Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
HersteldHervormd schreef:Oké, ik dacht dat de GB eigenlijk opgeheven was. Weer wat geleerd :)
Hoe is het in vredesnaam mogelijk.
Jaja, je leert nog eens wat op dit forum. Ik heb vandaag ook weer een hoop bijgeleerd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

deschpin schreef:
MePaul schreef:Weerklank doet het goed binnen gemeentes die zich tot de gereformeerde bond behoren. Mijn mening hierover is bekend en mijn verwachting dat weerklank "de standaard" zou worden komt aardig uit. De Wilhelminakerk in Ridderkerk zingt nu ook Weerklank. Al moet ik zeggen dat natuurlijk veel gastdominees geen Wk opgeven, wat logisch is in zo'n rechtse gemeente. Recent ging de Singelkerk in dezelfde plaats ook over tot Weerklank. Daar tegenover staat dat Bleiswijk weer terug is naar de klassieke liturgie met gebruik van de psalmen en "enige gezangen".
Weerklank wordt ongeveer zo makkelijk ingevoerd als de hsv jaren terug. Een verschil is dat hsv door bijna elke predikant wordt gebruikt in een gastgemeente en Weerklank wordt veel vaker niet opgeven in erediensten.
Je bent wel de aanjager in dit draadje en je motief lijkt het negatief wegzetten van gemeenten die niet jouw lijn/voorkeur volgen. Levert uiteindelijk niets op dunkt me.
Ik constateer een feit. Verder is mijn mening bekend, maar ik presenteer alleen het feit.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

HersteldHervormd schreef:
De GB bestaat toch eigenlijk niet meer? Waarom zeggen ze dat dan wel steeds? Ik snap het wel hoor, dat ze een bepaalde groep aanduiden, maar veel (ex) GB gemeenten zijn ook aangesloten bij de HHK.
Gemeentes die zich op de site openlijk bij de "gereformeerde bond" scharen en/of dominees die zich aansluiten bij de vereniging.
Maar oké wat dominee Geluk zegt, herken ik wel. In bepaalde gemeentes wordt het Woord oppervlakkiger. Geen verwijt naar die gemeentes per se, in alle kerkverbanden zijn (negatieve) ontwikkelingen waar te nemen. Alleen maar negativiteit? Nee Christus is Koning, Hij regeert. Het is wel heel belangrijk dat de vraag "hoe krijg ik een genadig God" actueel blijft. Daarnaast heb ik recent ervaren dat een Evangelische gemeente in Barneveld heel actief bezig is met deze vraag. Soms zijn er gemeentes waar je niet van denkt dat ze zo Bijbelgetrouw zijn, fijne ontdekking voor mij.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

http://joostbl.nl/onder-ondernemers/dom ... -way-life/
Dit artikel vind ik zelf heel heftig. De prediking moet ook nu nog in het teken staan van "voorbereiding op de eeuwigheid". Jezus Christus moet centraal staan en je moet je bekeren/wedergeboren worden/een levende relatie met Christus krijgen/Jezus Christus aannemen als verlosser. Hoe je het wonder beschrijft maakt niet uit 》 het gaat erom dat je Hem persoonlijk leert kennen!
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef:
HersteldHervormd schreef:
De GB bestaat toch eigenlijk niet meer? Waarom zeggen ze dat dan wel steeds? Ik snap het wel hoor, dat ze een bepaalde groep aanduiden, maar veel (ex) GB gemeenten zijn ook aangesloten bij de HHK.
Gemeentes die zich op de site openlijk bij de "gereformeerde bond" scharen en/of dominees die zich aansluiten bij de vereniging.
Maar oké wat dominee Geluk zegt, herken ik wel. In bepaalde gemeentes wordt het Woord oppervlakkiger. Geen verwijt naar die gemeentes per se, in alle kerkverbanden zijn (negatieve) ontwikkelingen waar te nemen. Alleen maar negativiteit? Nee Christus is Koning, Hij regeert. Het is wel heel belangrijk dat de vraag "hoe krijg ik een genadig God" actueel blijft. Daarnaast heb ik recent ervaren dat een Evangelische gemeente in Barneveld heel actief bezig is met deze vraag. Soms zijn er gemeentes waar je niet van denkt dat ze zo Bijbelgetrouw zijn, fijne ontdekking voor mij.
Bij ons kun je ook altijd terecht.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

Misschien een domme vraag, maar er zou toch wat in moeten zitten: Als God een leraar roept, dan kán hij toch niet oppervlakkig spreken als hij het Woord van Zender verkondigt? Het is immers ten enenmale uitgesloten dat Gods Woord aan de gemeenten veranderd? Althans als we het zo nuchter mogelijk bekijken kunnen we het dan nog anders verklaren? Het Woord des Heeren is immers scherpsnijdender dan een tweesnijdend scherp zwaard? Het sluit in of het sluit buiten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:Misschien een domme vraag, maar er zou toch wat in moeten zitten: Als God een leraar roept, dan kán hij toch niet oppervlakkig spreken als hij het Woord van Zender verkondigt? Het is immers ten enenmale uitgesloten dat Gods Woord aan de gemeenten veranderd? Althans als we het zo nuchter mogelijk bekijken kunnen we het dan nog anders verklaren? Het Woord des Heeren is immers scherpsnijdender dan een tweesnijdend scherp zwaard? Het sluit in of het sluit buiten.
Alles wordt wel wat lauwer vind ik, opwekkingen zoals je had in Nijkerk en Woudenberg in de 18e (?) eeuw heb je niet meer.
Gezelschappen ook niet meer maar ik weet niet of dat een goed of slecht teken is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:Misschien een domme vraag, maar er zou toch wat in moeten zitten: Als God een leraar roept, dan kán hij toch niet oppervlakkig spreken als hij het Woord van Zender verkondigt? Het is immers ten enenmale uitgesloten dat Gods Woord aan de gemeenten veranderd? Althans als we het zo nuchter mogelijk bekijken kunnen we het dan nog anders verklaren? Het Woord des Heeren is immers scherpsnijdender dan een tweesnijdend scherp zwaard? Het sluit in of het sluit buiten.
Alles wordt wel wat lauwer vind ik, opwekkingen zoals je had in Nijkerk en Woudenberg in de 18e (?) eeuw heb je niet meer.
Gezelschappen ook niet meer maar ik weet niet of dat een goed of slecht teken is.
in de 19e eeuw kwamen conventikels juist op door de vervlakking in de kerken, wat uiteindelijk tot de Afscheiding leidde. Zouden er meer protesten tegen allerlei vernieuwingen zijn, dan was dat wellicht een teken dat het volk niet overal klakkeloos in mee ging. In de kerk hoort het Woord centraal te staan, en alles wat daarvan afleidt zou beter vermeden moeten worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:Misschien een domme vraag, maar er zou toch wat in moeten zitten: Als God een leraar roept, dan kán hij toch niet oppervlakkig spreken als hij het Woord van Zender verkondigt? Het is immers ten enenmale uitgesloten dat Gods Woord aan de gemeenten veranderd? Althans als we het zo nuchter mogelijk bekijken kunnen we het dan nog anders verklaren? Het Woord des Heeren is immers scherpsnijdender dan een tweesnijdend scherp zwaard? Het sluit in of het sluit buiten.
Alles wordt wel wat lauwer vind ik, opwekkingen zoals je had in Nijkerk en Woudenberg in de 18e (?) eeuw heb je niet meer.
Gezelschappen ook niet meer maar ik weet niet of dat een goed of slecht teken is.
in de 19e eeuw kwamen conventikels juist op door de vervlakking in de kerken, wat uiteindelijk tot de Afscheiding leidde. Zouden er meer protesten tegen allerlei vernieuwingen zijn, dan was dat wellicht een teken dat het volk niet overal klakkeloos in mee ging. In de kerk hoort het Woord centraal te staan, en alles wat daarvan afleidt zou beter vermeden moeten worden.
Als je meent dat er in je gemeente niet Bijbels gepreekt wordt dan heb je in ieder geval in de Biblebelt genoeg keuze.
Toen had je dat nog niet, was er alleen maar de hervormde kerk dan was het zelf een preek lezen.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hoopvol »

Geytenbeekje schreef:Gezelschappen ook niet meer maar ik weet niet of dat een goed of slecht teken is.

Hoezo geen gezelschappen meer? Ik weet zo een aantal groepen op te noemen hoor...
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:Misschien een domme vraag, maar er zou toch wat in moeten zitten: Als God een leraar roept, dan kán hij toch niet oppervlakkig spreken als hij het Woord van Zender verkondigt? Het is immers ten enenmale uitgesloten dat Gods Woord aan de gemeenten veranderd? Althans als we het zo nuchter mogelijk bekijken kunnen we het dan nog anders verklaren? Het Woord des Heeren is immers scherpsnijdender dan een tweesnijdend scherp zwaard? Het sluit in of het sluit buiten.
Alles wordt wel wat lauwer vind ik, opwekkingen zoals je had in Nijkerk en Woudenberg in de 18e (?) eeuw heb je niet meer.
Gezelschappen ook niet meer maar ik weet niet of dat een goed of slecht teken is.
in de 19e eeuw kwamen conventikels juist op door de vervlakking in de kerken, wat uiteindelijk tot de Afscheiding leidde. Zouden er meer protesten tegen allerlei vernieuwingen zijn, dan was dat wellicht een teken dat het volk niet overal klakkeloos in mee ging. In de kerk hoort het Woord centraal te staan, en alles wat daarvan afleidt zou beter vermeden moeten worden.
Als je meent dat er in je gemeente niet Bijbels gepreekt wordt dan heb je in ieder geval in de Biblebelt genoeg keuze.
Toen had je dat nog niet, was er alleen maar de hervormde kerk dan was het zelf een preek lezen.
Dit is een wijdverbreide misvatting. Want overal in wat men de Biblebelt is gaan noemen is echt niet meer de oude bevindelijke leer te horen. Het is toch een aanklacht dat er nu meer kerken zijn waar de rechte prediking niet meer is te horen. Die Afscheiding vond ook zijn oorzaak in het vervallen van de kerk. Als we dan de historie kennen, zouden we dit in gedachtenis moeten houden. Dat zou ons wellicht aan het denken kunnen zetten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

Hoopvol schreef:
Geytenbeekje schreef:Gezelschappen ook niet meer maar ik weet niet of dat een goed of slecht teken is.

Hoezo geen gezelschappen meer? Ik weet zo een aantal groepen op te noemen hoor...
Hier niet zo veel meer. Zelden nog.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Hoopvol schreef:
Geytenbeekje schreef:Gezelschappen ook niet meer maar ik weet niet of dat een goed of slecht teken is.

Hoezo geen gezelschappen meer? Ik weet zo een aantal groepen op te noemen hoor...
O waar zijn die dan ?
In en rondom Barneveld ?
Mag ook per pb.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

-DIA- schreef:Misschien een domme vraag, maar er zou toch wat in moeten zitten: Als God een leraar roept, dan kán hij toch niet oppervlakkig spreken als hij het Woord van Zender verkondigt? Het is immers ten enenmale uitgesloten dat Gods Woord aan de gemeenten veranderd? Althans als we het zo nuchter mogelijk bekijken kunnen we het dan nog anders verklaren? Het Woord des Heeren is immers scherpsnijdender dan een tweesnijdend scherp zwaard? Het sluit in of het sluit buiten.
Mooie vraag. Alleen als je de Bijbel goed leest zie je waarschuwingen tegen valse leraars. Er zijn ook genoeg dominees die niet door de Allerhoogste zijn geroepen. Dat is ook logisch, want er is strijd wanneer het Woord van God klinkt. De duivel doet er alles aan om de genade van Jezus te ontkrachten. Ik hoop dat dit je wat meer duidelijkheid geeft. Alle door God geroepen predikanten verkondigen de Waarheid (al is dat met andere accenten) en helaas zijn er dus ook valse leraren...ook in alle gereformeerde kerken die wij kennen en waar wij lid van zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

MePaul schreef:
-DIA- schreef:Misschien een domme vraag, maar er zou toch wat in moeten zitten: Als God een leraar roept, dan kán hij toch niet oppervlakkig spreken als hij het Woord van Zender verkondigt? Het is immers ten enenmale uitgesloten dat Gods Woord aan de gemeenten veranderd? Althans als we het zo nuchter mogelijk bekijken kunnen we het dan nog anders verklaren? Het Woord des Heeren is immers scherpsnijdender dan een tweesnijdend scherp zwaard? Het sluit in of het sluit buiten.
Mooie vraag. Alleen als je de Bijbel goed leest zie je waarschuwingen tegen valse leraars. Er zijn ook genoeg dominees die niet door de Allerhoogste zijn geroepen. Dat is ook logisch, want er is strijd wanneer het Woord van God klinkt. De duivel doet er alles aan om de genade van Jezus te ontkrachten. Ik hoop dat dit je wat meer duidelijkheid geeft. Alle door God geroepen predikanten verkondigen de Waarheid (al is dat met andere accenten) en helaas zijn er dus ook valse leraren...ook in alle gereformeerde kerken die wij kennen en waar wij lid van zijn.
Is het niet altijd zo geweest dat waar God Zijn Kerk bouwt, er de satan er zijn kapel pal naast plaatst? Dat zie je de gehele geschiedenis door. En is het ook niet zo, dat de satan het gevaarlijkst is als hij zich vertoont als een engel van het licht?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten