Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Ja maar het blijft verdrietig als zo'n Bijbel dicht gaat, ds van Sorge deed de Bijbel dicht in Rotterdam West, dat is echt een heel verdrietig moment.
Ds. Droger in Schiedam en ds. Schoonderwoerd in Zuidland.
Zo is deze regio inmiddels een trieste bedoening geworden, zou je kunnen zeggen.
Al zoveel kerken gesloten.
Dan zie je dat er appartementen in zijn gemaakt, of erger, een islamitisch gebedshuis.
Een enkele keer rijdt een predikant dan langs zo'n kerkgebouw, omdat ze er bijvoorbeeld als kind in zijn gedoopt en dan zijn ze echt ontdaan.
Rotterdam West is iig nog kerk gebleven, een gematigde evangelische gemeente.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Gelukkig wel, ook in het voormalige kerkgebouw van de gg in Rotterdam-Zuid zit nu een evangelische gemeente.
Naast Hoogvliet is het te verwachten dat er, gezien de dalende ledenaantallen, in deze regio ook de gemeente van Rotterdam-Centrum wordt opgeheven.

Positief is dan dat de andere drie gg's in Rotterdam stabiele of zelfs stijgende ledentallen hebben. En zelfs twee predikanten.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Delftenaar schreef:Gelukkig wel, ook in het voormalige kerkgebouw van de gg in Rotterdam-Zuid zit nu een evangelische gemeente.
Naast Hoogvliet is het te verwachten dat er, gezien de dalende ledenaantallen, in deze regio ook de gemeente van Rotterdam-Centrum wordt opgeheven.

Positief is dan dat de andere drie gg's in Rotterdam stabiele of zelfs stijgende ledentallen hebben. En zelfs twee predikanten.
Twee van die gemeenten hebben wel zorgen die over een langere termijn realiteit kunnen gaan worden. In het RD van 31 augustus 2020 stond een artikel over de Petrus Datheenschool waar de opheffing echt dreigend in beeld is. Sluiting van de school kan de twee GG's in dezelfde vicieuze cirkel brengen als bijv. GG Hoogvliet.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Nu heeft de GG van Rotterdam Centrum de teloorgang ook wel voor een klein gedeelte aan zichzelf te danken. Door zich nooit te focussen op jongeren en studenten wordt nieuwe aanwas totaal gemist. Als als jongere in Rotterdam wat info zoekt over een Geref. Gemeente, kom je al snel uit op de websites van Alexanderpolder en Zuidwijk. Over Centrum is niets te vinden vanuit de gemeente zelf. Nu weet ik dat het overgrote gedeelte van studerenden na de studie weet uit de steden vertrekt, maar er zijn vaak toch enkelen die bewust kiezen om in de stad te blijven.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

En IJsselmonde dan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:En IJsselmonde dan?
Dat is een gemeente in ongeveer de enige redelijk betaalbare stadswijk. Aantrekkelijk voor gezinnen die in de stad willen wonen. Mede dankzij de aanwezigheid van de onder druk staande basisschool.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Hollander schreef:Dat is een gemeente in ongeveer de enige redelijk betaalbare stadswijk. Aantrekkelijk voor gezinnen die in de stad willen wonen. Mede dankzij de aanwezigheid van de onder druk staande basisschool.
IJsselmonde is niet bepaald aantrekkelijk om te wonen, kun je beter even verder in Ridderkerk gaan wonen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:
Hollander schreef:Dat is een gemeente in ongeveer de enige redelijk betaalbare stadswijk. Aantrekkelijk voor gezinnen die in de stad willen wonen. Mede dankzij de aanwezigheid van de onder druk staande basisschool.
IJsselmonde is niet bepaald aantrekkelijk om te wonen, kun je beter even verder in Ridderkerk gaan wonen.
Daar denken vele gemeenteleden anders over. Smaken verschillen. ;)
Laatst gewijzigd door Hollander op 14 sep 2020, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

In vergelijking met bv. Pendrecht is het wel beter.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Gelukkig mogen ook in dat opzicht smaken verschillen.
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

Jantje schreef:
Marion schreef:Ik zag Ds. IJsselstein onder de beroepbare predikanten staan op Gergeminfo.
Weet iemand hoe dit zit? Is dat gewoon omdat de drie jaar voorbij is, of gaat hij stoppen in Cambodja?
Ik dacht namelijk dat zendingspredikanten op contractbasis voor een bepaalde tijd ergens diende en dan ook niet beroepen konden worden.
Iemand enig idee?
Ja. Je hebt verkeerd gekeken. Hij staat er bij mij niet tussen.
Bij mij staat hij er wel tussen hoor....
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Hij woont tijdelijk in Putten, zie ik ook.

Vreemd...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
zomaar iemand
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 aug 2020, 15:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door zomaar iemand »

JvW schreef:
Jantje schreef:
Marion schreef:Ik zag Ds. IJsselstein onder de beroepbare predikanten staan op Gergeminfo.
Weet iemand hoe dit zit? Is dat gewoon omdat de drie jaar voorbij is, of gaat hij stoppen in Cambodja?
Ik dacht namelijk dat zendingspredikanten op contractbasis voor een bepaalde tijd ergens diende en dan ook niet beroepen konden worden.
Iemand enig idee?
Ja. Je hebt verkeerd gekeken. Hij staat er bij mij niet tussen.
Bij mij staat hij er wel tussen hoor....
Yep, bij mij ook.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Laatste dienst van de GG te Hoogvliet is hier terug te kijken:

https://www.youtube.com/watch?v=iwMYra-MJ_A
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door windorgel »

Ds IJsselstein is al geruime tijd in Nederland en zal hier voorlopig blijven (kerktijden). Wat de reden is weet ik niet: corona (misschien was hij met verlof en kan nu niet terug?) of iets anders.
Wel kun je uit de Paulus van september opmaken dat Cambodja een ontzettend moeilijk zendingsland is.
Plaats reactie