Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
samanthi schreef: Hè? Bij ons prijzen ze God en geen mens.
Dat noem ik dan doorgeslagen vroomheid. Erg ondankbaar. Ik zou niet graag daar werken, dat weet ik wel. Ik zie het voor me. Je hebt als dominee de hele week je best gedaan, en het enige wat er vanaf kan is dat God zo geweldig goed is. Dat is natuurlijk helemaal waar, maar dat is maar de helft van het verhaal.

Oftewel, ik hoop maar dat je overdrijft. Dan overdrijf ik ook. Als het echt zo is, dan is er een overgeestelijk klimaat, wat mijns inziens heel gevaarlijk is.
Heerlijke reactie, alsof ik mijn broertje hoor.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ora et labora »

Simon0612 schreef:
Tiberius schreef:
Ora et labora schreef:
DDD schreef:Dan zijn we het daarin grotendeels eens. Een evangelist met half mandaat hoeft wat mij betreft niet perse anders genoemd te worden. Maar het is beter het mandaat zo te verruimen dat iemand kan preken. Mensen die maar de helft kunnen doen, zijn feitelijk gezien als evangelist een beetje zonde van het geld.

Maar goed, dat vind ik in zijn algemeenheid al over de evangelisatie van de GG, dus laat ik proberen om hier de positieve kanten van te zien.

Een hbo-theoloog als kerkelijk werker zou ook een prima optie zijn. Er is immers een gereformeerde gemeente in de buurt, die hem zo zou kunnen benoemen, maar ik geloof dat daar wel beperkingen aan zijn in de GG. Er moet een democratisch draagvlak voor zijn, als ik mij niet vergis, omdat iemand als ouderling gekozen moet zijn. Dat geeft wel veel onzekerheid in de functie, terwijl bij predikanten het beleid eerder andersom is. Het is een wonderlijke toestand, die misschien ook meer kerkpolitieke dan principiële oorzaken heeft.
Doe maar geleerd "Een hbo-theoloog" Iemand die door de Geest Gods gedreven is. Is beter op zijn plaats.
Denk aan een William Huntington hm..
Dat is een valse tegenstelling: Mozes, Daniel, Paulus, enz. waren ook zeer geleerd.
En precies wat DDD zegt: een hbo-theoloog is minder geleerd dan een universitair geschoold predikant.
Wie was er geleerder? Een van de genoemde drie (Mozes, Daniel, Paulus) of was Salomo geleerder? En wat voor opleiding heeft Salomo dan gehad?
Nou de Heere houd Zijn Gemeenten en Kinderen in stand. Wat een onverdiende gave! Eeuwig gelukkig
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

eilander schreef:
Erasmiaan schreef:
Bertiel schreef:Dr P de Vries raad Kohlbrugge en Floor als enig Nederlandse 19de eeuwers aan
En 20ste- en 21ste-eeuwer(s) alleen dr. P. de Vries?
Ach, wat min!
Tja als je Da Costa, Bavinck, Ledeboer, Detmar, Gezelle Meerburg, enz. allemaal bij het grofvuil zet...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Aanraden is wat anders dan uitsluiten.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Erasmiaan schreef:
Bertiel schreef:Dr P de Vries raad Kohlbrugge en Floor als enig Nederlandse 19de eeuwers aan
En 20ste- en 21ste-eeuwer(s) alleen dr. P. de Vries?
Je schiet uit de bocht. Bij mij borrelen ds. Doornenbal, C. Stelwagen, Van Sliedregt op. Naast wijlen ds. A. vd Berg en ds. A. Kort die Bijbels waren/zijn in de rechtvaardigingsleer.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

pierre27 schreef:
DDD schreef:
samanthi schreef: Hè? Bij ons prijzen ze God en geen mens.
Dat noem ik dan doorgeslagen vroomheid. Erg ondankbaar. Ik zou niet graag daar werken, dat weet ik wel. Ik zie het voor me. Je hebt als dominee de hele week je best gedaan, en het enige wat er vanaf kan is dat God zo geweldig goed is. Dat is natuurlijk helemaal waar, maar dat is maar de helft van het verhaal.

Oftewel, ik hoop maar dat je overdrijft. Dan overdrijf ik ook. Als het echt zo is, dan is er een overgeestelijk klimaat, wat mijns inziens heel gevaarlijk is.
Heerlijke reactie, alsof ik mijn broertje hoor.
:deg
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Erasmiaan schreef:
Bertiel schreef:Dr P de Vries raad Kohlbrugge en Floor als enig Nederlandse 19de eeuwers aan
En 20ste- en 21ste-eeuwer(s) alleen dr. P. de Vries?
Hoe simpel blijkt het weer te zijn om een opmerking uit zijn context te halen en daarna inclusief de persoon belachelijk te maken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

Herman schreef:Aanraden is wat anders dan uitsluiten.
“Raadt als enige aan”, staat er. Dat is dus met voorbijgang van de rest.

@Ad: wat een bevoorrecht volk dat er nog enkele zuivere predikers waren.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

Maanenschijn schreef:
Erasmiaan schreef:
Bertiel schreef:Dr P de Vries raad Kohlbrugge en Floor als enig Nederlandse 19de eeuwers aan
En 20ste- en 21ste-eeuwer(s) alleen dr. P. de Vries?
Hoe simpel blijkt het weer te zijn om een opmerking uit zijn context te halen en daarna inclusief de persoon belachelijk te maken.
Misschien is het dan goed dat Bertiel wat meer context geeft, want dit is toch echt de context waar wij als forummers het mee moesten doen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Erasmiaan schreef:
Bertiel schreef:Dr P de Vries raad Kohlbrugge en Floor als enig Nederlandse 19de eeuwers aan
En 20ste- en 21ste-eeuwer(s) alleen dr. P. de Vries?
Je schiet uit de bocht. Bij mij borrelen ds. Doornenbal, C. Stelwagen, Van Sliedregt op. Naast wijlen ds. A. vd Berg en ds. A. Kort die Bijbels waren/zijn in de rechtvaardigingsleer.
Zeg je nu dat wijlen ds. A. van den Berg dezelfde rechtvaardigingsleer had dan ds. Kort leert? Ik wist niet dat dat in de GGiN(bv) ook gevonden werd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

samanthi schreef:
DDD schreef:
samanthi schreef: Hè? Bij ons prijzen ze God en geen mens.
Dat noem ik dan doorgeslagen vroomheid. Erg ondankbaar. Ik zou niet graag daar werken, dat weet ik wel. Ik zie het voor me. Je hebt als dominee de hele week je best gedaan, en het enige wat er vanaf kan is dat God zo geweldig goed is. Dat is natuurlijk helemaal waar, maar dat is maar de helft van het verhaal.

Oftewel, ik hoop maar dat je overdrijft. Dan overdrijf ik ook. Als het echt zo is, dan is er een overgeestelijk klimaat, wat mijns inziens heel gevaarlijk is.
Joh het is met een knipoog.
oh ja en W Floor is er niet meer.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

De GGiN-bv is mijn inziens hierom ontstaan.
Ik meende dat ds van den Berg, hervormde wortels had en vond dat er te veel standen in de prediking was in de GGiN die tijd.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

Staat ergens op de site ik ga maandag zoeken
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:De GGiN-bv is mijn inziens hierom ontstaan.
Ik meende dat ds van den Berg, hervormde wortels had en vond dat er te veel standen in de prediking was in de GGiN die tijd.
Dit is een andere Ds A v/d Berg.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

pierre27 schreef:
Geytenbeekje schreef:De GGiN-bv is mijn inziens hierom ontstaan.
Ik meende dat ds van den Berg, hervormde wortels had en vond dat er te veel standen in de prediking was in de GGiN die tijd.
Dit is een andere Ds A v/d Berg.
Volgens mij heeft hij gelijk Pierre. En dat weet jij heel goed. ;)
Plaats reactie