Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door newton »

Jantje schreef:In Rijssen-Zuid lopen ze in ieder geval al iets verder vooruit, als het om de voorzieningen voor de verenigingen gaat.
Wat bedoel je met vooruitlopen qua voorzieningen voor de verenigingen? Noord is ook ruim voorzien van verenigingszalen.

Als het gaat om de inrichting van 'de delle', is dat met name bedoeld voor de zaterdagavondbesteding voor de jeugd. Dat is wel een apart initiatief van, -maar niet exclusief voor leden van- Zuid. De pooltafel zul je in Noord inderdaad niet vinden :-)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door -DIA- »

newton schreef:
Jantje schreef:In Rijssen-Zuid lopen ze in ieder geval al iets verder vooruit, als het om de voorzieningen voor de verenigingen gaat.
Wat bedoel je met vooruitlopen qua voorzieningen voor de verenigingen? Noord is ook ruim voorzien van verenigingszalen.

Als het gaat om de inrichting van 'de delle', is dat met name bedoeld voor de zaterdagavondbesteding voor de jeugd. Dat is wel een apart initiatief van, -maar niet exclusief voor leden van- Zuid. De pooltafel zul je in Noord inderdaad niet vinden :-)
Rondom het Woord wil men nu ook in Zuid openen... i.v.m. corona; in de kerkzaal. Ik meende dat ds. van Boven zou openen, met een vervolg over Ruth, maar nu lees ik dat ds. vD. de opening verricht. Van ds. vB. lees ik niets meer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Zondag 31 augustus 2020

Gisteren ging in beide diensten ds. J. de Kok uit Westkapelle in de gemeente voor.

In de morgendienst was de Schriftlezing uit Galaten 1: 10-24.
De tekstwoorden waren Galaten 1: 17: En ben niet wederomgegaan naar Jeruzalem tot degenen die voor mij apostelen waren; maar ik ging heen naar Arabië, en keerde weder naar Damascus.
Het thema voor de prediking was: Saulus' reis naar Arabië, met daarbij drie aandachtspunten:
1. De aanleiding van die reis
2. Het doel van die reis
3. Het leven na die reis
Er werd het volgende gezongen:
Psalm 12: 1
10 geboden des Heeren: 9
Psalm 85: 3
Psalm 57: 1
Psalm 86: 6

In de middagdienst was Zondag 10 van de Heidelbergse Catechismus aan de orde van behandeling.
De Schriftlezing was uit Psalm 62.
Het thema voor de prediking was: De voorzienigheid Gods, met daarbij drie aandachtspunten:
1. Hoe de wereld ermee omgaat
2. Hoe de kerkmens ermee omgaat
3. Hoe Gods kind ermee omgaat
Er werden de volgende Psalmen gezongen:
Psalm 33: 6
Psalm 2: 7
Psalm 73: 6 en 8
Psalm 65: 4
Psalm 62: 1

Het was een zeer goede zondag. Beide diensten van harte aanbevolen om terug te luisteren!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Geytenbeekje »

S ochtends.
Eigen pred. Lukas 13:31- 14:6
Sabbat/Zondag, wat en hoe gaan we er mee om ?

S middags.
Psalm 37,
Vertrouw niet op je zelf dat zal verdelgd worden, vertrouw op den Heere
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door -DIA- »

morgendienst
EFEZE 6:15
Vervolg van de serie over de geestelijke wapenrusting
DE GESCHOEIDE VOETEN
1. Het symbool van de geschoeide voeten
2. Het wezen van de geschoeide voeten
3. Het nut van de geschoeide voeten

Middagdienst
Leesdienst, preek van ds. B. Smijtegelt
LUKAS 16:29
Vervolg van de prekenserie over de rijken man en Lazarus

Avonddienst
ZONDAG 41 vr/antw 108
Vervolg van de Catechismus, nu het eerste deel over het 7e gebod.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:morgendienst
EFEZE 6:15
Vervolg van de serie over de geestelijke wapenrusting
DE GESCHOEIDE VOETEN
1. Het symbool van de geschoeide voeten
2. Het wezen van de geschoeide voeten
3. Het nut van de geschoeide voeten

Middagdienst
Leesdienst, preek van ds. B. Smijtegelt
LUKAS 16:29
Vervolg van de prekenserie over de rijken man en Lazarus

Avonddienst
ZONDAG 41 vr/antw 108
Vervolg van de Catechismus, nu het eerste deel over het 7e gebod.
@Dia een vraag over de avonddienst.
In de tijd dat ik met mijn verkering (nu mijn vrouw) veel in de GG kerkte werd er altijd een hele zondagsafdelng van de Catechismus behandeld. Dat was toen in (bijna) de hele GG gebruikelijk. Is dat gebruik veranderd?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:morgendienst
EFEZE 6:15
Vervolg van de serie over de geestelijke wapenrusting
DE GESCHOEIDE VOETEN
1. Het symbool van de geschoeide voeten
2. Het wezen van de geschoeide voeten
3. Het nut van de geschoeide voeten

Middagdienst
Leesdienst, preek van ds. B. Smijtegelt
LUKAS 16:29
Vervolg van de prekenserie over de rijken man en Lazarus

Avonddienst
ZONDAG 41 vr/antw 108
Vervolg van de Catechismus, nu het eerste deel over het 7e gebod.
@Dia een vraag over de avonddienst.
In de tijd dat ik met mijn verkering (nu mijn vrouw) veel in de GG kerkte werd er altijd een hele zondagsafdelng van de Catechismus behandeld. Dat was toen in (bijna) de hele GG gebruikelijk. Is dat gebruik veranderd?
Dat is verschillend. De ene ronde is een kortere ronde, en dan weer een uitgebreide ronde, waarin niet meer dan 1 of 2 vragen worden behandeld. Ik vindt deze uitgebreide verklaringen heel helder. Ook de actualiteit komt dan heel goed aan de orde.
Ik herinner dat ook ds. A. Bregman het op deze manier deed. Soms was hij dan zo vol, dat hij soms zei: Om des tijds willen stoppen we, we hopen volgende week verder te gaan. In die zin.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

huisman schreef:In de tijd dat ik met mijn verkering (nu mijn vrouw) veel in de GG kerkte werd er altijd een hele zondagsafdelng van de Catechismus behandeld. Dat was toen in (bijna) de hele GG gebruikelijk. Is dat gebruik veranderd?
Dat gebruik is niet veranderd, zeker niet in Zeeland.

Op de Veluwe en in Rijssen behandelen de dominees het veelal vraag voor vraag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Erskinees »

Er wordt over het algemeen wel veel gerichter met de HC omgegaan. In de regio Zeeland komt strikte binding aan de zondagsafdelingen nog voor, maar daarbuiten komt het wel vaker voor dat er langer wordt stilgestaan bij bepaalde vragen. Wat dat betreft is er nu veel meer flexibiliteit.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
-DIA- schreef:morgendienst
EFEZE 6:15
Vervolg van de serie over de geestelijke wapenrusting
DE GESCHOEIDE VOETEN
1. Het symbool van de geschoeide voeten
2. Het wezen van de geschoeide voeten
3. Het nut van de geschoeide voeten

Middagdienst
Leesdienst, preek van ds. B. Smijtegelt
LUKAS 16:29
Vervolg van de prekenserie over de rijken man en Lazarus

Avonddienst
ZONDAG 41 vr/antw 108
Vervolg van de Catechismus, nu het eerste deel over het 7e gebod.
@Dia een vraag over de avonddienst.
In de tijd dat ik met mijn verkering (nu mijn vrouw) veel in de GG kerkte werd er altijd een hele zondagsafdelng van de Catechismus behandeld. Dat was toen in (bijna) de hele GG gebruikelijk. Is dat gebruik veranderd?
Dat is verschillend. De ene ronde is een kortere ronde, en dan weer een uitgebreide ronde, waarin niet meer dan 1 of 2 vragen worden behandeld. Ik vindt deze uitgebreide verklaringen heel helder. Ook de actualiteit komt dan heel goed aan de orde.
Ik herinner dat ook ds. A. Bregman het op deze manier deed. Soms was hij dan zo vol, dat hij soms zei: Om des tijds willen stoppen we, we hopen volgende week verder te gaan. In die zin.
Bedankt, duidelijk. Bij ons is het ook gebruikelijk om zondagsafdelingen in meerdere preken te behandelen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door John Galt »

In andere kerkverbanden heb ik wel meegemaakt dat er ook meerdere HC-zondagen in één preek werden behandeld. Met name dan over Doop en Avondmaal.

Het hangt er ook vanaf hoe je de HC bepreekt. Preek je uit/over de HC, of preek je naar aanleiding van de HC.
Who is John Galt? :quoi
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Geytenbeekje »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
huisman schreef:
-DIA- schreef:morgendienst
EFEZE 6:15
Vervolg van de serie over de geestelijke wapenrusting
DE GESCHOEIDE VOETEN
1. Het symbool van de geschoeide voeten
2. Het wezen van de geschoeide voeten
3. Het nut van de geschoeide voeten

Middagdienst
Leesdienst, preek van ds. B. Smijtegelt
LUKAS 16:29
Vervolg van de prekenserie over de rijken man en Lazarus

Avonddienst
ZONDAG 41 vr/antw 108
Vervolg van de Catechismus, nu het eerste deel over het 7e gebod.
@Dia een vraag over de avonddienst.
In de tijd dat ik met mijn verkering (nu mijn vrouw) veel in de GG kerkte werd er altijd een hele zondagsafdelng van de Catechismus behandeld. Dat was toen in (bijna) de hele GG gebruikelijk. Is dat gebruik veranderd?
Dat is verschillend. De ene ronde is een kortere ronde, en dan weer een uitgebreide ronde, waarin niet meer dan 1 of 2 vragen worden behandeld. Ik vindt deze uitgebreide verklaringen heel helder. Ook de actualiteit komt dan heel goed aan de orde.
Ik herinner dat ook ds. A. Bregman het op deze manier deed. Soms was hij dan zo vol, dat hij soms zei: Om des tijds willen stoppen we, we hopen volgende week verder te gaan. In die zin.
Bedankt, duidelijk. Bij ons is het ook gebruikelijk om zondagsafdelingen in meerdere preken te behandelen.
Vraagt jullie kerkenraad dan aan de gastpredikant of ze daar en dar over willen hebben ?
Volgens mij wordt er in vacante gemeenten binnen de HHK niet altijd de HC gepreekt, soms ook wel jarenlang alleen maar vrije stof.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef: Vraagt jullie kerkenraad dan aan de gastpredikant of ze daar en dar over willen hebben ?
Volgens mij wordt er in vacante gemeenten binnen de HHK niet altijd de HC gepreekt, soms ook wel jarenlang alleen maar vrije stof.
We hebben zelden een gastpredikant. In de zomermaanden soms, vorige week ds. Verweij, en een keer ds. den Haan. Die preken dan meest wel een vrije stof. Maar we zijn het niet zo gewend. Andere predikanten leren we kennen door de weekdiensten in Enter en Wierden, of tegenwoordig soms via internet. Bedenk wel dat de Gereformeerde Gemeente van Rijssen-Noord bijna nooit lang vacant is geweest. Het de vervulling van een belofte aan een van Gods kinderen toen hier vroeger een predikant werd bevestigd: Uw ogen zullen uw leraars zien. Dat is tot de dag van vandaag bevestigd geworden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef: Vraagt jullie kerkenraad dan aan de gastpredikant of ze daar en dar over willen hebben ?
Volgens mij wordt er in vacante gemeenten binnen de HHK niet altijd de HC gepreekt, soms ook wel jarenlang alleen maar vrije stof.
We hebben zelden een gastpredikant. In de zomermaanden soms, vorige week ds. Verweij, en een keer ds. den Haan. Die preken dan meest wel een vrije stof. Maar we zijn het niet zo gewend. Andere predikanten leren we kennen door de weekdiensten in Enter en Wierden, of tegenwoordig soms via internet. Bedenk wel dat de Gereformeerde Gemeente van Rijssen-Noord bijna nooit lang vacant is geweest. Het de vervulling van een belofte aan een van Gods kinderen toen hier vroeger een predikant werd bevestigd: Uw ogen zullen uw leraars zien. Dat is tot de dag van vandaag bevestigd geworden.

Wij zijn vacant en aan de gastpredikant wordt gevraagd om in de middagdienst uit de H.C. te preken. Dat doen ze bijna allemaal. Alleen tijdens de zomervakantie is er een pauze in de leerdiensten omdat dan een deel van de gemeente er niet is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

huisman schreef:Wij zijn vacant en aan de gastpredikant wordt gevraagd om in de middagdienst uit de H.C. te preken. Dat doen ze bijna allemaal. Alleen tijdens de zomervakantie is er een pauze in de leerdiensten omdat dan een deel van de gemeente er niet is.
En vragen jullie dan ook of ze vraag voor vraag willen behandelen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten