA- schreef:Twee dingen:

A. In de GG hier ter plaatse: Vorige week, of al twee weken geleden merkte onze dominee op dat hij plotseling iets nieuws zag bij begrafenissen. Bij het graf hadden veel vrouwen geen hoed meer op. Hij wees erop dat je ook aan het graf onder het Woord bent.
Waar komen deze veranderingen zo ineens vandaan? Net of vrouwen zich schamen voor een hoed?

B. In PKN in W. We hebben nogal wat familie in buurgemeente W. moeten begraven. Vanouds was in W. een Gereformeerde Bond. Deze is opgeschoven en nu zijn het meer confessionele predikers. De gemeente is ook uiterlijk sterk veranderd: Momenteel draagt er niemand meer een hoed. Bij de laatste begrafenis droeg alleen mijn nicht (uit R.) nog een hoed. Als je dan zo in je eentje alleen een hoed draagt kan dat wel tot een getuigenis zijn. Men kan zich afvragen (de ouderen, en die domineren bij begrafenissen vaak) wat er toch allemaal veranderd is, en men kan zich de tijd herinneren dat vrouwen nog een hoed droegen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vraagje

Bericht door Jantje »

Orchidee schreef:Pas je aan aan deze wens?
Wiens wens?
Ik ga naar een begraafplaats (rouwdienst mochten we niet bij zijn ivm corona wetgeving) en zie daar wat vrouwen een hoed opzetten en achter de stoet aanlopen.
Ook heel veel vrouwen niet.
Op een begraafplaats draag je toch nooit een hoed!?
Terwijl je toch echt wél respect hebt voor de dood!
Jawel. Maar je behoort ook respect te hebben voor de wens van de overledene en/of de nabestaanden, als zij graag zien dat je met een hoed de teraardebestelling bijwoont. En dat mis ik volledig in jouw bijdragen. Wees over zulke zaken toch niet zo zwart-wit.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vraagje

Bericht door J.C. Philpot »

Waar komt de uitdrukking respect of eerbied hebben voor de dood, die ik hier lees, vandaan? Is het bijbels om zo over de dood te spreken?

De dood is de laatste vijand en de straf op de zonde. Huiver voor de dood, dat snap ik. Maar respect voor een vijand die door Christus verslagen moest worden aan het kruis?

Misschien kloppen mijn gedachten hierover niet, maar het is een vraag die ik mezelf stel bij het lezen van deze uitdrukking.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vraagje

Bericht door Orchidee »

Dat zul je dan toch op de uitnodiging moeten zetten denk ik als je dat wil.
En of je buren en andere bekenden en/of verzorgers die dat niet gewend zijn op te leggen vind ik wat ver gaan eerlijk gezegd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vraagje

Bericht door Jantje »

Orchidee schreef:Dat zul je dan toch op de uitnodiging moeten zetten denk ik als je dat wil.
En of je buren en andere bekenden en/of verzorgers die dat niet gewend zijn op te leggen vind ik wat ver gaan eerlijk gezegd.
Daarom lees je dan ook weleens: 'Gelieve in gepaste kleding en vrouwen en meisjes met een hoofddeksel.'

Ik ben daar ook een uitgesproken voorstander van.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vraagje

Bericht door Terri »

J.C. Philpot schreef:Waar komt de uitdrukking respect of eerbied hebben voor de dood, die ik hier lees, vandaan? Is het bijbels om zo over de dood te spreken?

De dood is de laatste vijand en de straf op de zonde. Huiver voor de dood, dat snap ik. Maar respect voor een vijand die door Christus verslagen moest worden aan het kruis?

Misschien kloppen mijn gedachten hierover niet, maar het is een vraag die ik mezelf stel bij het lezen van deze uitdrukking.
Je verwoordt exact wat (volgens mij ook) er niet klopt aan deze uitdrukking.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vraagje

Bericht door Hendrikus »

Orchidee schreef:Pas je aan aan deze wens?
Wiens wens?
Ik ga naar een begraafplaats (rouwdienst mochten we niet bij zijn ivm corona wetgeving) en zie daar wat vrouwen een hoed opzetten en achter de stoet aanlopen.
Ook heel veel vrouwen niet.
Op een begraafplaats draag je toch nooit een hoed!?
Terwijl je toch echt wél respect hebt voor de dood!
Een rouwdienst is een familiebijeenkomst, geen ambtelijke kerkdienst.
Het gaat dus niet om de vraag of je tijdens een kerkdienst een hoed draagt, maar of je tijdens een familiebijeenkomst een hoed draagt. Dat maakt een wezenlijk verschil.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vraagje

Bericht door Maanenschijn »

Wat maakt dat je je er zo druk over maakt?

Voor mij is het heel eenvoudig: als je bekend men met de gebruiken ter plaatse of in de desbetreffende familie, pas je je aan. Als je er niet mee bekend ben, zal doorgaans niemand je er op aan kijken. Het kan ook zo zijn dat je er wel mee bekend ben, maar je je niet wenst aan te conformeren. Voor mij zegt dat meer over de persoon dan over het plaatslijk gebruik.

Op begrafenissen (en condoleances) geldt dat voor mij overigens ook de kleur van de kleding en de volgorde/handelingen bij het begraven. 's Lands eer, 's lands wijs.

Het is me eigenlijk geen discussie waard, ga ik ook niet doen. 't Is inmiddels bedtijd voor mij om morgen weer fris achter het orgel te kunnen begeven.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vraagje

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:Waar komt de uitdrukking respect of eerbied hebben voor de dood, die ik hier lees, vandaan? Is het bijbels om zo over de dood te spreken?

De dood is de laatste vijand en de straf op de zonde. Huiver voor de dood, dat snap ik. Maar respect voor een vijand die door Christus verslagen moest worden aan het kruis?

Misschien kloppen mijn gedachten hierover niet, maar het is een vraag die ik mezelf stel bij het lezen van deze uitdrukking.
De bezoldiging van de zonde is de dood. Angstaanjagend kan dat zijn, zeker ook voor Gods gekenden. Ontzag voor de dood, lijkt mij een betere uitdrukking, als de laatste vijand in dit menselijk leven die tenietgedaan zal worden. Respect zou de betekenis van waardering in zich kunnen hebben. Dat is niet juist.

Op de grafsteen van mij opa staat: "Christus is overwinnaar". Als een getuigenis van zijn leven, en als zeker uitkomst van zijn aanvechtingen en zielestrijd op zijn sterfbed.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Vraagje

Bericht door Erskinees »

Het is voor de jeugd wel jammer dat we deze tradities niet goed kunnen onderbouwen en dat we tegelijkertijd heel streng en stroef met deze tradities omgaan. Dan creëer je vanzelf afkerigheid van de hoedenregel.
Ik ben overigens een voorstander van het dragen van hoofdbedekking door vrouwen. Aan onze jeugd geven we (ouders, ambtsdragers etc.) mee dat het dragen van hoofdbedekking geldt voor de eredienst. Want: 1 Korintiërs 11 staat in de context van de eredienst, zegt men dan. Maar vervolgens moet het ook op cathechisatie. Waarom? Dat weet niemand. Het liefst ook op een begraafplaats. Waarom? Dat weet niemand. Wanneer je als vrouw na de dienst langs de kerkenraadskamer gaat moet 'ie opeens ook weer op. Tja.

Tradities zijn niet verkeerd en kunnen mooi zijn. Maar wanneer er stroef en wettisch mee omgegaan wordt en we het niet kunnen uitleggen aan de jeugd, kap er dan gewoon mee.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraagje

Bericht door merel »

Jantje schreef:
Orchidee schreef:Dat zul je dan toch op de uitnodiging moeten zetten denk ik als je dat wil.
En of je buren en andere bekenden en/of verzorgers die dat niet gewend zijn op te leggen vind ik wat ver gaan eerlijk gezegd.
Daarom lees je dan ook weleens: 'Gelieve in gepaste kleding en vrouwen en meisjes met een hoofddeksel.'

Ik ben daar ook een uitgesproken voorstander van.
Gepaste kleding heeft iedereen wel in z'n kast hangen/liggen, maar een hoed niet. Ik heb bijvoorbeeld alleen een zonnehoed en zou niet voor 1 begrafenis een hoed aanschaffen. Nu verwacht ik ook niet dat dit bij de uitvaarten die ik mijn mijn leven zal krijgen een rol zal gaan spelen. Ik ken buiten de oudere generatie ( 60+) niemand meer die een hoed draagt naar de kerk.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Vraagje

Bericht door windorgel »

merel schreef:
Jantje schreef:
Orchidee schreef:Dat zul je dan toch op de uitnodiging moeten zetten denk ik als je dat wil.
En of je buren en andere bekenden en/of verzorgers die dat niet gewend zijn op te leggen vind ik wat ver gaan eerlijk gezegd.
Daarom lees je dan ook weleens: 'Gelieve in gepaste kleding en vrouwen en meisjes met een hoofddeksel.'

Ik ben daar ook een uitgesproken voorstander van.
Gepaste kleding heeft iedereen wel in z'n kast hangen/liggen, maar een hoed niet. Ik heb bijvoorbeeld alleen een zonnehoed en zou niet voor 1 begrafenis een hoed aanschaffen. Nu verwacht ik ook niet dat dit bij de uitvaarten die ik mijn mijn leven zal krijgen een rol zal gaan spelen. Ik ken buiten de oudere generatie ( 60+) niemand meer die een hoed draagt naar de kerk.
Het hoeft natuurlijk geen hoed te zijn. Het gaat om hoofdbedekking.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vraagje

Bericht door J.C. Philpot »

In het RD staat overigens zojuist een artikel over uitvaarten.

https://www.rd.nl/kerk-religie/begraven ... -1.1705481
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraagje

Bericht door Mara »

merel schreef: Gepaste kleding heeft iedereen wel in z'n kast hangen/liggen, maar een hoed niet. Ik heb bijvoorbeeld alleen een zonnehoed en zou niet voor 1 begrafenis een hoed aanschaffen. Nu verwacht ik ook niet dat dit bij de uitvaarten die ik mijn mijn leven zal krijgen een rol zal gaan spelen. Ik ken buiten de oudere generatie ( 60+) niemand meer die een hoed draagt naar de kerk.
Mijn vriendin heeft datzelfde en komt in zo'n geval een hoed van mij lenen. ;)
Iedereen lijkt een uitgebreide garderobe te hebben, geschikt voor alle gelegenheden, behalve begrafenissen.
Want het gebeurt heel vaak dat mensen snel even een zwart/donker kostuum of donkere jas moet halen, in die paar dagen.
Ik kreeg het mee in de opvoeding en heb het ook doorgegeven aan mijn kinderen.
Voorkom dat je in een zeer verdrietige periode allerlei winkels in en uit moet, of zoals nu, het internet moet afstruinen.
Niet iedereen snapt het verzoek: gepaste kleding.
Want er zijn vrouwen die een zwart broekpak heel gepast vinden, maar dat valt in de rechterflank niet goed.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vraagje

Bericht door Hollander »

J.C. Philpot schreef:Waar komt de uitdrukking respect of eerbied hebben voor de dood, die ik hier lees, vandaan? Is het bijbels om zo over de dood te spreken?

De dood is de laatste vijand en de straf op de zonde. Huiver voor de dood, dat snap ik. Maar respect voor een vijand die door Christus verslagen moest worden aan het kruis?

Misschien kloppen mijn gedachten hierover niet, maar het is een vraag die ik mezelf stel bij het lezen van deze uitdrukking.
Helemaal eens. Ik kan mij geen Bijbelse grond bedenken om respect te hebben voor de dood. Wel voor de dode en/of de nabestaanden.
Plaats reactie