Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Peiling eindigde op 28 okt 2020, 18:02

De wederkomst komt vaak aan de orde, in algemene zin (zijn wij er klaar voor en leven we in die verwachting?)
3
12%
De wederkomst komt vaak aan de orde, waarbij ook specifiek de tekenen der tijden worden benoemd en geduid
6
23%
De wederkomst komt af en toe aan de orde, in algemene zin (zijn wij er klaar voor en leven we in die verwachting?)
9
35%
De wederkomst komt af en toe aan de orde, waarbij ook specifiek de tekenen der tijden worden benoemd en geduid
5
19%
De wederkomst komt vrijwel nooit aan de orde
3
12%
 
Totaal aantal stemmen: 26

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door eilander »

Eens, Philpot. De uitspraak die ik aanhaalde ("Al wat jaren geleden is een uitspraak bij mij blijven hangen uit een preek, waarvan de strekking was dat we niet op weg zijn naar de dood en het graf, maar naar Zijn komst! Ik denk dat dat ook de nieuw-testamentische verwachting is.") is van ds. P.C.H. Kleinbloesem. Ik denk dat hij ook in dat rijtje past, en ongetwijfeld zijn er meer.

Maar het is naar mijn overtuiging één van de dingen die echt fout zijn in onze gezindte, en ik sluit mijzelf daar ook bij in. Hoewel zo'n boekje van Lance Lambert (volgens mij echt een Bijbels boekje) wel bijdraagt aan meer hiermee bezig zijn.
Overigens lees ik ook het dagboek "Zie, Hij komt" van ds. W.J.J. Glashouwer. Hoewel dat iemand is die niet direct in onze traditie past, legt hij wel in dit dagboek het boek Openbaringen heel dicht bij Gods Woord uit, en past daar het principe 'Schrift met Schrift vergelijken' op een heel mooie wijze toe. Ik vind het zeer leerzaam.

Zijn er meer boeken over deze verwachting?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door eilander »

Erskinees schreef:
J.C. Philpot schreef:Maar toch denk ik dat we hier een hiaat hebben in ons kerkelijk leven. Ik vraag me af wat daar de oorzaak van is.
Ik zit even wat teksten over de wederkomst op te zoeken. Ik denk dat veel predikers zich geen raad weten met deze teksten voor de prediking: ze zijn alleen van toepassing voor Gods kinderen. Separeren lukt dan dus niet zo met deze teksten. Wellicht dat het daarom maar overgeslagen wordt?
Hier begrijp ik niets van. Als er érgens gesepareerd wordt, is het wel bij de wederkomst en het laatste oordeel! Nooit zal het onderscheid tussen Gods kinderen en degenen die buiten staan (en dan voor eeuwig...) duidelijker worden. En nergens kan dus beter gesepareerd worden dan bij dit onderwerp.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door Erskinees »

Bij het onderwerp wel inderdaad! Maar bij de teksten die ik hierover vond is dat niet echt mogelijk. Ik weet natuurlijk niet of dit de echte reden is, ik probeer mee te denken waarom er zo weinig over gepreekt wordt.
Wat mij betreft mag er meer aandacht voor komen in de prediking. Een themapreek is zo slecht nog niet, zeker niet bij een ondergesneeuwd onderwerp als de wederkomst.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Erskinees schreef:
J.C. Philpot schreef:Maar toch denk ik dat we hier een hiaat hebben in ons kerkelijk leven. Ik vraag me af wat daar de oorzaak van is.
Ik zit even wat teksten over de wederkomst op te zoeken. Ik denk dat veel predikers zich geen raad weten met deze teksten voor de prediking: ze zijn alleen van toepassing voor Gods kinderen. Separeren lukt dan dus niet zo met deze teksten. Wellicht dat het daarom maar overgeslagen wordt?
Hier begrijp ik niets van. Als er érgens gesepareerd wordt, is het wel bij de wederkomst en het laatste oordeel! Nooit zal het onderscheid tussen Gods kinderen en degenen die buiten staan (en dan voor eeuwig...) duidelijker worden. En nergens kan dus beter gesepareerd worden dan bij dit onderwerp.
Eens. Ik heb vorig jaar een preek gehoord van ds. De Kok over de wederkomst, deze is toen ook in de Preekluisterkring besproken. Heel separerend was dat.

En verder zullen verschillende oudejaarspreken en ook preken op de avonden van bid- en dankdagen mij altijd blij blijven. Ik herinner me ook, dat in de tijd dat ds. Tuinier in Aagtekerke stond en hij hier consulent was, hij op oudjaar altijd uit een tekst preekte die te maken had met de wederkomst des Heeren.

Zulke preken blijven je altijd bij.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door J.C. Philpot »

eilander schreef:Zijn er meer boeken over deze verwachting?
Ik ben eens voor mijn boekenkasten gaan staan, maar die is illustratief voor de situatie in onze gezindte. Ik zie slechts 2 boeken die iets met de wederkomst te maken hebben: Johannes de Heer - Het duizendjarige rijk, en een dagboek over Openbaringen van ds. D.J. Budding, met de titel "Zie Hij komt met de wolken" (overigens is dat laatste meer bevindelijk in zijn uitleg van het boek Openbaringen).

Mogelijk dat het boekje van Steef Post over openbaringen een aanvulling kan zijn. Ook ds. R. van Kooten schijnt er wat over geschreven te hebben.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 31 jul 2020, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door Hollander »

Erskinees schreef:Bij het onderwerp wel inderdaad! Maar bij de teksten die ik hierover vond is dat niet echt mogelijk. Ik weet natuurlijk niet of dit de echte reden is, ik probeer mee te denken waarom er zo weinig over gepreekt wordt.
Wat mij betreft mag er meer aandacht voor komen in de prediking. Een themapreek is zo slecht nog niet, zeker niet bij een ondergesneeuwd onderwerp als de wederkomst.
Maar juist de teksten, die sterk gericht zijn op de toekomstige verwachting van Gods kinderen en het komende Koninkrijk, sluiten toch in en daardoor ook uit?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door eilander »

Erskinees schreef:Bij het onderwerp wel inderdaad! Maar bij de teksten die ik hierover vond is dat niet echt mogelijk. Ik weet natuurlijk niet of dit de echte reden is, ik probeer mee te denken waarom er zo weinig over gepreekt wordt.
Wat mij betreft mag er meer aandacht voor komen in de prediking. Een themapreek is zo slecht nog niet, zeker niet bij een ondergesneeuwd onderwerp als de wederkomst.
Elke zondag klinkt het toch: "...vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden." Een themapreek... jawel, dit komt bij de behandeling van de Heidelbergse Catechismus dus wel aan de orde.
Het gaat er m.i. om: staan onze preken in het licht van de dood / het sterven, of in het licht van Zijn komst? Dan gaat niet elke preek over de wederkomst, maar dan heeft die wel een plaats. Zoals ik onlangs een predikant (ik meen na een preek uit de preekluisterkring) hoorde bidden voor de komende week, 'als U dan nog niet terug gekomen bent.' Dát bedoel ik.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door Hollander »

J.C. Philpot schreef:
eilander schreef:Zijn er meer boeken over deze verwachting?
Ik ben eens voor mijn boekenkasten gaan staan, maar die is illustratief voor de situatie in onze gezindte. Ik zie slechts 2 boeken die iets met de wederkomst te maken hebben: Johannes de Heer - Het duizendjarige rijk, en een dagboek over Openbaringen van ds. D.J. Budding, met de titel "Zie Hij komt met de wolken" (overigens is dat laatste meer bevindelijk in zijn uitleg van het boek Openbaringen). (…)
Ik heb hetzelfde gedaan en kom nog op de volgende titel:
'Venster op de eeuwigheid; hel en hemel bij de puriteinen.'
(Wel met de kanttekening dat ik op dit moment niet mijn hele boekenkast thuis heb staan)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door eilander »

Hollander schreef:
J.C. Philpot schreef:
eilander schreef:Zijn er meer boeken over deze verwachting?
Ik ben eens voor mijn boekenkasten gaan staan, maar die is illustratief voor de situatie in onze gezindte. Ik zie slechts 2 boeken die iets met de wederkomst te maken hebben: Johannes de Heer - Het duizendjarige rijk, en een dagboek over Openbaringen van ds. D.J. Budding, met de titel "Zie Hij komt met de wolken" (overigens is dat laatste meer bevindelijk in zijn uitleg van het boek Openbaringen). (…)
Ik heb hetzelfde gedaan en kom nog op de volgende titel:
'Venster op de eeuwigheid; hel en hemel bij de puriteinen.'
(Wel met de kanttekening dat ik op dit moment niet mijn hele boekenkast thuis heb staan)
En gaat dat over de wederkomst?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door Hollander »

eilander schreef:
Hollander schreef:Ik heb hetzelfde gedaan en kom nog op de volgende titel:
'Venster op de eeuwigheid; hel en hemel bij de puriteinen.'
(Wel met de kanttekening dat ik op dit moment niet mijn hele boekenkast thuis heb staan)
En gaat dat over de wederkomst?
Het is een tijdje geleden dat ik het boekje heb gelezen, zojuist even doorgebladerd. Het boekje beschrijft vooral de tijd ná de wederkomst. De consequenties voor het leven vóór de wederkomst komen ook naar voren. Maar inderdaad 'de wederkomst' zelf heeft een marginale rol.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door Vervolgde »

Ik vraag me af of hier niet sprake is van blijkvernauwing, of van een te sterk focussen op een gebeurtenis die in de toekomst ligt?
Elke preek over de hoop is immers een preek over de wederkomst?
Elke preek over de wet is immers een preek over de wederkomst?
Ik vraag me dan af of er wel de juiste blik is op het begrip wederkomst.

Een boek dat meer in de brede ingaat op de leer der laatste dingen is van W. van ’t Spijker: Eschatologie
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door eilander »

Vervolgde schreef:Ik vraag me af of hier niet sprake is van blijkvernauwing, of van een te sterk focussen op een gebeurtenis die in de toekomst ligt?
Elke preek over de hoop is immers een preek over de wederkomst?
Elke preek over de wet is immers een preek over de wederkomst?
Ik vraag me dan af of er wel de juiste blik is op het begrip wederkomst.

Een boek dat meer in de brede ingaat op de leer der laatste dingen is van W. van ’t Spijker: Eschatologie
Wat is volgens jou de juiste blik op 'het begrip wederkomst'? (Waarom noem je het overigens 'een begrip'? Ik zou het eerder een heilsfeit, of een belijdenis noemen...)
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door Geytenbeekje »

Erskinees schreef:
J.C. Philpot schreef:Maar toch denk ik dat we hier een hiaat hebben in ons kerkelijk leven. Ik vraag me af wat daar de oorzaak van is.
Ik zit even wat teksten over de wederkomst op te zoeken. Ik denk dat veel predikers zich geen raad weten met deze teksten voor de prediking: ze zijn alleen van toepassing voor Gods kinderen. Separeren lukt dan dus niet zo met deze teksten. Wellicht dat het daarom maar overgeslagen wordt?
Jaloersmakend kan ook separerend zijn
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:
Erskinees schreef:
J.C. Philpot schreef:Maar toch denk ik dat we hier een hiaat hebben in ons kerkelijk leven. Ik vraag me af wat daar de oorzaak van is.
Ik zit even wat teksten over de wederkomst op te zoeken. Ik denk dat veel predikers zich geen raad weten met deze teksten voor de prediking: ze zijn alleen van toepassing voor Gods kinderen. Separeren lukt dan dus niet zo met deze teksten. Wellicht dat het daarom maar overgeslagen wordt?
Jaloersmakend kan ook separerend zijn
Het is juist separerend, of je bent in Christus en kijkt uit naar Zijn dag , of je bent buiten Christus en je huivert.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
Geytenbeekje schreef:
Erskinees schreef:
J.C. Philpot schreef:Maar toch denk ik dat we hier een hiaat hebben in ons kerkelijk leven. Ik vraag me af wat daar de oorzaak van is.
Ik zit even wat teksten over de wederkomst op te zoeken. Ik denk dat veel predikers zich geen raad weten met deze teksten voor de prediking: ze zijn alleen van toepassing voor Gods kinderen. Separeren lukt dan dus niet zo met deze teksten. Wellicht dat het daarom maar overgeslagen wordt?
Jaloersmakend kan ook separerend zijn
Het is juist separerend, of je bent in Christus en kijkt uit naar Zijn dag , of je bent buiten Christus en je huivert.
Was het met waar dat een ieder die buiten Christus is huiverde. Dat zou nog tor bekering kunnen leiden. Volgens Jacobus huiveren/sidderen de duivelen wel maar de schijngelovigen (geloof zonder de werken/vruchten) niet. ( Jakobus2:19)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie