Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dodo »

Hoe kan "een wijk" nu voor of tegen iets zijn?
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Dodo schreef:Hoe kan "een wijk" nu voor of tegen iets zijn?
Nou de mensen die onder een bepaalde wijk vallen kunnen voor een bepaald onderwerp zijn. Je ziet vaak ook dat elke wijk zijn eigen richting heeft met betrekking tot het beroepen van dominees. Helaas is dat vaak niet mogelijk, zie hervormd Putten waar vanaf heden elke nieuwe dominee voor Weerklank is. Heel raar, want zo dwing je de wijken in het beroepingwerk, terwijl de weerklank diensten (nog) in de minderheid zijn.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Maar andersom dwingen zoals in Barneveld vind je dan weer uitstekend.

Vind je dat zelf ook niet een beetje raar?
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

DDD schreef:Maar andersom dwingen zoals in Barneveld vind je dan weer uitstekend.

Vind je dat zelf ook niet een beetje raar?
Het lijkt mij logisch dat de kerk zich moet verantwoorden bij plotselinge veranderingen in liturgie. Vooral omdat er vroeger in dezelfde kerkgebouwen werd gewaarschuwd tegen liturgische wijzigingen. En het belangrijkste: mensen zeggen dat er niks veranderd bij liturgische wijzigingen. Dat is compleet onwaar, want bijna alle gemeentes gaan ineens eisen stellen aan te beroepen dominees, juist ook in grote gemeentes met meerdere wijken. Uiteindelijk verandert het beroepingswerk dus, terwijl werd vertelt dat het "verder geen invloed heeft". Er worden zelfs anderd gastpredikanten gevraagd (in hervormd Barneveld is dat na ongeveer 5/6 jaar na invoering gezangen toegepast). In de goede herderkerk, Rehoboth en middagdienst oude kerk worden sinds korte tijd bewust andere predikanten gevraagd om de gezangen te garanderen. Resultaat: dominee van de Worp, van der Plas, Breure etcetera komen nooit meer in die 6 diensten. Hoezo "er veranderd niets"?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dodo »

MePaul schreef:
Dodo schreef:Hoe kan "een wijk" nu voor of tegen iets zijn?
Nou de mensen die onder een bepaalde wijk vallen kunnen voor een bepaald onderwerp zijn. Je ziet vaak ook dat elke wijk zijn eigen richting heeft met betrekking tot het beroepen van dominees. Helaas is dat vaak niet mogelijk, zie hervormd Putten waar vanaf heden elke nieuwe dominee voor Weerklank is. Heel raar, want zo dwing je de wijken in het beroepingwerk, terwijl de weerklank diensten (nog) in de minderheid zijn.
Als de wijken geografisch zijn ingedeeld, zijn de leden niet noodzakelijk eensgezind over allerlei zaken. Ze zijn lid van wijk 1 of 2 of 3 omdat ze in een bepaalde straat wonen. Niet omdat ze lichter, zwaarder, linkser of rechtser zijn. Behalve misschien een paar geperforeerden.
En dan nog, hoe weet je of "de leden" van een wijk iets vinden? Is dat aan hen gevraagd? Of zijn er een paar mensen die niet bang zijn hun mond te roeren, en is er een meerderheid die niet hun mening geeft?
Ik vind het zo opruierig, "de wijk" vindt dit, maar de dominee vindt dat dus dat gebeurt. Er is niet een "de wijk". En de kerkenraad bepaalt het beleid. Niemand anders.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Dodo schreef:
MePaul schreef:
Dodo schreef:Hoe kan "een wijk" nu voor of tegen iets zijn?
Nou de mensen die onder een bepaalde wijk vallen kunnen voor een bepaald onderwerp zijn. Je ziet vaak ook dat elke wijk zijn eigen richting heeft met betrekking tot het beroepen van dominees. Helaas is dat vaak niet mogelijk, zie hervormd Putten waar vanaf heden elke nieuwe dominee voor Weerklank is. Heel raar, want zo dwing je de wijken in het beroepingwerk, terwijl de weerklank diensten (nog) in de minderheid zijn.
Als de wijken geografisch zijn ingedeeld, zijn de leden niet noodzakelijk eensgezind over allerlei zaken. Ze zijn lid van wijk 1 of 2 of 3 omdat ze in een bepaalde straat wonen. Niet omdat ze lichter, zwaarder, linkser of rechtser zijn. Behalve misschien een paar geperforeerden.
En dan nog, hoe weet je of "de leden" van een wijk iets vinden? Is dat aan hen gevraagd? Of zijn er een paar mensen die niet bang zijn hun mond te roeren, en is er een meerderheid die niet hun mening geeft?
Ik vind het zo opruierig, "de wijk" vindt dit, maar de dominee vindt dat dus dat gebeurt. Er is niet een "de wijk". En de kerkenraad bepaalt het beleid. Niemand anders.
Wijkgebonden informatie meldde dat de betreffende wijk in principe "los" verder wilde. Echter, de algemene kerkenraad wilt verder als één gemeente. Perforatie was in hervormd Barneveld niet nodig/wenselijk (zie artikel ds J.P. Nap), maar nu heel gebruikelijk. Na invoering van zo'n tien liturgische veranderingen, werd er echt wel behoorlijk wat verschoven van wijk.
HHKtE
Berichten: 1446
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HHKtE »

HHKtE schreef:HERVORMD huizen
De wijkgemeenten Nieuwe Kerk Zenderkerk en Meentkerk gaan miv 2022 de vrouw in het ambt invoeren.
De wijkgemeente Oude Kerk zal dat niet doen en ook zal de predikant van de OudeKerk niet meer voorgaan in de andere kerken van Huizen zoals dar nu wel gebeurt.
De Wijkgemeente Nieuwe Kerk zal in de huidige vacature nog wel een mannelijke predikant beroepen,maar ook dat kan later een vrouw worden
Vooral de wijkgemeente Nieuwe Kerk heeft een enorme ommezwaai gemaakt
in de jaren 1980 -1990 gediend door de Ds G S A de Knegt en Ds A Beens.
Overvolle morgendiensten en alles op de oude manier
Nu half lege kerk s morgens en s Middags geen dienst meer of af en toe wel met alle toeters en bellen en zelfs een vrouw als predikant mogeliijk
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dodo »

MePaul schreef: Wijkgebonden informatie meldde dat de betreffende wijk in principe "los" verder wilde. Echter, de algemene kerkenraad wilt verder als één gemeente. Perforatie was in hervormd Barneveld niet nodig/wenselijk (zie artikel ds J.P. Nap), maar nu heel gebruikelijk. Na invoering van zo'n tien liturgische veranderingen, werd er echt wel behoorlijk wat verschoven van wijk.
Dat is dan toch echt de kerkenraad. Een wijk heeft geen mening.
Het is wel zo dat als er veel geperforeerd wordt het "soortelijke gemiddelde" van een wijk, en daarmee uiteindelijk de kerkenraad, kan verschuiven.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

HHKtE schreef:
HHKtE schreef:HERVORMD huizen
De wijkgemeenten Nieuwe Kerk Zenderkerk en Meentkerk gaan miv 2022 de vrouw in het ambt invoeren.
De wijkgemeente Oude Kerk zal dat niet doen en ook zal de predikant van de OudeKerk niet meer voorgaan in de andere kerken van Huizen zoals dar nu wel gebeurt.
De Wijkgemeente Nieuwe Kerk zal in de huidige vacature nog wel een mannelijke predikant beroepen,maar ook dat kan later een vrouw worden
Vooral de wijkgemeente Nieuwe Kerk heeft een enorme ommezwaai gemaakt
in de jaren 1980 -1990 gediend door de Ds G S A de Knegt en Ds A Beens.
Overvolle morgendiensten en alles op de oude manier
Nu half lege kerk s morgens en s Middags geen dienst meer of af en toe wel met alle toeters en bellen en zelfs een vrouw als predikant mogeliijk
Inderdaad heel jammer, er is gebed nodig voor de kerken in ons land. Je ziet ook meteen dat je alleen met een duidelijke boodschap van zonde en genade heilzaam kerk kunt zijn. Waar die boodschap van Gods genade voor alle mensen die in Hem zijn ontbreekt, gaan mensen na verloop van tijd afhaken. Ik heb gisteren een dienst meegemaakt onder leiding van proponent H.B. van der Knijff uit Stolwijk, dat is een boodschap waarvoor ik naar de kerk kom: heftig en indringend zijn passende woorden. Een preek moet mensen toerusten, maar ook waarschuwen voor het komende oordeel. Jezus sprak in het nieuwe testament regelmatig over deze zaken. De vraag die ik toch even wil benoemen is voor iedereen die dit leest: "Ben je in Christus Jezus, ben je Zijn eigendom al? Heb je al mogen schuilen bij Christus de Heere?" Dit zijn vragen die bij mij heel sterk leven, het zijn noodzakelijke vragen.
Laatst gewijzigd door MePaul op 14 sep 2020, 16:21, 3 keer totaal gewijzigd.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Dodo schreef:
MePaul schreef: Wijkgebonden informatie meldde dat de betreffende wijk in principe "los" verder wilde. Echter, de algemene kerkenraad wilt verder als één gemeente. Perforatie was in hervormd Barneveld niet nodig/wenselijk (zie artikel ds J.P. Nap), maar nu heel gebruikelijk. Na invoering van zo'n tien liturgische veranderingen, werd er echt wel behoorlijk wat verschoven van wijk.
Dat is dan toch echt de kerkenraad. Een wijk heeft geen mening.
Het is wel zo dat als er veel geperforeerd wordt het "soortelijke gemiddelde" van een wijk, en daarmee uiteindelijk de kerkenraad, kan verschuiven.
Idealiter zou de kerkenraad de leden van de wijk moeten vertegenwoordigen. Echter, net zoals in de politiek is dat onmogelijk. Door perforatie kan er inderdaad een verschil ontstaan tussen de wijken. Mijn mening is wel iets ontwikkelt en nu heb ik het standpunt dat zolang in ELKE eredienst alle elementen van de gereformeerde leer gehoord worden, dan is het gezang voor mij een bijzaak. Helaas is mijn ervaring dat niet elke predikant de zuivere gereformeerde leer vertelt, dus vandaar mijn zorgen. Zeg niet dat ik lieg/oordeel of wat dan ook, ik hoor de breedte van de "gereformeerde bond" al jaren en heb ontdekt dat er dominees zijn die dicht bij de alverzoening komen, vrouw in het ambt accepteren en schepping/evolutie proberen te combineren. Denk aan die professor (die dacht ik in Bilthoven/Lelystad) stond die de evolutie aanvaardt.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10443
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Zita »

Ik vind het niet zo fatsoenlijk om hier zonder nadere feitelijke onderbouwing concrete gemeenten te gaan beschrijven. Of je het met feitelijke onderbouwing wel moet willen, is een tweede vraag.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Zita schreef:Ik vind het niet zo fatsoenlijk om hier zonder nadere feitelijke onderbouwing concrete gemeenten te gaan beschrijven. Of je het met feitelijke onderbouwing wel moet willen, is een tweede vraag.
Naar mijn idee meldt ik niet veel bijzonders over specifieke gemeenten. Wel over openbare info (zoals professor van den Brink). Dat er in grote gemeentes perforatie plaatsvindt is ook niet gevoelig evenals bepaalde zaken uit beleidsdocumenten (wat anderen ook doen, bij bijvoorbeeld de hg Huizen).
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

MePaul schreef: Mijn mening is wel iets ontwikkelt en nu heb ik het standpunt dat zolang in ELKE eredienst alle elementen van de gereformeerde leer gehoord worden, dan is het gezang voor mij een bijzaak. Helaas is mijn ervaring dat niet elke predikant de zuivere gereformeerde leer vertelt, dus vandaar mijn zorgen.
De zuivere gereformeerde leer, dat is tegenwoordig een containerbegrip en iedereen hanteert zijn eigen definitie.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

MePaul schreef:
Dodo schreef:
MePaul schreef: Wijkgebonden informatie meldde dat de betreffende wijk in principe "los" verder wilde. Echter, de algemene kerkenraad wilt verder als één gemeente. Perforatie was in hervormd Barneveld niet nodig/wenselijk (zie artikel ds J.P. Nap), maar nu heel gebruikelijk. Na invoering van zo'n tien liturgische veranderingen, werd er echt wel behoorlijk wat verschoven van wijk.
Dat is dan toch echt de kerkenraad. Een wijk heeft geen mening.
Het is wel zo dat als er veel geperforeerd wordt het "soortelijke gemiddelde" van een wijk, en daarmee uiteindelijk de kerkenraad, kan verschuiven.
Idealiter zou de kerkenraad de leden van de wijk moeten vertegenwoordigen. Echter, net zoals in de politiek is dat onmogelijk. Door perforatie kan er inderdaad een verschil ontstaan tussen de wijken. Mijn mening is wel iets ontwikkelt en nu heb ik het standpunt dat zolang in ELKE eredienst alle elementen van de gereformeerde leer gehoord worden, dan is het gezang voor mij een bijzaak. Helaas is mijn ervaring dat niet elke predikant de zuivere gereformeerde leer vertelt, dus vandaar mijn zorgen. Zeg niet dat ik lieg/oordeel of wat dan ook, ik hoor de breedte van de "gereformeerde bond" al jaren en heb ontdekt dat er dominees zijn die dicht bij de alverzoening komen, vrouw in het ambt accepteren en schepping/evolutie proberen te combineren. Denk aan die professor (die dacht ik in Bilthoven/Lelystad) stond die de evolutie aanvaardt.
preken over de wederkomst
MePaul schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
MePaul schreef:
Arja schreef:Ik heb gekozen voor: De wederkomst komt vaak aan de orde, in algemene zin (zijn wij er klaar voor en leven we in die verwachting?)

Bijvoorbeeld deze van een paar weken terug. Je kunt hem bekijken (beluisteren) via: https://kerkdienstgemist.nl/stations/75 ... 4860000759
Hele bijzondere preek! Mooi ook om te zien dat deze dominee (niet bepaald een gereformeerd bond achtergrond) voluit gereformeerd preekt. Ik luister soms liever een confessionele dominee (dominee Wijnhorst uit Katwijk ook bijvoorbeeld) dan een dominee die zich rekent tot de gereformeerde bond.
Wat vind je bijzonder aan deze preek? en wat heb je tegen de Gereformeerde Bond?
Het bijzondere vind ik dat de preek zo radicaal is. Ik heb niks tegen de gereformeerde bond, maar merk wel dat bijvoorbeeld dominee Glashouwer en dominee Wijnhorst veel diepgaander en meer over de bekering en het kennen van God preken dan een "gemiddelde" bonder 2020. Trouwens dan is het ook goed om de gereformeerde broeders dominee van Zanden (Urk) en Terpstra te noemen (voorheen gereformeerd Urk, nu wel hervormd, Bunschoten).
Je spreekt jezelf nogal tegen in verschillende onderwerpen
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

"Je spreekt jezelf nogal tegen in verschillende onderwerpen"
Ik noem dat niet tegenspreken, maar nuanceren. Soms kom je onverwachtse, Bijbelgetrouwe predikanten tegen.
Gesloten