Zuinigheid met vlijt...

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: @DIA:
Daar zijn onderzoeken naar gedaan, maar het heeft met het onderwerp waarover we spreken niets te maken.
Natuurlijk wel. Een goede huishouding, een uitgekiend kopen verkopen, daarvoor moeten we op de hoogte zijn van wat er reilt en zeilt, wat de ins and outs zijn, etc. Als we goed kunnen communiceren, en dat niet met vluchtige mailtjes en whatsappjes dan hebben we een pluspunt.
Niet vergelijken(!), maar veel belangrijker, is om de ontlezing tegen te gaan, door juist vaker en meer instensief de Bijbel te lezen. Ik denk dan nu met name aan Paulus's brieven. Wie dit vergeet zal met zuinigheid en vlijt tenslotte ten onder gaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: RE: Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Marco »

ejvl schreef:
Mara schreef:
Hollander schreef:Bedankt voor je antwoord. Prima argumenten natuurlijk, maar die zijn allemaal persoonsgebonden. Alleen de eerste twee zinnen gaan over de kwaliteit van mobiel bellen, maar is ook een mening.
Natuurlijk is het persoonsgebonden, je vroeg het toch aan mij? ;)
En het is geen mening, het is een feit. Want ik had eerst gezegd tegen mijn man, laten we de vaste telefoon maar weg doen, iedereen heeft nu zijn eigen mobieltje immers.
Maar hij aarzelde.
Een paar jaar geleden was er een grote storing van Vodafone (dacht ik) en 3 gezinsleden hadden dus een dooie mobiel.
Waren ze toch even blij met de vaste telefoon.
We bellen nu via glasvezel, en ik moet zeggen dat we vrijwel nooit storing hebben.
Bellen via glasvezel maakt meestal gebruik van de G711 codec. Een moderne smartphone kan via VoLTE bellen, HD bellen, wat effectief een betere kwaliteit is dan G711.
Het is dus geen feit dat de vaste lijn een betere kwaliteit heeft dan een mobiel toestel. Afbeelding Afhankelijk van de provider en telefoon.
De codec bepaalt, samen met de beschikbare/gebruikte bandbreedte, de kwaliteit van het gesprek. Dat zegt niets over de beschikbaarheid / betrouwbaarheid ervan. Ik weet trouwens niet, of bellen via glas of coax betere beschikbaarheid heeft dan via het mobiele netwerk. In veel gevallen kom je toch weer bij dezelfde provider uit. Wil je dus echt altijd kunnen bellen, moet je mobiele toestellen op verschillende netwerken hebben.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door ejvl »

Marco schreef:
ejvl schreef:
Mara schreef:
Hollander schreef:Bedankt voor je antwoord. Prima argumenten natuurlijk, maar die zijn allemaal persoonsgebonden. Alleen de eerste twee zinnen gaan over de kwaliteit van mobiel bellen, maar is ook een mening.
Natuurlijk is het persoonsgebonden, je vroeg het toch aan mij? ;)
En het is geen mening, het is een feit. Want ik had eerst gezegd tegen mijn man, laten we de vaste telefoon maar weg doen, iedereen heeft nu zijn eigen mobieltje immers.
Maar hij aarzelde.
Een paar jaar geleden was er een grote storing van Vodafone (dacht ik) en 3 gezinsleden hadden dus een dooie mobiel.
Waren ze toch even blij met de vaste telefoon.
We bellen nu via glasvezel, en ik moet zeggen dat we vrijwel nooit storing hebben.
Bellen via glasvezel maakt meestal gebruik van de G711 codec. Een moderne smartphone kan via VoLTE bellen, HD bellen, wat effectief een betere kwaliteit is dan G711.
Het is dus geen feit dat de vaste lijn een betere kwaliteit heeft dan een mobiel toestel. Afbeelding Afhankelijk van de provider en telefoon.
De codec bepaalt, samen met de beschikbare/gebruikte bandbreedte, de kwaliteit van het gesprek. Dat zegt niets over de beschikbaarheid / betrouwbaarheid ervan. Ik weet trouwens niet, of bellen via glas of coax betere beschikbaarheid heeft dan via het mobiele netwerk. In veel gevallen kom je toch weer bij dezelfde provider uit. Wil je dus echt altijd kunnen bellen, moet je mobiele toestellen op verschillende netwerken hebben.
Ik meende dat het over kwaliteit ging als goed te verstaan, niet als zijnde beschikbaarheid aangezien Mara aangaf dat mensen haar niet altijd goed konden verstaan (of andersom) met een mobiel.
Maar dit is een beetje off topic. Afbeelding
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: RE: Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Mara »

ejvl schreef: aangezien Mara aangaf dat mensen haar niet altijd goed konden verstaan (of andersom) met een mobiel.
Maar dit is een beetje off topic. Afbeelding
Meer dat de lijn steeds hapert, zodat je gesprek zo verloopt:
loop je h n w r of zo? Je v st we
Ik zal even opn be n
Vooral met mijn zusje die in het buitengebied woont is dat soms drama. Als ze buiten zit en ik bel haar, moet ze naar binnen gaan.
Bij haar valt internet ook regelmatig uit, door onbekende oorzaak.
Soms zijn er in Nederland nog wel achtergebleven gebieden :D

Maar goed, al met al heeft dit niet zoveel meer met zuinigheid te maken.
We geven gewoon veel meer geld uit om bereikbaar te zijn voor elkaar, terwijl de contacten over het algemeen oppervlakkiger worden.
Onze ouders/grootouders hadden genoeg aan een telefoon aan een draadje.
Ze zouden achterover vallen als ze horen wat nu een gemiddeld gezin uitgeeft aan telefoon en internet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: RE: Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Onze ouders/grootouders hadden genoeg aan een telefoon aan een draadje.
Ze zouden achterover vallen als ze horen wat nu een gemiddeld gezin uitgeeft aan telefoon en internet.
Toen was geluk nog heel gewoon. Wijlen mijn vader had in de jaren '80 al een autotelefoon en stapte in de jaren '90 moeiteloos over op een mobiele telefoon. Hij was van '43. Dus jouw opmerking heeft wellicht slechts betrekking op een deel van die generatie.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: RE: Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Onze ouders/grootouders hadden genoeg aan een telefoon aan een draadje.
Ze zouden achterover vallen als ze horen wat nu een gemiddeld gezin uitgeeft aan telefoon en internet.
Toen was geluk nog heel gewoon. Wijlen mijn vader had in de jaren '80 al een autotelefoon en stapte in de jaren '90 moeiteloos over op een mobiele telefoon. Hij was van '43. Dus jouw opmerking heeft wellicht slechts betrekking op een deel van die generatie.
Daarom zette ik er bij grootouders. :) En mijn ouders waren van vóór 1920.
Dus mijn dochter zou ook zoiets zeggen. Wij hadden ook zo'n joekel van een autotelefoon.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: RE: Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Onze ouders/grootouders hadden genoeg aan een telefoon aan een draadje.
Ze zouden achterover vallen als ze horen wat nu een gemiddeld gezin uitgeeft aan telefoon en internet.
Toen was geluk nog heel gewoon. Wijlen mijn vader had in de jaren '80 al een autotelefoon en stapte in de jaren '90 moeiteloos over op een mobiele telefoon. Hij was van '43. Dus jouw opmerking heeft wellicht slechts betrekking op een deel van die generatie.
Daarom zette ik er bij grootouders. :) En mijn ouders waren van vóór 1920.
Dus mijn dochter zou ook zoiets zeggen. Wij hadden ook zo'n joekel van een autotelefoon.
Mijn opa was 1 van de eersten die smste;-)
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Marco »

Toch vraag ik mij af, hoe veel die telefoon-aan-een-draadje kostte ten opzichte van het salaris in die tijd.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Anselmus »

Marco schreef:Toch vraag ik mij af, hoe veel die telefoon-aan-een-draadje kostte ten opzichte van het salaris in die tijd.
Leuk onderzoek voor een economiestudent Afbeelding
Fides Quaerens Intellectum
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Mara »

Marco schreef:Toch vraag ik mij af, hoe veel die telefoon-aan-een-draadje kostte ten opzichte van het salaris in die tijd.
Een abonnement was een paar tientjes en lokaal bellen kostte 15 cent per gesprek, interlokaal ging per minuut.
"Lange tijd had je per huishouden een telefoonaansluiting. Dat was lekker overzichtelijk, de meeste mensen waren 's avonds bereikbaar. Je mocht de lijn niet te lang bezet houden want je huisgenoten wilden ook bereikbaar blijven. Maar niet iedereen had een telefoon. Voor sommige mensen gold dat ze even bij de buren moesten aanbellen om voor een kwartje gebruik te mogen maken van hun toestel. Als je erg vooruitstrevend was, had je een antwoordapparaat met daarin een cassettebandje om gemiste oproepen te kunnen beluisteren. Later kwamen extra functies bij: voicemail, wisselgesprek, met meerdere mensen tegelijk bellen, etc. In huizen met meerdere mensen werd een apparaat gekoppeld aan de telefoon. Dat apparaat telde de ' tikken', die je dan moest opschrijven zodat ieder betaalde voor zijn belkosten. Vooral studenten maakten hier destijds gebruik van."
Telecom vroeger en nu.

Het bleef beperkt tot die kosten! Dus geen dure home p c of laptop, geen extra mobiele abonnementen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Marco schreef:Toch vraag ik mij af, hoe veel die telefoon-aan-een-draadje kostte ten opzichte van het salaris in die tijd.
Een abonnement was een paar tientjes en lokaal bellen kostte 15 cent per gesprek, interlokaal ging per minuut.
"Lange tijd had je per huishouden een telefoonaansluiting. Dat was lekker overzichtelijk, de meeste mensen waren 's avonds bereikbaar. Je mocht de lijn niet te lang bezet houden want je huisgenoten wilden ook bereikbaar blijven. Maar niet iedereen had een telefoon. Voor sommige mensen gold dat ze even bij de buren moesten aanbellen om voor een kwartje gebruik te mogen maken van hun toestel. Als je erg vooruitstrevend was, had je een antwoordapparaat met daarin een cassettebandje om gemiste oproepen te kunnen beluisteren. Later kwamen extra functies bij: voicemail, wisselgesprek, met meerdere mensen tegelijk bellen, etc. In huizen met meerdere mensen werd een apparaat gekoppeld aan de telefoon. Dat apparaat telde de ' tikken', die je dan moest opschrijven zodat ieder betaalde voor zijn belkosten. Vooral studenten maakten hier destijds gebruik van."
Telecom vroeger en nu.

Het bleef beperkt tot die kosten! Dus geen dure home p c of laptop, geen extra mobiele abonnementen.
Na zeven uur en in het weekend was het voor een bedrag uren bellen, ik heb vaak met mijn nichtjes zitten beppen over van alles en nog wat.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Na zeven uur en in het weekend was het voor een bedrag uren bellen, ik heb vaak met mijn nichtjes zitten beppen over van alles en nog wat.
Als ik een vriendje wilde bellen, moest ik naar de telefooncel fietsen, 2 wijken verderop. Je gaat natuurlijk als puber niet verliefd zitten doen met je hele familie erbij. :D
En dan stond je net leuk te praten, kwam er iemand om ook te bellen. En echt geluidsdicht waren die hokjes niet.
En wat denk je van de hygiëne....
Je kunt het je niet meer voorstellen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Chrisje72 »

Wij hadden ook telefoon op de slaapkamer van mijn ouders. Daar lag ik dan na schooltijd urenlang met mijn vriendin te bellen. Zodat mijn moeder zei : je hebt elkaar toch al op school gezien?
Tegenwoordig kan ik het niet meer, social talk.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Na zeven uur en in het weekend was het voor een bedrag uren bellen, ik heb vaak met mijn nichtjes zitten beppen over van alles en nog wat.
Als ik een vriendje wilde bellen, moest ik naar de telefooncel fietsen, 2 wijken verderop. Je gaat natuurlijk als puber niet verliefd zitten doen met je hele familie erbij. :D
En dan stond je net leuk te praten, kwam er iemand om ook te bellen. En echt geluidsdicht waren die hokjes niet.
En wat denk je van de hygiëne....
Je kunt het je niet meer voorstellen.
ja voor een kwartje... maar in het dorp bleef niets onopgemerkt
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door refo »

Abonnement was jarenlang 46 gulden per 2 maanden. Lokaal was altijd 1 tik. Interlokaal 1 tik per 45 seconden, 's avonds en in de weekends per 90 seconden.
Buitenland ging ook zo, tot 1 tik per 0,875 seconde in verre buitengebieden.
Een specificatie kreeg je nooit. In België kreeg je in de jaren 80 al een specificatie van je gesprekken, maar de PTT kon dat niet geven.
Plaats reactie