Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Peiling eindigde op 28 okt 2020, 18:02

De wederkomst komt vaak aan de orde, in algemene zin (zijn wij er klaar voor en leven we in die verwachting?)
3
12%
De wederkomst komt vaak aan de orde, waarbij ook specifiek de tekenen der tijden worden benoemd en geduid
6
23%
De wederkomst komt af en toe aan de orde, in algemene zin (zijn wij er klaar voor en leven we in die verwachting?)
9
35%
De wederkomst komt af en toe aan de orde, waarbij ook specifiek de tekenen der tijden worden benoemd en geduid
5
19%
De wederkomst komt vrijwel nooit aan de orde
3
12%
 
Totaal aantal stemmen: 26

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door J.C. Philpot »

Omdat de oorspronkelijke poll niet goed liep, heb ik de poll aangepast in:

Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 30 jul 2020, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wanneer verwacht je de wederkomst van de Heere Jezus Christus?

Bericht door eilander »

Ik ben van mening dat niemand hier mag invullen dat het langer dan 10 jaar duurt. Het is Bijbels om elke dag ernaar uit te zien.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wanneer verwacht je de wederkomst van de Heere Jezus Christus?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Ik ben van mening dat niemand hier mag invullen dat het langer dan 10 jaar duurt. Het is Bijbels om elke dag ernaar uit te zien.
Je leeft alsof het morgen kan gebeuren, maar ik heb geen idee wanneer. Ik stem dus blanco.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wanneer verwacht je de wederkomst van de Heere Jezus Christus?

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Ik ben van mening dat niemand hier mag invullen dat het langer dan 10 jaar duurt. Het is Bijbels om elke dag ernaar uit te zien.
Je leeft alsof het morgen kan gebeuren, maar ik heb geen idee wanneer. Ik stem dus blanco.
Ik ook, ik vind dit meer een vorm van voorspellen in zich hebben, en daar is de bijbel duidelijk over:
Maar die dag en dat uur is aan niemand bekend, ook aan de engelen in de hemel niet, maar alleen aan Mijn Vader.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Wanneer verwacht je de wederkomst van de Heere Jezus Christus?

Bericht door Christen »

Precies op tijd. Als de laatste uitverkorene van de Heere is gaan houden...
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Wanneer verwacht je de wederkomst van de Heere Jezus Christus?

Bericht door Hollander »

Ik denk vrij zelden na over een tijdsperiode. Wel weet ik dat het heerlijker is om te verlangen ontbonden te worden en dan met Christus verenigd te zijn. Dat uitzien is er helaas niet altijd even sterk, maar dat verlangen verkies ik wel boven het geven van een antwoord op deze poll.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wanneer verwacht je de wederkomst van de Heere Jezus Christus?

Bericht door -DIA- »

Een dag is in Gods ogen als duizend jaren en duizend jaren als één dag. We kunnen niet profeteren en wensen dat ook niet te doen. Toch is het zaak, een ons opgelegde taak, door de Koning van de Kerk. om op de door Hem gewezen tekenen acht te geven. Als we de wereld en de kerk van nu zien geloven we wel dat de dag nadert.
1. Oorlogen, en opstanden
2. Hongesnoden, en misoogsten
3. Aardbevingen en tekenen in de natuur
zoals klimaatsverandering
4. Het wat genoemd wordt ketelachtig worden van velen
5. Het niet acht geven op de tekenen der tijden
6. De stille gerustheid die er nu heerst.
7. Het zenden van de corona-pestilentie wordt bijna nergens als een oordeel gezien, hooguit als een vingerwijzing van God.
8. Het vermenigvuldigen van de harde woorden die er gesproken worden
9. Hoogmoed in godsdient
10. Veroordeling van hen die de gereformeerde leer zuiver wensen te houden en zeker zijn van degenen die hen bestrijden.
11. De revolutionaire krachten die zich overal ontwikkelen.
Denk aan het boerenprotest, opstand omdat het ene menseras zich onderdrukt voelt, meer dan anderen, en de onrust en het geweld dat daaruit voortvloeit.
12. Het verkouden van de liefde, waar er soms schier geen twee meer door één deur kunnen.
13. Het opmerkelijke dat vele kinderen Gods worden Thuisgehaald, en dat jongbekeerden vroeg sterven. Denk ook aan de het kind van Jerobeam dat God wegnam om de zonden van zijn vader.
14. Onderlinge vetes, het ver zoek raken van vrede, het elkaar wantrouwen, en de harde woorden die er gesproken worden. Dat doet ook denken aan de ondergang van de eerste wereld.
15. De trotsheid en grootsheid van de mens, die meent een virus wel de baas te worden als we het samen zouden doen. Dat het met geen woord wordt gesproken over een bezoeking Gods
16. Dat de scholen in nood dreigen te raken door het vak Burgerschapskunde, en de overheid (zelfs van de CU) meent dat zij het beter lijken te weren dan Paulus of Petrus.
16. De grote afval. Deze was en is ongekend. In enkele jaren liepen de kerken leeg, en nu worden ze afgebroken en als museum of concertzaal of anderszins gebruikt.
17. De snelheid waarmee alles zich de laatste jaren voltrekt. Hoe de Islam een dreiging werd, hoe snel dit in Europa en de westerse wereld is gekomen.
18. Het ontkennen van vele van onze vaderen als zou de paus niet de antichrist kunnen zijn.
19. De valse Godsdiensten die we overal zien: sektes, maar ook kerken die geheel vervreemd zijn geraakt van de leer naar de Bijbel. Denk aan een voorganger in Duitsland, een land waar eens de Reformatie begon is nu een van de meest seculiere landen geworden.
20. Nederland evenzo. De Kerk die opbloeide in Noorderlijke provincies na de Afscheiding is daar bijna niet meer te vinden, terwijl daar de eerder de opleidingsinstituten waren van de ware godsdienst. Denk aan Groningen en Franeker.

Zo zouden we veel zaken meer kunnen noemen. En het meest opmerkelijke is dat je er nergens mee terecht kan. Men gelooft het eenvoudig niet, of men relativeert het, dan wel dat men snel over een ander onderwerp begint. Dat is immers ook een vorm van 'ketelachtigheid' dan wel 'kittelachtigheid' waarvan de verklaring zegt dat het "kittelig, prikkelbaar, lichtgeraakt" betekent.
Laat ik het hierbij laten.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 30 jul 2020, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wanneer verwacht je de wederkomst van de Heere Jezus Christus?

Bericht door J.C. Philpot »

Hollander schreef:Ik denk vrij zelden na over een tijdsperiode. Wel weet ik dat het heerlijker is om te verlangen ontbonden te worden en dan met Christus verenigd te zijn. Dat uitzien is er helaas niet altijd even sterk, maar dat verlangen verkies ik wel boven het geven van een antwoord op deze poll.
Is dat per definitie in tegenspraak met elkaar? Als je naar de wederkomst verlangt, probeer je toch ook de tekenen der tijden de onderscheiden, om daarin te bemerken of de wederkomst al aanstaande is?

De Heere Jezus zei zelf eens: "Als het avond geworden is, zegt gij: Schoon weder; want de hemel is rood; En des morgens: Heden onweder; want de hemel is droevig rood. (...) het aanschijn des hemels weet gij wel te onderscheiden, en kunt gij de tekenen der tijden niet onderscheiden?"

En uiteraard beseffen we dat alleen de Vader de tijden en gelegenheden weet, en willen we niets te doen hebben met het betere gis- en rekenwerk. Maar ik denk ook niet dat we dat risico in onze gezindte lopen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 30 jul 2020, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wanneer verwacht je de wederkomst van de Heere Jezus Christus?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik las overigens een tijd geleden het volgende in het RD. Ik vond het jaloersmakend, hoe deze man elke dag bij de wederkomst leefde.
RD schreef:Ds. Vermaat herinnert zich een man in Vlaardingen, die op hoge leeftijd was gekomen. „Hij was ervan overtuigd dat hij de wederkomst nog zou meemaken. Iedere ochtend schoof hij het gordijn van zijn slaapkamer open, keek hij naar buiten, en zei dan: „O, vandaag komt Hij dus nog niet.” Hij heeft de wederkomst niet meegemaakt, maar hij leefde er wel dichtbij. Boven zijn bed hing een schilderij van een herder met zijn schapen. Dat was voor hem het beeld van de goede Herder, Die voor Zijn schapen zorgt. Hij sliep onder de hoede van deze goede Herder. Zo ging hij de eeuwigheid tegemoet. Hij wist dat hij sterven moest, en hij wist ook waar hij heenging.”
In een interview met een andere predikant las ik ook zoiets:
Als dominee heb ik veel geleerd van een boer uit mijn eerste gemeente,” zegt Sparreboom tenslotte. “Hij vertelde mij dat hij iedere avond voor het raam stond, naar de hemel keek en uitsprak: ‘Heere Jezus, misschien komt U morgen terug.’ Na alle wijsheid en kennis die ik op de universiteit had opgedaan, sprak dit kinderlijke, gewone geloof mij enorm aan. Dit laat zien hoe waardevol het is om als dominee op te trekken met gewone, alledaagse christenen.”
Dat zijn voor mij altijd spiegels: in hoeverre leef ik elke dag bij de realiteit van de spoedige wederkomst van de Heere Jezus?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Wanneer verwacht je de wederkomst van de Heere Jezus Christus?

Bericht door Hollander »

J.C. Philpot schreef:
Hollander schreef:Ik denk vrij zelden na over een tijdsperiode. Wel weet ik dat het heerlijker is om te verlangen ontbonden te worden en dan met Christus verenigd te zijn. Dat uitzien is er helaas niet altijd even sterk, maar dat verlangen verkies ik wel boven het geven van een antwoord op deze poll.
Is dat per definitie in tegenspraak met elkaar? Als je naar de wederkomst verlangt, probeer je toch ook de tekenen der tijden de onderscheiden, om daarin te bemerken of de wederkomst al aanstaande is?
Dat hoeft vast niet met elkaar in tegenspraak te zijn. Ik ervaar bij mijzelf niet zo de behoefte de tekenen der tijden te onderscheiden met het oog op de wederkomst. Pelgrimage is dagelijks verwachten. Hoewel ik daarin zeer tekort schiet, is deze waakzaamheid wel de Bijbelse opdracht. Die waakzaamheid richt zich niet alleen op de wederkomst, maar zeker ook op de eindigheid van het eigen leven.

Verder ben ik voorzichtig om tekenen van de eindtijd vanuit o.a. de Openbaring min of meer concreet te vertalen naar gebeurtenissen in het heden. In de achterliggende eeuwen is dat vaak gebeurd. Ook heel recent tijdens de coronaperiode werden soms grote woorden gebezigd. Ik geloof dat dergelijke voorspellingen en uitspraken de concrete apocalyptische dreiging én Bijbelse eschatologische verwachting devalueren.

Wat betreft het tijdsbestek sluit ik dus zeker aan bij wat @eilander zegt. En net zo goed bij jouw bericht hierboven.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door J.C. Philpot »

Omdat de oorspronkelijke poll niet goed liep, heb ik de poll aangepast in:

Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door Geytenbeekje »

Gebeurd dat laatste in veel refo kerken ?
Dat wederkomst niet meer wordt genoemd ?
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door Erskinees »

Ik heb gekozen voor "de wederkomst komt vrijwel nooit aan de orde". In de laatste paar minuten van de preek komt de toekomstverwachting voor Gods kinderen wel vaak naar voren. Maar een wat uitgebreider gedeelte in de preek over de wederkomst heb ik nog niet vaak gehoord.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door Geytenbeekje »

Erskinees schreef:Ik heb gekozen voor "de wederkomst komt vrijwel nooit aan de orde". In de laatste paar minuten van de preek komt de toekomstverwachting voor Gods kinderen wel vaak naar voren. Maar een wat uitgebreider gedeelte in de preek over de wederkomst heb ik nog niet vaak gehoord.
Wel toch in preken als arme man en rijke lazarus
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door Erskinees »

Wat heeft die geschiedenis precies te maken met de wederkomst van Christus?
Plaats reactie