Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door DDD »

Dat is volkomen waar. Maar de rust die uit God is, ziet niet op de inrichting van de kerkdiensten.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Hollander »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: Maar 't zou me niks verbazen als het waar was :huhu
Waarom zouden we om zoiets (als het waar was) onrust creëren? Noem 3 positieve punten, en er zou wat in zitten.
Onrust is sowieso een zegen. Rust is lang niet altijd een teken van de heilige Geest. Mensen die maar rustig voortleven, daar is niet veel goeds van te zeggen.
"Onrustig blijft ons hart, totdat het rust vindt in U", aldus een gedeeltelijk citaat van Augustinus. Dan is rust wel degelijk ook het werk van de Heilige Geest. ;)

Die rust vs. onrust werd hier echter niet bedoeld.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat is volkomen waar. Maar de rust die uit God is, ziet niet op de inrichting van de kerkdiensten.
Als dat onrust geeft, is dat dan de rust die u bedoelt?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door DDD »

Als dat onrust geeft, dan helpt dat inderdaad bij het vinden van de ware rust, denk ik.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door -DIA- »

Ik hou er mee op. Dat begrijpt iedereen behalve DDD wellicht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door DDD »

In dit geval begrijp ik dat zelfs.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Het maakt voor Noord helemaal niet uit of Zuid of West met beeld de diensten uitzendt.

En als jouw dominee bang is dat de halve goegemeente overschakelt op Zuid of West, dan moet hij eerst bij zichzelf te rade gaan. Het gaat om het welzijn van de gemeente. En aangezien er in Rijssen veel jonge mensen zijn, zou hij beelduitzendingen moeten promoten.
En de afspraken dan? Moeten die doorbroken worden, ik bedoel dat we zoveel mogelijk samen doen?
Het punt van splitsen werd altijd door de gemeente tegengehouden. Het grote merendeel wilde nooit splistsen, want men was bang voor het ontstaan van 'cultuurverschillen' in de drie gemeenten. Veel kan voorkomen worden door zoveel mogelijk naar buiten toe als een gemeente te functioneren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:Uiteraard. Maar ik begrijp niet dat je in je eentje beelduitzendingen tegen kunt en wilt houden. Daar kan ik met mijn pet niet bij.
Gelukkig woon je er een eind vandaan, Jantje. Hoeft je pet niet zover te reizen. :D
:D
Het is uiteraard spreekwoordelijk bedoeld. ;) Ik draag namelijk nooit een pet. Alleen de gedachte al...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door pierre27 »

Hoopvol schreef:
Jantje schreef:Uiteraard. Maar ik begrijp niet dat je in je eentje beelduitzendingen tegen kunt en wilt houden. Daar kan ik met mijn pet niet bij.
Nee ik ook niet. Maar evengoed kan ik er met mijn pet niet bij dat er per se beelduitzendingen zouden moeten komen.
Heerlijke reactie.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Erskinees »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:Het maakt voor Noord helemaal niet uit of Zuid of West met beeld de diensten uitzendt.

En als jouw dominee bang is dat de halve goegemeente overschakelt op Zuid of West, dan moet hij eerst bij zichzelf te rade gaan. Het gaat om het welzijn van de gemeente. En aangezien er in Rijssen veel jonge mensen zijn, zou hij beelduitzendingen moeten promoten.
En de afspraken dan? Moeten die doorbroken worden, ik bedoel dat we zoveel mogelijk samen doen?
Het punt van splitsen werd altijd door de gemeente tegengehouden. Het grote merendeel wilde nooit splistsen, want men was bang voor het ontstaan van 'cultuurverschillen' in de drie gemeenten. Veel kan voorkomen worden door zoveel mogelijk naar buiten toe als een gemeente te functioneren.
Hoe kan je als gemeenten van +6500 leden functioneren als het verenigingsleven ook nog eens niet gesplitst is? Let ook eens op de kenmerken van een gemeente in het NT.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

In Rijssen-Zuid lopen ze in ieder geval al iets verder vooruit, als het om de voorzieningen voor de verenigingen gaat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Zondag 23 augustus 2020

Afgelopen zondag ging in beide diensten ds. H.J. Agteresch uit Werkendam in de gemeente voor.

In de morgendienst was de Schriftlezing uit Hooglied 3.
De tekstwoorden waren uit Hooglied 3: 9 en 10: De koning Sálomo heeft zich een koets gemaakt van het hout van Libanon. De pilaren derzelve maakte hij van zilver, haar vloer van goud, haar gehemelte van purper; het binnenste was bespreid met de liefde van de dochteren van Jeruzalem.
Het thema voor de prediking was: De koets van koning Sálamo, met daarbij 3 aandachtspunten:
1. Een gemaakte koets
2. Een heerlijke koets
3. Een bereden koets
Er werd het volgende gezongen:
Psalm 119: 65
10 geboden des Heeren: 9
Psalm 45: 1
Psalm 89: 7
Psalm 68: 2

In de middagdienst preekte de dominee n.a.v. Zondag 9 van de Heidelbergse Catechismus.
De Schriftlezing was uit Spreuken 8: 14-36.
Het thema voor de prediking was: Het geloof in God den Vader, met daarbij 4 aandachtspunten:
1. De Vader en Zijn Zoon
2. De Vader en Zijn schepping
3. De Vader en Zijn kind
4. De Vader en Zijn zorg
Er werden de volgende Psalmen gezongen:
Psalm 135: 3
Psalm 2: 7
Psalm 86: 8
Psalm 8: 1 en 4
Psalm 25: 3

Het was een goede zondag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:In Rijssen-Zuid lopen ze in ieder geval al iets verder vooruit, als het om de voorzieningen voor de verenigingen gaat.
Zuid leek ook al progressiever voor de splitsing. Wellicht omdat Zuid toen een jongere gemeente was? West is nu de jongste gemeente. Maar dus ook al voor de splitsing was er al een wat andere sfeer gegroeid. Toch lag dat niet aan de prediking als we letten op de predikanten van toen: ds. Mijnders, ds. Mol en ds. Karels.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door newton »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:In Rijssen-Zuid lopen ze in ieder geval al iets verder vooruit, als het om de voorzieningen voor de verenigingen gaat.
Zuid leek ook al progressiever voor de splitsing. Wellicht omdat Zuid toen een jongere gemeente was? West is nu de jongste gemeente. Maar dus ook al voor de splitsing was er al een wat andere sfeer gegroeid. Toch lag dat niet aan de prediking als we letten op de predikanten van toen: ds. Mijnders, ds. Mol en ds. Karels.
psalm 89:6 berijmd schreef: Gij schiept het barre noord' en 't zoele zuiden saâm
;)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door -DIA- »

newton schreef:
-DIA- schreef:
Jantje schreef:In Rijssen-Zuid lopen ze in ieder geval al iets verder vooruit, als het om de voorzieningen voor de verenigingen gaat.
Zuid leek ook al progressiever voor de splitsing. Wellicht omdat Zuid toen een jongere gemeente was? West is nu de jongste gemeente. Maar dus ook al voor de splitsing was er al een wat andere sfeer gegroeid. Toch lag dat niet aan de prediking als we letten op de predikanten van toen: ds. Mijnders, ds. Mol en ds. Karels.
psalm 89:6 berijmd schreef: Gij schiept het barre noord' en 't zoele zuiden saâm
;)
Denk je ook nog aan de Bijbellezing van ds. de Wit? Die stond overigens in West. :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten