Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Ik denk niet 'overwachts'. Die predikanten zijn er in PKN kerken waar ook Weerklank gezongen wordt heel veel. Wellicht kan je je stelling nuanceren dat Weerklank niet zo erg is als dat jij in de topic op bijna elke pagina beweert.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

merel schreef:Ik denk niet 'overwachts'. Die predikanten zijn er in PKN kerken waar ook Weerklank gezongen wordt heel veel. Wellicht kan je je stelling nuanceren dat Weerklank niet zo erg is als dat jij in de topic op bijna elke pagina beweert.
Ik heb nooit gezegd dat als er Weerklank wordt gezongen het Woord ineens verandert. Ik waarschuw wel voor de gevolgen voor beroepingswerk en te kiezen gastpredikanten. Gemeentes melden "er verandert niets", maar ondertussen staat in de profielschets dat elke te beroepen dominee voortaan voor Weerklank moet zijn. In veel gemeentes verandert het beroepingswerk daardoor en daar hoor ik nooit iemand over.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dodo »

Als er een lied in de liturgie is opgenomen, is het toch logisch dat dit in de profielschets voor de te beroepen predikant staat? Daar staan wel meer details in, die de man van te voren moet weten om een juist beeld van de gemeente te hebben. Ik vraag me trouwens af hoe jij weet wat er in profielschetsen staat, ik heb van mijn leven nog nooit zo'n ding ingezien en ik draai al even mee hier.
En waarom het zingen van een lied alles zou veranderen... onzin. Wij hebben dezelfde gastpredikanten als vóór het lied. En de meesten laten gewoon dat lied zingen. Een enkele vóór de dienst, nog wat minder doen het helemaal niet maar dat zijn uitzonderingen. De meesten hebben gewoon geen probleem met een lied in de dienst.
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

MePaul schreef:
merel schreef:Ik denk niet 'overwachts'. Die predikanten zijn er in PKN kerken waar ook Weerklank gezongen wordt heel veel. Wellicht kan je je stelling nuanceren dat Weerklank niet zo erg is als dat jij in de topic op bijna elke pagina beweert.
Ik heb nooit gezegd dat als er Weerklank wordt gezongen het Woord ineens verandert. Ik waarschuw wel voor de gevolgen voor beroepingswerk en te kiezen gastpredikanten. Gemeentes melden "er verandert niets", maar ondertussen staat in de profielschets dat elke te beroepen dominee voortaan voor Weerklank moet zijn. In veel gemeentes verandert het beroepingswerk daardoor en daar hoor ik nooit iemand over.
Als een kr besloten heeft dat er tijdens de diensten Weerklank gezonden wordt en een bepaalde predikant is daar principieel op tegen, dan is dat toch logisch dat deze beter daar niet beroepen kan/gaat worden? Dan past deze predikant niet bij deze gemeente. Dat is in elk ander willekeurig beroep toch ook zo?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Anders zou het mooie toestand worden: "onze gemeente zingt uit Weerklank. Behalve als onze eigen predikant voorgaat. Dan zingen we alleen psalmen".
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Nathanaël »

Het punt is volgens mij dat het in de gemeente waar MePaul het over had predikanten zijn die beroepen worden in een wijk waar geen Weerklank gezongen wordt. Die wijk moet echter iemand beroepen die in de andere wijken wel Weerklank op geeft.
Dus in dat geval gaat die redenering niet op. Overigens levert dit genoeg trieste situaties op, weet ik uit eigen ervaring. Predikanten die jarenlang in bepaalde gemeentes voorgingen mogen nu niet meer komen, in het beroepingswerk is het een rol gaan spelen, enz.
Geef mij dan maar de gemeentes die al jaren gezangen zingen maar er wel gewoon mee om kunnen gaan als er een gastvoorganger komt die alleen psalmen opgeeft. (Overigens zijn die gemeentes er gelukkig ook onder de gemeentes die nog niet zo lang gezangen zingen.)
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Nathanaël schreef:Het punt is volgens mij dat het in de gemeente waar MePaul het over had predikanten zijn die beroepen worden in een wijk waar geen Weerklank gezongen wordt. Die wijk moet echter iemand beroepen die in de andere wijken wel Weerklank op geeft.
Dus in dat geval gaat die redenering niet op. Overigens levert dit genoeg trieste situaties op, weet ik uit eigen ervaring. Predikanten die jarenlang in bepaalde gemeentes voorgingen mogen nu niet meer komen, in het beroepingswerk is het een rol gaan spelen, enz.
Geef mij dan maar de gemeentes die al jaren gezangen zingen maar er wel gewoon mee om kunnen gaan als er een gastvoorganger komt die alleen psalmen opgeeft. (Overigens zijn die gemeentes er gelukkig ook onder de gemeentes die nog niet zo lang gezangen zingen.)
Oké er zijn inderdaad gemeentes waar men heel respectvol omgaat met gastvoorgangers. Echter, na een aantal jaar gebeurt het regelmatig dat er alsnog een beperkter beleid wordt toegepast ten aanzien van de gastvoorgangers. Wat ik noem zijn vaak langer termijn effecten die optreden na invoering van bijvoorbeeld de bundel “Weerklank” of “Op Toonhoogte”.

Wat ik inderdaad bedoel is dat het absurd is dat gemeentes waarin weerklank in de minderheid is (3 diensten van de 7 hebben een “brede liturgie”), alle wijkgemeenten dwingen om een predikant te beroepen die voor “Weerklank” is. Dit is een langer termijn gevolg, want dat werd natuurlijk nooit benoemd bij de invoering van “Weerklank”.

Fijn dat het herkenning oproept het is helaas ook mijn ervaring. Het is toch heel jammer dat oud-predikanten in bepaalde diensten ineens niet meer welkom zijn.

Overigens zijn er ook al gemeentes binnen de Gereformeerde Bon (lees: de gemeentes scharen zich op de website bij de GB), die een bepaald minimum gezangen opleggen. Ook dat zorgt voor veranderingen in de gastvoorgangers die komen preken.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Delftenaar schreef:Anders zou het mooie toestand worden: "onze gemeente zingt uit Weerklank. Behalve als onze eigen predikant voorgaat. Dan zingen we alleen psalmen".
Ik doel vooral op grote hervormde gemeentes waar alle wijkgemeenten zich moeten conformeren aan de diensten met een brede liturgie. Ik vind het juist mooi om in grote hervormde gemeentes alle wijken ruimte te geven om eigen predikanten te beroepen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Inderdaad had ik het bericht niet goed begrepen.

Het lijkt vrij evident dat wijken zich niet met elkaars beroepingswerk gaan bemoeien. Dat is bron van conflicten.
Nu liggen in Barneveld de wijken relatief dicht bij elkaar. Maar in plaatsen waar je zowel GB als midden-orthodoxe wijken hebt zou dat helemaal onhandig zijn.
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Delftenaar schreef:Inderdaad had ik het bericht niet goed begrepen.

Het lijkt vrij evident dat wijken zich niet met elkaars beroepingswerk gaan bemoeien. Dat is bron van conflicten.
Nu liggen in Barneveld de wijken relatief dicht bij elkaar. Maar in plaatsen waar je zowel GB als midden-orthodoxe wijken hebt zou dat helemaal onhandig zijn.
Bij ons zie je wel dat de andere wijkkerkenraad akkoord moet geven voor de te beroepen predikant.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Nathanaël »

merel schreef:
Delftenaar schreef:Inderdaad had ik het bericht niet goed begrepen.

Het lijkt vrij evident dat wijken zich niet met elkaars beroepingswerk gaan bemoeien. Dat is bron van conflicten.
Nu liggen in Barneveld de wijken relatief dicht bij elkaar. Maar in plaatsen waar je zowel GB als midden-orthodoxe wijken hebt zou dat helemaal onhandig zijn.
Bij ons zie je wel dat de andere wijkkerkenraad akkoord moet geven voor de te beroepen predikant.
Als het goed is gaat dat om de algemene kerkenraad. Dat is een kerkordelijke verplichting. Overigens kan er natuurlijk de afspraak zijn dat een andere wijkkerkenraad toestemming moet geven, maar dat is dan een plaatselijke afspraak, die niet op de kerkorde gestoeld is.
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Dat heb ik ook nergens beweerd. Ik geef alleen de gang van zaken weer binnen een PKN gemeente waarbij in de ene (wijk)gemeente OTH gezongen wordt en in de andere wijk niet en samen het beroepingswerk doen.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Nathanaël »

https://www.rd.nl/kerk-religie/hervormd ... -1.1696859

Dankbaar voor de duidelijke reactie vanuit de Gereformeerde Bond!
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Hoe zit dit binnen de ger bond kerkrechtelijk? De ger bond is een stroming binnen de PKN, maar elke kerk kan toch zelf zijn afweging maken? Of kan je als ger bond aangeven dat een gemeente zich aan moet sluiten binnen een andere stroming ( confessioneel ofzo)
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

merel schreef:Hoe zit dit binnen de ger bond kerkrechtelijk? De ger bond is een stroming binnen de PKN, maar elke kerk kan toch zelf zijn afweging maken? Of kan je als ger bond aangeven dat een gemeente zich aan moet sluiten binnen een andere stroming ( confessioneel ofzo)
Klopt er is geen enkele regel of iets. Het is daarom ook vrijblijvend. Elke gemeente kan zich gereformeerde bond noemen. Voor ons mensen is het altijd fijn om categorieën te maken, vandaar dat de meeste pkn gemeentes ergens bij horen..
Gesloten