Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

-DIA- schreef:
MePaul schreef:
-DIA- schreef:Misschien een domme vraag, maar er zou toch wat in moeten zitten: Als God een leraar roept, dan kán hij toch niet oppervlakkig spreken als hij het Woord van Zender verkondigt? Het is immers ten enenmale uitgesloten dat Gods Woord aan de gemeenten veranderd? Althans als we het zo nuchter mogelijk bekijken kunnen we het dan nog anders verklaren? Het Woord des Heeren is immers scherpsnijdender dan een tweesnijdend scherp zwaard? Het sluit in of het sluit buiten.
Mooie vraag. Alleen als je de Bijbel goed leest zie je waarschuwingen tegen valse leraars. Er zijn ook genoeg dominees die niet door de Allerhoogste zijn geroepen. Dat is ook logisch, want er is strijd wanneer het Woord van God klinkt. De duivel doet er alles aan om de genade van Jezus te ontkrachten. Ik hoop dat dit je wat meer duidelijkheid geeft. Alle door God geroepen predikanten verkondigen de Waarheid (al is dat met andere accenten) en helaas zijn er dus ook valse leraren...ook in alle gereformeerde kerken die wij kennen en waar wij lid van zijn.
Is het niet altijd zo geweest dat waar God Zijn Kerk bouwt, er de satan er zijn kapel pal naast plaatst? Dat zie je de gehele geschiedenis door. En is het ook niet zo, dat de satan het gevaarlijkst is als hij zich vertoont als een engel van het licht?
Klopt inderdaad, dat is altijd zo geweest. Helaas is het alleen zo dat als je daar iets van zegt dat mensen je verwijten dat je een predikant/gemeente oordeelt. Wat dominee Geluk zegt is waar en mag ons best meer laten nadenken. Het is een groot gevaar als predikanten de bekering van de mens niet meer benoemen of niet meer relevant vinden. Bekering en wedergeboorte is juist de basis. Als je werkelijk in Hem gelooft dan komen er vruchten. Zonder bekering geen vruchten, zonder bekering ben je hetzelfde als mensen die geen kerk bezoeken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

MePaul schreef:
-DIA- schreef:
MePaul schreef:
-DIA- schreef:Misschien een domme vraag, maar er zou toch wat in moeten zitten: Als God een leraar roept, dan kán hij toch niet oppervlakkig spreken als hij het Woord van Zender verkondigt? Het is immers ten enenmale uitgesloten dat Gods Woord aan de gemeenten veranderd? Althans als we het zo nuchter mogelijk bekijken kunnen we het dan nog anders verklaren? Het Woord des Heeren is immers scherpsnijdender dan een tweesnijdend scherp zwaard? Het sluit in of het sluit buiten.
Mooie vraag. Alleen als je de Bijbel goed leest zie je waarschuwingen tegen valse leraars. Er zijn ook genoeg dominees die niet door de Allerhoogste zijn geroepen. Dat is ook logisch, want er is strijd wanneer het Woord van God klinkt. De duivel doet er alles aan om de genade van Jezus te ontkrachten. Ik hoop dat dit je wat meer duidelijkheid geeft. Alle door God geroepen predikanten verkondigen de Waarheid (al is dat met andere accenten) en helaas zijn er dus ook valse leraren...ook in alle gereformeerde kerken die wij kennen en waar wij lid van zijn.
Is het niet altijd zo geweest dat waar God Zijn Kerk bouwt, er de satan er zijn kapel pal naast plaatst? Dat zie je de gehele geschiedenis door. En is het ook niet zo, dat de satan het gevaarlijkst is als hij zich vertoont als een engel van het licht?
Klopt inderdaad, dat is altijd zo geweest. Helaas is het alleen zo dat als je daar iets van zegt dat mensen je verwijten dat je een predikant/gemeente oordeelt. Wat dominee Geluk zegt is waar en mag ons best meer laten nadenken. Het is een groot gevaar als predikanten de bekering van de mens niet meer benoemen of niet meer relevant vinden. Bekering en wedergeboorte is juist de basis. Als je werkelijk in Hem gelooft dan komen er vruchten. Zonder bekering geen vruchten, zonder bekering ben je hetzelfde als mensen die geen kerk bezoeken.
Wat moet ik hierop zeggen? Dit: ik heb weinig zin in een discussie, die zal toch best snel kunnen ontsporen. Daarom houdt ik het hierbij, want iedereen kan hier wel mijn gedachten over weten, en zo niet, lees dan het forum maar eens tien jaar terug. Dan kun je veel weten, want ik weet van mezelf dat mijn openheid mijn grootste probleem is, en dat men daar nogal eens misbruik van pleegt te maken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HHKtE »

hervormd Genderen heeft ook bezwaren meer tegen de vrouw in het ambt en gaat op termijn ook vrouwen bevestigen
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door samanthi »

HHKtE schreef:hervormd Genderen heeft ook bezwaren meer tegen de vrouw in het ambt en gaat op termijn ook vrouwen bevestigen
Het moet zeker, geen bezwaren meer, zijn
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HHKtE »

samanthi schreef:
HHKtE schreef:hervormd Genderen heeft ook bezwaren meer tegen de vrouw in het ambt en gaat op termijn ook vrouwen bevestigen
Het moet zeker, geen bezwaren meer, zijn
Klopt ja...
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bourdon16 »

HHKtE schreef:
samanthi schreef:
HHKtE schreef:hervormd Genderen heeft ook bezwaren meer tegen de vrouw in het ambt en gaat op termijn ook vrouwen bevestigen
Het moet zeker, geen bezwaren meer, zijn
Klopt ja...
Hier heb ik al eens eerder iets over gepost. Inmiddels hebben ze in Genderen een vrouw als ouderling. De gemeente werkt ook samen met de Gereformeerde Kerk en houden oa gezamenlijke diensten.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Rh1990 »

Bourdon16 schreef:
HHKtE schreef:
samanthi schreef:
HHKtE schreef:hervormd Genderen heeft ook bezwaren meer tegen de vrouw in het ambt en gaat op termijn ook vrouwen bevestigen
Het moet zeker, geen bezwaren meer, zijn
Klopt ja...
Hier heb ik al eens eerder iets over gepost. Inmiddels hebben ze in Genderen een vrouw als ouderling. De gemeente werkt ook samen met de Gereformeerde Kerk en houden oa gezamenlijke diensten.
En dit zijn beiden nog Bonds gemeenten?
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bourdon16 »

En dit zijn beiden nog Bonds gemeenten?[/quote]

Welke gemeenten bedoel je? Er bestaan officieel geen Gereformeerde Bondsgemeenten. Alleen gemeenten die zich met de GB verwant voelen.
Genderen wijkt in ieder geval voor wat betreft het vrouwen standpunt af van de GB.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Bourdon16 schreef:En dit zijn beiden nog Bonds gemeenten?
Genderen is in mijn ogen ook al tijden geen duidelijke bondsgemeente. Na dit besluit al helemaal niet meer. De predikant komt wel in midden bondsgemeentes, zoals Rouveen en Dussen. Hervormd Huizen is ook al een tijd aan het bezinnen over de vrouw in het ambt, voor de oude kerkgemeente is het echter duidelijk dat het ambt alleen aan de man toebehoort. Vrouwen zijn niet minder dan mannen, maar God heeft in Zijn wijsheid andere taken gegeven. De vrouw kan genoeg doen in een gemeente naast ambtelijk werk. We hoeven onze standpunten niet te veranderen, omdat de wereld om ons heen verandert.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Susanna »

Een kerk en een gemeente zijn geestelijk gezond naar de mate waarin zij haar doop verstaat in leer en leven. Zou het daarom waar kunnen zijn dat waar een kerk of gemeente de doop niet overeind houdt, zij gedoemd is onderuit te gaan? Zou het eveneens waar kunnen zijn dat waar een kerk in noodweer verkeert en als een schip over de golven slingert, zij vanuit haar doop koers en hoop vindt?

https://dewaarheidsvriend.nl/blog/de-gedoopte-kerk
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Een mooi artikel. Het zou wel bij gelezen, gedacht, gehoord passen.
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HHKtE »

HERVORMD huizen
De wijkgemeenten Nieuwe Kerk Zenderkerk en Meentkerk gaan miv 2022 de vrouw in het ambt invoeren.
De wijkgemeente Oude Kerk zal dat niet doen en ook zal de predikant van de OudeKerk niet meer voorgaan in de andere kerken van Huizen zoals dar nu wel gebeurt.
De Wijkgemeente Nieuwe Kerk zal in de huidige vacature nog wel een mannelijke predikant beroepen,maar ook dat kan later een vrouw worden
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Jammer dat zelfs de preeksamenwerking moet worden stopgezet. Het is fijn dat er profielgemeenten zijn, maar dat hoeft toch in het rouleren van predikanten (mits geen vrouw) geen probleem te zijn.

Ik vond het juist zo goed dat de linkse bondsgemeenten ook ds. Budding uitnodigden. Maar goed. Kennelijk is dat een beetje teveel gevraagd allemaal.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Ergens al verwacht, maar het is nu definitief. Hervormd Genemuiden zingt Weerklank in het kerkelijk centrum.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

HHKtE schreef:HERVORMD huizen
De wijkgemeenten Nieuwe Kerk Zenderkerk en Meentkerk gaan miv 2022 de vrouw in het ambt invoeren.
De wijkgemeente Oude Kerk zal dat niet doen en ook zal de predikant van de OudeKerk niet meer voorgaan in de andere kerken van Huizen zoals dar nu wel gebeurt.
De Wijkgemeente Nieuwe Kerk zal in de huidige vacature nog wel een mannelijke predikant beroepen,maar ook dat kan later een vrouw worden
Deze ontwikkeling zorgt er dus voor dat ik altijd weinig vertrouwen heb in het begrip "eenheid in verscheidenheid". Bij grote hervormde gemeentes zie je vaak dat de gemeentes op langere termijn uit elkaar groeien. Hier in Barneveld zijn er ook wijken die niet tegen de vrouw in het ambt zijn, dominees zijn er gelukkig wel standvastig in.
Gesloten