Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Uittreksel uit de brief van Guido de Bres aan zijn vrouw, niet lang voor zijn ophanging.
Guido de Bres schreef:Je wist wel, toen je met mij in het huwelijk trad, dat je een sterfelijke man kreeg, die onzeker was van ook maar een enkel ogenblik van zijn leven. En toch heeft het onze goede God behaagd om ons zeven jaren in het huwelijk bijeen te laten. Als de Heere ons langer bijeen had willen laten, bezat Hij daar wel de macht voor. Maar dit behaagt Hem niet. Dat dan ook Zijn welbehagen geschiede. Ik ben immers niet toevallig in de handen van mijn vijanden gevallen; maar door de zeer goede voorzienigheid van mijn God. Hij leidt alle dingen, zowel grote als kleine. Nu ik dit bedenk, ontwaakt een wonderlijke vrede in mijn hart en ik zeg: 'O mijn God, Gij hebt mij doen geboren worden op de tijd en in het uur, welke Gij bepaald hadt. En gedurende al de tijd van mijn leven hebt Gij mij bewaard en behoed in treffende gevaren en hebt Gij er mij geheel uit verlost. Indien dan nu het uur gekomen is, waarin ik dit leven moet verlaten om tot U te gaan, Uw heilige wil geschiede. Uw hand kan ik niet ontvluchten en al kon ik het, zo zou ik het niet willen. Want daarin bestaat al mijn geluk, dat ik mij gedraag overeenkomstig Uw wil.

Al deze overwegingen maken mijn hart voortdurend zeer vrolijk en ik bid jou, mijn dierbare en getrouwe levensgezellin, dat jij je er met mij over verheugt. Je hebt genoeg gezien van de arbeid en moeite, het kruis en de vervolgingen die ik heb ondergaan. En jijzelf hebt erin gedeeld, toen je mij op mijn reizen vergezelde gedurende de tijd van mijn ballingschap. En zie, nu is het ogenblik daar, waarop God mij de hand reikt om mij in Zijn zalig Rijk in te zamelen. Ik smeek je, dat jij je troost bij de overweging van al deze dingen. Bedenk boven alles de eer die God je schenkt om je een man te geven die niet alleen dienaar van het Evangelie is, maar die ook zó door God verwaardigd wordt, dat het Hem behaagt hem de martelaarskroon deelachtig te maken. Dit is een eer die God zelfs aan Zijn engelen niet bewijst!

Ik ben blij, ja, mijn hart is vrolijk. Er ontbreekt mij te midden van al mijn droefenis niets. Ik ben vervuld met de overvloed van de rijkdommen van mijn God. Nooit had ik gedacht dat God zo goedertieren zou zijn tegenover zo'n ellendig schepsel als ik ben. Ik gevoel de trouw van mijn Heere Jezus Christus. Nu beoefen ik wat ik anderen zo dikwijls heb gepreekt. En eerlijk, ik moet bekennen dat ik toen sprak als een blinde over kleuren. Sinds ik gevangen ben, heb ik meer vorderingen gemaakt en meer geleerd, dan gedurende mijn hele leven. Zo ben ik dan nu op een zeer goede school. De Heilige Geest is mij geschonken! Onze Heere doet mij aan de ene kant mijn zwakheid en kleinheid gevoelen en dat ik niets anders ben dan een ellendig mens, opdat ik mij verneder en opdat al de roem van de overwinning voor Hem zal zijn. Aan de andere kant vertroost en sterkt Hij mij op een ongelooflijke manier en ik voel mij daarom meer gerust en beter tevreden dan de vijanden van het Evangelie. Ik slaap beter dan zij! En al lig ik in het meest ondraaglijke hol, dat men denken kan...; al ontvang ik haast geen lucht en geen licht...; al ben ik dan met zware ijzers aan handen en voeten geboeid...; al lijd ik daardoor de ergste pijn...; toch laat mijn God niet na Zijn belofte te houden en mijn hart te troosten en mij vergenoeging in Hem te schenken.
Bron: Wikipedia
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

psalmboek.nl schreef:Op 31 mei 1567, om drie uur in de nacht komt de cipier tegen De Brès en zijn ambtsbroeder Pérégrin de la Grange zeggen dat ze over drie uren zullen worden opgehangen. Dominee De Brès krijgt verlof om op de binnenplaats afscheid te nemen van de andere gevangenen, die allen om het geloof zijn opgesloten! Hij zegt tegen hen:

Mijn broeders, ik word vandaag ter dood gebracht vanwege de leer van Gods Zoon. Geloofd zij Hij! Ik ben zeer verheugd. Nooit had ik kunnen denken dat God mij die eer zou schenken. Van minuut tot minuut word ik versterkt en mijn hart springt op van vreugde in mij. Heb goede moed en wees standvastig in de leer van de Zoon van God! Handel toch niet tegen uw geweten; want de vijanden van het evangelie zullen alles in het werk stellen om u aan het wankelen te brengen en u van de zuivere waarheid te doen afvallen. Wees zeer op uw hoede, want anders zal uw geweten u tot een voortdurende hel zijn.

Met een blij gelaat zegt hij:

Het is alsof mijn geest vleugels heeft om naar de hemel te vliegen, omdat ik vandaag ben uitgenodigd voor de bruiloft van mijn Heere, de Zoon van mijn God! Ik ga nu uitrusten in de heerlijkheid die de rechtvaardige Rechter mij zal geven.

Wanneer Pérégrin de la Grange voor zijn rechters komt, op weg naar het schavot, vraagt hij om een borstel. Verwonderd vragen ze hem, waar hij die voor nodig heeft. Op waardige toon zegt hij: “Dat is, omdat ik naar de bruiloft van het Lam ga.” Daarna borstelt hij zijn kleren af en poetst zijn schoenen. Zo gaan de beide dienaren van het evangelie naar de grote markt. Ze moeten sterven…
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jeremiah »

Indrukwekkend.. dank voor het plaatsen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

Jeremiah schreef:Indrukwekkend.. dank voor het plaatsen.
Zeer indrukwekkend.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/meer-rd/samenleving/d ... -1.1690645

Een mooi interview met een dominee die ik al heel lang een beetje volg. Ooit ben ik op dankdag bij hem in Ilpendam naar de kerk geweest. Ik zie dat dat al jaren geleden is. De overstap naar Oldebroek was best ingrijpend, dat lees ik hierin ook terug.

Hij heeft een interessante observatie van de kerkelijke schuld inzake Wilders en Baudet.

Al betwijfel ik of het klopt dat mensen in Oldebroek niet hoog van zichzelf denken. Nederige hoogmoed is ook hoogmoed, en uitsluitingsmechanismen zijn een vorm van nederige hoogmoed. Daar is in Oldebroek nog genoeg van te vinden, weet ik van een afstandje.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:https://www.rd.nl/meer-rd/samenleving/d ... -1.1690645

Een mooi interview met een dominee die ik al heel lang een beetje volg. Ooit ben ik op dankdag bij hem in Ilpendam naar de kerk geweest. Ik zie dat dat al jaren geleden is. De overstap naar Oldebroek was best ingrijpend, dat lees ik hierin ook terug.

Hij heeft een interessante observatie van de kerkelijke schuld inzake Wilders en Baudet.

Al betwijfel ik of het klopt dat mensen in Oldebroek niet hoog van zichzelf denken. Nederige hoogmoed is ook hoogmoed, en uitsluitingsmechanismen zijn een vorm van nederige hoogmoed. Daar is in Oldebroek nog genoeg van te vinden, weet ik van een afstandje.
Niettemin een mooi interview met een arbeider in de wijngaard die niet op een voetstuk wil staan.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:https://www.rd.nl/meer-rd/samenleving/d ... -1.1690645

Een mooi interview met een dominee die ik al heel lang een beetje volg. Ooit ben ik op dankdag bij hem in Ilpendam naar de kerk geweest. Ik zie dat dat al jaren geleden is. De overstap naar Oldebroek was best ingrijpend, dat lees ik hierin ook terug.

Hij heeft een interessante observatie van de kerkelijke schuld inzake Wilders en Baudet.

Al betwijfel ik of het klopt dat mensen in Oldebroek niet hoog van zichzelf denken. Nederige hoogmoed is ook hoogmoed, en uitsluitingsmechanismen zijn een vorm van nederige hoogmoed. Daar is in Oldebroek nog genoeg van te vinden, weet ik van een afstandje.
Niettemin een mooi interview met een arbeider in de wijngaard die niet op een voetstuk wil staan.
Maar dat willen de gereformeerde broeders uit Enter ook niet hoor! die hebben zelfs de preekstoel afgeschaft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 907
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Adagio »

De statenvertalers hebben het volgende opgeschreven in de inleidende samenvatting op 2 Kor. 4:
De apostel betuigt dat hij het Evangelie van Christus oprechtelijk en duidelijk voorstelt voor de consciënties aller mensen. En zo hetzelve voor iemand bedekt is, dat het is bedekt voor degenen die verloren gaan, en welker zinnen de satan heeft verblind. Dat deze kracht evenwel niet van de dienaars, maar van Christus is, en van God, Die de harten verlicht. Dat ook deze kracht zich wonderlijk in de apostelen van Christus zelven openbaart, in het overwinnen van allerlei verdrukkingen en zwarigheden, die hun dagelijks overkomen. En stelt daarna verscheidene redenen van vertroostingen, met welke zij zichzelven en anderen versterken, genomen van het voorbeeld van David.
Ik dacht hieraan toen ik het volgende las van ds. D.J. van Brummen, in "Sprekende nadat hij gestorven is".
De Wind tegen!
Matth. 14 “En het schip was nu midden in de zee, zijnde in nood van de baren; want de wind was hun tegen”.

Voor Jezus’ schepelingen én voor oppervlakkige belijders is het geschreven dat het aardrijk om hunnentwil vervloekt is en de vruchten der zonde in alle bitterheid gesmaakt worden. Als dit niet aan het hart geheiligd wordt, zijn de gevolgen echter verschrikkelijk, hetzij in dode lijdelijkheid of in de uitbraking van ontzettende vijandschap.
De discipelen echter beleven de bijzondere lijnen van de Goddelijke voorzienigheid, Gode tot heerlijkheid en hun zielen ter zaligheid.

Even geleden is het wonder van de spijziging van 5000 mannen, zonder de vrouwen en kinderen, gebeurd. Maar daarna worden zij met krachtige stem bevolen, zich in het schip te begeven. Hij blijft achter om Zich in afzondering te begeven op de berg om te bidden. Om Zich in gemeenschapsoefening met de Vader te begeven en als de ware Hogepriester van Zijn volk, hun Voorbidder te zijn, hier als de lijdende Verlosser en straks als de eisende Bidder en dankende Priester.
De jongeren hebben aan het bevel voldaan en zijn aan boord op de kabbelende baren. Welk een weldaad, dat zij de belofte uit de mond van hun Zender hebben gehoord dat zij aan de overzijde zullen komen. Het is als de geestelijke beweldadiging voor de geroepen Kerk in het uur der minne, dat zij aan de overzijde zal komen. De genadegift Gods en de roeping zijn toch onberouwelijk, naar Rom. 11:29. Maar dit (aan Gods zijde waarachtige) moet door hen echter beleefd worden en langs zulke wegen dat zij ervaren: Ik schatte mij geheel verloren, en ik mocht van geen vertroosting hooren.

Goed, zij zijn aan boord en het liefdebevel des Konings is: naar de overzijde. Dat er onderzoek zij in ons hart, of we alleen in uiterlijke beweldadiging zijn in het scheepje, of dat we er zaligmakende ervaring van hebben. Hoe ontzettend zou het zijn, de overzijde te bereiken en te staan voor gesloten deuren en te moeten beluisteren: Ik heb u nooit gekend. Maar anderzijds, de eeuwige meevaller: Komt in, in de vreugde uws Heeren.
Niet bij het begin, maar midden in de zee begint het te spannen. Eerwaarde verklaarders stemmen overeen, dat het satan toegelaten werd om de orkanen te gebruiken, om zijn helse macht te openbaren, gelijk de Heere dit de vorst der duisternis bij Job toeliet. Hoe waarschuwend spreekt dan de noodzakelijkheid van het allervolmaakste gebed: Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze. De Heere schenke licht om die duisternis te mogen bezien, om ons aan geen geestelijke diefstal schuldig te maken. Stel u nu voor, ervaren zeelieden en in nood van de baren, in de vierde wake, de tijd voor zonsopgang als de duisternis het donkerst is.
De vraag: zullen we de overzijde wel halen? Houdt de openbaring des ongeloofs in, want immers Gods beloften falen niet en nu heeft het God behaagd, ook door die orkanen van ongeloof, de Kerk door te leiden, waar de toestand steeds hopelozer wordt, “want wind was hun tegen".

Het woord “want” heeft de Heere ook in Zijn Goddelijk Getuigenis doen opnemen. De wind tegen. Dit is geen toeval, uit een zogenaamd rad van avontuur, waartegen de mens zich wapenen moet door de verzekeringen dezer aarde. Die leer der verzekering wordt in deze dagen door een neo-Gereformeerde leer verdedigd en gepropageerd. Maar we spreken nu over mensen naar de verkiezing van Gods souvereine genade, die dat geloof toch niet voor het nemen hebben.
O, die tegenwind. Hoe is hierin geopenbaard de eenheid van Gods Kerk. Maar wat schrijf ik? Maar wat hoor ik? Eenheid? Is er nog eenheid? Is de verdeeldheid niet ten top gestegen? Spreekt niet meer dan ooit de verdeeldheid zich uit: Ik van Paulus, ik van Cefas? O ja, mijn geliefde lezer of lezeres, het mocht ons weedom der ziel worden, opdat die breuke gevoeld en doorleefd mocht worden, en we daar niet lichtelijk over mochten denken, waar de Heere niet lichtelijk over denkt. Wat zou het bij aanvang groot zijn als de kwaal mocht worden gekend. Luther zegt: De kwaal gekend is half genezen, en de een het den ander niet mocht gewonnen geven: Wij hebben God op 't hoogst misdaan, Wij zijn van het heilspoor afgegaan; Ja wij en onze vaad'ren tevens.

Maar hoe dan ook gedeeld en verdeeld, de Kerk, die God verzamelt, beleeft krachtens het eeuwig en souverein welbehagen: Want de wind was hun tegen. Het woord “want” is taalkundig een redegevend voegwoord. Elk woord is van Goddelijke inspiratie. Want alzo moest die storm zich ontlasten. Hij schiep het barre noord en het zoele zuiden saam. De wind tegen. ‘Ik heb de smid geschapen, die de kolen in het vuur aanblaast’. De wind tegen, het water tot aan de lippen. Geen uitredding, of de nood zal vooraf gaan. Als gij gaan zult door het water, het zal u niet overstromen en het vuur zal u niet verbranden. Wonderlijke, zalige leiding, aanbiddelijke leiding. Het platvloerse Christendom kent deze ervaring niet, en zij zijn het die het meest vijandig hiertegen ageren.
Hoe tracht satan, onder de toelating van de Heere, te blazen tegen Job en tegen al Gods gunstelingen, dat zij te lang en te zwaar hebben overtreden. Wat bange nachten kunnen worden doorleefd, als de vorst der duisternis hen influistert dat zij te grote zonden hebben bedreven. Als in hun oor ingeworpen wordt dat de vloek, die ze nu beluisteren, het klare bewijs is dat er geen mogelijkheid is ooit meer behouden te kunnen worden. De wind tegen. Als de heilige wet tot hen spreekt, dat een iegelijk vervloekt is, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen.

Nu hadden die discipelen, die in het scheepje waren, kennis gekregen aan de gezegende Immanuël, door een gegeven weldaad. Hoe is deze gegeven weldaad toch vaak zoek. Het is alsof de kennis van den Heere Jezus als een vanzelfsheid geworden is! En toch: welk een éénzijdig wonder als die Deur van de schapenstal wordt geopenbaard! Een gestolen Jezus zal bij het eindoordeel als bedrog worden geopenbaard in eeuwige wegwijzing. Geen dief dienaangaande zal het Koninkrijk Gods beërven. En hier is de wind ook die Kerk tegen. Tegen, tegen in alles tegen is de ontdekkingspraktijk, die de levende Kerk ervaart. Hiervoor gebruikt de grote Leraar de orkanen van ontdekking in meer of mindere mate, naar Zijn vrijmacht.
Straks wordt een zinkende Petrus door zijn Middelaarshand gegrepen; en in het schip geklommen, stilt de wind. Maar Hij, die Gegevene des Vaders, moest de pers alleen treden van kribbe tot kruis, opdat Hij straks Zijn doorboorde handen zou uitbreiden en persoonlijk tot hen zou spreken: en ziet, Ik ben met u, alle dagen, tot aan de voleinding der wereld.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bezorgd »

AD schreef: Dominee Dirk Jan (61) werd vrachtwagenchauffeur: ‘Het werk is concreet en tastbaar’

Na dertig jaar predikantschap was de koek op bij de dominee. Het vele in zijn hoofd bezig zijn als voorganger begon hem op te breken. ,,Ik weet niet meer wat mijn verantwoordelijkheid is”, citeerde het Nederlands Dagblad hem vorig jaar. ,,Ik voel me voor veel dingen te verantwoordelijk. Een jaar lang heb ik mij afgevraagd: hoe verder? Ik wilde graag gemeentepredikant blijven. Toen dacht ik: als ik me focus op de kern, de persoonlijke omgang met God, laat ik de rest aan anderen. Dan moet je dat wel concreet maken. Maar er kwamen geen concrete ideeën. Daarop trok ik de conclusie dat ik ermee moest stoppen.”

Bijzonder, maar mooi dat hij dit werk nog een aantal jaar kan doen.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Susanna »

Broeders, de kerk slaapt! Niet alleen dat dikwijls de kansel op een wachthuisje lijkt met een slapende schildwacht erin, maar op de zitplaatsen heerst de slaap evenzeer. Zijn onze gemeenten niet van haar hoge standpunt afgevallen? Moge God ze opwekken en haar ernstige en biddende voorgangers geven!

Dit las ik in een boekje, dat ik pas gekocht heb. Het heet: Woorden van Spurgeon.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Isala »

Het is te hopen dat het alcoholvrij bier is.
Maar voor het winnen van leden voor een christelijke partij, heb ik er toch wat gemengde gevoelens bij.



https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20 ... um=organic
Hora est!
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erskinees »

Het is toch gewoon een leuke, ludieke actie? Is natuurlijk ook gericht op de reformatorische studenten die in Leiden wonen.
Hoewel we als christenen bijzonder scherp moeten zijn op overmatig alcoholgebruik, is met alcohol an sich natuurlijk niets mis.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Erskinees schreef:Het is toch gewoon een leuke, ludieke actie? Is natuurlijk ook gericht op de reformatorische studenten die in Leiden wonen.
Hoewel we als christenen bijzonder scherp moeten zijn op overmatig alcoholgebruik, is met alcohol an sich natuurlijk niets mis.
Ik begrijp je standpunt, maar vraag me toch af of zoiets past bij de boodschap van de SGP.

Een stapje verder zou zijn om belijdeniscatechisanten met gratis bier te motiveren om op belijdeniscatechese te gaan. Ik besef dat dat wel een hele stap verder is, en dat de vergelijking mank gaat. De politiek is geen kerk. Maar toch brengen ze beide de christelijke en bijbelse boodschap, op hun eigen terrein.

Volgens mij zijn er betere motivaties om lid te zijn van de SGP of om op belijdeniscatechese te gaan. En ik vind dat een vorm of ludieke actie afbreuk kan doen aan de boodschap.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erskinees »

Maar het bier is toch niet bedoeld als motivatie om lid te worden? De motivatie om lid te worden is natuurlijk niet 1 klein bierflesje van 0,25 cl. De motivatie blijft (hopelijk) het betrokken worden bij christelijke politiek. Het is gewoon een leuk cadeautje bij je lidmaatschap.
Plaats reactie