Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door deschpin »

Delftenaar schreef:Eerder in het midden van de bond.

Maar laten we, na de GG, nu niet ook de GB in vakjes opdelen.
De Gereformeerde Bond kent geen gemeenten. Hooguit herkennen gemeenten zich in lijn van de Gereformeerde Bond.

Als gemeenten hun liturgische invulling anders in kleuren dan vertrouwd kun je dat niet terugkoppelen als beleid van de gererformeerde bond. Er is geen top-down beleid en controle vanuit PKN en al helemaal niet vanuit GB. Het ontwikkelt zich op het grondvlak.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door deschpin »

MePaul schreef:Weerklank doet het goed binnen gemeentes die zich tot de gereformeerde bond behoren. Mijn mening hierover is bekend en mijn verwachting dat weerklank "de standaard" zou worden komt aardig uit. De Wilhelminakerk in Ridderkerk zingt nu ook Weerklank. Al moet ik zeggen dat natuurlijk veel gastdominees geen Wk opgeven, wat logisch is in zo'n rechtse gemeente. Recent ging de Singelkerk in dezelfde plaats ook over tot Weerklank. Daar tegenover staat dat Bleiswijk weer terug is naar de klassieke liturgie met gebruik van de psalmen en "enige gezangen".
Weerklank wordt ongeveer zo makkelijk ingevoerd als de hsv jaren terug. Een verschil is dat hsv door bijna elke predikant wordt gebruikt in een gastgemeente en Weerklank wordt veel vaker niet opgeven in erediensten.
Je bent wel de aanjager in dit draadje en je motief lijkt het negatief wegzetten van gemeenten die niet jouw lijn/voorkeur volgen. Levert uiteindelijk niets op dunkt me.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door refo »

deschpin schreef:
Ora et labora schreef:
emigrant schreef:ik lees de Waarheidsvriend, een prettig blad. Jaren geleden kwam ik veel in bondsgemeenten maar echt thuisvoelen... dat is wat anders. Nadat de HHK eruit is, kan er ineens veel meer en dat vind ik een beetje inconsequent. De bond is eigenlijk niet meer die “tot verbreiding van de zuivere waarheid”. Men wil maar allerlei poespas binnenhalen waar jongeren mee in aanraking komen anders is men bang ze kwijt te raken. Het gaat veel te snel.
Herkenbaar het verwaterd heel rap.
Ja vroeger was alles beter :banghead
Emigrant is verbannen en zijn post is van 2,5 jaar terug.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Germanicus »

Hier beneden is het niet.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HersteldHervormd »

De GB bestaat toch eigenlijk niet meer? Waarom zeggen ze dat dan wel steeds? Ik snap het wel hoor, dat ze een bepaalde groep aanduiden, maar veel (ex) GB gemeenten zijn ook aangesloten bij de HHK.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:De GB bestaat toch eigenlijk niet meer?
Natuurlijk bestaat die wel. Je kunt ook lid worden: https://gereformeerdebond.nl/gereformee ... dmaatschap
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Germanicus »

HersteldHervormd schreef:
De GB bestaat toch eigenlijk niet meer? Waarom zeggen ze dat dan wel steeds? Ik snap het wel hoor, dat ze een bepaalde groep aanduiden, maar veel (ex) GB gemeenten zijn ook aangesloten bij de HHK.
Dit is natuurlijk grote onzin.
Hier beneden is het niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

Zeker bestaat de GB wel. Maar de GB is niet meer 'in de Nederlanse Hervormde Kerk' maar 'in de PKN'. Op vele plaatsen zien we echter dat men zich Hervormd blijft noemen, behalve, zo valt me op, in plaatsen waar de Gereformeerde Kerken geheel in de PKN zijn opgegaan. Daar spreekt men van de Protestantse Kerk. Ik heb (voor de duidelijkheid en om verwarring te voorkomen) geen onderzoek naar gedaan, het slechts dat het me opvalt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HersteldHervormd »

Oké, ik dacht dat de GB eigenlijk opgeheven was. Weer wat geleerd :)
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Germanicus »

HersteldHervormd schreef:Oké, ik dacht dat de GB eigenlijk opgeheven was. Weer wat geleerd :)
Je bedoelt Het Gekrookte Riet.
Hier beneden is het niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

Germanicus schreef:
HersteldHervormd schreef:Oké, ik dacht dat de GB eigenlijk opgeheven was. Weer wat geleerd :)
Je bedoelt Het Gekrookte Riet.
Die bestaat inderdaad niet meer, wat ik best jammer vind. In Het Gekrookte Riet konden we nog wel eens goede artikelen lezen. Het blad is opgegaan in het Kerkblad voor de HHK. De HHK is geen voortzetting van Het Gekrookte Riet, maar het 'riet' is als het ware opgegaan in de HHK.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Marion »

Een heel eerlijk en leerzaam stuk.
Je ziet die verschuiving steeds meer doorwerken.
Het is vaak een kwestie van tijd en het dringt ook door de kieren en naden van de afgescheiden kerken.
IN dat opzicht weer een baken in zee!
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Germanicus schreef:
HersteldHervormd schreef:Oké, ik dacht dat de GB eigenlijk opgeheven was. Weer wat geleerd :)
Je bedoelt Het Gekrookte Riet.
Die bestaat inderdaad niet meer, wat ik best jammer vind. In Het Gekrookte Riet konden we nog wel eens goede artikelen lezen. Het blad is opgegaan in het Kerkblad voor de HHK. De HHK is geen voortzetting van Het Gekrookte Riet, maar het 'riet' is als het ware opgegaan in de HHK.
Wat is dan nu het verschil ? want je had eens gezegd dat je niet meer de HHK blad kocht omdat het Riet opgegaan is in de HHK.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Germanicus schreef:
HersteldHervormd schreef:Oké, ik dacht dat de GB eigenlijk opgeheven was. Weer wat geleerd :)
Je bedoelt Het Gekrookte Riet.
Die bestaat inderdaad niet meer, wat ik best jammer vind. In Het Gekrookte Riet konden we nog wel eens goede artikelen lezen. Het blad is opgegaan in het Kerkblad voor de HHK. De HHK is geen voortzetting van Het Gekrookte Riet, maar het 'riet' is als het ware opgegaan in de HHK.
Wat is dan nu het verschil ? want je had eens gezegd dat je niet meer de HHK blad kocht omdat het Riet opgegaan is in de HHK.
Omdat het Gekrookte Riet meer de verbreiding van het bevindelijke leven voor ogen had. De HHK is een gewoon kerkverband dat dit specifieke doel niet zo duidelijk als hoofdthema heeft. Het Gekrookte Riet was juist in het leven geroepen om het bevindelijke leven binnen de NHK te verbreiden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef:Oké, ik dacht dat de GB eigenlijk opgeheven was. Weer wat geleerd :)
Hoe is het in vredesnaam mogelijk.
Gesloten