Bekering, vroeger en nu

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)

Bericht door Posthoorn »

Ik las pas een mooie uitspraak: "De toeleidende wegen zijn voor Gods volk verschillend, maar de stoelen des gerichts staan op één plek."

Dit geldt mijns inziens voor jong en oud. En ja, er zijn 'oudere' gelovigen die ooit ook 'jonge' gelovigen waren...
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)

Bericht door Charles »

Posthoorn schreef:Veertig jaar geleden riepen Hofman c.s. dit ook al: jongeren worden anders bekeerd dan ouderen en de ouderen kunnen daar niet mee omgaan! Niets nieuws onder de zon.
Ik val niet onder de ouderen.

Ik heb het over jongeren die (bij een huwelijk) met groot gemak over gaan naar een gereformeerde kerk of een kerk waar het homohuwelijk wordt ingezegend.
Of als een rechtse dominee geweest is zeggen: het lijkt wel alsof als je bekeerd bent er nog van alles moet gebeuren. Of zich afvragen waarom je nog om vergeving van zonden zou moeten bidden, want die zijn al vergeven.

Neemt niet weg dat er ook jongeren zijn waar je met smaak naar luistert.
Mara schreef:Ik ben opgegroeid in de sfeer van: dat gaat zomaar niet.
De prediking was separerend en ernstig.
Er was ook veel meer sociale controle, het was heel gewoon dat je op maandag bezoek kreeg van de dominee als je (voor het eerst) aan het H.A. had deelgenomen. Of opeens niet aanging.
We werden erop gewezen dat we aan grondig zelfonderzoek moesten doen, maar nu is het: in jezelf graven heeft geen nut, want dan vind je niks. En dus het gevaar van jezelf bedriegen.
Ik schud dat niet zomaar van me af. Mijn geloofswortels zitten verankerd in die grond.
Ik kan weleens jaloers worden op de zekerweters. Die nooit lijken te twijfelen.
Herkenbaar.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)

Bericht door HersteldHervormd »

https://www.youtube.com/watch?v=lKQkESZQgnE

Ik kwam dit tegen, hier zijn een stel (reformatorische) jongeren die over bepaalde thema's praten.
Verschillen de dingen die gezegd worden nou echt heel veel met wat ouderen zeggen?
Ben benieuwd wat jullie vinden, ik vind dat er eigenlijk geen verschil is, maar dan kijk ik naar mijn eigen omgeving.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)

Bericht door Arja »

HersteldHervormd schreef:https://www.youtube.com/watch?v=lKQkESZQgnE

Ik kwam dit tegen, hier zijn een stel (reformatorische) jongeren die over bepaalde thema's praten.
Verschillen de dingen die gezegd worden nou echt heel veel met wat ouderen zeggen?
Ben benieuwd wat jullie vinden, ik vind dat er eigenlijk geen verschil is, maar dan kijk ik naar mijn eigen omgeving.
Ik vind het een heel mooie video. Maar ik herken het niet (wat ze zeggen) in de jeugd die ik ken.
Wat zou het fijn zijn om met zulke jonge gelovigen te praten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)

Bericht door Mara »

Wat een jonge predikant! Ernstige man.
Ze zijn allen welbespraakt en volgen een hogere opleiding. Dat hoor je wel terug.
Ik denk dat de catechisatie beter is dan vroeger. Toen was het zitten, luisteren, uit je hoofd leren.
Nu zijn er gesprekken met de predikant (of de ouderling).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)

Bericht door Zita »

Mara schreef:Wat een jonge predikant! Ernstige man.
Ze zijn allen welbespraakt en volgen een hogere opleiding. Dat hoor je wel terug.
Ik denk dat de catechisatie beter is dan vroeger. Toen was het zitten, luisteren, uit je hoofd leren.
Nu zijn er gesprekken met de predikant (of de ouderling).
Ik heb juist het kenniselement op catechisatie helemaal gemist, terwijl ik het zo graag had gewild. Niet persé dingen uit je hoofd leren, maar wel wat basale dogmatiek helder krijgen. Leren zou zielig zijn voor degenen die niet goed kunnen leren. De jeugd van tegenwoordig zou het niet willen. Dus de dominee wilde uitwisseling van gedachten. Maar niemand zei echt iets. Dus het was drie kwartier eigenlijk niks.
Ik hoor het ook wel terug van mijn leerlingen: cath gaat niet echt ergens over. Òf het is een eenzijdige kennisoverdracht die niet landt, òf het is alleen maar een beetje losse gedachten in de groep roepen. Ik hoor zelden van een leerling die catechisatie positief waardeert.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)

Bericht door samanthi »

Zita schreef:
Mara schreef:Wat een jonge predikant! Ernstige man.
Ze zijn allen welbespraakt en volgen een hogere opleiding. Dat hoor je wel terug.
Ik denk dat de catechisatie beter is dan vroeger. Toen was het zitten, luisteren, uit je hoofd leren.
Nu zijn er gesprekken met de predikant (of de ouderling).
Ik heb juist het kenniselement op catechisatie helemaal gemist, terwijl ik het zo graag had gewild. Niet persé dingen uit je hoofd leren, maar wel wat basale dogmatiek helder krijgen. Leren zou zielig zijn voor degenen die niet goed kunnen leren. De jeugd van tegenwoordig zou het niet willen. Dus de dominee wilde uitwisseling van gedachten. Maar niemand zei echt iets. Dus het was drie kwartier eigenlijk niks.
Ik hoor het ook wel terug van mijn leerlingen: cath gaat niet echt ergens over. Òf het is een eenzijdige kennisoverdracht die niet landt, òf het is alleen maar een beetje losse gedachten in de groep roepen. Ik hoor zelden van een leerling die catechisatie positief waardeert.
Dat is al van jaren en jaren... kennis overdragen is iets wat niet iedere catecheet onder de knie heeft.
Ik heb van verschillende predikanten catechisatie gehad, maar weet er nog weinig van.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)

Bericht door Mara »

samanthi schreef:
Zita schreef:
Mara schreef:Wat een jonge predikant! Ernstige man.
Ze zijn allen welbespraakt en volgen een hogere opleiding. Dat hoor je wel terug.
Ik denk dat de catechisatie beter is dan vroeger. Toen was het zitten, luisteren, uit je hoofd leren.
Nu zijn er gesprekken met de predikant (of de ouderling).
Ik heb juist het kenniselement op catechisatie helemaal gemist, terwijl ik het zo graag had gewild. Niet persé dingen uit je hoofd leren, maar wel wat basale dogmatiek helder krijgen. Leren zou zielig zijn voor degenen die niet goed kunnen leren. De jeugd van tegenwoordig zou het niet willen. Dus de dominee wilde uitwisseling van gedachten. Maar niemand zei echt iets. Dus het was drie kwartier eigenlijk niks.
Ik hoor het ook wel terug van mijn leerlingen: cath gaat niet echt ergens over. Òf het is een eenzijdige kennisoverdracht die niet landt, òf het is alleen maar een beetje losse gedachten in de groep roepen. Ik hoor zelden van een leerling die catechisatie positief waardeert.
Dat is al van jaren en jaren... kennis overdragen is iets wat niet iedere catecheet onder de knie heeft.
Ik heb van verschillende predikanten catechisatie gehad, maar weet er nog weinig van.
Er zijn wel zeker predikanten die dit heel goed doen! Dan heb ik het nu over de CGK.
Dat kun je op zondag dan terughoren, als de predikant een gesprek terughaalt van die week ervoor.
Dat droge-uit-het-hoofd-leren leidde nergens toe. We hadden zo onze foefjes. De dominee begon altijd links voor, bij de jongens, dus je wist wanneer je aan de beurt zou zijn en je leerde die bladzijde dan uit je hoofd. Zo spraken we dat af.
En daarna was hij aan het woord. Als je een relevante vraag had, mocht je je vinger opsteken.
Een paar jaar geleden vond ik het boekje nog terug, maar ik wist me niets meer te herinneren. :blush
Op onze JV was het wel pittig. Er waren een paar zeer fanatieke aanstaande theologen.
Om de beurt moesten we een spreekbeurt houden, en dan moest je die echt goed voorbereiden, wilde je het vragenvuur goed kunnen doorstaan. Daar heb ik wel geleerd om mijn mening te vormen en ook te verwoorden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)

Bericht door Rh1990 »

Mara schreef:Ik ben opgegroeid in de sfeer van: dat gaat zomaar niet.
De prediking was separerend en ernstig.
Er was ook veel meer sociale controle, het was heel gewoon dat je op maandag bezoek kreeg van de dominee als je (voor het eerst) aan het H.A. had deelgenomen. Of opeens niet aanging.
We werden erop gewezen dat we aan grondig zelfonderzoek moesten doen, maar nu is het: in jezelf graven heeft geen nut, want dan vind je niks. En dus het gevaar van jezelf bedriegen.
Ik schud dat niet zomaar van me af. Mijn geloofswortels zitten verankerd in die grond.
Ik kan weleens jaloers worden op de zekerweters. Die nooit lijken te twijfelen.
Zelfonderzoek is naar mijn mening zeer Bijbels.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bekering, vroeger en nu (uit: Boekje ds. Hoogerland)

Bericht door -DIA- »

Heel kort dan: Ouderen kennen soms nog een separerende prediking, en weten wat het inhoudt zich iets toe te eigenen wat niet geschonken is. Ook hebben zij nog meer gehoord van een levend gemaakte Kerk, hoe God leidt, leert, onderwijst en hoe door een weg van verlies aan alles van de mens, de mens er (om het ouderwets uit te drukken) schoontjes tussenuit valt. Dan wordt het waar: Soli Deo Gloria!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door Hendrien »

-DIA- schreef:Heel kort dan: Ouderen kennen soms nog een separerende prediking, en weten wat het inhoudt zich iets toe te eigenen wat niet geschonken is. Ook hebben zij nog meer gehoord van een levend gemaakte Kerk, hoe God leidt, leert, onderwijst en hoe door een weg van verlies aan alles van de mens, de mens er (om het ouderwets uit te drukken) schoontjes tussenuit valt. Dan wordt het waar: Soli Deo Gloria!
Gods Woord is echt genoeg! Daar lezen we hoe de Heere Zijn kinderen leidt...
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door -DIA- »

Hendrien schreef:
-DIA- schreef:Heel kort dan: Ouderen kennen soms nog een separerende prediking, en weten wat het inhoudt zich iets toe te eigenen wat niet geschonken is. Ook hebben zij nog meer gehoord van een levend gemaakte Kerk, hoe God leidt, leert, onderwijst en hoe door een weg van verlies aan alles van de mens, de mens er (om het ouderwets uit te drukken) schoontjes tussenuit valt. Dan wordt het waar: Soli Deo Gloria!
Gods Woord is echt genoeg! Daar lezen we hoe de Heere Zijn kinderen leidt...
Hier kan ik niet over in discussie gaan, dat staat me zo vreselijk tegen. Hopelijk dat iemand het vat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Hendrien schreef:
-DIA- schreef:Heel kort dan: Ouderen kennen soms nog een separerende prediking, en weten wat het inhoudt zich iets toe te eigenen wat niet geschonken is. Ook hebben zij nog meer gehoord van een levend gemaakte Kerk, hoe God leidt, leert, onderwijst en hoe door een weg van verlies aan alles van de mens, de mens er (om het ouderwets uit te drukken) schoontjes tussenuit valt. Dan wordt het waar: Soli Deo Gloria!
Gods Woord is echt genoeg! Daar lezen we hoe de Heere Zijn kinderen leidt...
Hier kan ik niet over in discussie gaan, dat staat me zo vreselijk tegen. Hopelijk dat iemand het vat.
Ja, dat vat ik. We hoeven niet te discussiëren dat Gods Woord genoeg is.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door Rh1990 »

-DIA- schreef:
Hendrien schreef:
-DIA- schreef:Heel kort dan: Ouderen kennen soms nog een separerende prediking, en weten wat het inhoudt zich iets toe te eigenen wat niet geschonken is. Ook hebben zij nog meer gehoord van een levend gemaakte Kerk, hoe God leidt, leert, onderwijst en hoe door een weg van verlies aan alles van de mens, de mens er (om het ouderwets uit te drukken) schoontjes tussenuit valt. Dan wordt het waar: Soli Deo Gloria!
Gods Woord is echt genoeg! Daar lezen we hoe de Heere Zijn kinderen leidt...
Hier kan ik niet over in discussie gaan, dat staat me zo vreselijk tegen. Hopelijk dat iemand het vat.
Zeker snap ik het...
Als ik lees van Mientje Vrijdag, Jan Geense, vrouw Ruit, Willem Aaftink, vrouw Heemskerk, Zwaantje Westland, bekeerd God Zijn volk nu anders?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door -DIA- »

Rh1990 schreef:
-DIA- schreef:
Hendrien schreef:
-DIA- schreef:Heel kort dan: Ouderen kennen soms nog een separerende prediking, en weten wat het inhoudt zich iets toe te eigenen wat niet geschonken is. Ook hebben zij nog meer gehoord van een levend gemaakte Kerk, hoe God leidt, leert, onderwijst en hoe door een weg van verlies aan alles van de mens, de mens er (om het ouderwets uit te drukken) schoontjes tussenuit valt. Dan wordt het waar: Soli Deo Gloria!
Gods Woord is echt genoeg! Daar lezen we hoe de Heere Zijn kinderen leidt...
Hier kan ik niet over in discussie gaan, dat staat me zo vreselijk tegen. Hopelijk dat iemand het vat.
Zeker snap ik het...
Als ik lees van Mientje Vrijdag, Jan Geense, vrouw Ruit, Willem Aaftink, vrouw Heemskerk, Zwaantje Westland, bekeerd God Zijn volk nu anders?
Ze zijn nog bekend, maar of men ze nog verstaat is wat anders, een indringende vraag voor u en voor mij. Er zullen er zeker nog wel zijn. Misschien lezen ze mee. Ze spreken nog nadat ze gestorven zijn.

Sorry voor deze wat late reactie. Het is intussen woensdag.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie