Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

HersteldHervormd
Berichten: 6065
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HersteldHervormd »

Hollander schreef:
John Galt schreef:Is een dominee geen gevallen zondaar? Als hij het zelf kan snappen, kan ik het toch ook?

Ik vind het prima als een dominee zich af en toe over de actualiteit uitlaat, maar ik heb in mijn leven al veel langs horen komen waar een dominee tegen waarschuwde waar ik prima zelf een mening over had kunnen vormen. Zoals daar zijn:
- Daniëlkampen
- CV Koers
- vrouwen als SGP-lid
- gitaarspelen
- de lengte van een split in een vrouwenrok
- oorbellen
- make up

Op dat soort waarschuwingen in een preek zit ik niet te wachten. Sorry, ik kom voor andere dingen.
Volgens mij mis je de essentiële woorden in mijn post: "Bijbels gefundeerd".
Ambtenaar schreef:
Hollander schreef:Dat laatste lijkt op overschatting van de mens als gevallen zondaar. Zolang het Bijbels gefundeerd is, verstaan predikanten hun opdracht uitermate goed om onder andere ook maatschappelijke ontwikkelingen te duiden.
Dan verschillen we van mening.
Dus jij vind dat een dominee zijn mond moet houden over maatschappelijke ontwikkelingen als hij iets wel Bijbels kan funderen, of verschillen we ergens anders van mening over?
Ik denk niet dat Daniëlkampen maatschappelijk ontwikkelingen zijn...
Maar net zo goed als iedereen mag de dominee wel ergens een mening over hebben. Alleen moet hij zich wel beseffen dat vaak een gemeente de woorden van een dominee ter harte neemt, de woorden wegen wel zwaar. Datzelfde geld natuurlijk ook voor de prediking.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

Een dominee mag van mij overal een mening over hebben. Maar op de kansel is hij geroepen Gods woorden te spreken en niet zijn privémening of -interpretatie. Of een dominee nu SGP stemt, ChristenUnie of GroenLinks, ik hoef het niet van de kansel te horen. Hoe de regering precies met vluchtelingen moet omgaan, daarover kun je, ook met de Bijbel in de hand, van mening verschillen. En ook al ben ik het er op zich mee eens, van mij hoeven er geen uitgebreide morele aanwijzingen te klinken. Een oproep tot geloof en bekering, en daarnaast directe Bijbelse waarden als barmhartigheid, geduld, matigheid, eerlijkheid. Maar of die matigheid nu uit wel of niet barbecueën bestaat, of uit hoeveel sieraden mijn dochter mag dragen, daar heb ik echt geen dominee voor nodig.
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Zita schreef: Mara, je hebt zelf aangegeven op het forum dat je in de corona-tijd digitaal kerkshopt. Of heb ik dat helemaal verkeerd geïnterpreteerd? Ik kan dat met het bovenstaande namelijk niet helemaal rijmen.
Ik doe niet aan kerkshoppen. Als je eigen gemeente geen kerkdienst belegt, moet je wel. Bovendien beluister ik vaak op zondagavond en door de weeks ook een preek.
Zita schreef:Wat bedoel je nu met die fysieke luisterhouding? Het gaat er toch om op welke manier je het beste kunt luisteren. Voor de een is dat met de ogen dicht, voor de ander terwijl hij friemelt, voor de derde als hij rechtop zit met zijn armen over elkaar.
Wat zei de predikant, bedoel je?
Het ging niet over deze details.
Hoe zit je in de kerkdienst. Als een goede gewoonte? Als een hongerige of dorstige? Hoor je het aan om vervolgens weer naar huis te gaan en dat was het weer voor deze week?
Je kunt letterlijk rechtop zitten, terwijl je figuurlijk onderuitgezakt bent.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bertiel »

John Galt schreef:Een dominee mag van mij overal een mening over hebben. Maar op de kansel is hij geroepen Gods woorden te spreken en niet zijn privémening of -interpretatie. Of een dominee nu SGP stemt, ChristenUnie of GroenLinks, ik hoef het niet van de kansel te horen. Hoe de regering precies met vluchtelingen moet omgaan, daarover kun je, ook met de Bijbel in de hand, van mening verschillen. En ook al ben ik het er op zich mee eens, van mij hoeven er geen uitgebreide morele aanwijzingen te klinken. Een oproep tot geloof en bekering, en daarnaast directe Bijbelse waarden als barmhartigheid, geduld, matigheid, eerlijkheid. Maar of die matigheid nu uit wel of niet barbecueën bestaat, of uit hoeveel sieraden mijn dochter mag dragen, daar heb ik echt geen dominee voor nodig.
Het is mij achteraf vaak opgevallen, des te meer voorschriften er aan de gemeente werd gegeven des te minder schitterde het evangelie en des te minder klonk het bevel tot geloof en bekering.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Hollander schreef:Dus jij vind dat een dominee zijn mond moet houden over maatschappelijke ontwikkelingen als hij iets wel Bijbels kan funderen, of verschillen we ergens anders van mening over?
In principe vind ik dat een predikant dat moet vermijden. Hij kan oproepen om duurzaam te leven, oog te hebben voor de minder bedeelden, vluchtelingen, wijze van omgaan met het levenseinde etc., maar moet zich verre houden van concrete invulling of beoordeling.

Als hij het bredere Bijbelse kader geeft, zijn de toehoorders prima in staat een concrete invulling hieraan te geven.

Ik geef bijvoorbeeld geld aan de voedselbank, een ander geeft geld aan Stichting Ontmoeting of is als vrijwilliger actief bij de diaconie. Dat is allemaal een invulling van het zorgen voor de minder bedeelden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

De bijbel is heel concreet, dus als een predikant directe voorbeelden geeft bij een juiste leefwijze, dan is mij dat prima.

Het is natuurlijk een kenmerk van onvolwassenheid om een welgemeend advies van een predikant te counteren met het dreigement niet meer naar zo iemand te willen luisteren. Het beargumenteerd onder woorden brengen van je eigen zienswijze ligt dan meer voor de hand.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Wat is er zo concreet in de bijbel? Noem eens vier vergelijkbare voorbeelden?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mister »

En hier weer terug naar het onderwerp: synode der CGK
HHKtE
Berichten: 1446
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HHKtE »

toch even een punt van zorg in de CGK nml 7 kandidaten die beroepbaar zijn en geen beroep krijgen terwijl er genoeg vacante plaatsen zijn.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Blijkbaar vindt men dat er een onvoldoende match is tussen kandidaten en betreffende gemeentes. Wat is daar zorgelijk aan?
HHKtE
Berichten: 1446
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HHKtE »

Ambtenaar schreef:Blijkbaar vindt men dat er een onvoldoende match is tussen kandidaten en betreffende gemeentes. Wat is daar zorgelijk aan?
waarom moeten ze dan nog opleiden als zowel rechtse en linkse gemeenten de kandidaten niet willen.??
overigens ook voor de kandidaten met hun gezinnen een punt van grote zorg
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

HHKtE schreef: waarom moeten ze dan nog opleiden als zowel rechtse en linkse gemeenten de kandidaten niet willen.??
overigens ook voor de kandidaten met hun gezinnen een punt van grote zorg
Ze kunnen nog altijd een ander beroep kiezen, dus dat vind ik niet zo dramatisch.

Wellicht is er enige discrepantie tussen vacante gemeentes en de commissie die kandidaten selecteert? Of wellicht moet de opleiding andere accenten leggen? Wellicht hebben bepaalde kandidaten een te scherp profiel, of juist niet.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
HHKtE schreef: waarom moeten ze dan nog opleiden als zowel rechtse en linkse gemeenten de kandidaten niet willen.??
overigens ook voor de kandidaten met hun gezinnen een punt van grote zorg
Ze kunnen nog altijd een ander beroep kiezen, dus dat vind ik niet zo dramatisch.
Wat een gevoelloze opmerking. :fi
Kun je je nu helemaal niet inleven wat dit betekent?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
HHKtE
Berichten: 1446
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HHKtE »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef:
HHKtE schreef: waarom moeten ze dan nog opleiden als zowel rechtse en linkse gemeenten de kandidaten niet willen.??
overigens ook voor de kandidaten met hun gezinnen een punt van grote zorg
Ze kunnen nog altijd een ander beroep kiezen, dus dat vind ik niet zo dramatisch.
Wat een gevoelloze opmerking. :fi
Kun je je nu helemaal niet inleven wat dit betekent?
Schijnbaar kan hij dat niet...
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Daar gaat het niet over.

Als mensen niet door de gemeente en daarmee door God zelf geroepen worden, past wel enige nuchterheid. Ik begrijp ook niet zo goed wat daar zo zorgelijk aan is. Andersom is het veel erger.

Overigens horen veel predikanten helemaal niet op de plaats die zij hebben gekozen. Dat geldt voor veel kerkverbanden. Ik geloof niet dat daar Gods zegen op kan rusten, normaal gesproken. Ik vind het heel verstandig van kerkenraden dat ze erg terughoudend zijn in het beroepen van een jonge kandidaat die uit een (O)GG komt. Dan mag je ze eerst wel eens een tijd op proef laten komen, nog afgezien van principiële bezwaren tegen kerkscheuring.
Plaats reactie