Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Wat een gevoelloze opmerking. Kun je je nu helemaal niet inleven wat dit betekent?
Ik heb ook een andere carrière dan ik vroeger voor ogen had. That's life. En nee, ik heb geen bijzondere gevoelens voor kandidaat-predikanten die hun ambitie of vermeende roeping niet kunnen verwezenlijken.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

Dus iemand heeft het verlangen God in het ambt te dienen. Hij gaat met dat verlangen biddend aan het werk, overtuigt zijn kerkenraad en later een commissie van toelating van zijn besef geroepen te zijn. Vervolgens gaat hij een jaar of 6 studeren, soms met inlevering van een flink salaris uit zijn vorige baan. Na afronding van zijn studie wordt hij beroepbaar gesteld en wacht biddend een beroep af. Een beroep dat uitblijft. De vrees dat het beroep niet meer gaat komen, terwijl gemeenten waar jij meende dat men jouw boodschap gaarne aannam de ene zittende predikant na de andere beroepen. Intussen loop jij in een geloofscrisis. Heeft God neit gesproken? Was het niet waar? Wat was er dan wel waar als jij meende dat God tot je sprak?

Maar nee, that's life. Je broer is ook leraar Duits geworden terwijl hij eigenlijk helikopterpiloot had willen zijn. Daar hebben wij geen gevoelens bij.
Who is John Galt? :quoi
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door NorahLinde »

Dat inderdaad John. Het lijkt mij een vreselijk zware weg voor deze broeders.

Ik geloof óók dat er een serieuze roeping voor de gemeentes ligt: mag een kandidaat ook een beginnend predikant zijn die nog verder ontwikkeld en misschien nog niet op alle fronten een 10 scoort, als dat überhaupt ooit al haalbaar en nodig zou zijn. Ik weet dat er gemeentes zijn die qua ligging best bij een aantal kandidaten aansluiting vinden, maar qua 'persoonlijkheid' het niet aandurven. Ergens begrijp ik het, dat je ook niet het risico wil lopen om na een jaar een overspannen predikant in je gemeente te hebben. En het is ook niet voor niks dat daar sinds nog niet al te lange tijd meer aandacht aan wordt geschonken op de TUA (aan het stukje 'persoonlijkheid'). Toch vind ik dat gemeentes dus ook niet te veel moeten zoeken naar het perfecte.
En uiteraard zijn er uitzonderingen, ik snap best dat in gemeentes waar men het een en ander aan heftige zaken heeft meegemaakt en er véél onrust is (geweest) nu liever voor een langer zittende predikant met meer ervaring op allerlei gebied kiest. Maar dit soort vacante gemeentes is wel uitzondering en dus geldt mijns inziens voor de rest de roep om serieus te overwegen of er toch geen kandidaat bij zit die -iets minder perfect misschien- geschikt is.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

Toch denk ik wel dat het goed is om roeping niet los te maken van beroeping. Die twee zijn zeer nauw met elkaar verbonden. Het heeft dus wel degelijk iets te zeggen als beroeping uitblijft. Over wat dat wil zeggen is denk ik geen algemene uitspraak te doen, daarin past zorgvuldige voorzichtigheid.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

John Galt schreef:Dus iemand heeft het verlangen God in het ambt te dienen. Hij gaat met dat verlangen biddend aan het werk, overtuigt zijn kerkenraad en later een commissie van toelating van zijn besef geroepen te zijn. Vervolgens gaat hij een jaar of 6 studeren, soms met inlevering van een flink salaris uit zijn vorige baan. Na afronding van zijn studie wordt hij beroepbaar gesteld en wacht biddend een beroep af. Een beroep dat uitblijft. De vrees dat het beroep niet meer gaat komen, terwijl gemeenten waar jij meende dat men jouw boodschap gaarne aannam de ene zittende predikant na de andere beroepen. Intussen loop jij in een geloofscrisis. Heeft God neit gesproken? Was het niet waar? Wat was er dan wel waar als jij meende dat God tot je sprak?
Geen idee. Als je niet beroepen wordt, dan wordt de vermeende roeping in ieder geval niet beantwoord. Dat kan inderdaad tot twijfel leiden. Maar daar krijg ik geen speciale gevoelens bij in vergelijking met anderen die twijfelen over hun geloof.

Dat gemeentes op zoek zijn naar de perfecte predikant, zoals @Mara beweerd, lijkt me vrij sterk. Iedereen beseft dat een junior nog veel moet leren en dat het schaap met de vijf poten niet bestaat.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Dat gemeentes op zoek zijn naar de perfecte predikant, zoals @Mara beweerd, lijkt me vrij sterk. Iedereen beseft dat een junior nog veel moet leren en dat het schaap met de vijf poten niet bestaat.
Kun jij even aangeven waar ik dit beweer?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Kun jij even aangeven waar ik dit beweer?
Sorry, dat was jij niet maar @NorahLinde. Excuus.
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door NorahLinde »

Ambtenaar schreef:
John Galt schreef:Dus iemand heeft het verlangen God in het ambt te dienen. Hij gaat met dat verlangen biddend aan het werk, overtuigt zijn kerkenraad en later een commissie van toelating van zijn besef geroepen te zijn. Vervolgens gaat hij een jaar of 6 studeren, soms met inlevering van een flink salaris uit zijn vorige baan. Na afronding van zijn studie wordt hij beroepbaar gesteld en wacht biddend een beroep af. Een beroep dat uitblijft. De vrees dat het beroep niet meer gaat komen, terwijl gemeenten waar jij meende dat men jouw boodschap gaarne aannam de ene zittende predikant na de andere beroepen. Intussen loop jij in een geloofscrisis. Heeft God neit gesproken? Was het niet waar? Wat was er dan wel waar als jij meende dat God tot je sprak?
Geen idee. Als je niet beroepen wordt, dan wordt de vermeende roeping in ieder geval niet beantwoord. Dat kan inderdaad tot twijfel leiden. Maar daar krijg ik geen speciale gevoelens bij in vergelijking met anderen die twijfelen over hun geloof.

Dat gemeentes op zoek zijn naar de perfecte predikant, zoals @Mara beweerd, lijkt me vrij sterk. Iedereen beseft dat een junior nog veel moet leren en dat het schaap met de vijf poten niet bestaat.
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat gemeenten zoeken naar het meest passend/perfecte voor hun gemeente. Ik weet uit eigen ervaring dat dat kan doorslaan in zoeken naar perfectionisme door een KR en van andere gemeentes heb ik dit óók letterlijk zo gehoord. Iedereen zal zich beseffen dat kandidaten nog moeten verder leren en vormen, maar het komt dus tóch voor dat gemeentes een kandidaat afschrijven omdat er her en der wat aan schort.

Het is niet iets wat ik verzin ofzo...
Online
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef:Dat valt bij mij onder de christelijke vrijheid om daar wat van te vinden.
Nee dat valt het niet! Want een predikant heeft een verantwoordelijkheid over hetgeen hij op de kansel zegt.
Dan staat hij in het ambt. En dat is een heel verschil met hetgeen hij op een donderdagavond op de jeugdclub met de jongeren bespreekt over het well of niet kijken naar T.P.
Er is geen hoor en wederhoor in de kerk en gezegd is gezegd.
Prrecies, deze predikant kan het blijkbaar verantwoorden dat hij wel naar de Passion kijkt en hij is niet de enige. Ik ben ook geen voorstander van de Passion van, maar begrijp de overwegingen wel van de voorstanders ook. Ik vind het erg bijzonder dat je dit zo moeilijk aan je kinderen vindt uit te leggen.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

Kan de titel van dit topic veranderd worden in "Christelijke Gereformeerde Kerken"? Het gaat maar af en toe over de synode van 2019.
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

merel schreef: Ik vind het erg bijzonder dat je dit zo moeilijk aan je kinderen vindt uit te leggen.
Ze vinden zelf T.P. een verschrikking en onbegrijpelijk dat een dominee dat ging promoten in onze kerk.
Hij was ook de enige trouwens, de anderen die er iets over zeiden gebruikten termen als goddeloos en werelds.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Dan is er toch geen probleem? Jouw kinderen zijn ouder en kunnen dit toch ook zelf relativeren? Zij kunnen deze standpunten toch zelf ook wel afwegen? Ik heb wel vaker predikanten hun afkeuring horen uitspreken over zaken waar ik toch echt anders over dacht en dit ook kon motiveren.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ad Anker »

Hier on topic. Dat is al wat verwaterd, maar wel e.e.a. verwijderd wat de verkeerde kant opging.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

RD schreef: De generale synode van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) gaat volgende week grotendeels niet door vanwege het coronavirus.

Dat maakte ds. P. D. J. Buijs vrijdag namens het moderamen (bestuur) van de synode bekend.

„We achten langdurig vergaderen gedurende meerdere dagen op een vrij kleine locatie niet meer verantwoord”, aldus de assessor (tweede voorzitter) van de synode.

De generale synode komt alleen dinsdagmorgen en -middag in Nunspeet bijeen om „enkele urgente dingen af te handelen en uiteraard ook om met elkaar de situatie te bespreken.” Dat gebeurt vanwege de beschikbare ruimte niet in Oenenburgkerk, maar in de Dorpskerk.

Daarmee komen de zittingen op woensdag, donderdag en vrijdag te vervallen. De bespreking over vrouw en ambt wordt ook uitgesteld, zegt ds. Buijs desgevraagd.
https://www.rd.nl/synode-cgk-deels-gesc ... -1.1697878
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Erskinees »

https://www.rd.nl/kerk-religie/synodebe ... -1.1698535

Bijzonder. In de GKV heeft het eindeloos doorschuiven en ondertussen voeren van gesprekken ertoe geleid dat uiteindelijk overstag gegaan is.
Plaats reactie