Maatregelen kerk ivm coronavirus

Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef:Zinloze bijdrage, omdat vanuit een totaal ander referentiekader en als het ware in een andere 'taal' gesproken wordt.
Wil je iemand weerleggen, dan zul je eerst zijn eigen taal moeten leren spreken en zijn referentiekader begrijpen.
Ik denk dat ik zijn referentiekader vrij goed begrijp. Uit een aantal citaten blijkt dat Op 't Hof een bepaald beeld schetst van de werkelijkheid en dat bepaalde van zijn interpretaties en impliciete conclusies enkel passen binnen zijn wereldbeeld. De vraag rijst dan of de man wel een reëel wereldbeeld heeft. Ik betwijfel dat ten zeerste.

Omdat ik niet met Op 't Hof spreek, hoef ik zijn wereldbeeld niet te doorleven Ik beoordeel een aantal zinssnedes uit zijn bijdrage vanuit het mijn eigen kader.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Zijn gedachten zijn alleen onjuist, en dat is een heel ander verhaal.
Je doelt op mijn gedachten? Dan ben ik wel benieuwd welke jij onjuist vindt, en waarom.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Dat zal ongetwijfeld ook wel eens voorkomen, maar in dit geval ging het om de onjuiste gedachten van dr. Op 't Hof.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat zal ongetwijfeld ook wel eens voorkomen, maar in dit geval ging het om de onjuiste gedachten van dr. Op 't Hof.
Het lijkt me sterk dat u meer weet dan dr. Op 't Hof. U hebt uw eigen gedachten, en die lijken in uw ogen alleen maar goed, maar vraag het eens aan dr. Op 't Hof? Zou die dat ook vinden? Ik denk dat hij dat ook wel weet, dat elk mens van nature zichzelf wijs acht en dat wat anderen anders zien niet klopt in hun ogen.
Ook Salomo wist er iets van: Alle wegen des mans zijn zuiver in zijn ogen; maar...
de HEERE weegt de geesten. Dat laatste kunnen wij vanzelf niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Ik denk dat dr. Op 't Hof op zijn vakgebied veel meer weet dan ik, maar daar gaat het hier nu niet over.

Ik vind niet alleen mijn eigen gedachten goed, anders zat ik niet op een forum. Maar ook verder vind ik je uitspraken erg wonderlijk. Alsof iemand die meer weet (al dan niet op een bepaald gebied) zich niet zou kunnen vergissen. Dat is echter een misvatting.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Afijn. Het appél is keurig onschadelijk gemaakt en een ieder gaat zijns weegs. Hollend op weg naar het verderf, of de gevangenis, of de gedwongen kerksluiting, of het wegnemen van Gods Woord.

Wanneer we de wereld niet meer als een tegenover zien, maar als iets wat je met de kerk kunt integreren, dan hebben we geen boodschap mee aan de vermaning van Paulus. Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht. De duivel speelt geen rol in onze overwegingen, wordt geopponeerd tegen dr. Op 't Hof. Dan is het toch de vraag wie het wel is?

Een huis wat in zichzelf verdeeld is, kan niet bestaan? Zou het dat dan zijn?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Luther »

Valcke schreef: Ik kan je hierin ten dele volgen. Toch valt m.i. niet te ontkennen dat juist vanaf het eerste begin van de crisis binnen de reformatorische gezindte reeds de stelling ingenomen was dat wanneer de overheid iets gebood, de overheid hierin gevolgd diende te worden. Dit werd in opiniestukken en commentaren ook breed uitgemeten. Zelfs hebben predikanten uit de reformatorische kerken dit gezegd ten aanzien van een zangverbod (een verbod dat overigens nooit bestaan heeft). Een recht zicht op de verhouding van overheid, kerk en het private domein - ieder domein met eigen verantwoordelijkheden - leek daarmee in de reformatorische gezindte al vanaf het begin nagenoeg geheel te ontbreken. M.i. mag daar zeker de vinger bij worden gelegd zoals bv. dr. Op 't Hof doet. Ook uit het buitenland kwamen enkele principiële geluiden (zoals door John MacArthur), waarvoor ik in NL nauwelijks of geen bijval bespeurd heb. Zulke zaken zijn toch wel opmerkelijk!
Echt met je oneens. Ja, kerk en staat zijn gescheiden, hebben eigen verantwoordelijkheden, maar als de overheid van ons vraagt om maatregelen te nemen, die zijn gericht op de volksgezondheid, ook die van eigen kerkleden, dan dient ook de kerk het gezag van de overheid daarin te respecteren. De godsdienstvrijheid is niet aangetast, de overheid heeft alleen gevraagd om deze anders in te richten met het oog op een dodelijk virus dat rondging /-gaat. Dus het gaat niet aan om de overheid per definitie als een tegenover te kwalificeren. Ja, als het gaat over onbijbelse wetgeving, maar zowel Paulus als ook onze belijdenis spreken ook hoge woorden over de plaats van de overheid.

Ik merk een geest van verzet tegen de overheid die ik in het licht van het vijfde gebod niet goed kan plaatsen. Het zou de kerken juist sieren dat ze in alles wat redelijk en billijk is, de overheid meer zou gehoorzamen dan anderen, en niet direct de kaart van de godsdienstvrijheid zouden trekken.
(Overigens geldt dat m.i. ook voor het dringende appèl m.b.t. privé-bijeenkomsten, of ontvangst in huiselijke sfeer. In dat opzicht zijn de foto’s van de bruiloft van minister Grapperhaus onbestaanbaar. De maatregelen zijn helemaal niet zo ingewikkeld, dat geldt ook voor de kerken, voor thuis of waar dan ook: 1,5 meter afstand houden tot iedereen (!) die niet tot je huishouden behoort. Dus ook ten opzichte van je schoonmoeder, je schoondochter, een buurman, etc. En dus ook in de kerk.)

Gelukkig zijn er technische middelen om de kerkdienst op een andere plaats mee te kunnen beleven. Daardoor is het Woord doorgegaan, en heeft het gedaan wat de Heere behaagt. Ja, er is ook eeuwige zegen gevallen door camerapreken. De verantwoordelijkheid van kerkenraden was: hoe kunnen we in de gegeven omstandigheden de eredienst zo dicht mogelijk bij de mensen thuis brengen? Met een camera is dat mogelijk. Is dat ideaal? Nee, want je mist heel wat. Je mist nog meer met alleen een geluidsverbinding. En zonder dat laatste is zelfs elke vorm van gemeenschappelijkheid weg. Maar ik vind het verdrietig dat kerkenraden die hebben gekozen voor een beeldverbinding, om er maar alles aan te doen om het Woord bij de mensen te brengen, weggezet worden als mensen die hun oor bij de duivel te luisteren hebben gelegd.

Ik zie corona zeker als een oordeel over ons leven, over deze wereld, maar ook over de kerk. En je merkt dat het gemeente-zijn kraakt in z’n voegen. Wat dat betreft is het vooral de vraag, wat de blijvende schade is voor de kerk. Maar dat ligt niet aan onze overheid die in de verantwoordelijkheid voor de bestrijding van een pandemie maatregelen oplegt die ook in de kerk en de privésfeer gelden, maar aan de lauwheid van het geestelijk leven. Dat heeft erg weinig te maken met wel of geen camera (want die laat slechts zien wat je in de kerk ook ziet), maar met de plaats van het gebed, het lezen van de Schrift en de vraag of het christen-zijn een laagje vernis is, of een levende zaak van het hart.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Luther, ik raad je aan om 'Het recht der overheden' te lezen van Theodorus à Beza. Ik heb hier al eens uit geciteerd.

Overheid, kerk en persoonlijke levenssfeer zijn drie terreinen waar eigen verantwoordelijkheden gelden. Ik definieer de overheid niet als een 'tegenover', maar het terrein van de overheid is door Gods Woord afgegrensd. De overheid staat niet boven de kerk c.q. kerkelijke regering, en staat ook niet boven mij in mijn persoonlijke verhoudingen tot mijn naaste en hoe ik mijn naaste heb te behandelen.

Bv. Gods Woord gebiedt ons eenzamen, zieken en stervenden te bezoeken; dat gaat toch écht boven een overheid die een tijdlang bezoeken in tehuizen verboden heeft. Dát is juist gehoorzaamheid aan het vijfde gebod. Het vijfde gebod gaat namelijk óók over hoe wij staan tegenover vader, moeder, kind en naaste (zie de uitleg van het vijfde gebod volgens de Westminster). Dat kan ook betekenen dat wij in uitzonderingsgevallen de 1,5 meter niet in acht nemen; eenvoudig omdat dit strijdt met de menswaardigheid en betoning van onderlinge genegenheid.

Dit is geen geest van verzet tegen de overheid. Dit is alleen het wijzen op de juiste verhoudingen en verantwoordelijkheden zoals Gods Woord die ons leert.

Dit is ook geen onvoorzichtigheid. Vanzelfsprekend behoren ook kerken en kerkelijke regeringen maatregelen te nemen die de kans op besmettingen in samenkomsten beperken. Maar nimmer mogen mensen belemmerd worden om hun godsdienst in fysieke aanwezigheid met anderen te belijden. Dat is een zaak van het geweten waar geen overheid in treden mag.
Laatst gewijzigd door Valcke op 02 sep 2020, 09:59, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Wat ik zag is dat de dominee drukker was met de extra video bijeenkomsten. Ineens iedere week een weeksluiting. en iedere week een bijbellezing. Maar dat het contact met hen die dreigen af te haken ook digitaal niet werd geintenviseerd maar juist helemaal stil lag.
Wat ik ook zag is dat het niet zingen werd toegepast terwijl het helemaal niet verboden was.
Wat ik ook zie is dat door de strenge regels rondom kerkgang de verbondenheid meer en meer afneemt. Mensen gelijk weggaan omdat we in bepaalde volgorde naar buiten gaan. Het lichaam functioneert (meer) En natuurlijk dienen we als individu de overheid te gehoorzamen. (Maar God boven alles) . Niet andersom. Ik heb niet de illusie dat de overheid het leven vanuit Gods Woord hoog in het vaandel heeft staan. Dat heeft gewoon ook gevolgen voor de adviezen die ze geven. Het is namelijk niet alleen het consumeren van Gods Woord of prediking.
ik bedoel bordelen mogen gewoon open. ze houden daar echt geen 1,5 m afstand.
Maar het is dat en de praktijk samen. En als daar nu een scheiding in wordt gebracht wordt het heel zwak allemaal. ik weet ook niet of het gehoorzamen hierin van de overheid niet in conflict komt met een daadwerkelijk gezonde christelijke gemeenteleven waardoor er een goede reuk uitgaat. Ik weet ook niet het goed onder woorden te brengen helemaal en ben er ook niet helemaal over uit. Tegelijkertijd hebben we ook onze verantwoordelijkheid.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Herman schreef: Overigens lijkt dit opiniestuk van Op t Hof te dateren van juni 2020. 2,5 maanden is er genoeg tijd om een opinie te vormen.
Juli.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Luther schreef:
Valcke schreef: Ik kan je hierin ten dele volgen. Toch valt m.i. niet te ontkennen dat juist vanaf het eerste begin van de crisis binnen de reformatorische gezindte reeds de stelling ingenomen was dat wanneer de overheid iets gebood, de overheid hierin gevolgd diende te worden. Dit werd in opiniestukken en commentaren ook breed uitgemeten. Zelfs hebben predikanten uit de reformatorische kerken dit gezegd ten aanzien van een zangverbod (een verbod dat overigens nooit bestaan heeft). Een recht zicht op de verhouding van overheid, kerk en het private domein - ieder domein met eigen verantwoordelijkheden - leek daarmee in de reformatorische gezindte al vanaf het begin nagenoeg geheel te ontbreken. M.i. mag daar zeker de vinger bij worden gelegd zoals bv. dr. Op 't Hof doet. Ook uit het buitenland kwamen enkele principiële geluiden (zoals door John MacArthur), waarvoor ik in NL nauwelijks of geen bijval bespeurd heb. Zulke zaken zijn toch wel opmerkelijk!
Echt met je oneens. Ja, kerk en staat zijn gescheiden, hebben eigen verantwoordelijkheden, maar als de overheid van ons vraagt om maatregelen te nemen, die zijn gericht op de volksgezondheid, ook die van eigen kerkleden, dan dient ook de kerk het gezag van de overheid daarin te respecteren. De godsdienstvrijheid is niet aangetast, de overheid heeft alleen gevraagd om deze anders in te richten met het oog op een dodelijk virus dat rondging /-gaat. Dus het gaat niet aan om de overheid per definitie als een tegenover te kwalificeren. Ja, als het gaat over onbijbelse wetgeving, maar zowel Paulus als ook onze belijdenis spreken ook hoge woorden over de plaats van de overheid.

Ik merk een geest van verzet tegen de overheid die ik in het licht van het vijfde gebod niet goed kan plaatsen. Het zou de kerken juist sieren dat ze in alles wat redelijk en billijk is, de overheid meer zou gehoorzamen dan anderen, en niet direct de kaart van de godsdienstvrijheid zouden trekken.
(Overigens geldt dat m.i. ook voor het dringende appèl m.b.t. privé-bijeenkomsten, of ontvangst in huiselijke sfeer. In dat opzicht zijn de foto’s van de bruiloft van minister Grapperhaus onbestaanbaar. De maatregelen zijn helemaal niet zo ingewikkeld, dat geldt ook voor de kerken, voor thuis of waar dan ook: 1,5 meter afstand houden tot iedereen (!) die niet tot je huishouden behoort. Dus ook ten opzichte van je schoonmoeder, je schoondochter, een buurman, etc. En dus ook in de kerk.)

Gelukkig zijn er technische middelen om de kerkdienst op een andere plaats mee te kunnen beleven. Daardoor is het Woord doorgegaan, en heeft het gedaan wat de Heere behaagt. Ja, er is ook eeuwige zegen gevallen door camerapreken. De verantwoordelijkheid van kerkenraden was: hoe kunnen we in de gegeven omstandigheden de eredienst zo dicht mogelijk bij de mensen thuis brengen? Met een camera is dat mogelijk. Is dat ideaal? Nee, want je mist heel wat. Je mist nog meer met alleen een geluidsverbinding. En zonder dat laatste is zelfs elke vorm van gemeenschappelijkheid weg. Maar ik vind het verdrietig dat kerkenraden die hebben gekozen voor een beeldverbinding, om er maar alles aan te doen om het Woord bij de mensen te brengen, weggezet worden als mensen die hun oor bij de duivel te luisteren hebben gelegd.

Ik zie corona zeker als een oordeel over ons leven, over deze wereld, maar ook over de kerk. En je merkt dat het gemeente-zijn kraakt in z’n voegen. Wat dat betreft is het vooral de vraag, wat de blijvende schade is voor de kerk. Maar dat ligt niet aan onze overheid die in de verantwoordelijkheid voor de bestrijding van een pandemie maatregelen oplegt die ook in de kerk en de privésfeer gelden, maar aan de lauwheid van het geestelijk leven. Dat heeft erg weinig te maken met wel of geen camera (want die laat slechts zien wat je in de kerk ook ziet), maar met de plaats van het gebed, het lezen van de Schrift en de vraag of het christen-zijn een laagje vernis is, of een levende zaak van het hart.
Mooi gezegd Luther. Ik denk dat je de spijker op zn kop slaat. Met name de laatste alinea!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Dit is alleen het wijzen op de juiste verhoudingen en verantwoordelijkheden zoals Gods Woord die ons leert.
Eens. Er wordt weinig teruggekeerd naar de primaire bron, om van daaruit tot een herbeoordeling van de problematiek te komen. Het gaat meestal over vaststaande denkbeelden als het gehoorzamen van de overheid en het nemen van je verantwoordelijkheid. En weinig over voorzienigheid, geloof en het koningschap van Jezus over Zijn kerk.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Luther schreef:Maar dat ligt niet aan onze overheid die in de verantwoordelijkheid voor de bestrijding van een pandemie maatregelen oplegt die ook in de kerk en de privésfeer gelden, maar aan de lauwheid van het geestelijk leven. Dat heeft erg weinig te maken met wel of geen camera (want die laat slechts zien wat je in de kerk ook ziet), maar met de plaats van het gebed, het lezen van de Schrift en de vraag of het christen-zijn een laagje vernis is, of een levende zaak van het hart.
Je brengt een oneigenlijke tegenstelling in door geestelijke lauwheid en praktische zaken tegen elkaar uit te spelen. Juist de puriteinen, de preciezen zeg maar, wisten Gods Woord in geheel in leven toe te passen en daarmee ging en gaat een wervingskracht uit die je moeilijk met lauwheid kunt omschrijven.

Lauwheid is op voorhand alles als middelmatig bepalen en allerlei zaken buiten de werkingssfeer van Gods Woord laten vallen. Dan hoef je je daar in ieder geval niet over te verantwoorden, zo lijkt het. Daarbij bedoel ik geen wettisch betoog te houden, maar het is vanouds wel gebruik om de liefde tot God te verbinden met strikte opvattingen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Luther »

Herman schreef:
Luther schreef:Maar dat ligt niet aan onze overheid die in de verantwoordelijkheid voor de bestrijding van een pandemie maatregelen oplegt die ook in de kerk en de privésfeer gelden, maar aan de lauwheid van het geestelijk leven. Dat heeft erg weinig te maken met wel of geen camera (want die laat slechts zien wat je in de kerk ook ziet), maar met de plaats van het gebed, het lezen van de Schrift en de vraag of het christen-zijn een laagje vernis is, of een levende zaak van het hart.
Je brengt een oneigenlijke tegenstelling in door geestelijke lauwheid en praktische zaken tegen elkaar uit te spelen. Juist de puriteinen, de preciezen zeg maar, wisten Gods Woord in geheel in leven toe te passen en daarmee ging en gaat een wervingskracht uit die je moeilijk met lauwheid kunt omschrijven.

Lauwheid is op voorhand alles als middelmatig bepalen en allerlei zaken buiten de werkingssfeer van Gods Woord laten vallen. Dan hoef je je daar in ieder geval niet over te verantwoorden, zo lijkt het. Daarbij bedoel ik geen wettisch betoog te houden, maar het is vanouds wel gebruik om de liefde tot God te verbinden met strikte opvattingen.
Nee, ik speel die dingen niet tegen elkaar uit. Ik zeg alleen dat een deel van wat dr. Op ‘t Hof constateert niet zijn oorzaak vindt in het wel of niet hebben van beelduitzendingen. En ja, beelduitzendingen schaar ik onder de middelmatige zaken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Luther »

Valcke schreef:Luther, ik raad je aan om 'Het recht der overheden' te lezen van Theodorus à Beza. Ik heb hier al eens uit geciteerd.

Overheid, kerk en persoonlijke levenssfeer zijn drie terreinen waar eigen verantwoordelijkheden gelden. Ik definieer de overheid niet als een 'tegenover', maar het terrein van de overheid is door Gods Woord afgegrensd. De overheid staat niet boven de kerk c.q. kerkelijke regering, en staat ook niet boven mij in mijn persoonlijke verhoudingen tot mijn naaste en hoe ik mijn naaste heb te behandelen.

Bv. Gods Woord gebiedt ons eenzamen, zieken en stervenden te bezoeken; dat gaat toch écht boven een overheid die een tijdlang bezoeken in tehuizen verboden heeft. Dát is juist gehoorzaamheid aan het vijfde gebod. Het vijfde gebod gaat namelijk óók over hoe wij staan tegenover vader, moeder, kind en naaste (zie de uitleg van het vijfde gebod volgens de Westminster). Dat kan ook betekenen dat wij in uitzonderingsgevallen de 1,5 meter niet in acht nemen; eenvoudig omdat dit strijdt met de menswaardigheid en betoning van onderlinge genegenheid.

Dit is geen geest van verzet tegen de overheid. Dit is alleen het wijzen op de juiste verhoudingen en verantwoordelijkheden zoals Gods Woord die ons leert.

Dit is ook geen onvoorzichtigheid. Vanzelfsprekend behoren ook kerken en kerkelijke regeringen maatregelen te nemen die de kans op besmettingen in samenkomsten beperken. Maar nimmer mogen mensen belemmerd worden om hun godsdienst in fysieke aanwezigheid met anderen te belijden. Dat is een zaak van het geweten waar geen overheid in treden mag.
Feitelijke belemmering heeft ook niet plaatsgevonden. Maar verstandige kerkenraden hebben de richtlijnen van de overheid gevolgd.
Ja, kerk en overheid hebben gescheiden versntwoordelijkheden, maar Gods dienaresse ons vanuit haar verantwoordelijkheid de ernst van dit dodelijke virus voorhoudt en vanuit de experts noodmaatregelen afkondigt, dan id het ook de verantwoordelijkheid van kerkenraden om die zorgplicht voor de leden in die lijn gestalte te grven.
Dat geldt m.i. ook in de privesfeer. Vorige week is dringend geadviseerd om geen feestjes meer te doen, niet meer dan 6 volwassenen te ontvangen. Daarom vieren we geen verjaardagen meer, deden we al niet, maar zeker nu niet. Mijn ouders en schoonouders komen sinds juni weer, maar we houden uiteraard 1,5 m afstand, ook binnenshuis. Geldt ook voor alle anderen die niet tot ons privehuishouden behoren: geen handen, geen zoenen, afstand!

Dat is in de kerk evenzeer verstandig. Je hebt als kerkenraad ook verantwoordelijkheid voor de gevolgen. Als door eigenwijs gedrag van kerkenraden onder welk voorwendsel dan ook, de halve gemeente ernstig ziek wordt, kun je dat toch niet onder Zondag 10 scharen. Dan geldt ook Zondag 40: we moeten onszelf, maar dan ook zeker niet de ander moedwillig in enig gevaar brengen.

Het heeft me werkelijk verbaasd hoeveel antipathie er in de gereformeerde gezindte is tegenover de overheid. Daarbij is taal gebezigd die meer weg had van revolutionisme en een soort vrijheidsstrijd, dan van het geloof dat God ons ook regeert door Zijn dienares. Dat de kerk niet onder het gezag van de overheid valt, begrijp ik niet helemaal. Zie kanttekening 1 bij Rom. 13. Lees dat hele hoofdstuk en de kanttekeningen. Dat is toch echt een ander geluid dan ik de laatste tijd om me heen hoor.

(Dit is ook een reactie op Herman, die de overheid als tegenover beschouwd.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie