Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

merel schreef:
De laatste jaren ben ik wel meer op toevoeging van extra suikers gaan letten. Het viel mij op dat aan veel producten suikers zijn toegevoegd die mijns inziens eigenlijk geen suikers zouden moeten bevatten, zoals bv tomaten uit blik, pindakaas, vleeswaren, mayonaise, diverse peulvruchten uit blik. Allemaal producten die je prima kan maken zonder toevoeging van suiker.
Ja dat snap ik ook niet. Suiker wordt volgens mij in die produkten niet toegevoegd als zoetmaker, maar meer als natuurlijk conserveermiddel. In het oude kookboek staat dat je sperziebonen na het koken nog zachtjes moet laten stoven met nootmuskaat, klontje boter en schep suiker. Ook de worteltjes en bietjes behoefden suiker.
In de oosterse keuken hebben ze nog steeds een royaal gebruik van suiker, omdat daar erg op die smaakbalans wordt gelet.
De toko verkoopt palmsuiker, maar ik ben niet zo thuis in de Indische keuken.

Ik heb trouwens wel tomatenketchup en sweet chilisaus zonder suiker gevonden. Het is wel duurder. :jongle
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door parel »

merel schreef:
De laatste jaren ben ik wel meer op toevoeging van extra suikers gaan letten. Het viel mij op dat aan veel producten suikers zijn toegevoegd die mijns inziens eigenlijk geen suikers zouden moeten bevatten, zoals bv tomaten uit blik, pindakaas, vleeswaren, mayonaise, diverse peulvruchten uit blik. Allemaal producten die je prima kan maken zonder toevoeging van suiker.
Klopt. Gebeurd veel, net als dat veel te veel zout word toegevoegd. Vandaar dat ik producten uit blik (kidneybonen of zwarte bonen bijvoorbeeld) eerst afspoel in een vergiet, ik hoop het daarmee af te wassen. Maar daar kan natuurlijk helaas niet met tomatenblokjes uit blik.


Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 9S met Tapatalk
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Terri »

Sperzieboontjes, rode paprika, champignons en wat blokjes kipfilet met kruiden en een paar uitgebakken spekjes.
Om het wat binding te geven doe ik er meestal 2 eetlepels neutrale roomkaas door.
Heerlijk met groente frietjes.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Groente frietjes? Behalve zoete aardappel kan ik mij daar niets bij voorstellen.
parel schreef:
merel schreef:
De laatste jaren ben ik wel meer op toevoeging van extra suikers gaan letten. Het viel mij op dat aan veel producten suikers zijn toegevoegd die mijns inziens eigenlijk geen suikers zouden moeten bevatten, zoals bv tomaten uit blik, pindakaas, vleeswaren, mayonaise, diverse peulvruchten uit blik. Allemaal producten die je prima kan maken zonder toevoeging van suiker.
Klopt. Gebeurd veel, net als dat veel te veel zout word toegevoegd. Vandaar dat ik producten uit blik (kidneybonen of zwarte bonen bijvoorbeeld) eerst afspoel in een vergiet, ik hoop het daarmee af te wassen. Maar daar kan natuurlijk helaas niet met tomatenblokjes uit blik.


Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 9S met Tapatalk
Afspoelen doe ik niet, maar let er wel op. De bonen van AH eigen merk zijn niet zout. En een beetje zout vind ik ook niet erg. Ik voeg het zelf niet toe aan het eten, behalve bij soep, pastasaus en soms over het vlees.

@ mara welke ketchup is dat? Ik heb nu Heinz met 50% minder suiker.
En inderdaad over worteltjes deed mijn oma ook altijd suiker en over de aardbeien. Dat is zo niet nodig.

Vanavond een groentesoep met broodjes. Wij hebben momenteel veel kijkers voor ons huis en wil zo min mogelijk kook en etensluchten in het huis hebben
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

merel schreef: @ mara welke ketchup is dat? Ik heb nu Heinz met 50% minder suiker.
Die hadden wij ook eerst, maar vinden wij te overheersend gekruid.
Deze is het:
Afbeelding
https://www.biobandits.nl/portfolio-vie ... ee-ketchup

De Sweet chili is van Verstegen, illie billie. Nog niet geproefd.
Ik heb beiden bij een grotere AH, de AH in de wijk had deze niet.
merel schreef:Groente frietjes? Behalve zoete aardappel kan ik mij daar niets bij voorstellen.
Heb ik ook zien liggen:
Afbeelding

Maar dat trekt mij niet zo. Voor die anderhalve keer dat wij frietjes eten, dan gaat het ouderwets met een flinke klodder mayo. :langue
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Terri »

Afbeelding

Wortel en pastinaak, erg lekker. Die Veggiefries vind ik niet lekker.
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door margrietha »

Ik zag goudreinetten liggen, weer heerlijk appeltaart gebakken, beetje herfst heeft ook weer wat
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

margrietha schreef:Ik zag goudreinetten liggen, weer heerlijk appeltaart gebakken, beetje herfst heeft ook weer wat
En de eerste stoofperen, maar wel duur. :oO Bij de Plus waren de kleine G.W. 2.79 per kilo. :oO
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

Deze week had ik een potje spread van een geitewollensokkenmerk, vrij duur, maar er zaten linzen in en ik wilde het eens proberen. Het was ook best lekker, maar toen ik de ingrediëntenlijst bekeek, dacht ik: dat kan ik zelf ook.
Dus ik heb gisteren zelf tomatenspread gemaakt. Het is vrij simpel, en het resultaat was best lekker. Het was een beetje te dun, dus de volgende keer minder verse tomaat en wat meer tomatenpuree.
Tomaat, tomatenpuree, linzen, mosterd, ui, knoflook, paprika, volle yoghurt.
Ik heb wat rondgekeken op internet, en je kunt duizend varianten maken.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Dank je Mara! Ik ga eens op zoek naar die ketchup.

Gisteren had ik moussaka klaargemaakt. Dan vind ik eerlijk gezegd de dienst thuis volgen toch ook wel prettig. Voor de dienst het eten klaargemaakt en tafel gedekt, tijdens de dienst het eten in de oven en direct na de dienst aan tafel.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Na een aantal dagen Hollandse pot ( sperziebonen, bietjes en bloemkool) vanavond wraps met geroosterde pompoen, fijn gesneden spinazie en zwarte bonen met een saus/dressing van gepureerde olijven, zongedroogde tomaatjes en kappertjes.

het vervelende van koken voor meerdere kinderen is dat er altijd wel iemand is, klaagt
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

merel schreef:Na een aantal dagen Hollandse pot ( sperziebonen, bietjes en bloemkool) vanavond wraps met geroosterde pompoen, fijn gesneden spinazie en zwarte bonen met een saus/dressing van gepureerde olijven, zongedroogde tomaatjes en kappertjes.

het vervelende van koken voor meerdere kinderen is dat er altijd wel iemand is, klaagt
Gisteren heb ik kleine volkorentortilla's, ingesmeerd met klein beetje olijfolie, 5 minuutjes op 200 graden, (eerst inprikken met vork, anders bollen ze op) tex mex geraspte kaas erop, die smelt dan, en daarna beleggen naar keuze.
Ze worden dan licht knapperig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door helma »

Mijn hoofd is nog niet helemaal goed bij mijn huishouden...
Ik begon vandaag met courgettesoep te maken. Had 1 groene en 1 oranje/gele bolcourgette. Bij het snijden van de bol ging het mis... Toen ging ik verder met het recept van pompoensoep. Van alles erbij gedaan, tot een sinasappel toe. Super dom.
Heel gezond allemaal maar de combinatie van de ingrediënten was echt geen succes.
We hebben het gegeten maar geen 2e keer opgeschept.


(gister was ik met mijn moeder dagje naar Zeeland, familiebezoek. Op de terugweg zaten we zo te praten dat ik 3 afslagen verder pas ontdekte dat ik er allang af had gemoeten... Hoop dat ik weer snel wat helderder kan denken :?)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Jantje »

merel schreef:Dank je Mara! Ik ga eens op zoek naar die ketchup.

Gisteren had ik moussaka klaargemaakt. Dan vind ik eerlijk gezegd de dienst thuis volgen toch ook wel prettig. Voor de dienst het eten klaargemaakt en tafel gedekt, tijdens de dienst het eten in de oven en direct na de dienst aan tafel.
Hoe vind je nu zelf dat dit klinkt?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Precies zo als het er staat. Dat ik van de nood een deugd maak zonder alle negativiteit die jij er in ziet. ;)
Plaats reactie