Christelijke literaire klassiekers

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ik heb hier wel vragen bij. Ik ben niet zo'n fan van het genre, maar dat is een ander verhaal.

1) Heb je ook bezwaar tegen klappende heuvels en sprekende planten?
2) Is het neo-calvinisme geen christendom?

De laatste stelling is wel interessant. Je kunt inderdaad niet alles lezen.
Ik ken het hele boek niet, maar krijg de indruk dat het een boek is van een christelijke auteur, met een behoorlijke impact, dat veel lezers kent en gekend heeft en al een hele tijd 'meedraait'.
Volgens mij is het dan gewoon een christelijke klassieker, wat je er ook van vindt. ;)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Zita »

Ik vond op digibron een lijst van het CLO.
De top 15, in alfabetische volgorde

Jij, Mance ter Andere; uitg. Mozaïek.

Het meisje dat verdween, Els Florijn; uitg. Mozaïek.

Ninevé, Rick de Gier; uitg. Brandaan.

Waanzee, Robert Haasnoot; uitg. De Geus.

Achtendertig nachten, Janne IJmker; uitg. Mozaïek.

Mystiek lichaam, Frans Kellendonk; uitg. Atheneum.

Wederkomst, Louis Kruger; uitg. Mozaïek.

Eilandgasten (1e deel trilogie), Vonne van der Meer; uitg. Contact.

De tornado, B. Nijenhuis; uitg. Kok.

Het negende uur, Pieter Nouwen; uitg. Toth.

Specht en zoon, Willem Jan Otten; uitg. Van Oorschot.

Dood van een non, Maria Rosseels; uitg. Kok.

Heilig vuur, Frans W. Verbaas; uitg. Mozaïek.

De wintertuin, Joke Verweerd; uitg. Mozaïek.

Kind van het water, Marianne Witvliet; uitg. Mozaïek

Het is een omstreden lijst. Er staan in ieder geval aardig wat boeken op die mijns inziens geen klassiekers zijn (dat is ook niet het doel van de lijst) en evenmin de kwaliteiten hebben om het ooit te worden. Haasnoot zou ik geen christelijke literatuur willen noemen.
De Gier heeft in zijn boek Provocatie en inspiratie een heel aardige verklaring voor het feit dat er in Nederland uit christelijke hoek na de Tweede Wereldoorlog maar weinig literatuur verschijnt. In christelijke kring zou inhoud belangrijker worden gevonden dan vorm. Dat strijdt dan wel weer enigszins met het feit dat er wel zeer goede christelijke dichters in die periode waren.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door refo »

Luther schreef:
Floppy schreef:
huisman schreef: 1.Voor het genre moet je wat angelsaksisch in je genen hebben.....ik vind het wel aantrekkelijk.
2.Wat is volgens jou de misleidende boodschap ? Ik vind het verhalen met een christelijke moraal die bv de ernst van de zondeval en de situatie daarvoor en daarna erg goed verwoorden.
Ik ben ook wel benieuwd naar de kritiek van Luther.
Overigens zijn er gedeeltes in In de Ban vd Ring die ik niet zo prettig vind; en ik kan me heel goed voorstellen dat er veel mensen zijn die niet gediend zijn van interacties met de geestenwereld. Ik weet ook niet zo goed of ik Tolkiens boeken als 'Christelijk' zou bestempelen. Daarvoor staat de inhoud m.i. wat teveel los van de Bijbel (waarmee ik niet wil aangeven dat de boodschap ermee in strijd zou zijn).
Ook Lewis gaat daarin soms verder dan mij lief is, dan denk ik vooral even aan de Narnia serie, maar toch ben ik daar heel positief over omdat de boodschap in die boeken uitermate opbouwend is en afrekent met een aantal 'ziektes' in het denken van de huidige maatschappij.
Tenslotte heeft Perelandra op mij een verpletterende indruk achtergelaten, in positieve zin.
Mijn kritiek:
1- Het zijn sprookjes. Ik heb bezwaar tegen die stijlfiguur, omdat het vermogens in de schepping ligt, die de schepping niet heeft en nooit heeft gehad.
2- De geestenwereld wordt geïntroduceerd. (Tolkien) Ik denk dat we daar zover mogelijk bij vandaan moeten blijven.
3- Ondanks de parallellen met de christelijke boodschap, is die toch neo-calvinistisch van aard, en bovendien geschreven door een beperkt evolutionist.
4- In zijn beschrijving van de situatie voor de zondeval gaat hij verder dan de Schrift ons openbaart; wat de situatie na de zondeval betreft, is er meer sprake van ziek-door-de-zonde, dan dood-door-de-zonde.
5- Uiteindelijk lees ik liever een boek dat niet christelijk is, maar waardoor ik de cultuur van onze tijd goed leer verstaan, dan een semi-christelijk boek, dat het gevaar meebrengt dat de zaken die hierin staan worden verward met de christelijke boodschap zelf.
- Tolkien schrijft geen 'sprookjes'.
- Er komen geen geesten voor in de Hobbit of LOTR. Misschien wel zwarte ruiters, maar die beginnen niet zoveel zonder paard ;)
- Punt 3 lijkt me er bij de haren bijgesleept
- Zondeval? Bij Tolkien?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Floppy schreef:
huisman schreef: 1.Voor het genre moet je wat angelsaksisch in je genen hebben.....ik vind het wel aantrekkelijk.
2.Wat is volgens jou de misleidende boodschap ? Ik vind het verhalen met een christelijke moraal die bv de ernst van de zondeval en de situatie daarvoor en daarna erg goed verwoorden.
Ik ben ook wel benieuwd naar de kritiek van Luther.
Overigens zijn er gedeeltes in In de Ban vd Ring die ik niet zo prettig vind; en ik kan me heel goed voorstellen dat er veel mensen zijn die niet gediend zijn van interacties met de geestenwereld. Ik weet ook niet zo goed of ik Tolkiens boeken als 'Christelijk' zou bestempelen. Daarvoor staat de inhoud m.i. wat teveel los van de Bijbel (waarmee ik niet wil aangeven dat de boodschap ermee in strijd zou zijn).
Ook Lewis gaat daarin soms verder dan mij lief is, dan denk ik vooral even aan de Narnia serie, maar toch ben ik daar heel positief over omdat de boodschap in die boeken uitermate opbouwend is en afrekent met een aantal 'ziektes' in het denken van de huidige maatschappij.
Tenslotte heeft Perelandra op mij een verpletterende indruk achtergelaten, in positieve zin.
Mijn kritiek:
1.- Het zijn sprookjes. Ik heb bezwaar tegen die stijlfiguur, omdat het vermogens in de schepping ligt, die de schepping niet heeft en nooit heeft gehad.
2.- De geestenwereld wordt geïntroduceerd. (Tolkien) Ik denk dat we daar zover mogelijk bij vandaan moeten blijven.
- Ondanks de parallellen met de christelijke boodschap, is die toch neo-calvinistisch van aard, en bovendien geschreven door een beperkt evolutionist.
3.- In zijn beschrijving van de situatie voor de zondeval gaat hij verder dan de Schrift ons openbaart; wat de situatie na de zondeval betreft, is er meer sprake van ziek-door-de-zonde, dan dood-door-de-zonde.
4.- Uiteindelijk lees ik liever een boek dat niet christelijk is, maar waardoor ik de cultuur van onze tijd goed leer verstaan, dan een semi-christelijk boek, dat het gevaar meebrengt dat de zaken die hierin staan worden verward met de christelijke boodschap zelf.
1. Hoe kijk je dan tegen Bunyans christenreis en heilige oorlog aan.
2. Toch is dat een werkelijkheid die ook de Bijbel niet ontkent.
3. Bij C.S. Lewis is dit bewijsbaar onwaar.
4. Semi--christelijk???...The beauty is in the eye of the beholder...
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door parsifal »

refo schreef:
Luther schreef:
Floppy schreef:
huisman schreef: 1.Voor het genre moet je wat angelsaksisch in je genen hebben.....ik vind het wel aantrekkelijk.
2.Wat is volgens jou de misleidende boodschap ? Ik vind het verhalen met een christelijke moraal die bv de ernst van de zondeval en de situatie daarvoor en daarna erg goed verwoorden.
Ik ben ook wel benieuwd naar de kritiek van Luther.
Overigens zijn er gedeeltes in In de Ban vd Ring die ik niet zo prettig vind; en ik kan me heel goed voorstellen dat er veel mensen zijn die niet gediend zijn van interacties met de geestenwereld. Ik weet ook niet zo goed of ik Tolkiens boeken als 'Christelijk' zou bestempelen. Daarvoor staat de inhoud m.i. wat teveel los van de Bijbel (waarmee ik niet wil aangeven dat de boodschap ermee in strijd zou zijn).
Ook Lewis gaat daarin soms verder dan mij lief is, dan denk ik vooral even aan de Narnia serie, maar toch ben ik daar heel positief over omdat de boodschap in die boeken uitermate opbouwend is en afrekent met een aantal 'ziektes' in het denken van de huidige maatschappij.
Tenslotte heeft Perelandra op mij een verpletterende indruk achtergelaten, in positieve zin.
Mijn kritiek:
1- Het zijn sprookjes. Ik heb bezwaar tegen die stijlfiguur, omdat het vermogens in de schepping ligt, die de schepping niet heeft en nooit heeft gehad.
2- De geestenwereld wordt geïntroduceerd. (Tolkien) Ik denk dat we daar zover mogelijk bij vandaan moeten blijven.
3- Ondanks de parallellen met de christelijke boodschap, is die toch neo-calvinistisch van aard, en bovendien geschreven door een beperkt evolutionist.
4- In zijn beschrijving van de situatie voor de zondeval gaat hij verder dan de Schrift ons openbaart; wat de situatie na de zondeval betreft, is er meer sprake van ziek-door-de-zonde, dan dood-door-de-zonde.
5- Uiteindelijk lees ik liever een boek dat niet christelijk is, maar waardoor ik de cultuur van onze tijd goed leer verstaan, dan een semi-christelijk boek, dat het gevaar meebrengt dat de zaken die hierin staan worden verward met de christelijke boodschap zelf.
- Tolkien schrijft geen 'sprookjes'.
- Er komen geen geesten voor in de Hobbit of LOTR. Misschien wel zwarte ruiters, maar die beginnen niet zoveel zonder paard ;)
- Punt 3 lijkt me er bij de haren bijgesleept
- Zondeval? Bij Tolkien?
In de Silmarillion is er wel een zondeval (en scheppingsverhaal), mooi verhaal trouwens. En wat de geesten betreft zou je kunnen denken aan het leger dat Aragorn uit de berg ging halen.
Ik denk echter dat je Narnia of LOTR niet als hervertelling van de Bijbel moet zien. Er zijn parallelen en er zijn bewuste afwijkingen. De verhalen helpen soms echter wel om zaken als verlossing en zonde eens op een andere manier te belichten waardoor we het misschien dieper begrijpen. Maar Narnia is geen "Christenreis".
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Floppy »

refo schreef: - Tolkien schrijft geen 'sprookjes'.
- Er komen geen geesten voor in de Hobbit of LOTR. Misschien wel zwarte ruiters, maar die beginnen niet zoveel zonder paard ;)
- Punt 3 lijkt me er bij de haren bijgesleept
- Zondeval? Bij Tolkien?
Wat te denken van de Grafgeesten bij de episode rond Tom Bombadil in In de Ban vd Ring? Niet het meest bekende stuk, maar toch. En het deel waar Aragorn de 'paden der doden' betreedt, en daar een leger van nog-niet-tot-rust-gekomen geestverschijningen optrommelt?
Ben het verder met Huisman eens, overigens.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door dennis »

Jongere schreef:
ZWP schreef:
dennis schreef:Over smaak valt niet te twisten.
Maar in mijn ogen is een boek als 'de Hobbit' echt niet meer dan een zwaar overschat sprookjesboek. (en ja, ik heb het gelezen.)
De Hobbit is een kinderboek, heb je Lord of the Rings ook gelezen? Dat is fantastisch! ;)
De Hobbit en Lord of the Rings liggen in lijn met elkaar.
Veel van de kritiek die hier wordt geuit valt wat mij betreft weg op het moment dat je je een beetje verdiept in de schrijvers en hun bedoelingen met deze boeken. Je kunt de Hobbit werkelijk niet slechter plaatsen dan wanneer je het een sprookjesboek noemt. Dan heb je geen idee hoe en waarom Tolkien dit schreef.

Over Lewis zou ik de biografie van McGrath aanraden. Wat Tolkien betreft heb ik alleen het boekje gelezen 'Tolkien; Mens en Mythe', geen volledige biografie, maar er wordt al genoeg duidelijk.
Ha, je trekt wel heel snel conclusies. Ik denk namelijk tamelijk goed te weten waarom Tolkien schreef wat hij schreef. Het zal je verbazen maar ik heb ook de biografie die je noemt gelezen (en nog andere). Overigens ook die over Lewis van o.a. McGrath (boeiend).
En toch blijf ik - eigenwijs - wel bij mijn conclusie: De Hobbit is m.i. een veredeld sprookjesboek.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Jongere »

dennis schreef:Ha, je trekt wel heel snel conclusies. Ik denk namelijk tamelijk goed te weten waarom Tolkien schreef wat hij schreef. Het zal je verbazen maar ik heb ook de biografie die je noemt gelezen (en nog andere). Overigens ook die over Lewis van o.a. McGrath (boeiend).
En toch blijf ik - eigenwijs - wel bij mijn conclusie: De Hobbit is m.i. een veredeld sprookjesboek.
Dan was ik inderdaad te snel. Het blijkt dat we ook mét die wetenschap daarin van mening kunnen verschillen.

Persoonlijk word ik juist sterk aangesproken door deze boeken. Niet allen omdat het prachtig geschreven verhalen zijn, maar vooral omdat ik weet dat de verhalen bedoeld zijn als 'vensters'. Ze zijn niet bedoeld als waarheid, maar juist heel bewust als verhaal. Zoals de oude, klassieke verhalen van bijv. Homerus, waardoor je als lezer ademloos wordt meegenomen. Tolkien en Lewis konden als hoogleraren engels/literatuur juist deze verhalen sterk waarderen.
Voor mij werd veel duidelijk toen ik het opstel van Lewis had gelezen, 'Mythe werd feit'. Ik vond daar onderstaand stukje over in het RD.
RefDag schreef:„Dat heeft te maken met de manier waarop hij het woord mythe gebruikt. Dat is heel anders dan wij gewend zijn. Een mythe is voor Lewis juist iets heel belangrijks: een bijzondere manier om de werkelijkheid waarin we ons bevinden, de werkelijkheid van God, van goed en kwaad en van de zonde, te verwoorden.

Lewis had dit geleerd van Tolkien, de auteur van het grote mythische werk ”In de ban van de ring”. Lewis had in 1931, toen hij nog geen christen was, eens onder anderen zijn vriend J. R. R. Tolkien uitgenodigd voor het eten. Ze spraken over het mythische in godsdiensten. Lewis merkte op dat een mythe toch vooral een leugen is. Tolkien hielp hem ontdekken dat in een mythe op een verborgen manier iets zichtbaar wordt van hoe de werkelijkheid in elkaar zit. Een mythe openbaart iets van eeuwige waarheid.

Dat werd een van de sleutels in Lewis’ eigen bekering. Hij begon ruimte te vinden om zich over te geven aan het christelijke geloof. Hij begon in te zien dat mythen heenwijzen naar de enige ‘mythe’ die wél echt gebeurd is, de dood en opstanding van Jezus Christus, de Zoon van God. ”Mythe werd feit”, zo luidt de titel van een van zijn opstellen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Jongere »

Chrisje72 schreef:
Jongere schreef: De Hobbit en Lord of the Rings liggen in lijn met elkaar.
Veel van de kritiek die hier wordt geuit valt wat mij betreft weg op het moment dat je je een beetje verdiept in de schrijvers en hun bedoelingen met deze boeken. Je kunt de Hobbit werkelijk niet slechter plaatsen dan wanneer je het een sprookjesboek noemt. Dan heb je geen idee hoe en waarom Tolkien dit schreef.
Hier ben ik inderdaad benieuwd naar. Wat is nu de boodschap in 'De Hobbit?' Waarom wordt dit onder de christelijke klassiekers geplaatst?
Ik kan dat niet zo eenvoudig uitleggen (omdat ik niet zoveel tijd heb voor refoforum ;) ). Zie ook mijn post richting dennis. Het begrijpen ervan heeft wel te maken met wat Zita schrijft.
Zita schreef:De Gier heeft in zijn boek Provocatie en inspiratie een heel aardige verklaring voor het feit dat er in Nederland uit christelijke hoek na de Tweede Wereldoorlog maar weinig literatuur verschijnt. In christelijke kring zou inhoud belangrijker worden gevonden dan vorm.
Je ziet dat ook in dit topic wel gebeuren. Lewis/Tolkien worden zelfs beoordeeld op het feit of ze "neocalvinistisch" zouden schrijven. Dat staat mijlenver af van hun idee over literatuur. Zij kozen juist nadrukkelijk voor een mooie vorm (de mythe, het epos).

Maar dat kiezen voor de vorm is voor Lewis en Tolkien geen keuze die ten koste gaat van de inhoud! Dat lijkt me de sleutel om hun boeken goed te lezen. Ze bedoelen juist de vorm als een drager van de boodschap, als een "venster op de eeuwigheid" (Lewis). Waarom zijn de boeken van Narnia zo aantrekkelijk voor kinderen? Omdat het geweldige, fantasievolle verhalen zijn. Maar daarin weet Lewis meesterlijk een soort 'heimwee' te scheppen die ook kinderen altijd zal bijblijven. En als je als volwassene die verhalen opnieuw leest, zie je plotseling waar die heimwee op gericht is: het gaat over God, over zonde in de wereld, over het verlangen naar een nieuwe wereld, over Christus.
Ik heb onlangs Narnia in het engels gelezen. Als Lewis schrijft over de schepping van Narnia, is dat indrukwekkend om te lezen. Het geeft mij ook nieuw zicht en nieuwe gedachten over de schepping van onze eigen wereld. Maar ik denk geen moment dat het in onze wereld exact zó is gegaan. Of dat Lewis hiermee allerlei theologische dingen over de schepping wil zeggen. Volgens mij is het enige wat hij doet, andere zintuigen wakker roepen om naar de werkelijkheid te kijken.
Zelf ben ik daar erg vatbaar voor. Maar ik ben dan ook echt een verhalenliefhebber. Gewoon om het verhaal op zich als stukje kunst. Ik kan me voorstelen dat anderen daarvoor minder ontvankelijk zijn.

Met de Hobbit heb je dat ook, al leest het anders dan Narnia. Tolkien kiest nog nadrukkelijker voor de vorm, hij vond persoonlijk ook dat Lewis zijn werk te uitgesproken met een boodschap schreef (zoals Aslan in Narnia een duidelijke verwijzing naar Christus is). Toch zit ook in Tolkien diezelfde symboliek en kracht. Een voorbeeldje rond een citaat uit de Hobbit:
Tolkien in 'De Hobbit' schreef:Maar geen van de mensen uit de stad wilde ook maar een nacht zo dicht onder de schaduw van de Berg bij hen doorbrengen. 'In ieder geval niet zolang de liederen niet bewaarheid zijn geworden!' zeiden zij. Het was gemakkelijker in de Draak te geloven en minder gemakkelijk om geloof te schenken aan Thorin in deze woeste streken.
Als je oppervlakkig leest, lees je iets over een draak en denk je: een sprookje, draken bestaan niet, hier vermoei ik mijn kinderen niet mee. Ik zie in dit citaat veel meer aan symboliek. Het gaat om geloof, het gaat om aanvechting (wat is je geloof waard als je buiten de context van je eigen 'veilige stad' bent en dichtbij 'de draak'?).

Een aanrader om hierover te lezen is ook een hoofdstuk uit het boekje 'Lees!'. Het hoofdstuk heet 'De God die draken doodt. De zuiverende kracht van christelijke verbeelding'.

Het hoofdstukje ervoor 'De stem van de Gever. Zeven redenen om niet-christelijke literatuur te lezen' is weer van toepassing op een ander topic. ;)
In ieder geval richting Luther: als ik de keuze moet maken tussen Harry Mulisch of Lewis of Tolkien, dan weet ik het wel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Herman »

We zijn inmiddels een jaar of zes verder. Is er al wat nieuwe input?

Onlangs las ik Barabbas van Lagerkvist en nu heb ik zojuist een boek van Tolstoj uit.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Bertiel »

opstanding van Tolstoi recent geleverd, zeker een Christelijke klassieker.
Voor de rest niet veel recent gelezen wat ik hieronder kan scharen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door -DIA- »

Ik zat wat te denken aan Bunyan's werk Eens Christens reize naar de Eeuwigheid.

Ik had er ergens wel wat zin in om dit leerzame litteraire werkje eens stuk voor stuk te behandelen. Wellicht zal dat niet makkelijk zijn, want (en dat is erg en heel jammer) we zitten niet meer op een lijn. We praten als het over zaken gaat als Bunyan zinnebeeldig verhaalt langs elkaar heen. Misschien zullen we dit ook nog wel ontkennen, en toch geloof ik niet dat we elkaar nog echt verstaan. Of ben ik te pessimistisch? Ik ben hier immers meer als pessimist bekend, zoals men dan denkt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door dennis »

-DIA- schreef:Ik zat wat te denken aan Bunyan's werk Eens Christens reize naar de Eeuwigheid.

Ik had er ergens wel wat zin in om dit leerzame litteraire werkje eens stuk voor stuk te behandelen. Wellicht zal dat niet makkelijk zijn, want (en dat is erg en heel jammer) we zitten niet meer op een lijn. We praten als het over zaken gaat als Bunyan zinnebeeldig verhaalt langs elkaar heen. Misschien zullen we dit ook nog wel ontkennen, en toch geloof ik niet dat we elkaar nog echt verstaan. Of ben ik te pessimistisch? Ik ben hier immers meer als pessimist bekend, zoals men dan denkt.
Als er één boek is dat zowel een diep Christelijke boodschap bevat als grote literaire waarde heeft dan is het de Christenreis! Ook in seculiere kringen wordt dit boek als een meesterwerk beschouwd, dat zegt veel.
Voor Dia: in de Saambinder heeft nog niet zo lang geleden een interessante en leerzame serie over dit boek gestaan...
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door -DIA- »

dennis schreef:
-DIA- schreef:Ik zat wat te denken aan Bunyan's werk Eens Christens reize naar de Eeuwigheid.

Ik had er ergens wel wat zin in om dit leerzame litteraire werkje eens stuk voor stuk te behandelen. Wellicht zal dat niet makkelijk zijn, want (en dat is erg en heel jammer) we zitten niet meer op een lijn. We praten als het over zaken gaat als Bunyan zinnebeeldig verhaalt langs elkaar heen. Misschien zullen we dit ook nog wel ontkennen, en toch geloof ik niet dat we elkaar nog echt verstaan. Of ben ik te pessimistisch? Ik ben hier immers meer als pessimist bekend, zoals men dan denkt.
Als er één boek is dat zowel een diep Christelijke boodschap bevat als grote literaire waarde heeft dan is het de Christenreis! Ook in seculiere kringen wordt dit boek als een meesterwerk beschouwd, dat zegt veel.
Voor Dia: in de Saambinder heeft nog niet zo lang geleden een interessante en leerzame serie over dit boek gestaan...
Ik weet het, en in De Wachter Sions staan een erg mooie reeks artikelen over De Heilige Oorlog.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1098
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Anselmus »

De Christenreis als verhaal op zichzelf vind ik mooi. Meestal vind ik af de uitleg erbij afbreuk doen aan het verhaal. Een metafoor die je gaat uitleggen verliest zijn (haar?) kracht. Een verhaal is sterk omdat het tot de verbeelding spreekt. Uitleg haalt de sfeer van het verhaal weg.
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie