Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

merel schreef:Barendrecht is ook echt wel een uiterste rechterflank binnen de CGK. De gemiddelde CGK ( en dan bedoel ik echt niet Zwolle of Groningen) voelt zich daar ook niet thuis.
Wat weet jij daar nou van?

Overigens heb je ook Vianen nog. Daar worden zelfs preken gelezen van wijlen ds. G. van Reenen en wijlen ds. G.H. Kersten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Wim Anker »

Simon0612 schreef:
Wim Anker schreef:Daarom de HSV! De SV wordt niet meer begrepen.
Heb je aandelen? Of bedoel je: Daarom de HSV! De SV wil men niet meer begrijpen!
Los daarvan snap ik heel deze reactie niet ten opzichte van de eerder geposte berichten.
Moe staart de boswachter voor zich uit. Voor hem, op tafel, een opinie stuk wat gisteren verscheen op de boswachterspagina. Weer moet er gereageerd worden, weer is nodig dat het bos beschermd wordt tegen de stropers, de verdervers, die, als de mening van zijn geachte collega, die overigens naar eer en geweten zijn werk vervuld, wordt opgevolgd, tot een wildernis zal vervallen. Daarom blijft hij op zijn post en grijpt naar het toetsenbord.

“Gij zult niet stropen!” typt hij. “hoezo wordt dat niet begrepen? Dat heeft niets te maken met verstaanbaarheid. Een stroper begrijpt echt wel wat er wordt bedoeld! Dat hoeft niet te worden veranderd in "Je mag geen dieren doodmaken en meenemen”. De betekenis is ook weg, want stropen gaat ook over levende dieren!".

De stropers ondertussen loopt vrij in het bos. De belofte die de wet doet, stroop en gij gaat de bak in, is, door de drukke bezigheden van de boswachters, een loze belofte. Ook de dreiging is weg. “Als je ooit wordt gepakt, dan verdwijn je in de bak” is dermate loos dat het winnen van de lotto hem, naar zijn mening, eerder zal gebeuren. Ook de kans dat hij - door de goede voorbeelden die hij zag - ooit tot een legitiem beroep zal komen wordt met de dag kleiner. Vroeger zag hij regelmatig een boswachter lopen. Toen ervaarde hij wel dat het genieten van levende dieren en het bos veel levensvreugde gaf, in ieder geval meer dan zijn eigen activiteiten. Hij was wel eens jaloers. Hij sleepte in het geheim met dode dieren en keek altijd over zijn schouder. Die jaloersheid is verdwenen, de boswachter zit nu dag en nacht achter het blauwe scherm en is banger voor een tegenartikel dan hij voor de boswachter.

Doodmoe gaat de boswachter, na weer een nacht te hebben doorgebracht op kantoor, naar huis. Het beschermen van het bos, zijn roeping, vergt veel. Gelukkig werken ze samen, morgen zullen ze overleggen welke tekst er op de site en de borden geplaatst gaan worden. Ook zullen ze nadenken over “bordjesruil”.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 09 sep 2020, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

:haha :haha
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Jantje schreef:
merel schreef:Barendrecht is ook echt wel een uiterste rechterflank binnen de CGK. De gemiddelde CGK ( en dan bedoel ik echt niet Zwolle of Groningen) voelt zich daar ook niet thuis.
Wat weet jij daar nou van?

.
?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Jantje schreef:
merel schreef:Wat wel een oplossing is, weet ik niet. Wel ben ik van mening dat de betreffende gemeenten buiten de gemaakte afspraken om handelen en dat dit niet juist is. Dit is daarnaast een probleem dat al jaren speelt en nu escaleert. Een gemeente in bv Doornspijk kan je niet vergelijken met Hilversum of Groningen. Deze verschillen kan je niet meer overbruggen.
Inderdaad niet. In de CGK van Barendrecht werd afgelopen zondagochtend zelfs nog een preek gelezen van wijlen ds. E. Venema... Dat zal in Hilversum nooit gebeuren.
In de meeste gemeenten niet.
Op de gemeenten waar wij nu op afstemmen herken ik "mijn" gemeente, d.w.z., zoals die vroeger was.
En dat is echt niet ultra zwaar en ook worden er geen oudvaders gelezen.
De jongere generatie wil dit veelal niet en heeft meer aan de prediking die gericht is op de aktualiteit.
Toen ds Venema nog leefde was er geen internet, geen social media met alle gevaren en problemen van dien.
Als ik een predikant hoor verzuchten dat de mode uit Parijs een zeer grote invloed heeft, denk ik: was dat het maar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

merel schreef:
Jantje schreef:
merel schreef:Barendrecht is ook echt wel een uiterste rechterflank binnen de CGK. De gemiddelde CGK ( en dan bedoel ik echt niet Zwolle of Groningen) voelt zich daar ook niet thuis.
Wat weet jij daar nou van?
?
Ik bedoelde het dikgedrukte van onderstaande zin:
merel schreef:De gemiddelde CGK ( en dan bedoel ik echt niet Zwolle of Groningen) voelt zich daar ook niet thuis.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Simon0612 »

Wim Anker schreef:
Simon0612 schreef:
Wim Anker schreef:Daarom de HSV! De SV wordt niet meer begrepen.
Heb je aandelen? Of bedoel je: Daarom de HSV! De SV wil men niet meer begrijpen!
Los daarvan snap ik heel deze reactie niet ten opzichte van de eerder geposte berichten.
Moe staart de boswachter voor zich uit. Voor hem, op tafel, een opinie stuk wat gisteren verscheen op de boswachterspagina. Weer moet er gereageerd worden, weer is nodig dat het bos beschermd wordt tegen de stropers, de verdervers, die, als de mening van zijn geachte collega, die overigens naar eer en geweten zijn werk vervuld, wordt opgevolgd, tot een wildernis zal vervallen. Daarom blijft hij op zijn post en grijpt naar het toetsenbord.

“Gij zult niet stropen!” typt hij. “hoezo wordt dat niet begrepen? Dat heeft niets te maken met verstaanbaarheid. Een stroper begrijpt echt wel wat er wordt bedoeld! Dat hoeft niet te worden veranderd in "Je mag geen dieren doodmaken en meenemen”. De betekenis is ook weg, want stropen gaat ook over levende dieren!".

De stropers ondertussen loopt vrij in het bos. De belofte die de wet doet, stroop en gij gaat de bak in, is, door de drukke bezigheden van de boswachters, een loze belofte. Ook de dreiging is weg. “Als je ooit wordt gepakt, dan verdwijn je in de bak” is dermate loos dat het winnen van de lotto hem, naar zijn mening, eerder zal gebeuren. Ook de kans dat hij - door de goede voorbeelden die hij zag - ooit tot een legitiem beroep zal komen wordt met de dag kleiner. Vroeger zag hij regelmatig een boswachter lopen. Toen ervaarde hij wel dat het genieten van levende dieren en het bos veel levensvreugde gaf, in ieder geval meer dan zijn eigen activiteiten. Hij was wel eens jaloers. Hij sleepte in het geheim met dode dieren en keek altijd over zijn schouder. Die jaloersheid is verdwenen, de boswachter zit nu dag en nacht achter het blauwe scherm en is banger voor een tegenartikel dan hij voor de boswachter.

Doodmoe gaat de boswachter, na weer een nacht te hebben doorgebracht op kantoor, naar huis. Het beschermen van het bos, zijn roeping, vergt veel. Gelukkig werken ze samen, morgen zullen ze overleggen welke tekst er op de site en de borden geplaatst gaan worden. Ook zullen ze nadenken over “bordjesruil”.
Uhh leuk verhaal, maar het wordt er niet eenvoudiger op wat nu de relevantie is tussen jouw postings en de reacties op de cgk.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Jantje schreef:
merel schreef:
Jantje schreef:
merel schreef:Barendrecht is ook echt wel een uiterste rechterflank binnen de CGK. De gemiddelde CGK ( en dan bedoel ik echt niet Zwolle of Groningen) voelt zich daar ook niet thuis.
Wat weet jij daar nou van?
?
Ik bedoelde het dikgedrukte van onderstaande zin:
merel schreef:De gemiddelde CGK ( en dan bedoel ik echt niet Zwolle of Groningen) voelt zich daar ook niet thuis.
Waarom zou ik dat niet weten? Tot 2 jaar geleden ben ik lid geweest van de CGK en heb in diverse delen van het land in de CGK gekerkt.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

Jantje schreef:
merel schreef:Barendrecht is ook echt wel een uiterste rechterflank binnen de CGK. De gemiddelde CGK ( en dan bedoel ik echt niet Zwolle of Groningen) voelt zich daar ook niet thuis.
Wat weet jij daar nou van?

Overigens heb je ook Vianen nog. Daar worden zelfs preken gelezen van wijlen ds. G. van Reenen en wijlen ds. G.H. Kersten.
Wat ook ingaat tegen de kerkorde.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
merel schreef:
Jantje schreef:
merel schreef:Barendrecht is ook echt wel een uiterste rechterflank binnen de CGK. De gemiddelde CGK ( en dan bedoel ik echt niet Zwolle of Groningen) voelt zich daar ook niet thuis.
Wat weet jij daar nou van?
?
Ik bedoelde het dikgedrukte van onderstaande zin:
merel schreef:De gemiddelde CGK ( en dan bedoel ik echt niet Zwolle of Groningen) voelt zich daar ook niet thuis.
Jantje, waarom stel je deze vraag? Hij is wat vooringenomen, naar mijn idee.
Je kunt dingen ook als feit accepteren. Een gemiddelde CGK-er zal zich inderdaad in die gemeente niet thuisvoelen. Zoals een gemiddelde HHK-er zich niet thuis zal voelen in Maartensdijk en een gemiddelde GG-er niet in Waardenburg bijvoorbeeld. Ik denk dat dit gewoon mag.

Je lokt met deze vooringenomen vraag uit dat men wat gaat vinden van de genoemde gemeente. En dat is niet nodig, niet stichtelijk en niet vruchtbaar. Je zou kunnen overwegen om dit soort vragen niet meer te stellen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Jantje denkt dat hij het gemiddelde is van alles :)
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door s1051952 »

Mara schreef:
Luther schreef: Nee, zowel het bevestigen enkele GKV-vrouwen, als de op handen zijnde bevestiging van deze CGK-vrouw is onkerkordelijk, en wat mij betreft ook niet naar de Schrift. Het nieuws zit inderdaad in het feit dat ná de indringende oproep van de GS men opnieuw een vrouw kandideert en dat deze vrouw uit het CGK-smaldeel komt.
Op basis van wat ik weet van deze gemeente, is hier nauwelijks CGK in te herkennen.
Met de bezwaarden uit onze gemeente en enkele andere omringende, zijn wij van mening dat een scheuring haast onvermijdelijk lijkt.
Ja, verdrietig. Maar is het zo dat dan een nieuw/ voortgezet kerkverband wordt gevormd of is dan het idee om aan te sluiten bij bijvoorbeeld de HHK? Heb je vanuit jouw netwerk al signalen gehoord dat een gehele gemeente met dit idee speelt? Momenteel zijn wij ook tijdelijk lid van de CGK en ik maak me echt zorgen over het voortbestaan van het kerkverband. Er wordt een apart topic gewijd over de ontwikkelingen binnen de GB maar dergelijke zaken spelen zeker ook in middengemeenten binnen de CGK (en echt niet alleen in de linkerzijde zoals ik hier soms lees). Om eerlijk te zijn ben ik geschokken van het gedachtegoed onder leden over man/vrouw ambt, seksualiteit en over de wens om nauwelijks psalmen en liederen te zingen die vanuit de Schrift zijn berijmd. In de GB-gemeentes waar ik eerder lid was, speelde dat in mindere mate ook maar het lijkt wel of ze daar toch bewuster kiezen voor bepaalde zaken. Dat juist ook in middengemeenten het zó afvlakt, baart me wel zorgen. Ik vind het triest dat veel GB en CGK-gemeenten zich toch langzaam maar zeker steeds meer laten beïnvloeden door deze tijdgeest op gebieden waarvanuit de Schrift heel helder is aangegeven wat God van ons vraagt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

s1051952 schreef: Ja, verdrietig. Maar is het zo dat dan een nieuw/ voortgezet kerkverband wordt gevormd of is dan het idee om aan te sluiten bij bijvoorbeeld de HHK? Heb je vanuit jouw netwerk al signalen gehoord dat een gehele gemeente met dit idee speelt?
Er zijn twee gezinnen kort na elkaar vertrokken en beide - na lang wikken en wegen - naar de HHK gegaan. Er is dichterbij wel een behoudende CGK, maar deze mensen waren toch bang dat ze dan misschien over een paar jaar weer die keuze zouden moeten maken.
En die angst heerst bij veel mensen. Zeker de ouderen die meegemaakt hebben hoe de gemeente verschoof.
Een echte BhP gemeente hoeft niet eens, er zijn ook gemeentes die officieel niet hiertoe behoren, maar waar je heel goed kunt kerken.
s1051952 schreef:Momenteel zijn wij ook tijdelijk lid van de CGK en ik maak me echt zorgen over het voortbestaan van het kerkverband.
Ik werd wel bemoedigd en verblijd toen ik een aantal studenten hoorde.
Maar als ik hoor welke zaken er voor de classis gebracht moeten worden, dan maak ik me ernstige zorgen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

Ik heb grote meoite met het speculeren over wel of geen scheuring. Geloven we nog in wonderen? Ik zie ook geen oplossing voor de situatie in de CGK, maar hebben wij geen God die dwars door onmgelijkheden heen werkt?

Een jaar of 20 geleden waren er grote problemen in de gemeente waar ik toen lid was (niet de CGK). Op een gegeven moment ontstond er een sfeertje van: Wij verontrusten. Kwam je op verjaardagen, dan ging het erover hoe erg de dingen waren die er gebeurden. Kwam de kerkbode uit, dan was het eerste waar je naar keek wie er nu weer vertrokken waren. En je deelde de gemeente in: pro of contra-kerkenraad. Nu heb ik een wijze echtgenote en zij wees mij erop hoe funest dat was voor het gemeenteleven.

Daarom zou ik ook hier op willen roepen: Ga met je zorgen en kritiek naar Gods genadetroon. Steek je tijd en energie niet in discussies die tot niets leiden, of verzuchtingen hoe erg het allemaal is, maar in gebed voor de kerk. Kijk daarbij ook in de spiegel: Sta ik zuiver voor God? Misschein zijn er wel kerkelijke zonden waar ik me van moet bekeren. Jona 3:9 Wie weet, God mocht Zich wenden, en berouw hebben; en Hij mocht Zich wenden van de hittigheid Zijns toorns, dat wij niet vergingen!
Who is John Galt? :quoi
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Jantje, waarom stel je deze vraag? Hij is wat vooringenomen, naar mijn idee.
Je kunt dingen ook als feit accepteren. Een gemiddelde CGK-er zal zich inderdaad in die gemeente niet thuisvoelen. Zoals een gemiddelde HHK-er zich niet thuis zal voelen in Maartensdijk en een gemiddelde GG-er niet in Waardenburg bijvoorbeeld. Ik denk dat dit gewoon mag.

Je lokt met deze vooringenomen vraag uit dat men wat gaat vinden van de genoemde gemeente. En dat is niet nodig, niet stichtelijk en niet vruchtbaar. Je zou kunnen overwegen om dit soort vragen niet meer te stellen.
Ik heb werkelijk geen idee waarom je mij dingen in de mond legt die ik nooit zo heb bedoeld.

Maar goed, ik bedenk net dat ik toch had kunnen weten dat de genoemde CGK tot het uiterst rechtse deel behoort. Ik zal er verder niet over uitwijden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie