Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

merel schreef:Normaliter vinden ze Hollandse pot prima, maar ze vinden het zielig voor de kinderen die komen eten. Terwijl die kinderen die echt lusten. Onze kinderen vonden het toch ook feest, omdat ze blijven eten Nu wil ik vanavond geen patat bakken. Dat hebben ze vorige week al 2 keer gehad ( zij zagen het probleem echt niet), pannenkoeken vind ik altijd enorm veel werk, idem met poffertjes. Pizza is eigenlijk ook heel veel werk met zelf deeg maken en alle groente snijden, maar dan heb ik toch nog het idee dat ze groente eten.
En tortillawrapjes, die kleinere? Dan hoef je alleen de groenten eventueel te snijden, die zet je op tafel en kunnen ze zelf naar hartelust beleggen. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

merel schreef:Normaliter vinden ze Hollandse pot prima, maar ze vinden het zielig voor de kinderen die komen eten. Terwijl die kinderen die echt lusten. Onze kinderen vonden het toch ook feest, omdat ze blijven eten Nu wil ik vanavond geen patat bakken. Dat hebben ze vorige week al 2 keer gehad ( zij zagen het probleem echt niet), pannenkoeken vind ik altijd enorm veel werk, idem met poffertjes. Pizza is eigenlijk ook heel veel werk met zelf deeg maken en alle groente snijden, maar dan heb ik toch nog het idee dat ze groente eten.
Ik maakte vroeger het deeg in de broodbakmachine, dat ging voortreffelijk. Nu zijn we met minder en nu koop ik vaak deeg in de supermarkt. Ook prima, niet duur, en makkelijk.
Geitenkaas op de pizza zal ik eens onthouden, dan doe ik de ene helft daarmee en de andere helft met vis of zo voor mij. Net als de appel van Sneeuwwitje.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Pioenroosje »

Als ik de kinderen zelf pizza laat maken, koop ik zo'n pakket uit het koelvak van de super. Er zit pizzadeeg en tomatensaus in. Dat kunnen ze helemaal zelfstandig beleggen. Dat valt wel mee qua hoeveelheid werk, vooral als je afspraken maakt over het opruimen van de keuken ;)

https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... omatensaus
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Nu zijn we met minder en nu koop ik vaak deeg in de supermarkt. Ook prima, niet duur, en makkelijk.
Geitenkaas op de pizza zal ik eens onthouden, dan doe ik de ene helft daarmee en de andere helft met vis of zo voor mij. Net als de appel van Sneeuwwitje.
Pioenroosje schreef:Er zit pizzadeeg en tomatensaus in.
Wij vinden die saus niet lekker. Ik koop tante Fanny deeg, dat is zonder potje.
Ik maak 1 persoons pizza's zodat een ieder kan kiezen wat hij er op wil.
Ik vind de eenvoudigste met ham en kaas het lekkerst. Dan doe ik er na het bakken nog wat verse basilicum over.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Susanna »

Vandaag Lekker & Simpel.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door -DIA- »

Susanna schreef:Vandaag Lekker & Simpel.
Vroeger haalden we onze boodschappen soms bij Lekker & Laag. Ik weet niet waarom ik daar plotseling aan moet denken...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

Een leuke receptensite: https://www.lekkerensimpel.com/
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

Ik had een keer gelezen dat in bijna alle pindakaassoorten palmolie zit (waar tropische bossen voor gekapt worden). In de winkel vond ik een soort met alleen pinda's er in, dus die heb ik meegenomen. Vanmorgen had mijn man die opengemaakt, en ik heb een beetje geproefd. Helaas, dat viel tegen! De smaak is niet geweldig, en het is erg stroef spul.

Onvermijdelijk komen de jeugdherinneringen op... Was pindakaas toen nieuw? Dat weet ik eigenlijk niet. Wel dat in de pot een laag olie boven kwam drijven, en dat je goed moest omroeren omdat je anders onderin een soort betonlaag kreeg.
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Ik heb pas ook voor het eerst 100% pindakaas gekocht zonder palmolie en eerlijk gezegd vond niemand het lekker. Ik heb er uiteindelijk satésaus van gemaakt.

Vanavond weer boodschappen doen. Ik vind het altijd een hele klus om te bedenken wat we toch aankomende week weer zullen eten. Vaak beland je toch in hetzelfde. Iemand nog tips voor lekkere (vega) gerechten?
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door parel »

merel schreef:Ik heb pas ook voor het eerst 100% pindakaas gekocht zonder palmolie en eerlijk gezegd vond niemand het lekker. Ik heb er uiteindelijk satésaus van gemaakt.

Vanavond weer boodschappen doen. Ik vind het altijd een hele klus om te bedenken wat we toch aankomende week weer zullen eten. Vaak beland je toch in hetzelfde. Iemand nog tips voor lekkere (vega) gerechten?
Wraps of burrito al dan niet uit de oven zijn niet vaak populair. Kidneybonen mais, tomatensaus en (feta) kaas zijn een beetje de basis, met soms champignons of andere aanvullingen en (zelfgemaakte) guamole of crème fraisce sausje.

En anders een quiche of een ovenschotel? Op internet zijn er veel te vinden.



Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 9S met Tapatalk
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

parel schreef:
merel schreef:Ik heb pas ook voor het eerst 100% pindakaas gekocht zonder palmolie en eerlijk gezegd vond niemand het lekker. Ik heb er uiteindelijk satésaus van gemaakt.

Vanavond weer boodschappen doen. Ik vind het altijd een hele klus om te bedenken wat we toch aankomende week weer zullen eten. Vaak beland je toch in hetzelfde. Iemand nog tips voor lekkere (vega) gerechten?
Wraps of burrito al dan niet uit de oven zijn niet vaak populair. Kidneybonen mais, tomatensaus en (feta) kaas zijn een beetje de basis, met soms champignons of andere aanvullingen en (zelfgemaakte) guamole of crème fraisce sausje.

En anders een quiche of een ovenschotel? Op internet zijn er veel te vinden.



Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 9S met Tapatalk
Ja klopt, voor aankomende week heb ik zoiets al op het menu staan. Taco's/wraps gevuld met pittige paprikasaus, zwarte bonen, mais en avocado's en koriander. Ben erg benieuwd hoe dat in de smaak valt.

Heb jij nog een lekker recept met bulgur of couscous of nog een andere curry?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door refo »

Dodo schreef:Ik had een keer gelezen dat in bijna alle pindakaassoorten palmolie zit (waar tropische bossen voor gekapt worden). In de winkel vond ik een soort met alleen pinda's er in, dus die heb ik meegenomen. Vanmorgen had mijn man die opengemaakt, en ik heb een beetje geproefd. Helaas, dat viel tegen! De smaak is niet geweldig, en het is erg stroef spul.

Onvermijdelijk komen de jeugdherinneringen op... Was pindakaas toen nieuw? Dat weet ik eigenlijk niet. Wel dat in de pot een laag olie boven kwam drijven, en dat je goed moest omroeren omdat je anders onderin een soort betonlaag kreeg.
Dat was geen Calvé, want die was 'smeuïg tot op de bodem'.
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: RE: Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door parel »

merel schreef:
parel schreef:
merel schreef:Ik heb pas ook voor het eerst 100% pindakaas gekocht zonder palmolie en eerlijk gezegd vond niemand het lekker. Ik heb er uiteindelijk satésaus van gemaakt.

Vanavond weer boodschappen doen. Ik vind het altijd een hele klus om te bedenken wat we toch aankomende week weer zullen eten. Vaak beland je toch in hetzelfde. Iemand nog tips voor lekkere (vega) gerechten?
Wraps of burrito al dan niet uit de oven zijn niet vaak populair. Kidneybonen mais, tomatensaus en (feta) kaas zijn een beetje de basis, met soms champignons of andere aanvullingen en (zelfgemaakte) guamole of crème fraisce sausje.

En anders een quiche of een ovenschotel? Op internet zijn er veel te vinden.



Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 9S met Tapatalk
Ja klopt, voor aankomende week heb ik zoiets al op het menu staan. Taco's/wraps gevuld met pittige paprikasaus, zwarte bonen, mais en avocado's en koriander. Ben erg benieuwd hoe dat in de smaak valt.

Heb jij nog een lekker recept met bulgur of couscous of nog een andere curry?
Ik heb nog een recept met parelcouscous die hier ook wel is bevallen. We eten het niet vaak omdat het met z'n tweeën toch wel veel is. Maar het is het proberen waard denk ik:

GEPOFTE KNOLSELDERIJ MET CHAMPIGNONSAUS EN PARELCOUSCOUS

Ingrediënten (± 4-5 personen)

• 1 knolselderij (van ong. 1 kg)
• 400 g kastanjechampignons
• 400 g. prei
• 1 bouillontablet
• 1 teen knoflook
• 30 g. roomboter
• 30 g. bloem
• 250 g. slagroom
• 300 g. parelcouscous
• ± 20 g. selderij
• 1 rode peper

Verwarm de oven vol op 200oC. Boen de knolselderij schoon en snijd de wortelige onderkant eraf, zodat je een platte kant hebt. De schil kun je laten zitten. Zet de knol met de platte kant op een met bakpapier beklede bakplaat en bestrijk het een bakkwastje met olie. Bak in het midden in de oven gaar in ca. 1 uur.

Veeg ondertussen de champignons schoon met een keukenpapier. Snijdt in plakjes. Halveer de prei in de lengte en snijdt in stukjes van ong. ½ cm. Was de prei. Verhit olie in een hapjespan en bak de champignons en de prei 12 min op een middelhoog vuur. Schep regelmatig om en verkruimel het bouillontablet in 250 ml. kokend water. Roer door tot het opgelost is. Pel de knoflookteen en snijdt het fijn.

Voeg de knoflook en boter toe aan het champignon-preimengsel en laat de boter smelten. Voeg de bloem toe en pak al roerend 3 minuten tot de bloem lichtbruin kleurt. Voeg de hete bouillon toe en de slagroom toe. Kok ong 5 minuten.

Bereid de parelcouscous volgens aanwijzingen op de verpakking. Snijdt de selderij fijn. Snijdt het steeltje van de rode peper. Halveer de rode peper en verwijder de zaadlijsten. Snijdt het vruchtvlees fijn en meng samen met de selderij door de couscous.

Neem de selderij uit de oven en snijdt in plakken van 1½ cm. schep het champignonroomsaus in een schaal en leg de knolselderij erop. Serveer met de parelcouscous


Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 9S met Tapatalk
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

refo schreef:
Dodo schreef:Ik had een keer gelezen dat in bijna alle pindakaassoorten palmolie zit (waar tropische bossen voor gekapt worden). In de winkel vond ik een soort met alleen pinda's er in, dus die heb ik meegenomen. Vanmorgen had mijn man die opengemaakt, en ik heb een beetje geproefd. Helaas, dat viel tegen! De smaak is niet geweldig, en het is erg stroef spul.

Onvermijdelijk komen de jeugdherinneringen op... Was pindakaas toen nieuw? Dat weet ik eigenlijk niet. Wel dat in de pot een laag olie boven kwam drijven, en dat je goed moest omroeren omdat je anders onderin een soort betonlaag kreeg.
Dat was geen Calvé, want die was 'smeuïg tot op de bodem'.
Idd dat was de goedkope pcd pindakaas, ik zag dat weleens bij anderen, wij hadden "gewoon" CalveAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef:Ik heb pas ook voor het eerst 100% pindakaas gekocht zonder palmolie en eerlijk gezegd vond niemand het lekker. Ik heb er uiteindelijk satésaus van gemaakt.
ik vind de 100% pinda, pindakaas juist wel lekker.
Van Gewoon en van AH allebei.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie