Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
merel schreef:
Jantje schreef:
merel schreef:Barendrecht is ook echt wel een uiterste rechterflank binnen de CGK. De gemiddelde CGK ( en dan bedoel ik echt niet Zwolle of Groningen) voelt zich daar ook niet thuis.
Wat weet jij daar nou van?
?
Ik bedoelde het dikgedrukte van onderstaande zin:
merel schreef:De gemiddelde CGK ( en dan bedoel ik echt niet Zwolle of Groningen) voelt zich daar ook niet thuis.
Domme vraag Jantje. Merel komt zelf uit de CGK en zelfs de gemiddelde gergemmer voelt zich daar niet thuis.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Simon0612 »

Kunnen we stoppen om over "gemiddelden" te praten? Zolang niemand kan aantonen wat een "gemiddelde" x kerkganger is dan slaat al dat gemiddel nergens op. Ik vind dat praten over gemiddelde (o)gg(in), hhk, cgk zo'n grote onzin, het klinkt al dom en lijkt soms een uitweg in bepaalde discussies. Alsof we door naar een kerk te kijken of naar de kerkganger kunnen bepalen wat het gemiddelde is. Om een gemiddelde te kunnen formuleren zal je eerst een berekening moeten maken, kom maar op met die calculaties. En dan nog kunnen we discussiëren over welk gemiddelde we het hebben:

- Getrimd gemiddelde
- Gewogen gemiddelde
- Harmonisch gemiddelde
- Kwadratisch gemiddelde
- Meetkundig gemiddelde
- Mediaan (statistiek)
- Modus (statistiek)
- Rekenkundig gemiddelde
- Winsorgemiddelde
- Voortschrijdend gemiddelde
- Gewogen voortschrijdend gemiddelde
- Cumulatieve voortschrijdend gemiddelde
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik denk dat de meeste mensen daarbij denken aan de modus en aan het gewogen voortschrijdend gemiddelde. Ik in ieder geval wel, dus dat scheelt al enige misverstanden.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Ik denk dat de meeste mensen daarbij denken aan de modus en aan het gewogen voortschrijdend gemiddelde. Ik in ieder geval wel, dus dat scheelt al enige misverstanden.
De meeste ambtsdragers zijn keurig gekapt, ik prefereer daarom getrimd gemiddelde.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

Los van alle woordspelletjes: Zo onzinnig vond ik de opmerking van Merel niet. Waar het om gaat, is dat sommige gemeenten niet representatief zijn voor de breedte van een kerkverband. Je hebt nu eenmaal een heel breed spectrum en sommige gemeenten zitten in het uiterst rechtse deel en andere in het uiterst linkse. Je hoeft ook niet te speculeren welke gemeente er dan precies in het midden zit, maar dat je uitersten hebt, lijkt me evident, zeker in de CGK.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door refo »

Een gemiddelde kerkganger is in een linkse gemeente links en in een rechtse gemeente rechts.
Hij (of zij) bevindt zich daar nu eenmaal en neemt de zaken zoals ze daar zijn.
Het gaat dus meer om een houding dan om een theologische mening. Om hem heen bevinden zich de lieden die vinden dat het beleid linkser of rechtser moet.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

John Galt schreef:Los van alle woordspelletjes: Zo onzinnig vond ik de opmerking van Merel niet. Waar het om gaat, is dat sommige gemeenten niet representatief zijn voor de breedte van een kerkverband. Je hebt nu eenmaal een heel breed spectrum en sommige gemeenten zitten in het uiterst rechtse deel en andere in het uiterst linkse. Je hoeft ook niet te speculeren welke gemeente er dan precies in het midden zit, maar dat je uitersten hebt, lijkt me evident, zeker in de CGK.
Zo bedoelde ik het inderdaad. Ik beschouwde mijzelf wel als midden CGK en qua liturgie wat meer de linkerflank, maar ik ken de CGK behoorlijk, omdat ik in veel kerken gekerkt heb. Wat ik momenteel ontzettend waardeer in de PKN ( en achteraf niet prettig vond in de CGK) is de grote verscheidenheid aan predikanten die je hoort. Erg prettig!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

merel schreef:Wat ik momenteel ontzettend waardeer in de PKN ( en achteraf niet prettig vond in de CGK) is de grote verscheidenheid aan predikanten die je hoort. Erg prettig!
Als er teveel van links naar rechts gezwalkt wordt door een prekenregelaar, vind ik dat verre van prettig.
Wat de ene dominee opbouwt, breekt de ander die zondag daarna dan weer af.
Zie dat maar eens uit te leggen aan kinderen...

Het meest aansprekende voorbeeld was wel dat de predikant een ernstige preek hield over o.m. The Passion, en het gebruik van de moderne media. Toen de predikant de zondag erna vrolijk vertelde dat hij met zijn vrouw naar T.P. had gekeken en dat hij dat als heel positief had ervaren, zaait dat op zn minst verwarring.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik denk dat het in geen van beide gevallen dicht bij de tekst bleef, of van de heilige Geest was. Dan zit daar het probleem. Dominees horen niet hun eigen stokpaardjes te berijden. Dan was dit geen punt geweest.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Ik denk dat het in geen van beide gevallen dicht bij de tekst bleef, of van de heilige Geest was. Dan zit daar het probleem. Dominees horen niet hun eigen stokpaardjes te berijden. Dan was dit geen punt geweest.
Of het dicht bij de tekst bleef, weet je niet. Wellicht leende de tekst zich prima voor het bespreken van de Passion. Het afwijzen van de Passion is dan simpelweg het toepassen van de tekst op onze huidige situatie.

Als je na een goede exegese niet de stap naar onze concrete situatie mag maken, dan blijft de preek een theoretische beschouwing waar niemand meer wat mee hoeft te doen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:Wellicht leende de tekst zich prima voor het bespreken van de Passion. Het afwijzen van de Passion is dan simpelweg het toepassen van de tekst op onze huidige situatie.
Het was om en nabij Pasen (uiteraard).
Maar dat een CGK predikant dit spektakel van de kansel aanprees, vonden wij onbegrijpelijk!

Men wil de de volle breedte van de gemeente bedienen, is de achterliggende reden.
Het gevolg is dat een deel van de gemeente bij de "zware" dominee commentaar heeft en wegblijft, en bij de linkse is een ander deel niet aanwezig.

Ik heb hier o.m. ds Fokkema zijn verontrusting over horen uitspreken. Het gevaar van kerkshoppen is tijdens deze crisis blijkbaar erg groot.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Ik heb hier o.m. ds Fokkema zijn verontrusting over horen uitspreken. Het gevaar van kerkshoppen is tijdens deze crisis blijkbaar erg groot.
Dan moeten predikanten zich weerhouden om dergelijke uitspraken te doen. Ik begrijp helemaal niet waarom predikanten allerlei maatschappelijke ontwikkelingen en bepaalde uitingen menen te moeten becommentariëren. Ik kan zelf wel een oordeel vellen of iets wel of niet door de beugel kan.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:
J.C. Philpot schreef:Wellicht leende de tekst zich prima voor het bespreken van de Passion. Het afwijzen van de Passion is dan simpelweg het toepassen van de tekst op onze huidige situatie.
Het was om en nabij Pasen (uiteraard).
Maar dat een CGK predikant dit spektakel van de kansel aanprees, vonden wij onbegrijpelijk!

Men wil de de volle breedte van de gemeente bedienen, is de achterliggende reden.
Het gevolg is dat een deel van de gemeente bij de "zware" dominee commentaar heeft en wegblijft, en bij de linkse is een ander deel niet aanwezig.

Ik heb hier o.m. ds Fokkema zijn verontrusting over horen uitspreken. Het gevaar van kerkshoppen is tijdens deze crisis blijkbaar erg groot.
Ik snap dat je het onbegrijpelijk vond. Hoe leg je dat ook aan je kinderen uit.

Gemeenten kunnen mijns inziens het beste een duidelijke koers varen. Als een gemeente met allerlei compromissen aanelkaar hangt, levert dit een ongezonde situatie op.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Simon0612 »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Ik heb hier o.m. ds Fokkema zijn verontrusting over horen uitspreken. Het gevaar van kerkshoppen is tijdens deze crisis blijkbaar erg groot.
Dan moeten predikanten zich weerhouden om dergelijke uitspraken te doen. Ik begrijp helemaal niet waarom predikanten allerlei maatschappelijke ontwikkelingen en bepaalde uitingen menen te moeten becommentariëren. Ik kan zelf wel een oordeel vellen of iets wel of niet door de beugel kan.
De reactie van Philpot gemist?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Simon0612 schreef:
De reactie van Philpot gemist?
Nee.
Plaats reactie