Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Orchidee »

Star hoor @Geijtenbeekje
Bij ons gaan Cgk, pkn, hhk, Afrikaans en Amerikaans voor
Fijn die afwisseling
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:Star hoor @GeijtenbeekjeAfbeelding
Bij ons gaan Cgk, pkn, hhk, Afrikaans en Amerikaans voorAfbeelding
Fijn die afwisseling Afbeelding
En je vergeet onze Russische broeder :)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Jantje »

Ik vraag me wel waarom @Luther er als de kippen bij is om op @DIA te antwoorden en mij overslaat. :fi
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Wim Anker »

Jantje schreef:Ik vraag me wel waarom @Luther er als de kippen bij is om op @DIA te antwoorden en mij overslaat. :fi
Goede vraag. Idem voor mijn eerdere postings.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:Ik vraag me wel waarom @Luther er als de kippen bij is om op @DIA te antwoorden en mij overslaat. :fi
Hij ziet jouw bijdrage(n) blijkbaar niet als laster. Je hoeft je niet zo snel achtergesteld te voelen hoor Jantje, jij komt toch ruimschoots aan bod hier op refoforum?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door samanthi »

Wim Anker schreef:
Jantje schreef:Ik vraag me wel waarom @Luther er als de kippen bij is om op @DIA te antwoorden en mij overslaat. :fi
Goede vraag. Idem voor mijn eerdere postings.
Ach een beetje slachtoffertjes?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Bijdrager »

Opdat ze allen één zijn. Onvoorstelbaar dat we met dit millimeteren elkaar de maat nemen. Niet de secularisatie is de reden van afhaken in de kerk maar dit weinig hoop biedend geneuzel. Ja de Kerk bestaat over 30 jaar nog steeds op de Rots Christus, niet op de oudvaders, niet op oude schrijvers, niet op luthersen, geen calvinisten, geen doorgeleiden, geen opwekkingspredikers, geen welvaartsverkondigers, geen kerkverband, geen dominees, geen bevestigde christen. We moeten het doen met de Rots van ons behoud. Hebben we daar niet genoeg aan dan gaan we voor eeuwig verloren.
De vromen zullen het moeilijk hebben in de dag van het oordeel, zij hebben de Weg geweten maar ze verdwalen in hun eigen theologische landkaart.

Eerlijk gezegd weet ik niet of we nog 30 jaar geduld van de Heere mogen verwachten, we weten ook niet of we nog 30 jaar krijgen in onze versnippering.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:
Orchidee schreef:Star hoor @GeijtenbeekjeAfbeelding
Bij ons gaan Cgk, pkn, hhk, Afrikaans en Amerikaans voorAfbeelding
Fijn die afwisseling Afbeelding
En je vergeet onze Russische broeder :)
Maar, krijg ik de indruk, als ik het preekrooster bekijk, niet de volle breedte (rechterflank) van de HHK zelf.

Heel mooi hoor, al dat ruilen van kansels. Maar hoe zit het dan met de kanselruil met de behoudende broeders binnen het eigen kerkverband?
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 01 aug 2020, 21:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Wim Anker »

We hebben er wel een hartenkenner bij:
Luther schreef:.....Ondertussen lijk je je tevreden te stellen met het feit dat je bij de waarheid leeft, zonder dat de waarheid in je leeft....
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door GGotK »

J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:
Orchidee schreef:Star hoor @GeijtenbeekjeAfbeelding
Bij ons gaan Cgk, pkn, hhk, Afrikaans en Amerikaans voorAfbeelding
Fijn die afwisseling Afbeelding
En je vergeet onze Russische broeder :)
Maar, krijg ik de indruk, als ik het preekrooster bekijk, niet de volle breedte (rechterflank) van de HHK zelf.

Heel mooi hoor, al dat ruilen van kansels. Maar hoe zit het dan met de kanselruil met de behoudende broeders binnen het eigen kerkverband?
Terecht punt. Kanselruil is alleen tussen 'gelijkgestemde' gemeenten/predikanten.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Orchidee »

J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:
Orchidee schreef:Star hoor @GeijtenbeekjeAfbeelding
Bij ons gaan Cgk, pkn, hhk, Afrikaans en Amerikaans voorAfbeelding
Fijn die afwisseling Afbeelding
En je vergeet onze Russische broeder :)
Maar, krijg ik de indruk, als ik het preekrooster bekijk, niet de volle breedte (rechterflank) van de HHK zelf.

Heel mooi hoor, al dat ruilen van kansels. Maar hoe zit het dan met de kanselruil met de behoudende broeders binnen het eigen kerkverband?
Als wij een lege beurt hebben en je vangt bij diverse hhk predikanten bot, dan ga je vanzelf verder vissen als kerkenraad. Afbeelding
Je kan wél uitnodigen maar er zijn predikanten die niet voor willen gaan of de uitnodiging naast zich neerleggen.
Nu is er niets mis met af en toe een leesdienst maar een predikant heeft wel de voorkeur.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Geytenbeekje »

Waarom willen ze niet komen terwijl dat wel kan ?
Dominees hebben toch de taak om te gaan preken ?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:
Jantje schreef:Ik vraag me wel waarom @Luther er als de kippen bij is om op @DIA te antwoorden en mij overslaat. :fi
Hij ziet jouw bijdrage(n) blijkbaar niet als laster. Je hoeft je niet zo snel achtergesteld te voelen hoor Jantje, jij komt toch ruimschoots aan bod hier op refoforum?
Onzin. Het is al een unicum dat hij speciaal een vraag plaatste op mijn post. Dus dan kan hij ook reageren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door HersteldHervormd »

Orchidee schreef:Star hoor @GeijtenbeekjeAfbeelding
Bij ons gaan Cgk, pkn, hhk, Afrikaans en Amerikaans voorAfbeelding
Fijn die afwisseling Afbeelding
Misschien is die diversiteit wel wat sommige dominees niet aanstaan. En komen ze niet.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Anselmus »

HersteldHervormd schreef:
Orchidee schreef:Star hoor @GeijtenbeekjeAfbeelding
Bij ons gaan Cgk, pkn, hhk, Afrikaans en Amerikaans voorAfbeelding
Fijn die afwisseling Afbeelding
Misschien is die diversiteit wel wat sommige dominees niet aanstaan. En komen ze niet.
Ik denk dat er meerdere redenen zijn. Zo kunnen kerkenraden selectief zijn (ook al zeven ze dat iedereen welkom is, preekroosters van jaren achtereen laten zien van niet). Daarnaast zit soms ook een preekrooster van een predikant vol, zeker bij last minute gaatjes. Verder kan het ook zo zijn dat een predikant nooit gevraagd wordt, behalve voor die ene ochtenddienst in de zomervakantie. Sommige predikanten bewaren die ene beurt liever voor gemeenten waar ze de rest van het jaar ook gevraagd zijn. Verder is er een overschot van kandidaten waardoor predikanten vaker bedanken voor een derde preekbeurt op zondag. Ten slotte hebben een aantal predikanten de regel dat ze op zondag maximaal 30-40 minuten rijden voor een preekbeurt. Er kunnen dus veel redenen zijn.

Kanselruil op zondag is binnen de HHK met de CGK kerkordelijk toegestaan, met de PKN officieel niet, al zijn er gemeenten die dat toch doen. Dan wel weer eenzijdig met de PKN en niet met de (o)GG(iN) Afbeelding.
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie