Romans en fictie

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Romans en fictie

Bericht door Mara »

Valcke schreef:
Mara schreef:Ik ben benieuwd. Hoop er vanavond in te beginnen.
Onbegrijpelijk. Dat je een boek van een openlijke spotter met God en goddelijke zaken (Maarten 't Hart) durft te lezen en hier aan te bevelen!
Heb je weleens een boek van hem gelezen, en heb je dit boek, met name, van hem gelezen?
Ik beveel niets aan trouwens!!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Romans en fictie

Bericht door Valcke »

Mara schreef:
Valcke schreef:
Mara schreef:Ik ben benieuwd. Hoop er vanavond in te beginnen.
Onbegrijpelijk. Dat je een boek van een openlijke spotter met God en goddelijke zaken (Maarten 't Hart) durft te lezen en hier aan te bevelen!
Heb je weleens een boek van hem gelezen, en heb je dit boek, met name, van hem gelezen?
Ik beveel niets aan trouwens!!
Jazeker, heb ik een en ander van hem gelezen. Naast een werk waarin hij zogenaamd allerlei fouten in de Bijbel aantoont, heb ik ook diverse verhalen van hem gelezen. Dat is al ruim veertig jaar geleden, toen ik op de middelbare school zat. Maar ik weet nog heel goed dat hij bewust tegen het 'geloof' aantrapt. En dat niet in één verhaal, maar nogal systematisch en subtiel. Als dat zo is (en dat is zo), dan hoeven wij ons m.i. niet in andere boeken van hem te verdiepen.

De manier waarop je aankondigt het boek te willen gaan lezen, komt wel degelijk als een soort aanbeveling over. In elk geval blijf ik mij erover verbazen dat jij zulke boeken / auteurs leest. Ik geloof niet dat dit in de vreze Gods mogelijk is. (Daarmee spreek ik overigens geen oordeel uit over je staat.)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Romans en fictie

Bericht door Mara »

Valcke schreef: De manier waarop je aankondigt het boek te willen gaan lezen, komt wel degelijk als een soort aanbeveling over. In elk geval blijf ik mij erover verbazen dat jij zulke boeken / auteurs leest. Ik geloof niet dat dit in de vreze Gods mogelijk is. (Daarmee spreek ik overigens geen oordeel uit over je staat.)
Ik ben er dan net in begonnen. Bovendien kies ik zorgvuldig mijn boeken uit. De man kan wel schrijven!
En ik lees zeker niet al zijn boeken. Sterker nog, ik vind zijn laatste boeken beter dan zijn eerste.
En Wie God verlaat heeft niets te vrezen, lees ik dus absoluut niet! De titel zegt al genoeg.

De reden dat ik hier een boek plaats is, dat ik benieuwd ben wie het ook leest (of gelezen heeft). En vaak krijg ik dan alleen een reactie per pb.
Je blijft je verbazen maar je spreekt je oordeel niet over mij uit. Mmmm.
Waarom vraag je dan niet naar de reden? Al of niet per pb.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Romans en fictie

Bericht door DDD »

Subtiel????

Niets aan de boeken van Maarten 't Hart is subtiel, en zeker niet als het over godsdienst gaat.

Ik vond dat ik dertig moest zijn om er kennis van te nemen, op grond van wat anderen zeiden, maar dat was volkomen onterecht. Zelfs een basisschoolleerling kan zien hoe simplistisch zijn commentaar op de gereformeerde kerk is.

Dus ik ben het in het geheel niet met Valcke eens.
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Romans en fictie

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Subtiel????

Niets aan de boeken van Maarten 't Hart is subtiel, en zeker niet als het over godsdienst gaat.

Ik vond dat ik dertig moest zijn om er kennis van te nemen, op grond van wat anderen zeiden, maar dat was volkomen onterecht. Zelfs een basisschoolleerling kan zien hoe simplistisch zijn commentaar op de gereformeerde kerk is.

Dus ik ben het in het geheel niet met Valcke eens.
Nog meer reden om niet te lezen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Romans en fictie

Bericht door Valcke »

Mara schreef:
Valcke schreef: De manier waarop je aankondigt het boek te willen gaan lezen, komt wel degelijk als een soort aanbeveling over. In elk geval blijf ik mij erover verbazen dat jij zulke boeken / auteurs leest. Ik geloof niet dat dit in de vreze Gods mogelijk is. (Daarmee spreek ik overigens geen oordeel uit over je staat.)
Ik ben er dan net in begonnen. Bovendien kies ik zorgvuldig mijn boeken uit. De man kan wel schrijven!
En ik lees zeker niet al zijn boeken. Sterker nog, ik vind zijn laatste boeken beter dan zijn eerste.
En Wie God verlaat heeft niets te vrezen, lees ik dus absoluut niet! De titel zegt al genoeg.

De reden dat ik hier een boek plaats is, dat ik benieuwd ben wie het ook leest (of gelezen heeft). En vaak krijg ik dan alleen een reactie per pb.
Je blijft je verbazen maar je spreekt je oordeel niet over mij uit. Mmmm.
Waarom vraag je dan niet naar de reden? Al of niet per pb.
Uit je toelichtingen (ook in deze post) blijkt voldoende waarom je zulke boeken leest; daar hoef ik echt niet meer specifiek naar te vragen. Ook gebruik ik geen PB: op een publieke post mag ik ook publiek reageren.
En ik heb inderdaad wel een oordeel over het lezen van zulke boeken; dat mag duidelijk zijn.
Je hoeft maar een hoofdstuk in de Bijbel op te slaan en je kunt lezen waarom. Wandel en belijdenis moeten samengaan.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Romans en fictie

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Subtiel????

Niets aan de boeken van Maarten 't Hart is subtiel, en zeker niet als het over godsdienst gaat.

Ik vond dat ik dertig moest zijn om er kennis van te nemen, op grond van wat anderen zeiden, maar dat was volkomen onterecht. Zelfs een basisschoolleerling kan zien hoe simplistisch zijn commentaar op de gereformeerde kerk is.

Dus ik ben het in het geheel niet met Valcke eens.
Het psalmenoproer vond ik wel aardig, maar de Nachtstemmer is naar mijn mening gewoon een slecht boek. De schrijver heeft op het vakgebied van de hoofdpersoon de klok horen luiden, maar slaat voortdurend de plank mis als het erom gaat waar de klepel hangt. En het plot (voor zover je daarvan kunt spreken) is ook ronduit zwak.
~~Soli Deo Gloria~~
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Romans en fictie

Bericht door merel »

Valcke schreef:
Mara schreef:Ik ben benieuwd. Hoop er vanavond in te beginnen.
Onbegrijpelijk. Dat je een boek van een openlijke spotter met God en goddelijke zaken (Maarten 't Hart) durft te lezen en hier aan te bevelen!
Ik snap je gevoel hierbij. Al ben ik wel anders naar hem gaan kijken en over hem gaan denken sinds ik hem in ' Adieu God' heb gezien.
https://portal.eo.nl/programmas/tv/adie ... ten-t-hart

Thijs ten Brinke stelde hier vragen over en de conclusie was eigenlijk dat hij jaloers was op christenen en schoorvoetend toegaf dat hij dit ook wel wilde. Hij was emotioneel toen hij het hier over had. In zijn jeugd had hij zoveel vragen en niemand sprak hier met hem over. Dat komt duidelijk naar voren in het boek dat hij geschreven heeft over z'n moeder. Ik vergoeilijk hiermee zijn spotten niet, maar kan wel met meer nuance naar hem kijken en luisteren. Eigenlijk heeft hij ons gebed hard nodig.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Romans en fictie

Bericht door Hendrien »

merel schreef:
Valcke schreef:
Mara schreef:Ik ben benieuwd. Hoop er vanavond in te beginnen.
Onbegrijpelijk. Dat je een boek van een openlijke spotter met God en goddelijke zaken (Maarten 't Hart) durft te lezen en hier aan te bevelen!
Ik snap je gevoel hierbij. Al ben ik wel anders naar hem gaan kijken en over hem gaan denken sinds ik hem in ' Adieu God' heb gezien.
https://portal.eo.nl/programmas/tv/adie ... ten-t-hart

Thijs ten Brinke stelde hier vragen over en de conclusie was eigenlijk dat hij jaloers was op christenen en schoorvoetend toegaf dat hij dit ook wel wilde. Hij was emotioneel toen hij het hier over had. In zijn jeugd had hij zoveel vragen en niemand sprak hier met hem over. Dat komt duidelijk naar voren in het boek dat hij geschreven heeft over z'n moeder. Ik vergoeilijk hiermee zijn spotten niet, maar kan wel met meer nuance naar hem kijken en luisteren. Eigenlijk heeft hij ons gebed hard nodig.
Ik las ergens dat hij merkt dat z’n boeken eigenlijk geen invloed meer hebben op christenen. Juist omgekeerd ziet hij de invloed van bijv. Gert-Jan Segers en Kees van der Staaij.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Romans en fictie

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef: Het psalmenoproer vond ik wel aardig, maar de Nachtstemmer is naar mijn mening gewoon een slecht boek. De schrijver heeft op het vakgebied van de hoofdpersoon de klok horen luiden, maar slaat voortdurend de plank mis als het erom gaat waar de klepel hangt. En het plot (voor zover je daarvan kunt spreken) is ook ronduit zwak.
Ik was het niet met je eens. ;)
Ik heb uiteraard geen kennis w.b. de orgelstemmerij, maar ik vond het één van zijn betere boeken.
merel schreef: In zijn jeugd had hij zoveel vragen en niemand sprak hier met hem over.
Ik denk dat hij een intelligent jongetje was die te kritische vragen stelde. En zo'n snotjongen moest natuurlijk gewoon zijn mond houden.
Dat mocht echt niet in die tijd.
Hij stelt echt indringende vragen, die bij mij ook weleens opgeborreld zijn.
merel schreef: Dat komt duidelijk naar voren in het boek dat hij geschreven heeft over z'n moeder.
Het is niet helemaal authentiek he. Het is deels de waarheid, vervlochten in zijn fantasie.

Hij heeft het geloof uit zijn jeugd niet helemaal losgelaten, dat zie ik bij Jan Siebelink ook. Diep van binnen zouden ze heel graag een Godservaring willen hebben, of een visioen. Ze kunnen zich niet overgeven aan het geloof, zonder bewijzen.
merel schreef:Eigenlijk heeft hij ons gebed hard nodig.
Dat is waar merel.
Ze hebben hun hart nog niet geheel toegesloten.
Ze leven nog in genadetijd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Romans en fictie

Bericht door Mara »

Momenteel ben ik bezig in dit boek, n.a.v. een recensie op RD.nl
Afbeelding

Het begint al meteen heel heftig. Maar enkele hoofdstukken verder zakt mijn enthousiasme.
Ik zal nog even doorlezen, maar ik vrees dat het een dichtklapper wordt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Romans en fictie

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: De manier waarop je aankondigt het boek te willen gaan lezen, komt wel degelijk als een soort aanbeveling over. In elk geval blijf ik mij erover verbazen dat jij zulke boeken / auteurs leest. Ik geloof niet dat dit in de vreze Gods mogelijk is. (Daarmee spreek ik overigens geen oordeel uit over je staat.)
Ze is niet de enige. Overigens doet @Mara geen aanbeveling, ze deelt iets mee, in informerende zin. Je zegt geen oordeel uit te spreken, maar dit doe je expliciet wel.

Al eerder heb ik betoogd dat het lezen van literatuur belangrijk is om de tijdsgeest goed te kunnen verstaan.

Mijn volgende boek is overigens: Haagse jaren, politieke memoires van Ruud Lubbers, geschreven door Theo Brinkel.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Romans en fictie

Bericht door Mara »

Valcke schreef: En ik heb inderdaad wel een oordeel over het lezen van zulke boeken; dat mag duidelijk zijn.
Je hoeft maar een hoofdstuk in de Bijbel op te slaan en je kunt lezen waarom. Wandel en belijdenis moeten samengaan.
Heb jij kinderen die op het middelbaar reformatorisch onderwijs zitten?
Kijk dan eens naar hun boekenlijst.
Ambtenaar schreef:Overigens doet @Mara geen aanbeveling, ze deelt iets mee, in informerende zin.
Als ik een boek echt goed en verantwoord vind, zet ik dat er bij met een aanrader. :)
Ambtenaar schreef:Al eerder heb ik betoogd dat het lezen van literatuur belangrijk is om de tijdsgeest goed te kunnen verstaan.
Zeker, al zoek ik dat wel zorgvuldig uit.
Soms heb je een idee over een auteur en dat blijkt dan niet te kloppen.

Ik lees momenteel dus deze bovenstaande roman, het bloed stroomt uit de kogelgaten, op de eerste bladzijde al.
En meteen erachteraan een zelfmoord.
Maar dat zou dan wel verantwoorde lectuur zijn, omdat het bij een christelijke uitgeverij gedrukt wordt(?)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Romans en fictie

Bericht door Mara »

Uiteindelijk heb ik bovenstaand boek dichtgeklapt. Het kon mij niet langer bekoren.
Inmiddels ben ik hierin begonnen, n.a.v. recensie op RD.nl. en omdat ik zijn andere romans ook gelezen heb
Afbeelding

Haasnoot kan absoluut goed schrijven!
Ik ben benieuwd waar dit verhaal heengaat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Romans en fictie

Bericht door Mara »

Afbeelding
Ik had nog een tas met ongelezen boeken staan, zag ik.
Afgelopen zondag ben ik erin begonnen. Ik kan me niet herinneren dat ik dit al gelezen had.
Ik lees het met veel genoegen.
Ik vind de karakters altijd wel boeiend, die zij beschrijft.

De foto heb ik van een m.p. advertentie, dus wie het wil hebben, het kost slechts 70 cent. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie