Zuinigheid met vlijt...

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Hollander »

Mara schreef:
Hollander schreef:Bedankt voor je antwoord. Prima argumenten natuurlijk, maar die zijn allemaal persoonsgebonden. Alleen de eerste twee zinnen gaan over de kwaliteit van mobiel bellen, maar is ook een mening.
Natuurlijk is het persoonsgebonden, je vroeg het toch aan mij? ;)
En het is geen mening, het is een feit.(...)
Een persoonsgebonden feit dan. Ook goed. ;)

Je begint te stellen dat bellen via de vaste lijn vaak beter is dan mobiel bellen. Ik betwijfel dat. Mijn ervaringen zijn 180 graden anders. Maar dat wil niet zeggen dat mijn ervaringen een objectief beeld geven van de kwaliteit van mobiel of vast bellen.

En wat betreft het gegeven voorbeeld: ja, dat kan weleens voor komen. Als de vaste lijn een storing zou hebben, zou de mobiele telefoon een uitkomst zijn.

Glasvezel bellen is wel heel goed, naar ik heb begrepen. Ik vind het jammer dat ons huis nog geen glasvezel aansluiting heeft.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Mara »

Hollander schreef: Glasvezel bellen is wel heel goed, naar ik heb begrepen. Ik vind het jammer dat ons huis nog geen glasvezel aansluiting heeft.
Het nadeel is dat bij internetstoring dus ook geen telefoon is. Maar daar heb jij dan geen last van. :)
Wij waren overigens wel één van de laatsten in de straat die ons lieten aansluiten op de glasvezel. Die is in 2011 of 2012 al aangelegd in onze wijk.
Toen we overstapten naar een andere aanbieder hebben we meteen een glasvezel abo genomen en tot nu toe geen spijt van gehad.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
Hollander schreef:Bedankt voor je antwoord. Prima argumenten natuurlijk, maar die zijn allemaal persoonsgebonden. Alleen de eerste twee zinnen gaan over de kwaliteit van mobiel bellen, maar is ook een mening.
Natuurlijk is het persoonsgebonden, je vroeg het toch aan mij? ;)
En het is geen mening, het is een feit. Want ik had eerst gezegd tegen mijn man, laten we de vaste telefoon maar weg doen, iedereen heeft nu zijn eigen mobieltje immers.
Maar hij aarzelde.
Een paar jaar geleden was er een grote storing van Vodafone (dacht ik) en 3 gezinsleden hadden dus een dooie mobiel.
Waren ze toch even blij met de vaste telefoon.
We bellen nu via glasvezel, en ik moet zeggen dat we vrijwel nooit storing hebben.
Bellen via glasvezel maakt meestal gebruik van de G711 codec. Een moderne smartphone kan via VoLTE bellen, HD bellen, wat effectief een betere kwaliteit is dan G711.
Het is dus geen feit dat de vaste lijn een betere kwaliteit heeft dan een mobiel toestel. Afbeelding Afhankelijk van de provider en telefoon.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1134
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Anselmus »

DDD schreef:Ik vind telefoontjes onderweg juist ideaal, althans, in de auto en op de fiets. Maar goed. Dominees zijn een apart slag volk, dat zal het zijn.

Een bevriende dominee heeft lang getwijfeld of hij voor gemeenteleden via WhatsApp bereikbaar wilde zijn. Terwijl ik dan denk: dat lijkt me toch best wel normaal als de gemeenteleden je traktement betalen.
Dat laatste is geen goed argument denk ik. Als arts wordt je (indirect) door je patiënten betaald. Toch zou ik daarvoor niet altijd bereikbaar willen zijn. Ook als werknemer ben je niet altijd bereikbaar voor je werkgever. Privé en werk scheiden is in een pastorie al ontzettend lastig stel ik me voor, dus ik kan me ook voorstellen dat een predikant ervoor kiest niet mobiel bereikbaar te zijn, maar via mail een vaste telefoon. Je kunt nooit meer een paar dagen weg zonder dat je de appjes van gemeenteleden ziet. Dubbel SIM is een optie inderdaad, maar om van een predikant te verwachten dat hij altijd bereikbaar is (weet je hoe vaak en telefoon/mail richting sommige pastorieën gaat), alleen omdat de gemeente heen betaalt, vind ik ook wel wat ver gaan.
Fides Quaerens Intellectum
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door DDD »

Het gaat er toch niet over dat de dominee ieder bericht binnen een uur moet beantwoorden? Het gaat erover dat je als professional op alle normale manieren bereikbaar bent.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Het gaat er toch niet over dat de dominee ieder bericht binnen een uur moet beantwoorden? Het gaat erover dat je als professional op alle normale manieren bereikbaar bent.
Het woordje "alle" is best bepalend in deze zin. Van mij mag dat weg.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door DDD »

Dat zijn wij dan niet eens.

Jongeren sturen geen brieven en bellen ook niet, een enkele heel bijzondere uitzondering daargelaten, terwijl zij e-mailberichten alleen voor zeer formele aangelegenheden gebruiken. Dus als je als predikant ook voor mensen jonger dan 30 bereikbaar wilt zijn, zul je toch WhatsApp of Messenger moeten hebben.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat zijn wij dan niet eens.

Jongeren sturen geen brieven en bellen ook niet, een enkele heel bijzondere uitzondering daargelaten, terwijl zij e-mailberichten alleen voor zeer formele aangelegenheden gebruiken. Dus als je als predikant ook voor mensen jonger dan 30 bereikbaar wilt zijn, zul je toch WhatsApp of Messenger moeten hebben.
Lezen ze dan wel brieven?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door DDD »

Sommigen wel.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door merel »

DDD schreef:Dat zijn wij dan niet eens.

Jongeren sturen geen brieven en bellen ook niet, een enkele heel bijzondere uitzondering daargelaten, terwijl zij e-mailberichten alleen voor zeer formele aangelegenheden gebruiken. Dus als je als predikant ook voor mensen jonger dan 30 bereikbaar wilt zijn, zul je toch WhatsApp of Messenger moeten hebben.
Klopt en daarom is het niet raar als hij een werktelefoon heeft en die weg kan leggen en onderwijl toch bereikbaar is voor privé contacten.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Sommigen wel.
Ook de brieven van Paulus, Petrus, Johannes, Judas, Jakobus?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door CvdW »

Het zal voor iedere predikant een persoonlijke afweging zijn.
Zijn leraren op school ook bereikbaar via mobiel na schooltijd wanneer er vragen zijn over het huiswerk? Krijgen leerlingen mobiel nummer van hun leraar? Ze moeten toch op veel manieren bereikbaar zijn?
In het verleden hebben wij van meerdere artsen hun mobiele nummer gekregen. Ze gingen er van uit dat wij alleen in geval van nood zouden bellen. Zo hebben we ook gehandeld.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 6065
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Ik vind telefoontjes onderweg juist ideaal, althans, in de auto en op de fiets. Maar goed. Dominees zijn een apart slag volk, dat zal het zijn.

Een bevriende dominee heeft lang getwijfeld of hij voor gemeenteleden via WhatsApp bereikbaar wilde zijn. Terwijl ik dan denk: dat lijkt me toch best wel normaal als de gemeenteleden je traktement betalen.
Ik heb liever dat de dominee gewoon langskomt. Ik weet dat ik ooit een zendingsfilmpje van de HHZ keek, en toen zag ik daar ds Joppe met zijn smartphone in de rimboe. Dat was best een hele gewaarwording, maar natuurlijk heel normaal. Een dominee is ook maar een mens.
Ik vind het fijn dat ik ook met mijn dominee kan whatsappen. Soms heb ik vragen die een simpel antwoord kunnen krijgen en geen heel bezoek vragen.
Dat laatste vind ik overigens wel bijzonder. Wat verwacht je dan van een dominee? Een kleitablet?
Ik wijs het niet af hoor, maar moest een beetje aan het idee wennen. Ik was zelf ook behoorlijk laat met smartphones e.d.

Het lukt me zelfs niet om een quote te verwijderen
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Dodo »

Leraren hebben hun schoolsystemen om snel met de leerlingen te communiceren.
Ik heb ook het mobiele nummer van de dominee, en dat is erg handig voor de kleine vragen. Hoe laat, ligt het klaar, hoe is de naam, dat soort vragen.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door DDD »

CvdW schreef:Het zal voor iedere predikant een persoonlijke afweging zijn.
Zijn leraren op school ook bereikbaar via mobiel na schooltijd wanneer er vragen zijn over het huiswerk? Krijgen leerlingen mobiel nummer van hun leraar? Ze moeten toch op veel manieren bereikbaar zijn?
In het verleden hebben wij van meerdere artsen hun mobiele nummer gekregen. Ze gingen er van uit dat wij alleen in geval van nood zouden bellen. Zo hebben we ook gehandeld.
Ik denk dat vrijwel alle leerlingen het mobiele nummer van hun mentor hebben, inderdaad. Overigens hoeven leraren niet 's avonds of in het weekeinde bereikbaar te zijn voor vragen over huiswerk. Net zoals de dominee op zijn vrije dag de telefoon niet hoeft aan te nemen, als er althans vervanging is geregeld.

Maar dat lijkt me toch een andere kwestie.

@DIA:
Daar zijn onderzoeken naar gedaan, maar het heeft met het onderwerp waarover we spreken niets te maken.
Plaats reactie