Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Ik heb hier o.m. ds Fokkema zijn verontrusting over horen uitspreken. Het gevaar van kerkshoppen is tijdens deze crisis blijkbaar erg groot.
Dan moeten predikanten zich weerhouden om dergelijke uitspraken te doen. Ik begrijp helemaal niet waarom predikanten allerlei maatschappelijke ontwikkelingen en bepaalde uitingen menen te moeten becommentariëren. Ik kan zelf wel een oordeel vellen of iets wel of niet door de beugel kan.
Dat laatste lijkt op overschatting van de mens als gevallen zondaar. Zolang het Bijbels gefundeerd is, verstaan predikanten hun opdracht uitermate goed om onder andere ook maatschappelijke ontwikkelingen te duiden.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

Is een dominee geen gevallen zondaar? Als hij het zelf kan snappen, kan ik het toch ook?

Ik vind het prima als een dominee zich af en toe over de actualiteit uitlaat, maar ik heb in mijn leven al veel langs horen komen waar een dominee tegen waarschuwde waar ik prima zelf een mening over had kunenn vormen. Zoals daar zijn:
- Daniëlkampen
- CV Koers
- vrouwen als SGP-lid
- gitaarspelen
- de lengte van een split in een vrouwenrok
- oorbellen
- make up

Op dat soort waarschuwingen in een preek zit ik niet te wachten. Sorry, ik kom voor andere dingen.
Who is John Galt? :quoi
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Hollander schreef:Dat laatste lijkt op overschatting van de mens als gevallen zondaar. Zolang het Bijbels gefundeerd is, verstaan predikanten hun opdracht uitermate goed om onder andere ook maatschappelijke ontwikkelingen te duiden.
Dan verschillen we van mening.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

John Galt schreef:Is een dominee geen gevallen zondaar? Als hij het zelf kan snappen, kan ik het toch ook?

Ik vind het prima als een dominee zich af en toe over de actualiteit uitlaat, maar ik heb in mijn leven al veel langs horen komen waar een dominee tegen waarschuwde waar ik prima zelf een mening over had kunnen vormen. Zoals daar zijn:
- Daniëlkampen
- CV Koers
- vrouwen als SGP-lid
- gitaarspelen
- de lengte van een split in een vrouwenrok
- oorbellen
- make up

Op dat soort waarschuwingen in een preek zit ik niet te wachten. Sorry, ik kom voor andere dingen.
Volgens mij mis je de essentiële woorden in mijn post: "Bijbels gefundeerd".
Ambtenaar schreef:
Hollander schreef:Dat laatste lijkt op overschatting van de mens als gevallen zondaar. Zolang het Bijbels gefundeerd is, verstaan predikanten hun opdracht uitermate goed om onder andere ook maatschappelijke ontwikkelingen te duiden.
Dan verschillen we van mening.
Dus jij vind dat een dominee zijn mond moet houden over maatschappelijke ontwikkelingen als hij iets wel Bijbels kan funderen, of verschillen we ergens anders van mening over?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef:Wat ik momenteel ontzettend waardeer in de PKN ( en achteraf niet prettig vond in de CGK) is de grote verscheidenheid aan predikanten die je hoort. Erg prettig!
Als er teveel van links naar rechts gezwalkt wordt door een prekenregelaar, vind ik dat verre van prettig.
Wat de ene dominee opbouwt, breekt de ander die zondag daarna dan weer af.
Zie dat maar eens uit te leggen aan kinderen...

Het meest aansprekende voorbeeld was wel dat de predikant een ernstige preek hield over o.m. The Passion, en het gebruik van de moderne media. Toen de predikant de zondag erna vrolijk vertelde dat hij met zijn vrouw naar T.P. had gekeken en dat hij dat als heel positief had ervaren, zaait dat op zn minst verwarring.
Dat zou ik totaal niet lastig vinden om uit te leggen. Dat valt bij mij onder de christelijke vrijheid om daar wat van te vinden. Een kr lid/ pastoraal medewerker waarvan bekend wordt dat hij het 7e gebod jaren lang overtreden heeft en ook al die jaren deelnam aan de sacramenten vond ik lastiger om aan hen uit te leggen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Hollander schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Ik heb hier o.m. ds Fokkema zijn verontrusting over horen uitspreken. Het gevaar van kerkshoppen is tijdens deze crisis blijkbaar erg groot.
Dan moeten predikanten zich weerhouden om dergelijke uitspraken te doen. Ik begrijp helemaal niet waarom predikanten allerlei maatschappelijke ontwikkelingen en bepaalde uitingen menen te moeten becommentariëren. Ik kan zelf wel een oordeel vellen of iets wel of niet door de beugel kan.
Dat laatste lijkt op overschatting van de mens als gevallen zondaar. Zolang het Bijbels gefundeerd is, verstaan predikanten hun opdracht uitermate goed om onder andere ook maatschappelijke ontwikkelingen te duiden.
Zoals?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

merel schreef:
Hollander schreef:Dat laatste lijkt op overschatting van de mens als gevallen zondaar. Zolang het Bijbels gefundeerd is, verstaan predikanten hun opdracht uitermate goed om onder andere ook maatschappelijke ontwikkelingen te duiden.
Zoals?
- Maatschappij die steeds meer gericht is op groei en prestatie
- Het onder druk staande Bijbelse huwelijk
- Het steeds meer wegpoetsen van scheppingsorde
- De horizontalisering in vrijwel de gehele maatschappij
- Toenemend materialisme, consumptivisme
- Opvoedingsstijlen (ook in onderwijs) die steeds meer indivualistischer worden
- Vluchtelingenproblematiek

Je kan het zo breed niet bedenken...
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Dit zijn zeker onderwerpen die tijdens een preek aan bod kunnen komen. Ik vind dat wat anders dat de onderwerpen die John Galt noemde.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Hollander schreef:Dus jij vind dat een dominee zijn mond moet houden over maatschappelijke ontwikkelingen als hij iets wel Bijbels kan funderen, of verschillen we ergens anders van mening over?
Als het over specifieke zaken gaat wel. Als een predikant bijvoorbeeld oproept tot duurzaam leven in het kader van rentmeesterschap vind ik dat prima. Roept hij op tot het installeren van zonnepanelen of een andere maatregel benoemt, gaat me dat te ver.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

merel schreef:Dit zijn zeker onderwerpen die tijdens een preek aan bod kunnen komen. Ik vind dat wat anders dat de onderwerpen die John Galt noemde.
Dat moet je aan John Galt vragen.
Hij noemt enkele onderwerpen die hooguit uitingen van maatschappelijke ontwikkelingen (kunnen) zijn. Ik doel daar niet op. De onderwerpen die hij noemt zijn doorgaans reden voor een wettisch welles-nietes spelletje. Daarmee zeg ik niet dat er nooit iets zinnigs over te zeggen valt, zeker niet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef: Ik kan zelf wel een oordeel vellen of iets wel of niet door de beugel kan.
Je kunt een uitspraak van een predikant op twee manieren ontvangen en verwerken:
- Dat is scherp. Maar heeft hij gelijk? En waarom zegt hij dit?
of
- is hij betoeterd, dat bepaal ik zelf wel.

Het probleem kerkshoppen valt onder de zogenoemde glijdende schaal. En kennelijk mag dat niet meer gepredikt worden, als er zo gereageerd wordt.
Want de kerkganger anno 2020 bepaalt zelf wel of iets goed of niet goed is?
merel schreef:Dat valt bij mij onder de christelijke vrijheid om daar wat van te vinden.
Nee dat valt het niet! Want een predikant heeft een verantwoordelijkheid over hetgeen hij op de kansel zegt.
Dan staat hij in het ambt. En dat is een heel verschil met hetgeen hij op een donderdagavond op de jeugdclub met de jongeren bespreekt over het well of niet kijken naar T.P.
Er is geen hoor en wederhoor in de kerk en gezegd is gezegd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Het probleem kerkshoppen valt onder de zogenoemde glijdende schaal. En kennelijk mag dat niet meer gepredikt worden, als er zo gereageerd wordt.
Ik ben geen grote voorstander van kerkshoppen, maar ben er niet op tegen. Ik kan goed begrijpen dat mensen het na een bepaalde tijd zat zijn om een bepaalde predikant aan te horen. Dan kun je natuurlijk wijzen naar de luisteraar, maar ik wijs liever naar de spreker.
Want de kerkganger anno 2020 bepaalt zelf wel of iets goed of niet goed is?
Dat is sinds het ontstaan van de kerk al het geval.
Mara schreef: Er is geen hoor en wederhoor in de kerk en gezegd is gezegd.
Precies, en dat is een groot probleem. Zeker als de kerkenraad verzaakt om evaluatiegesprekken te voeren met de predikant.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Het probleem kerkshoppen valt onder de zogenoemde glijdende schaal. En kennelijk mag dat niet meer gepredikt worden, als er zo gereageerd wordt.
Ik ben geen grote voorstander van kerkshoppen, maar ben er niet op tegen. Ik kan goed begrijpen dat mensen het na een bepaalde tijd zat zijn om een bepaalde predikant aan te horen. Dan kun je natuurlijk wijzen naar de luisteraar, maar ik wijs liever naar de spreker.
Ben je je ervan bewust dat dit gedrag een gemeente kapot kan maken, op den duur?
Als je uitgaat van het gegeven dat een predikant geroepen wordt, ook de dominee met niet al te veel talenten, is het de taak van de hoorders (de gemeente dus) om hem in het gebed op te dragen.
Het kan zijn dat je de wijze van preken niet zo aangenaam vindt, of dat de inhoud je niet bevalt.

Ik heb een paar maanden geleden een preek gehoord over het preken. We dienen niet min of meer onderuitgezakt, of rechtop zittend, de preek aan te horen. Nee, luisteren = aktief!
Dat wil zeggen dat je al luisterend de preek gaat verwerken. Opslaan, zoveel als mogelijk.
Ik mis in het eindgebed weleens de oproep of de Heere Zelf de naprediker zou willen zijn.
Ambtenaar schreef:Precies, en dat is een groot probleem. Zeker als de kerkenraad verzaakt om evaluatiegesprekken te voeren met de predikant.
Mijn voorbeeld betrof een emeritus predikant, die deze preek in meerdere kerken heeft gehouden.
Wie zal hem dan op de vingers moeten tikken? De k.r. die hem uitnodigt, weet wat zij kunnen verwachten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Vervolgde »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Het probleem kerkshoppen valt onder de zogenoemde glijdende schaal. En kennelijk mag dat niet meer gepredikt worden, als er zo gereageerd wordt.
Ik ben geen grote voorstander van kerkshoppen, maar ben er niet op tegen.

Zeker als de kerkenraad verzaakt om evaluatiegesprekken te voeren met de predikant.
Ik mis de essentie van het kerk zijn. Dat is toch immers een samenlevende gemeenschap. Deelhebben aan die gemeenschap is ook verantwoordelijk zijn voor die gemeenschap. Dat rust in de gezamenlijkheid. Kerkshoppen is afstand nemen, niet van een prediker, maar van een gemeenschap.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Het probleem kerkshoppen valt onder de zogenoemde glijdende schaal. En kennelijk mag dat niet meer gepredikt worden, als er zo gereageerd wordt.
Ik ben geen grote voorstander van kerkshoppen, maar ben er niet op tegen. Ik kan goed begrijpen dat mensen het na een bepaalde tijd zat zijn om een bepaalde predikant aan te horen. Dan kun je natuurlijk wijzen naar de luisteraar, maar ik wijs liever naar de spreker.
Ben je je ervan bewust dat dit gedrag een gemeente kapot kan maken, op den duur?
Mara, je hebt zelf aangegeven op het forum dat je in de corona-tijd digitaal kerkshopt. Of heb ik dat helemaal verkeerd geïnterpreteerd? Ik kan dat met het bovenstaande namelijk niet helemaal rijmen.
Mara schreef: Ik heb een paar maanden geleden een preek gehoord over het preken. We dienen niet min of meer onderuitgezakt, of rechtop zittend, de preek aan te horen. Nee, luisteren = aktief!
Dat wil zeggen dat je al luisterend de preek gaat verwerken. Opslaan, zoveel als mogelijk.
Wat bedoel je nu met die fysieke luisterhouding? Het gaat er toch om op welke manier je het beste kunt luisteren. Voor de een is dat met de ogen dicht, voor de ander terwijl hij friemelt, voor de derde als hij rechtop zit met zijn armen over elkaar.
Plaats reactie