Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

samanthi schreef:
Mannetje schreef:Laat helder zijn: dat laatste deel ik volkomen!

Maar als ik puur naar mijzelf kijk: de eerste mensen die mij stukjes van Spurgeon lieten lezen, lieten mij beslist niet de gehele Spurgeon lezen, maar vooral de stukjes waarin zijn indringende nodiging naar voren kwam. Veelal omdat ze dat misten (of meenden te missen) in de prediking die zij hoorden.
Toen ik later wat meer van Spurgeon ging lezen, heb ik herhaaldelijk gedacht: "Dit zouden ze mij toen beslist niet hebben laten lezen."
Andersom: mensen die Spurgeon veelvuldig aanhalen laten die ruime kant niet lezen, toen ik mijn eerste Spurgeon preek las dacht ik dat het niet klopte, terwijl er vanaf de kansel regelmatig uitspraken van Spurgeon werden geciteerd.

Ik heb er toen met de dominee, die we toen hadden, over gesproken, die zei alleen; je kunt er de verkeerde kant mee opgaan.
Mannetje schreef: Lees mijn post een stukje hierboven. Ja, gezien mijn ervaringen vind ik het terecht.
Zie de reactie
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mannetje »

Dat sluit elkaar natuurlijk helemaal niet uit en doet ook niets af aan mijn opmerking.
Ik denk dat helder is dat en waarom ik de stukjes die DIA plaatste goede stukjes vind en daarom laat ik het hier verder bij.
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door eilander »

Discussie over artikel van dr. P.C. Hoek verplaatst naar nieuw topic: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 21&t=14405
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jeremiah »

Amen (zondag 52)

Als we genaderd zijn tot Gods genadetroon, kunnen we altijd geen 'amen' zeggen. Vraag het maar aan Gods volk. Al moeten we het gebed daarmee wel besluiten door "amen' te zeggen. Maar om het waarlijk te kunnen zeggen dat we gevoeld hebben dat onze smekingen gekomen zijn voor de troon van God, en dat de Heere in de dadelijkheid antwoord gegeven heeft, dat hoeven niet perse woorden te zijn, maar dat u de nood kwijt-geraakt bent in God en God het van u overgenomen heeft, dan wordt het bewezen in uw leven dat het gebed verhoord was. Dan heeft u werkelijk ‘amen' kunnen zeggen. Dat kan het volk niet altijd zeggen. Ze hebben 'amen' gezegd wanneer God in de dadelijkheid afdruk gaf in het hart. Dan kunnen we de noden kwijt bij God. Hoe menigmaal heeft God het bewezen in de dadelijkheid. Toen ze 'amen' zeiden, gaf God uitkomst in de dadelijkheid. Toen gevoelden we in de dadelijkheid dat God antwoord gaf op het gebed. Dat hebben we in de natuur ook meegemaakt, dat God regen gaf van de hemel in de dadelijkheid. De Heere geeft wel eens in de dadelijkheid antwoord. Maar volk, heb er erg in, er komt straks een tijd als we opgelost zullen zijn in heerlijkheid dat we God eeuwig zullen gaan bedanken dat God niet geantwoord heeft. Dan gaan we God eeuwig bedanken dat God geen antwoord gegeven heeft. Dan gaan we het heilgeheim verstaan waartoe God gezwegen heeft ten goede. Omdat wij soms begeren dat we niet weten wat we begeren. Dat is de oorzaak! Soms vragen wij wat niet tot de eer van God -maar tot onze eer is. Wat is dan nodig? Wel,-dan komt het erop aan dat we eens waarlijk 'amen' kunnen zeggen zoals de onderwijzer het antwoord geeft: 'Wat beduidt het woordeken: Amen? Amen wil zeggen: Het zàl waar en zeker zijn. Want mijn gebed is veel zekerder van God verhoord, dan -ik in mijn hart gevoel dat ik zulks van Hem begeer.' Dan is het een geloofszaak geworden, pleitende op God, dat God op Zijn tijd zal vervullen en alles wel zal maken. Al de beloften Gods zijn in Jezus Christus ja en amen, Gode tot heerlijkheid door ons, zo zegt de apostel. Christus is het grote Amen op ons gebed. Hij is de Amen voor Zijn Kerk. Dan gaan wij inleven en ervaren en worden we ontdekt, dat we in ons leven zoveel gebeden hebben, zo lusteloos, zo koud, zo ongevoelig en zo vormelijk. Dat gaan we dan leren en daar worden we aan ontdekt. Maar o, dat kinderlijk verlaten op Hem in de strijd. God geve het, geliefden, dat te kennen.

Ds. M. Heerschap
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Jeremiah schreef:Amen (zondag 52)

Als we genaderd zijn tot Gods genadetroon, kunnen we altijd geen 'amen' zeggen. Vraag het maar aan Gods volk. Al moeten we het gebed daarmee wel besluiten door "amen' te zeggen. Maar om het waarlijk te kunnen zeggen dat we gevoeld hebben dat onze smekingen gekomen zijn voor de troon van God, en dat de Heere in de dadelijkheid antwoord gegeven heeft, dat hoeven niet perse woorden te zijn, maar dat u de nood kwijt-geraakt bent in God en God het van u overgenomen heeft, dan wordt het bewezen in uw leven dat het gebed verhoord was. Dan heeft u werkelijk ‘amen' kunnen zeggen. Dat kan het volk niet altijd zeggen. Ze hebben 'amen' gezegd wanneer God in de dadelijkheid afdruk gaf in het hart. Dan kunnen we de noden kwijt bij God. Hoe menigmaal heeft God het bewezen in de dadelijkheid. Toen ze 'amen' zeiden, gaf God uitkomst in de dadelijkheid. Toen gevoelden we in de dadelijkheid dat God antwoord gaf op het gebed. Dat hebben we in de natuur ook meegemaakt, dat God regen gaf van de hemel in de dadelijkheid. De Heere geeft wel eens in de dadelijkheid antwoord. Maar volk, heb er erg in, er komt straks een tijd als we opgelost zullen zijn in heerlijkheid dat we God eeuwig zullen gaan bedanken dat God niet geantwoord heeft. Dan gaan we God eeuwig bedanken dat God geen antwoord gegeven heeft. Dan gaan we het heilgeheim verstaan waartoe God gezwegen heeft ten goede. Omdat wij soms begeren dat we niet weten wat we begeren. Dat is de oorzaak! Soms vragen wij wat niet tot de eer van God -maar tot onze eer is. Wat is dan nodig? Wel,-dan komt het erop aan dat we eens waarlijk 'amen' kunnen zeggen zoals de onderwijzer het antwoord geeft: 'Wat beduidt het woordeken: Amen? Amen wil zeggen: Het zàl waar en zeker zijn. Want mijn gebed is veel zekerder van God verhoord, dan -ik in mijn hart gevoel dat ik zulks van Hem begeer.' Dan is het een geloofszaak geworden, pleitende op God, dat God op Zijn tijd zal vervullen en alles wel zal maken. Al de beloften Gods zijn in Jezus Christus ja en amen, Gode tot heerlijkheid door ons, zo zegt de apostel. Christus is het grote Amen op ons gebed. Hij is de Amen voor Zijn Kerk. Dan gaan wij inleven en ervaren en worden we ontdekt, dat we in ons leven zoveel gebeden hebben, zo lusteloos, zo koud, zo ongevoelig en zo vormelijk. Dat gaan we dan leren en daar worden we aan ontdekt. Maar o, dat kinderlijk verlaten op Hem in de strijd. God geve het, geliefden, dat te kennen.

Ds. M. Heerschap
Gisteren citeerd ds. vD. bij de verklaring van Zondag 39 vr./antw. 104, over het vijfde gebod, ds. Heerschap nog. Ik heb de catechismusverklaring van ds. Heerschap niet, maar die werd wel aanbevolen. Hij heeft in Canada gestaan en toen hij de laatste keer in Nederland was voelde hij wel dat het de laatste keer zou kunnen zijn. Hij heeft toen afscheid gepreekt in de gemeente van Wageningen, waar hij ook gestaan heeft. Die afscheidspreek heb ik ook gehoord. Jammer dat ik die niet meer op cd/cassette heb. Op de zaterdagavond beluisterden we altijd een preek met enkele vriend(inn)en. Ze zijn niet meer onder ons, en dan voel je dat het leeg wordt op de aarde.

Vorige week een onvergetelijke vriend uit Vlaardingen overleden. Hij was verstandelijk wat beperkt, maar zo helder in de wegen die God met een mens houdt. Hij is verlost! God heeft hem welgedaan!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

ik wordt iedere dag geraakt door de meditatie uit het RD
Jesaja 55:7

„De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot de Heere, zo zal Hij Zich zijner ontfermen, en tot onze God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.”

De duivel handelt gemeen en zegt: „God heeft een weg tot de zaligheid aangewezen en u hebt de middelen hiertoe gehad en er geen voordeel door verkregen. Daarom zal God u geen barmhartigheid meer bewijzen, noch genade schenken.” Maar hoe kan hij dat weten? Voorwaar, alle duivels in de hel kunnen dat niet zeggen. Zeg tegen uw eigen ziel: „Laat mij wandelen in de door God voorgeschreven en bepaalde weg en doen hetgeen mij betaamt.” Dan mag ik zeggen met vertroosting: „Wie weet? God alleen kan het hart van een trotse, weerspannige en koppige zondaar, zoals dat van mij, wel breken.” Waarlijk, dat kan niemand anders, maar God weet het hoe of wat. U moet de rijkdom van Gods liefde en de zoetheid van Zijn zaligmakende genade niet afmeten aan uw eigen denkbeelden. En denk ook niet dat God, omdat u dit niet kunt bevatten, het daarom niet wil doen. Want de profeet Jesaja zegt: „De goddeloze verlate zijn weg en de ongerechtige man zijn gedachten.” Dat wil zeggen: u, goddelozen, en u, die ontuchtig hebt geleefd, keer u af van uw verdorven wegen en van uw ijdele gedachten en Hij zal u overvloedig genade bewijzen. De Heere zegt: „Ik kan overvloedig vergeven, want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten en uw wegen zijn niet Mijn wegen.”

Thomas Hooker, predikant te Hartfort (Amerika)

(”De arme twijfelende christen genaderd tot Christus”, 1660)
Iemand dit boek nog voor een zacht prijsje in de aanbieding??
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

Bertiel schreef:ik wordt iedere dag geraakt door de meditatie uit het RD
Jesaja 55:7

„De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot de Heere, zo zal Hij Zich zijner ontfermen, en tot onze God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.”

De duivel handelt gemeen en zegt: „God heeft een weg tot de zaligheid aangewezen en u hebt de middelen hiertoe gehad en er geen voordeel door verkregen. Daarom zal God u geen barmhartigheid meer bewijzen, noch genade schenken.” Maar hoe kan hij dat weten? Voorwaar, alle duivels in de hel kunnen dat niet zeggen. Zeg tegen uw eigen ziel: „Laat mij wandelen in de door God voorgeschreven en bepaalde weg en doen hetgeen mij betaamt.” Dan mag ik zeggen met vertroosting: „Wie weet? God alleen kan het hart van een trotse, weerspannige en koppige zondaar, zoals dat van mij, wel breken.” Waarlijk, dat kan niemand anders, maar God weet het hoe of wat. U moet de rijkdom van Gods liefde en de zoetheid van Zijn zaligmakende genade niet afmeten aan uw eigen denkbeelden. En denk ook niet dat God, omdat u dit niet kunt bevatten, het daarom niet wil doen. Want de profeet Jesaja zegt: „De goddeloze verlate zijn weg en de ongerechtige man zijn gedachten.” Dat wil zeggen: u, goddelozen, en u, die ontuchtig hebt geleefd, keer u af van uw verdorven wegen en van uw ijdele gedachten en Hij zal u overvloedig genade bewijzen. De Heere zegt: „Ik kan overvloedig vergeven, want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten en uw wegen zijn niet Mijn wegen.”

Thomas Hooker, predikant te Hartfort (Amerika)

(”De arme twijfelende christen genaderd tot Christus”, 1660)
Iemand dit boek nog voor een zacht prijsje in de aanbieding??
Al 2 weken ben ik er stil van. Helemaal gelijk.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door huisman »

pierre27 schreef:
Bertiel schreef:ik wordt iedere dag geraakt door de meditatie uit het RD
Jesaja 55:7

„De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot de Heere, zo zal Hij Zich zijner ontfermen, en tot onze God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.”

De duivel handelt gemeen en zegt: „God heeft een weg tot de zaligheid aangewezen en u hebt de middelen hiertoe gehad en er geen voordeel door verkregen. Daarom zal God u geen barmhartigheid meer bewijzen, noch genade schenken.” Maar hoe kan hij dat weten? Voorwaar, alle duivels in de hel kunnen dat niet zeggen. Zeg tegen uw eigen ziel: „Laat mij wandelen in de door God voorgeschreven en bepaalde weg en doen hetgeen mij betaamt.” Dan mag ik zeggen met vertroosting: „Wie weet? God alleen kan het hart van een trotse, weerspannige en koppige zondaar, zoals dat van mij, wel breken.” Waarlijk, dat kan niemand anders, maar God weet het hoe of wat. U moet de rijkdom van Gods liefde en de zoetheid van Zijn zaligmakende genade niet afmeten aan uw eigen denkbeelden. En denk ook niet dat God, omdat u dit niet kunt bevatten, het daarom niet wil doen. Want de profeet Jesaja zegt: „De goddeloze verlate zijn weg en de ongerechtige man zijn gedachten.” Dat wil zeggen: u, goddelozen, en u, die ontuchtig hebt geleefd, keer u af van uw verdorven wegen en van uw ijdele gedachten en Hij zal u overvloedig genade bewijzen. De Heere zegt: „Ik kan overvloedig vergeven, want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten en uw wegen zijn niet Mijn wegen.”

Thomas Hooker, predikant te Hartfort (Amerika)

(”De arme twijfelende christen genaderd tot Christus”, 1660)
Iemand dit boek nog voor een zacht prijsje in de aanbieding??
Al 2 weken ben ik er stil van. Helemaal gelijk.
Wacht nog even met kopen want er is een nieuwe vertaling in de maak. Waarschijnlijk najaar bij de Banier door prof. Dr A. Baars.

Ik heb nog een oudere versie maar zie uit naar de nieuwe.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

bedankt voor de tip Huisman
is dat in de puriteinen serie?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Augustienus »

Interessant, welke werken worden er nog meer vertaald voor de serie Puriteinse klassieken?
Laatst gewijzigd door Augustienus op 29 jul 2020, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door huisman »

Bertiel schreef:bedankt voor de tip Huisman
is dat in de puriteinen serie?
Ja. En er zijn nog andere titels onderweg maar ik weet niet welke precies.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

N.a.v. berichten in topic Gereformeerde Gemeenten:

Klaar voor de oogst
Door Charles Spurgeon.

Zegt u niet: Nog vier maanden, en dan komt de oogst? Zie, Ik zeg u: Sla uw ogen op en kijk naar de velden, want zij zijn al wit om te oogsten. (Johannes 4:35)

Slijp je sikkel. Je moet aan het werk met de scherpe waarheden zoals de rechtvaardiging door het geloof, de totale verdorvenheid van de mensheid, de hoop in het kruis en de kracht in de Heilige Geest. En wanneer je deze waarheden kent en je weet hoe je ze moet gebruiken, dan zul je tot een grote maaier gemaakt worden in de oogst van de Meester.

Het is nutteloos als je zegt dat je zult gaan en dan gaat zonder gereedschap. Neem de waarheid, zorg dat je die goed vast hebt. Zorg dat die scherp is en in de goede volgorde, en wie weet wat je onder de zegen van God de Heilige Geest mag doen!

Dichtbinders zijn de volgenden die nodig zijn in de oogst. Als de tarwe op de aarde gevallen is moet het vastgebonden worden in schoven. We willen dat sommigen van jullie die niet kunnen preken, die de sikkel niet kunnen gebruiken, gaan en de tarwe verzamelen die op de aarde valt als de sikkel door de anderen gebruikt wordt. Nodig ze uit als de gemeente samenkomt, praat met hen, breng ze samen met het volk van God.

En als je in de gemeente bent, probeer de gemeente samengebonden te houden in de liefde. Bind de schoven samen. We kunnen geen goed oogstwerk doen zonder liefdevolle handen die het volk van God samenbinden.

Vervolgens willen we naast deze samenbinders sommigen die de schoven thuis brengen. De gemeente van God is de schuur, het is de schuur van de Meester hier op aarde. Ver weg op de heuveltop van de hemel heeft Hij nog een schuur. Maar hier willen we dat jullie helpen om ze in de gemeente van Christus te brengen. Als God hen gered heeft, probeer ze dan te laten doen wat God verordend heeft zodat ze verenigd worden met Zijn volk.

En we willen dat sommigen van jullie, als je zelf niet kunt oogsten, vastbinden of naar de schuur kunt brengen, minstens verfrissing brengen voor de maaiers met vriendelijke en liefdevolle woorden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:ik wordt iedere dag geraakt door de meditatie uit het RD
Jesaja 55:7

„De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot de Heere, zo zal Hij Zich zijner ontfermen, en tot onze God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.”

De duivel handelt gemeen en zegt: „God heeft een weg tot de zaligheid aangewezen en u hebt de middelen hiertoe gehad en er geen voordeel door verkregen. Daarom zal God u geen barmhartigheid meer bewijzen, noch genade schenken.” Maar hoe kan hij dat weten? Voorwaar, alle duivels in de hel kunnen dat niet zeggen. Zeg tegen uw eigen ziel: „Laat mij wandelen in de door God voorgeschreven en bepaalde weg en doen hetgeen mij betaamt.” Dan mag ik zeggen met vertroosting: „Wie weet? God alleen kan het hart van een trotse, weerspannige en koppige zondaar, zoals dat van mij, wel breken.” Waarlijk, dat kan niemand anders, maar God weet het hoe of wat. U moet de rijkdom van Gods liefde en de zoetheid van Zijn zaligmakende genade niet afmeten aan uw eigen denkbeelden. En denk ook niet dat God, omdat u dit niet kunt bevatten, het daarom niet wil doen. Want de profeet Jesaja zegt: „De goddeloze verlate zijn weg en de ongerechtige man zijn gedachten.” Dat wil zeggen: u, goddelozen, en u, die ontuchtig hebt geleefd, keer u af van uw verdorven wegen en van uw ijdele gedachten en Hij zal u overvloedig genade bewijzen. De Heere zegt: „Ik kan overvloedig vergeven, want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten en uw wegen zijn niet Mijn wegen.”

Thomas Hooker, predikant te Hartfort (Amerika)

(”De arme twijfelende christen genaderd tot Christus”, 1660)
Iemand dit boek nog voor een zacht prijsje in de aanbieding??
Ik heb dit kostelijke boek. Maar ik wil die niet graag kwijt. Ik wil hem alleen maar aanbevelen ter lezing.

Uit een boekbespreking in DWS:
Het is een zeer nuttig en ontdekkend werk. Ds. Hooker beschrijft uitvoerig al de hoogten in de ziel des mensen, die noodzakelijk vernederd moeten worden zullen er vlakke velden in de ziel des mensen zijn, waardoor de Koning der ere rijden wil. En dat is een doorgaand werk in de ziel. Velen in onze dagen willen van dat werk, dat een vrucht is van de zaligmakende bearbeiding door Gods Geest, niet weten. Men maakt zich een denkbeeld van Jezus de Zaligmaker en meent tot Hem te vluchten. Maar ze blijven vervreemd van zichzelf en hun hoogmoedig bestaan voor God. Bij de levende kerk behaagt het de Heere vele bergen van hoogmoed te slechten.
Ook zijn er, die er op gesteld zijn, wat zij noemen: de toeleidende wegen in de prediking te horen. Welnu, deze mensen kunnen in dit boek terecht. Het staat vol met de toeleidende wegen. Toch zullen velen de in dit boek vermelde wegen niet begeren, omdat er geen rustbankjes geplaatst worden. En dat is een ernstige waarschuwing, omdat ze wel mogen onderzoeken of ze de rechte toeleidende wegen begeren. De enige en rechte toeleidende weg heeft de Heere Jezus uitgedrukt, toen Hij zei: aar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal hetzelve vinden. Mattheus 16:25

Wel is het goed ook dit boek met onderscheid te lezen. Blz. 154 vermeldt, dat Adam in het werkverbond geschapen is. Het werkverbond is met Adam gesloten. Op blz. 167 lezen we: „daar kan geen geloof ingestort zijn in de ziel, voordat het hart zo bekaam en bereid gemaakt is". We leren echter met Comrie, dat er geen voorbereidingen tot de wedergeboorte zijn. Op blz. 180 spreekt hij echter van: zaligmakend werk der voorbereiding.

We bevelen het boek ten zeerste aan. Ook voor de verdere levensweg is het zeer ontdekkend. Is het niet zo, dat de Heere Jezus altijd maar weer opnieuw wonen wil bij de armen en de kleinen? Maar dan moeten we altijd zoveel kwijt, want een onwaardige voor God te worden, dat groeit niet op eigen akker.
We hopen, dat veel mensen het zullen kopen, maar veel meer nog: dat ze het mogen lezen met vrucht voor hun ziel, om met de dichter te mogen zeggen: 'k Was uitgeteerd, maar Hij zag op mij neder.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Augustienus schreef:Interessant, welke werken worden er nog meer vertaald voor de serie Puriteinse klassieken?
Misschien onnodig op te merken: Pas op voor hertalingen die heel subtiel een nieuwe leer brengen. Ik kan zo geen voorbeelden noemen, maar er is me over gesproken door een kenner van oudvaders. Laten ook hier alert zijn! Om dit te ontdekken is het naar mijn overtuiging nodig oud en nieuw naast elkaar te zetten, en zien waar en op welke punten anders worden vertaald.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
Augustienus schreef:Interessant, welke werken worden er nog meer vertaald voor de serie Puriteinse klassieken?
Misschien onnodig op te merken: Pas op voor hertalingen die heel subtiel een nieuwe leer brengen. Ik kan zo geen voorbeelden noemen, maar er is me over gesproken door een kenner van oudvaders. Laten ook hier alert zijn! Om dit te ontdekken is het naar mijn overtuiging nodig oud en nieuw naast elkaar te zetten, en zien waar en op welke punten anders worden vertaald.
@DIA: ik ben het geheel met u eens. Oud en nieuw naast elkaar leggen. Het scheelt al als de vertaler van hervormde huize is. Over het algemeen hebben deze de neiging niet om het aan te passen naar een bepaalde stroming. Gewoon laten staan zoals het er staat.
Plaats reactie