Boekje ds. Hoogerland

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:@Samanthi:
Dat is toch niet zo moeilijk? Dat er leden zijn die vinden dat vrouwen ook ambtsdrager moeten kunnen worden, dat men graag gezangen wil zingen in de kerkdiensten, dat bepaalde gemeenteleden zich ergeren als er een extreem zware broeder op de preekstoel staat.

Ik stoor mij er ook aan dat Bezorgd doet alsof het allemaal onzin is. Dat slaat natuurlijk nergens op. Er is een gedurige en vrij grootschalige uitstroom vanuit de Gereformeerde Gemeenten naar meer gematigde protestantse kerkelijke gemeenschappen. Verschillende vrouwelijke predikanten binnen de PKN komen uit de gergem. De laatste predikant die overstapte van de gergem naar de NHK werd confessioneel, om van mensen die vanuit de gergem predikant worden maar te zwijgen. Er stappen geregeld mensen over naar midden/linkse CGK, en dat vanuit middengemeenten. Daarnaast waren de gergem en de bond altijd vrij vergelijkbaar. Het is onzinnig om te zeggen dat mensen ineens van mening veranderen of dat er geen anderen zijn die wel op hun post blijven.

Dat de gergem naar rechts bewegen in plaats van met de andere kerken in de gereformeerde gezindte mee, komt doordat er een voortdurende uitstroom is van gematigde leden. En natuurlijk door de dwang vanuit de rechterflank, die voor een groot deel bestaat uit import uit nog extremere kerken.

Ik heb het bij mijn formuleringen niet over dominees, maar over gemeenteleden. Ik vind het werkelijk schokkend kortzichtig dat mensen dan zeggen dat ik uitzonderlijke standpunten zou hebben. Mensen die zoiets denken, leven werkelijk in een geheel eigen bubbel maar zijn het zicht op de samenleving en op de kerken om hen heen tamelijk kwijt.

Los daarvan ben ik het eens met wat Jongere zegt. De verschillen tussen predikanten in de gergem zijn tamelijk beperkt. De wat minder slimme predikanten zullen dat wellicht niet goed opmerken, dat zou kunnen. Maar het is overduidelijk dat de verschillen in het predikantencorps zeer bescheiden zijn en ook nog eens voor een belangrijk deel samenhangen met karakterverschillen.
Dat hebben ze dan aan zichzelf te danken. De import vanuit de 'extremere' kerken is lang niet zo groot als de export naar de 'lichtzinnigere' kerken. Trek er nog eens af dat er 900 nog extremere kerkgangers de weg terug vinden naar deze extreme kerkverbanden en de import van de lichter extremere kerkgangers vanuit deze extremere kerkverbanden naar de Ger. Gem. is nog lager.
Bron: https://www.rd.nl/kerk-religie/naar-een ... -1.1514695

Het is wel een beetje een extreem verhaal aan het worden zo...
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:
DDD schreef:@Jantje:
Zaterdag vond je wat Marion schreef nog bizar. Maar goed.
Dat vond ik ook. Maar dat was vooral de veroordelende toon. Ik geloof dat ik je toch niets hoef wijs te maken dat ik ook wel eens mijn bezwaren heb geuit over bepaalde preken of elementen uit preken waar ik ernstige moeite mee had. Ik ben er zelfs eens een weekje om verbannen geweest.
DDD schreef:Ik ben het overigens niet met Marion eens dat er in de linkerflank van de Gereformeerde Gemeenten sprake zou zijn van een allergie voor schriftuurlijk-bevindelijke prediking. In zoverre kan ik bij nalezen Bezorgd wel een beetje volgen.
Die allergie is er wel degelijk. Je zou eens een rondje moeten doen in die gemeenten. Bepaalde predikanten worden verguisd, of men heeft na één preek al zo schoon genoeg van de dominee, dat men al op voorhand verkondigt nooit meer ter kerke te gaan als deze dominee komt preken.
Jantje, we zitten nog steeds te wachten op je reactie aan de hand van het artikel van ds. Hoogerland uit de Saambinder.
Daarnaast heb ik het ook gelezen en het komt niet overeen zoals je het in je laatste post doet geloven.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Erasmiaan schreef:Het is opvallend te noemen dat Charles herkent en beaamt wat Marion schrijft. Dat zou Bezorgd en Hollander voorzichtig moeten maken met het aanpakken van Marion.
De spijker op zijn kop!

Al had @Marion wel iets tactvoller kunnen reageren, ik deel in de grond van de aard wel haar zorgen. Die zie ik om mij heen ook.
Grootste kolder uitkraamt, bizar in kapitale letters, en nu dit. Je blijft verbazen, Jantje.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Erasmiaan schreef:Het is opvallend te noemen dat Charles herkent en beaamt wat Marion schrijft. Dat zou Bezorgd en Hollander voorzichtig moeten maken met het aanpakken van Marion.
De spijker op zijn kop!

Al had @Marion wel iets tactvoller kunnen reageren, ik deel in de grond van de aard wel haar zorgen. Die zie ik om mij heen ook.
Grootste kolder uitkraamt, bizar in kapitale letters, en nu dit. Je blijft verbazen, Jantje.
Ik deel in de grond van de aard haar zorgen. Dat betekent echter niet dat ik het met alles eens ben, zeker niet als het op een véroordelende toon geschreven wordt. Ik streef naar volledige éénheid van de gehéle GG met ál haar flanken, eigenaardigheden en verschillen. Ik krijg niet direct het idee dat @Marion daar ook naar streeft. Daarin zie ik een belangrijk verschil tussen de opinie van haar en die van mij.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Jantje »

Simon0612 schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:@Jantje:
Zaterdag vond je wat Marion schreef nog bizar. Maar goed.
Dat vond ik ook. Maar dat was vooral de veroordelende toon. Ik geloof dat ik je toch niets hoef wijs te maken dat ik ook wel eens mijn bezwaren heb geuit over bepaalde preken of elementen uit preken waar ik ernstige moeite mee had. Ik ben er zelfs eens een weekje om verbannen geweest.
DDD schreef:Ik ben het overigens niet met Marion eens dat er in de linkerflank van de Gereformeerde Gemeenten sprake zou zijn van een allergie voor schriftuurlijk-bevindelijke prediking. In zoverre kan ik bij nalezen Bezorgd wel een beetje volgen.
Die allergie is er wel degelijk. Je zou eens een rondje moeten doen in die gemeenten. Bepaalde predikanten worden verguisd, of men heeft na één preek al zo schoon genoeg van de dominee, dat men al op voorhand verkondigt nooit meer ter kerke te gaan als deze dominee komt preken.
Jantje, we zitten nog steeds te wachten op je reactie aan de hand van het artikel van ds. Hoogerland uit de Saambinder.
Daarnaast heb ik het ook gelezen en het komt niet overeen zoals je het in je laatste post doet geloven.
Daar heb ik genoeg over geschreven. Ds. Tuinier schrijft geen brief aan ds. Hoogerland, omdat die niet veroordelend spreekt over ds. Kok, al wil jij dat wel er in lezen. Maar dat laat ik voor jouw rekening liggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Charles »

Erasmiaan schreef:Het is opvallend te noemen dat Charles herkent en beaamt wat Marion schrijft. Dat zou Bezorgd en Hollander voorzichtig moeten maken met het aanpakken van Marion.
Ik probeer het onder woorden te brengen maar lukt me niet goed. Oudere generatie worstelt nog met toe-eigening van het heil. Voor de jongere generatie is dat een gepasseerd station. Veel avondmaalgangers maar kan weinig aanwijzen met wie ik een geestelijk gesprek zou kunnen voeren. Ook niet op huisbezoek. Dus ik houd mn mond wel – net al de oudere garde. Wereldgelijkvormigheid, weinig kennis maar wel allemaal in de Heer. In beperken van mobielgebruik bij (pre)pubers, dochters zo veel mogelijk in rok laten lopen sta je vrijwel alleen.

DDD is wel heel erg bot in zn beschrijving (zo bot ben ik zelfs nog niet eens ;) ) maar snap wat hij bedoelt. Ik zeg wel eens: het is bevinding uit een boekje geworden.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Ad Anker »

Tot nader order even op slot.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Ad Anker »

En weer open, op verzoek, na een lichte snoeibeurt. Ik vraag met respect te spreken over gemeenten, gemeenteleden en predikanten.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door pierre27 »

Charles schreef:
Erasmiaan schreef:Het is opvallend te noemen dat Charles herkent en beaamt wat Marion schrijft. Dat zou Bezorgd en Hollander voorzichtig moeten maken met het aanpakken van Marion.
Ik probeer het onder woorden te brengen maar lukt me niet goed. Oudere generatie worstelt nog met toe-eigening van het heil. Voor de jongere generatie is dat een gepasseerd station. Veel avondmaalgangers maar kan weinig aanwijzen met wie ik een geestelijk gesprek zou kunnen voeren. Ook niet op huisbezoek. Dus ik houd mn mond wel – net al de oudere garde. Wereldgelijkvormigheid, weinig kennis maar wel allemaal in de Heer. In beperken van mobielgebruik bij (pre)pubers, dochters zo veel mogelijk in rok laten lopen sta je vrijwel alleen.

DDD is wel heel erg bot in zn beschrijving (zo bot ben ik zelfs nog niet eens ;) ) maar snap wat hij bedoelt. Ik zeg wel eens: het is bevinding uit een boekje geworden.
Met name je eerste alinea erg herkenbaar geschreven. Dit is ook wat ik in mijn wijde werk/kerk-omgeving hoor en zie. Soms een pijnlijke constatering waar ik zelf ook debet aan ben.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: Met name je eerste alinea erg herkenbaar geschreven. Dit is ook wat ik in mijn wijde werk/kerk-omgeving hoor en zie. Soms een pijnlijke constatering waar ik zelf ook debet aan ben.
De vraag is natuurlijk aan wie dat ligt. Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat je geen geestelijke gesprekken kunt voeren, omdat het aan de ander ligt. Wellicht ben je zelf onderdeel van de oorzaak?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef:
pierre27 schreef: Met name je eerste alinea erg herkenbaar geschreven. Dit is ook wat ik in mijn wijde werk/kerk-omgeving hoor en zie. Soms een pijnlijke constatering waar ik zelf ook debet aan ben.
De vraag is natuurlijk aan wie dat ligt. Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat je geen geestelijke gesprekken kunt voeren, omdat het aan de ander ligt. Wellicht ben je zelf onderdeel van de oorzaak?
Goede en terechte vraag ja, heeft natuurlijk met zowel zender als ontvanger te maken. Een voorbeeld, jij en ik kunnen ongetwijfeld het prima over een aantal zaken eens zijn, maar dat kan lastiger zijn als het om bepaalde kerk/geloofszaken gaat. Ik denk dat ik ook vaak onderdeel van de oorzaak ben ja, dat schreef ik al. Een verklaring voor die oorzaak kan liggen in de genoemde zaken door Charles.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:
Simon0612 schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:@Jantje:
Zaterdag vond je wat Marion schreef nog bizar. Maar goed.
Dat vond ik ook. Maar dat was vooral de veroordelende toon. Ik geloof dat ik je toch niets hoef wijs te maken dat ik ook wel eens mijn bezwaren heb geuit over bepaalde preken of elementen uit preken waar ik ernstige moeite mee had. Ik ben er zelfs eens een weekje om verbannen geweest.
DDD schreef:Ik ben het overigens niet met Marion eens dat er in de linkerflank van de Gereformeerde Gemeenten sprake zou zijn van een allergie voor schriftuurlijk-bevindelijke prediking. In zoverre kan ik bij nalezen Bezorgd wel een beetje volgen.
Die allergie is er wel degelijk. Je zou eens een rondje moeten doen in die gemeenten. Bepaalde predikanten worden verguisd, of men heeft na één preek al zo schoon genoeg van de dominee, dat men al op voorhand verkondigt nooit meer ter kerke te gaan als deze dominee komt preken.
Jantje, we zitten nog steeds te wachten op je reactie aan de hand van het artikel van ds. Hoogerland uit de Saambinder.
Daarnaast heb ik het ook gelezen en het komt niet overeen zoals je het in je laatste post doet geloven.
Daar heb ik genoeg over geschreven. Ds. Tuinier schrijft geen brief aan ds. Hoogerland, omdat die niet veroordelend spreekt over ds. Kok, al wil jij dat wel er in lezen. Maar dat laat ik voor jouw rekening liggen.
Dat is niet waar Jantje, jij legt nu mij dingen in de mond. Ds. Roos veroordeeld niet maar wijst op het missende evenwicht in de prediking. Ds. Hoogerland beaamt dit door te antwoorden dat we (als Ger. Gem.) positie hebben gekozen tegen ds. Kok. Dat is zoals het in beide stukken staat en niet anders. Blijkbaar wil jij er graag wat anders in lezen, maar verwijt mij dat dan niet.

P.S.: Wees gewoon een vent en kom terug op je antwoord zoals je iedere keer beloofd en verschuil je niet iedere keer achter allerlei smoesjes.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Bertiel »

Open brief (VI)
Als leerling van ds. R. Kok trof mij in de discussie enkele keren de uitspraak dat ds. Kok, ten aanzien van Wet en Evangelie, onevenwichtige uitlatingen zou hebben gedaan. Maar wat deze uitlatingen zijn, wordt niet weergegeven. Zo wordt niet duidelijk wat zijn opvatting over Wet en Evangelie eigenlijk is. In een preek over Zondag 2 lezen we dat heel duidelijk:
„Wat eist de Wet? Vertel het mij eens? Dat leert ons Christus. We zijn hier op de leerschool van Christus. Op die leerschool leert men zijn ellende kennen. Het is heus niet een zeldzaam voorkomend geval dat men zegt: neen, u moet eerst uw ellende leren kennen. En als u die ellende genoegzaam met een bepaalde vernedering hebt leren kennen, ja, dan wordt de leerschool van Christus voor u geopend. Maar zo staat het niet in de Bijbel. Dat is een uitvinding van de mens. (...) De Heere lokt: en door wedergeboorte zijn zij gekomen op de leerschool van Christus. En gekomen zijnde op de leerschool zijn ze onderwezen in het leerstuk der ellende. En grondig.”
Aan het slot van de preek: „Is die wet nog niet in uw hart geschreven, dan hebt u verzuim gepleegd, dan bent u met die verbondsbelofte niet tot God gegaan. Ga met die verbondsbelofte tot de troon der genade en zeg: Heere, schrijf die Wet eens in mijn hart, dan zal ik de zonde haten en dan zal ik U liefhebben. Dan zal ik met een heilbegerige ziel aan Uw voeten neerzitten.”
Uit: prekenserie De stem des Woords, ”Onze ellendekennis”, Zondag 2.
Ds. A. K. Wallet
Schoonrewoerd
Rd van gisteren
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Ad Anker »

Even gesplitst. Bekering vroeger en nu kan in het daarvoor bestemde topic. Hier over het boekje van ds. Hoogerland.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Ad Anker »

Ad Anker schreef:Even gesplitst. Bekering vroeger en nu kan in het daarvoor bestemde topic. Hier over het boekje van ds. Hoogerland.
En weer een splitsing. Zie topic Heidelbergse Catechismus, kennis van ellende.
Plaats reactie