Zuinigheid met vlijt...

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door samanthi »

refo schreef:Abonnement was jarenlang 46 gulden per 2 maanden. Lokaal was altijd 1 tik. Interlokaal 1 tik per 45 seconden, 's avonds en in de weekends per 90 seconden.
Buitenland ging ook zo, tot 1 tik per 0,875 seconde in verre buitengebieden.
Een specificatie kreeg je nooit. In België kreeg je in de jaren 80 al een specificatie van je gesprekken, maar de PTT kon dat niet geven.
Voor die tikken ingevoerd waren, kon je in daluren op dat een tik eindeloos bellen, in de regio.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door DDD »

Ik zoek een boenmachine voor een houten vloer. Ik ben te lang bezig met dweilen op de knieën en de hulp krijgt er pijn van in haar rug.

Hij moet een geoliede houten vloer goed kunnen reinigen voordat deze opnieuw geolied wordt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door refo »

samanthi schreef:
refo schreef:Abonnement was jarenlang 46 gulden per 2 maanden. Lokaal was altijd 1 tik. Interlokaal 1 tik per 45 seconden, 's avonds en in de weekends per 90 seconden.
Buitenland ging ook zo, tot 1 tik per 0,875 seconde in verre buitengebieden.
Een specificatie kreeg je nooit. In België kreeg je in de jaren 80 al een specificatie van je gesprekken, maar de PTT kon dat niet geven.
Voor die tikken ingevoerd waren, kon je in daluren op dat een tik eindeloos bellen, in de regio.
Ja, dat kostte 1 tik. Later werd dat uitgebreid tot het hele district, in Gouda e.o. alles wat 0182x als netnummer had. Later kwamen ook de aangrenzende districten erbij.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door samanthi »

refo schreef:
samanthi schreef:
refo schreef:Abonnement was jarenlang 46 gulden per 2 maanden. Lokaal was altijd 1 tik. Interlokaal 1 tik per 45 seconden, 's avonds en in de weekends per 90 seconden.
Buitenland ging ook zo, tot 1 tik per 0,875 seconde in verre buitengebieden.
Een specificatie kreeg je nooit. In België kreeg je in de jaren 80 al een specificatie van je gesprekken, maar de PTT kon dat niet geven.
Voor die tikken ingevoerd waren, kon je in daluren op dat een tik eindeloos bellen, in de regio.
Ja, dat kostte 1 tik. Later werd dat uitgebreid tot het hele district, in Gouda e.o. alles wat 0182x als netnummer had. Later kwamen ook de aangrenzende districten erbij.
Ja klopt 0181 was het bij ons
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Marco »

refo schreef:Abonnement was jarenlang 46 gulden per 2 maanden. Lokaal was altijd 1 tik. Interlokaal 1 tik per 45 seconden, 's avonds en in de weekends per 90 seconden.
Buitenland ging ook zo, tot 1 tik per 0,875 seconde in verre buitengebieden.
Een specificatie kreeg je nooit. In België kreeg je in de jaren 80 al een specificatie van je gesprekken, maar de PTT kon dat niet geven.
Als ik dat in 1980 plaats, en het prijspeil van 1980 naar 2019 132 procent is gestegen (dus 2,32 keer zo duur geworden)*, kostte datzelfde abonnement nu € 48,43 per twee maanden, oftewel € 24,22 per maand, exclusief gesprekskosten.
Daar kwam dan nog toestelhuur bij op (die grijze T65 toestellen moest je huren). Dan is een abonnement nu toch echt voordeliger geworden, ook als je afschrijving voor een niet te idioot duur toestel meerekent.

*zie https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... romstatweb
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Mara »

Marco schreef: Als ik dat in 1980 plaats, en het prijspeil van 1980 naar 2019 132 procent is gestegen (dus 2,32 keer zo duur geworden)*, kostte datzelfde abonnement nu € 48,43 per twee maanden, oftewel € 24,22 per maand, exclusief gesprekskosten.
Daar kwam dan nog toestelhuur bij op (die grijze T65 toestellen moest je huren). Dan is een abonnement nu toch echt voordeliger geworden, ook als je afschrijving voor een niet te idioot duur toestel meerekent.
1 abonnement voor 1 toestel is inderdaad goedkoper, maar zo moet je niet rekenen. Met dit abonnement kon de hele buurt telefoneren bij jou, bij wijze van spreken. En huren deed je in die jaren al niet meer.
Het gaat erom dat het nu en en en en is.
Onze printer begaf het zaterdag. Jammer, maar het is geen spoed toch?
Maar vanmorgen heb ik iets online bij de bouwmarkt besteld, ik krijg de bevestiging op de mail maar moet met een printje naar de winkel om het op te halen. :jongle
Misschien mag ik met een foto van de mail het ook doen, maar zie daar komt dus de noodzaak van het hebben van een smartphone.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Ik zoek een boenmachine voor een houten vloer. Ik ben te lang bezig met dweilen op de knieën en de hulp krijgt er pijn van in haar rug.

Hij moet een geoliede houten vloer goed kunnen reinigen voordat deze opnieuw geolied wordt.
Is een Karcher FC5 niks?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Hollander »

Mara schreef:(…)
Maar vanmorgen heb ik iets online bij de bouwmarkt besteld, ik krijg de bevestiging op de mail maar moet met een printje naar de winkel om het op te halen. :jongle
Misschien mag ik met een foto van de mail het ook doen, maar zie daar komt dus de noodzaak van het hebben van een smartphone.
Meestal is naam en bestelnummer al voldoende.. ;)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door DDD »

ejvl schreef:
DDD schreef:Ik zoek een boenmachine voor een houten vloer. Ik ben te lang bezig met dweilen op de knieën en de hulp krijgt er pijn van in haar rug.

Hij moet een geoliede houten vloer goed kunnen reinigen voordat deze opnieuw geolied wordt.
Is een Karcher FC5 niks?
Ik neem aan van wel? :D
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Dodo »

Kun je de vloer niet schuren en laten lakken? Dat beviel ons prima. Met de juiste lak is het eenvoudig schoonhouden en als je wat morst, kun je het makkelijk opvegen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door DDD »

Dat kan wel, maar is veel minder mooi. Maar als ik had geweten hoeveel werk het is om een houten vloer mooi te houden, dan had ik voor 20 procent van de prijs een mooie laminaatvloer gekocht;-)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Dodo »

Ik weet niet of het minder mooi is. Je hebt verschillende mates van glans bij een gelakte vloer. Het hoeft niet altijd hoogglans te zijn.
Ik vond het een bijzonder praktische vloer. Ik heb er nog wel eens heimwee naar... (nu heb ik slecht gelegd marmer).
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door DDD »

Ik vind zelf een geoliede vloer het mooist. Maar dat is natuurlijk nogal persoonlijk.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Ambtenaar »

Dodo schreef:Ik weet niet of het minder mooi is. Je hebt verschillende mates van glans bij een gelakte vloer. Het hoeft niet altijd hoogglans te zijn.
Ik vond het een bijzonder praktische vloer. Ik heb er nog wel eens heimwee naar... (nu heb ik slecht gelegd marmer).
Klopt, wij hebben zijdeglans gelakt eiken. Oliën vonden wij te arbeidsintensief.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door DDD »

Het is ook veel werk. Niet heel handig. Ik heb met terugwerkende kracht veel respect voor mijn vorige hulp, die dat twee keer per jaar gewoon maar even deed. Al had ze ook wel om een boenmachine mogen vragen.

Maar goed, ik heb geen gezin en een behoorlijk terras voordat ik uit het gras naar binnen loop, dus het wordt niet heel erg snel vies.
Plaats reactie