Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Luther schreef:(...) Inmiddels is er op dat punt al veel mogelijk, als je als gemeente maar zorgt voor goede ventilatie en afzuiging. Kerken hebben dan inderdaad wel de plicht om dat zo snel als mogelijk in te bouwen.(...)
Voor dit punt zijn de meningen zeer uiteenlopend en is er nog geen breed gedragen wetenschappelijke onderbouwing. Dat het ventilatieaspect door eerstehulpbijventilatie.nl hoog wordt ingeschaald, wil nog niet zeggen dat het er werkelijk toe doet. RIVM houdt het nog steeds bij het bouwbesluit, ofwel: een normaal functionerende ventilatie volgens de geldende eisen. Als een ventilatie niet voldoet aan het bouwbesluit, dan is het inderdaad verstandig om als kerk hier geld voor uit te trekken. Als de ventilatie wel voldoet, dan lijkt het mij verstandig dat een kerk zich goed beraad over het uitgeven van geld aan dit punt.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Luther schreef:
Valcke schreef:
Luther schreef:
Valcke schreef:Allereerst: mijns inziens stap je wel heel gemakkelijk heen over de essentie van mijn posting; dat gold ook voor je eerste reactie op mijn post aan Jongere. Ik mis ten enenmale een principiële doordenking van de eigen verantwoordelijkheden c.q. verhoudingen tussen staat, kerk en in het privédomein. Terwijl dat mijn voornaamste punt is.
Ja, ik snap wat je daarin naar voren hebt gebracht; ik ben het alleen niet met je eens. De verantwoordelijkheid van de overheid ten opzichte van kerken heeft mijns inziens pas een grens bereikt, als men regie wil voeren op de inhoud. Concreet: als in de kerk bepaalde zonden geen zonde meer genoemd mag worden. Of wanneer bijvoorbeeld verboden zou worden om nog uit het Oude Testament te preken. Dan wordt de vrijheid van godsdienst niet alleen wezenlijk aangetast, maar geldt ook dat we God meer gehoorzaam moeten zijn dan mensen. De overschrijding van deze grens is echter niet aan de orde geweest.
1. Luther, ik pleit voor principiële doordenking. Mag ik uit jouw reactie opmaken dat je dat niet nodig vindt? Voor jou is het kennelijk heel helder waar de grens ligt?
Voorlopig wel. En die ligt bij de inhoud van de godsdienstoefening. Let wel: er waart een pandemie door de wereld, waar we nog lang niet alles over weten. Terwijl dat de situatie is, menen zoveel mensen al precies te weten wat de overheid en in dit geval kerken allemaal anders hadden moeten doen. Het is een ontzettend turbulente tijd geweest en dat is het nog. Het is voor ons allemaal een volstrekt nieuwe situatie. Dus principiële doordenking: akkoord, maar dat vraagt wel tijd en een behoorlijke kennis van wat er eigenlijk gaande is. Die kennis is er nog maar mondjesmaat.
Het mag duidelijk zijn dat dit volstrekt niet betrekking heeft op wat ik vroeg. Ik vroeg om de principiële doordenking van de vraag met betrekking tot eigen verantwoordelijkheden c.q. verhoudingen tussen staat, kerk en het privédomein. Dit in generieke zin, ongeacht wat nu precies de ernst is van het huidige virus. Je komt ook in de rest van je posting niet verder dan allemaal praktische, menselijke afwegingen, die heel logisch klinken, maar waarbij opnieuw geen antwoord komt op de vraag die ik steeds gesteld heb, namelijk hoe het dan zit met de wijze waarop God gediend wil zijn (het tweede gebod). Alles is in jouw visie ondergeschikt gemaakt aan een gehoorzaamheid aan de overheid - behalve dan de inhoud zelf van de prediking. Verder blijft Romeinen 13 en de kanttekening bij dit hoofdstuk onjuist uitgelegd worden, alsof de overheid een gezag zou hebben die verder gaat dan de burgerlijke betrekkingen en middelmatige zaken (= zaken die God niet geboden of vérboden heeft en die men dus voor het geweten vrijelijk mag doen of laten). De gereformeerde vaderen zaten hier (gelukkig) heel anders in. (Akkoord: men erkende ook dat de overheid de ware godsdienst juist moest bevórderen. Deze functie van de overheid laten we nu maar buiten beschouwing.)

Ik maak uit je reactie op dat de doordenking van de verhouding tussen overheid, kerk en privé, met ieders verantwoordelijkheden, in deze discussie kansloos is. Omdat dit steeds mijn punt is geweest en ook het fundament vormde voor mijn verdere opmerkingen, stop ik er nu mee.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Het mag duidelijk zijn dat dit volstrekt niet betrekking heeft op wat ik vroeg. Ik vroeg om de principiële doordenking van de vraag met betrekking tot eigen verantwoordelijkheden c.q. verhoudingen tussen staat, kerk en het privédomein.
Ik begrijp goed wat de basis is van jouw redeneren. De vraag is enkel welke grenzen je hanteert. Redeneer je binnen de de grenzen van onze rechtsstaat of ga je daar buiten. In mijn ogen dienen wij binnen ons binnen de rechtsstaat te bewegen, als je dat ter discussie stelt, en ik meen dat jij dat doet, dan praat je in principe langs elkaar heen. Dit los gezien van het feit dat er juristen zijn die de opvatting hebben dat sommige coronamaatregelen ongrondwettelijk zijn en dat de overheid daarmee buiten de grenzen van de rechtsstaat opereert.
Online
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Gisteren namen een aantal kinderen afscheid van de zondagsschool na de kerkdienst. (CGK Dordrecht)
Wij vroegen ons af, is dit vanwege de coronacrisis nu? Ik weet niet beter dan dat dit met kerst gebeurt.
Toch vonden wij het eigenlijk wel beter. De kinderen zijn nu brugklassers geworden en daar past dan catechisatie wel beter bij.
Onze kinderen moesten dan nog een half jaar naar de zondagsschool.

Hoe is dat in jullie gemeente?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23814
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Het zondagschooljaar loopt tegenwoordig gelijk met het schooljaar in veel kerken.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door John Galt »

Bij ons worden op de startzondag normaal de kinderen naar voren geroepen. In de morgendienst nemen de kinderen die naar groep 3 gaan afscheid van de kidnernevendienst en krijgen dan een Bijbel met liedboek. In de middagdienst nemen kinderen die naar het VO gaan afscheid van de Bijbelklas en krijgen een Jongerenbijbel die ze op catechisatie gaan gebruiken.
Vanwege corona gebeurde dat gisteren niet in de dienst, maar werd er gezegd dat dit tijdens de jeugdbijeenkomsten in kleine kring gebeurt.
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Tijdens deze coronacrisis komt het nauwelijks voor dat een hand gegeven wordt aan de voet van de kansel.
Het blijft meestal bij een knikje.
Sommige ouderlingen leggen de hand op het hart.
Zondagmorgen in Lopikerkapel hield de ouderling een bijbel vast waarop de predikant de hand legde.

Dat vond ik echt eens een goed en passend alternatief voor het handenschudden.
Het is als het ware een herinnering van de ouderling aan de predikant
met Jesaja 8:20: ‘Tot de wet en tot de getuigenis! zo zij niet spreken naar
dit woord, het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebben.’

Of aan Kohlbrugge wiens afbeelding is met een open bijbel en placht
te zeggen: ‘Werp het woord er maar in!
Of aan Luther die ook menigmaal met een Bijbel is afgebeeld en dichtte: ‘
Het woord dat zult gij laten staan en niets daarbij verzinnen.
De Heer’ gaat in de strijd vooraan. Zijn Geest doet overwinnen.’

ds. M. van Kooten
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Dat vind ik ook wel een mooi idee. Dan zou er nog iets goeds uit de liturgische aanpassingen komen.

Zijn er eigenlijk kerken die de leesdienst hebben vervangen door een beeldverbinding? Dat zou ook een heel nuttige wijziging zijn, maar daar hoor ik niets over, terwijl het zo voor de hand liggend is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Zijn er eigenlijk kerken die de leesdienst hebben vervangen door een beeldverbinding? Dat zou ook een heel nuttige wijziging zijn, maar daar hoor ik niets over, terwijl het zo voor de hand liggend is.
Nee. Ik hoorde wel van niet-vacante gemeenten waar er tijdens de leesdiensten geen beeld is. Alsof dat minderwaardig zou zijn. :fouet
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23814
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

DDD schreef:Dat vind ik ook wel een mooi idee. Dan zou er nog iets goeds uit de liturgische aanpassingen komen.

Zijn er eigenlijk kerken die de leesdienst hebben vervangen door een beeldverbinding? Dat zou ook een heel nuttige wijziging zijn, maar daar hoor ik niets over, terwijl het zo voor de hand liggend is.
Je bedoelt zoals Bodegraven een tijdje met Dordrecht in verbinding stond? Ds Zondag deed dan 's middags de voorbede voor de Bodegraafse zieken.
Online
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Zoiets, maar een beeldpreek kan natuurlijk ook. Dan kan een ouderling het gebed doen. Dat scheelt een hoop moeite, al moet ik zeggen dat bij goed lezende ouderlingen het mij niet uitmaakt.
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door alepha »

Rutte roept op om niet te zingen tijdens kerkdiensten...https://cip.nl/cip+/81342-mark-rutte-zi ... RxsdcRkXGA
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

alepha schreef:Rutte roept op om niet te zingen tijdens kerkdiensten...https://cip.nl/cip+/81342-mark-rutte-zi ... RxsdcRkXGA
Van der Staaij heeft in een eerder debat al aangegeven dat de premier dingen roept die niet geadviseerd zijn door het RIVM. Dat is ook nu weer het geval. Jammer dat de premier de materie niet kent en er wel zomaar uitspraken over doet.

Los daarvan: de premier gaat hier volstrekt niet over. Wie spreekt dat nu eens duidelijk uit en geeft hier weerwoord op?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Delftenaar »

Het zou best kunnen dat vanavond wordt afgekondigd dat in bepaalde delen van het land minder mensen fysiek de kerkdienst mogen bijwonen.
Plaats reactie