Opwekkingsmuziek

Ik luister naar opwekkingsmuziek

Nee - muzikaal vind ik het niet mooi
11
26%
Nee - ik heb theologische bezwaren
13
30%
Ja - ondanks mijn theologische bedenkingen
6
14%
Ja - want het is goede en verantwoorde muziek
13
30%
 
Totaal aantal stemmen: 43

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Toch heb ik op mijn verjaardag een uitvoerig gesprek gehad met mensen die veroordelend spreken als hét kenmerk van reformatorische christenen zagen. Dus dat is wel een aandachtspunt.
Absoluut. Ds. G.J. Baan sloeg de spijker op z'n kop met zijn “Nog steeds wordt er te veel geoordeeld. Wie ben ik om te zeggen dat een evangelische gelovige verder bij God vandaan leeft dan een christen die bevindelijk-gereformeerd is?
Eens. Ik denk dat dat het grootste kenmerk is van de refokring: wantrouwen en veroordelen wat nét iets anders is dan men gewend is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Overigens vind ik mijzelf heel reformatorisch en ik herken die neiging helemaal niet. Maar dat geheel terzijde.
Nou... Ik weet niet of ik het hier wel mee eens ben. Ik lees soms tamelijke gepeperde uitspraken van je.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door DDD »

Dat is ook zo. Wellicht zijn die dan ook veroordelend. Dat zou een goed thema zijn voor mijn persoonlijke ontwikkeling.

Ik denk dat ik in concrete gevallen altijd heel genuanceerd en mild ben. Maar in discussies druk ik me altijd helder en soms scherp uit. Dat is misschien een verschil. Het heeft volgens mij in ieder geval niet te maken met wat ik wel en niet gewend ben.

Of het is zo dat wat ik scherp vind, volgens jou veroordelend is, terwijl ik dat anders bedoel.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Forummer »

@DDD, dat is zeker ook iets waar ik aan kan werken, en ook ga doen.

Tussen de dingen scherp en duidelijk neerzetten en veroordelen zit een groot verschil. Toch is dat online zonder gezichtsuitdrukking wel eens moeilijk om te zien. Dan kun je soms iets heel anders interpreteren dan het bedoeld is. Niet bewust, en de ander vaak ook niet bewust. Goed punt dus. Iets wat we allemaal voor ogen moeten houden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef:Toch heb ik op mijn verjaardag een uitvoerig gesprek gehad met mensen die veroordelend spreken als hét kenmerk van reformatorische christenen zagen. Dus dat is wel een aandachtspunt.
Absoluut. Ds. G.J. Baan sloeg de spijker op z'n kop met zijn “Nog steeds wordt er te veel geoordeeld. Wie ben ik om te zeggen dat een evangelische gelovige verder bij God vandaan leeft dan een christen die bevindelijk-gereformeerd is?
Eens. Ik denk dat dat het grootste kenmerk is van de refokring: wantrouwen en veroordelen wat nét iets anders is dan men gewend is.
Sloeg hij daarmee de spijker op de kop? Ik vind de uitspraak veel te algemeen (en nogal een relativering van de eigen leer). Ik geloof vast dat er evangelische christenen zijn die ons voorgaan in Godsvrucht en kennis van God in Christus. Maar ik heb ook van gesprekken met evangelischen gehoord, waar het remonstrantisme niet verbloemd werd en het echt niet verder kwam dan een eigen keuze voor Jezus.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Herman »

Ik kan ook weinig met zo'n relativerende uitspraak. Er is reden te over om overtuigt te zijn van de meerwaarde van je eigen gereformeerde leer en traditie en dat met al je talenten krachtig uit te dragen.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Erskinees »

Ik kan nu niet bij het hele CIP-artikel, maar volgens mij stond deze opmerking ook in een bepaalde context n.a.v. een vraag over de veelkleurigheid binnen Gods koninkrijk. En was het zeker niet de bedoeling van deze ds. om alles te relativeren.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef:Toch heb ik op mijn verjaardag een uitvoerig gesprek gehad met mensen die veroordelend spreken als hét kenmerk van reformatorische christenen zagen. Dus dat is wel een aandachtspunt.
Absoluut. Ds. G.J. Baan sloeg de spijker op z'n kop met zijn “Nog steeds wordt er te veel geoordeeld. Wie ben ik om te zeggen dat een evangelische gelovige verder bij God vandaan leeft dan een christen die bevindelijk-gereformeerd is?
Eens. Ik denk dat dat het grootste kenmerk is van de refokring: wantrouwen en veroordelen wat nét iets anders is dan men gewend is.
Sloeg hij daarmee de spijker op de kop? Ik vind de uitspraak veel te algemeen (en nogal een relativering van de eigen leer). Ik geloof vast dat er evangelische christenen zijn die ons voorgaan in Godsvrucht en kennis van God in Christus. Maar ik heb ook van gesprekken met evangelischen gehoord, waar het remonstrantisme niet verbloemd werd en het echt niet verder kwam dan een eigen keuze voor Jezus.
Je trekt hem nu meer naar de leer (en Herman ook), terwijl m.i. ds. Baan het over de persoon van de evangelische gelovige heeft.
Dat we voor de bevindelijk-gereformeerde leer staan, is denk ik wel duidelijk; ook bij Baan.
Maar waarom zou je dan vanuit het oordeel naar een evangelische gelovige kijken? Ook al hoor je onverbloemd remonstrantisme.
Volgens mij bedoelt ds. Baan dat; ik wel in ieder geval.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Je trekt hem nu meer naar de leer (en Herman ook), terwijl m.i. ds. Baan het over de persoon van de evangelische gelovige heeft.
Dat we voor de bevindelijk-gereformeerde leer staan, is denk ik wel duidelijk; ook bij Baan.
Maar waarom zou je dan vanuit het oordeel naar een evangelische gelovige kijken? Ook al hoor je onverbloemd remonstrantisme.
Volgens mij bedoelt ds. Baan dat; ik wel in ieder geval.
Ook dat vind ik vrij generiek. Je hebt bekeerde en onbekeerde Reformatorischen. En datzelfde geld voor Evangelischen.

Reformatorischen en Evangelischen moeten beide van dood levend gemaakt worden, en worden slechts als goddelozen gerechtvaardigd door het offer van Christus.

Als een Evangelisch persoon dat kent in zijn leven, is hij net zo behouden als een Reformatorisch persoon die dat kent. En als een Reformatorisch persoon dat niet kent, is hij net zo verloren als ieder ander persoon. Van wat voor richting je bent, er is maar 1 manier van zalig worden.

Dus in die zin kan ik niets met "de evangelischen zijn onze broeders en zusters", omdat het heil dat een persoonlijke zaak is. Maar ik erken zeker wel dat God ook onder Evangelischen en Roomsen Zijn kinderen heeft. En dat die heel dicht bij de Heere kunnen leven.

Los daarvan ben ik net als voorgaanden een tegenstander van het relativeren van de Reformatie, en van een oecumene waarbij de bijbelse leer vooral als hinderlijk en achterhaald word ervaren. Maar ik geloof niet dat ds. Baan daar anders over denkt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie