COVID-19

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

huisman schreef:Misschien eerst de cijfers bestuderen eilander. Het percentage positief geteste mensen is op 1% gebleven maar door meer afgenomen testen zijn de absolute getallen hoger.
@Valcke wijst er ook al op, maar als je hier iets geruststellends uit wil halen, begrijp ik dat echt niet. Als volgende week een miljoen mensen in Nederland een verkoudheid hebben en zich laten testen, en het percentage blijft gelijk, hebben we een groot probleem.
Feiten zijn feiten, maar de manier waarop erover gecommuniceerd wordt vind ik af en toe wat wonderlijk.
De Rus die bij een schaakpartij met de Amerikaan glansrijk tweede werd, terwijl de Amerikaan één na laatste werd, zei ook feitelijk niets verkeerd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Valcke schreef:
huisman schreef:
eilander schreef: "Niet overdreven zorgwekkend"... Oké...

Ik vraag me al lang af of de communicatie over dalingen ook zo ging. Ik zou het kunnen nakijken natuurlijk, maar volgens mij niet.
Bij een daling wordt er niet zo snel gezegd dat de daling afvlakt, of dat de daling minder groot was dan vorige week. Dan wordt er al snel gezegd: daling zet door, of aantal patiënten vermindert verder.

Bij een stijging zoeken we toch naar iets verzachtends, blijkbaar. Er komen patiënten bij, dus de omvang neemt toe! Toch weten we er dan iets positiefs uit te persen omdat er geen exponentiële stijging plaatsvindt: 'stijging niet zo groot als afgelopen week' of 'percentage blijft gelijk'. De cijfers zijn zelfs 'een geruststelling' terwijl de r-waarde toeneemt.
Hoe kun je een toename nu ooit een geruststelling noemen? Dat lijkt me ook psychologisch al niet verstandig.
Misschien eerst de cijfers bestuderen eilander. Het percentage positief geteste mensen is op 1% gebleven maar door meer afgenomen testen zijn de absolute getallen hoger.
Nee, dat is echt een onjuiste interpretatie. Het percentage positief geteste mensen is bijzaak; het aantal nieuwe besmettingen is hoofdzaak.

Dat er meer getest wordt, komt niet alleen door een hogere testbereidheid, maar ook doordat het aantal besmettingen daadwerkelijk toeneemt!

Deze trend zie je ook in België en Duitsland (en in heel Europa). Dit kun je echt niet alleen verklaren met een hogere testbereidheid.
België stijgen alle getallen fors dat is bij ons toch (nog) echt niet zo. Juist het vele testen is positief omdat bij de positief geteste een BCO gaat plaatsvinden die volgens het rapport best wat oplevert.
Daar was jij (Valcke) toch een groot voorstander van ?
De positief geteste mensen gaan in quarantaine en besmetten dus geen anderen meer.

Volkomen oneens met jou dat je de absolute getallen belangrijker vindt dan het percentage. Als het percentage door zou gaan stijgen is er echt een opleving van het virus.

M.a.w. ik ben dankbaar voor de cijfers tot nu toe.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

stijging afgelopen week was 84% - 453 besmettingen
deze week 35% - 342 besmettingen

ik weet niet of dat linear te noemen is Valcke

Als het aantal nieuwe besmettingen afneemt, zal het R getal op den duur ook weer afnemen, want er zijn minder nieuwe mensen die anderen kunnen aansteken.

Met een teruglopend aantal besmettingen is ook het R getal in maart gezakt.

Het aantal mensen in het ziekenhuis blijft stabiel, wel veel meer besmettingen, maar minder (ernstig) zieken.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

De samenvatting in het weekrapport van het RIVM luidt als volgt:
Aantal besmettingen COVID-19 neemt verder toe
Afgelopen week werden 1.329 nieuwe personen gemeld die positief getest zijn op COVID-19. Dat zijn 342 meer meldingen dan het aantal meldingen in de week daarvoor toen 987 nieuwe personen met een COVID-19 besmetting zijn gemeld.

Het virus verspreidt zich verder in Nederland. Het reproductiegetal R laat zien hoeveel andere mensen één persoon met het nieuwe coronavirus gemiddeld besmet. Het reproductiegetal is 1,40. Dit betekent dat 100 mensen die besmet zijn met het nieuwe coronavirus samen weer 140 andere mensen besmetten.

Hoewel het getal iets hoger is dan de 1,29 die vorige week is gerapporteerd, verandert de bovengrens van de bandbreedte nauwelijks. Dat geeft aan dat de situatie weinig veranderd is in een week tijd.

Er zijn regionale verschillen in het aantal meldingen. (zie figuur 1). Dit is ook zichtbaar in het totaal aantal afgenomen testen in de teststraten per 100.000 inwoners en het percentage positieve testen per regio. (zie epidemiologische rapport) Met name in Zuid-Holland en Noord-Holland is een toename te zien in het aantal meldingen. Het aantal besmettingen in de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Flevoland blijft stabiel laag.

Naast een toename in het aantal besmettingen is er ook een verschuiving in leeftijdsopbouw te zien. In de afgelopen weken zien we een sterkere toename bij jongere leeftijdsgroepen dan bij ouderen. (zie figuur 2)

Meer getest, percentage positieve testen stabiel
Tussen 20 juli en 26 juli hebben 111.764 personen* zich laten testen bij de testlocaties van de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst ’en. Dat zijn 22.878 meer testen dan de week daarvoor, toen 88.886 testen werden afgenomen. Het percentage mensen met een positieve test bleef gelijk op 1,0%.

Aantal besmettingsclusters neemt toe
Verspreid over het land neemt het aantal lokale clusters van drie of meer aan elkaar gerelateerde besmettingen toe. Er zijn op dit moment 133 actieve COVID -19 clusters in Nederland. De gemiddelde grootte van deze clusters is 5,9 personen (range 3- 30). De meeste besmettingen zijn nog steeds te vinden in de thuissituatie. Het aantal besmettingsclusters die het gevolg zijn van contact met overige familie, vrienden, feestjes, op het werk of door andere vrijetijdsbesteding neemt toe.
Dat het NOS en Huisman daar alleen het percentage positieve testen uitlichten dat op 1,0 is blijven staan, wijst er wel degelijk op dat zij de cijfers selectief lezen om daar een positieve boodschap uit te halen.

Het NOS concludeert ook dat dit betekent dat er volgens het RIVM sinds vorige week weinig veranderd is. Het RIVM zegt echter dat het reproductiegetal R weinig veranderd is (1,29 / 1,40). Dat is natuurlijk totaal iets anders.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

stijging was verwacht na versoepelingen
Dat de stijging nu al afneemt kan niet anders dan positief worden genoemd
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:stijging afgelopen week was 84% - 453 besmettingen
deze week 35% - 342 besmettingen

ik weet niet of dat linear te noemen is Valcke
Het is inderdaad iets minder dan lineair. Maar wanneer je de grafiek ziet met het aantal besmettingen op dagbasis, dan is de lijn nagenoeg een rechte lijn. Maar inderdaad is de toename afgelopen week iets kleiner dan de week daarvoor. M.i. zit dat echter in de marges.
Als het aantal nieuwe besmettingen afneemt, zal het R getal op den duur ook weer afnemen, want er zijn minder nieuwe mensen die anderen kunnen aansteken.
Het R getal is nu berekend op 1,40, vorige week op 1,29. Natuurlijk zal het R getal op de duur weer afnemen. Dat is ook in Italië en New York gebeurd. Maar ik begrijp niet wat je daarmee wilt zeggen.
Het aantal mensen in het ziekenhuis blijft stabiel, wel veel meer besmettingen, maar minder (ernstig) zieken.
De aantallen zijn nu nog relatief laag, en er zekenhuisopnames volgen meestal pas na enkele weken; ik vind het dus nog wel erg vroeg om daar iets over te zeggen. Natuurlijk hoop ik ook dat de gevolgen nu minder ernstig zijn, maar het is veel te vroeg om dit te concluderen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Bertiel schreef:stijging was verwacht na versoepelingen
Dat de stijging nu al afneemt kan niet anders dan positief worden genoemd
Ik ben echt zo positief niet. Als er in ons gezin de ene week drie mensen ziek worden, en de week erna komen er twee bij, heb ik vijf zieken in huis. Ik geef toe, als je dan een rasoptimist bent, kun je stellen dat het er ook vier extra hadden kunnen zijn.
Zelfs dit fictieve voorbeeld is nog te optimistisch overigens, omdat de r-waarde is toegenomen.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

Als ik de getallen van maart erbij haal, dan zie ik veel minder absolute aantallen.

Ik ben niet blij, want dat kan je pas zijn als alles op nul staat, maarhet is wel heel fijn dat we niet weer een verdubbeling hebben maar de grootste groei in stijging er al weer uit is. En dat is niet alleen voor mij een opluchting:
Aura Timen van het Centrum Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding: "Deze cijfers zijn een geruststelling. We zien deze week nog steeds een toename, maar het gaat minder snel dan vorige week." Vorige week noemde Timen de verdubbeling 'verontrustend' en 'een wake-upcall'.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

huisman schreef:
Valcke schreef:Nee, dat is echt een onjuiste interpretatie. Het percentage positief geteste mensen is bijzaak; het aantal nieuwe besmettingen is hoofdzaak.

Dat er meer getest wordt, komt niet alleen door een hogere testbereidheid, maar ook doordat het aantal besmettingen daadwerkelijk toeneemt!

Deze trend zie je ook in België en Duitsland (en in heel Europa). Dit kun je echt niet alleen verklaren met een hogere testbereidheid.
België stijgen alle getallen fors dat is bij ons toch (nog) echt niet zo. Juist het vele testen is positief omdat bij de positief geteste een BCO gaat plaatsvinden die volgens het rapport best wat oplevert.
Daar was jij (Valcke) toch een groot voorstander van ?
De positief geteste mensen gaan in quarantaine en besmetten dus geen anderen meer.

Volkomen oneens met jou dat je de absolute getallen belangrijker vindt dan het percentage. Als het percentage door zou gaan stijgen is er echt een opleving van het virus.

M.a.w. ik ben dankbaar voor de cijfers tot nu toe.
Nogmaals: ik zeg niet dat de cijfers erg ongunstig zijn. Echter, de besmettingen stijgen nog en de R-waarde ligt boven de 1. Ik ben het met Eilander eens, dat het knap is om dat om deze cijfers zonder meer om te buigen naar een positieve boodschap. Dat is ook in strijd met de kop van het RIVM, nogmaals:

"Aantal besmettingen COVID-19 neemt verder toe"

Over die kop is vast lang nagedacht, dus ik verbaas mij er over dat binnen no-time NOS en jij heel andere interpretaties het land in sturen.

Verder: ik was zeker voorstander van contactonderzoeken en quarantainemaatregelen. Dat staat echter even buiten deze discussie.

Het percentage positieve testen is een (!) indicator, maar zeker niet de belangrijkste. Jij doet voorkomen alsof de toename van het aantal vastgestelde besmettingen alleen maar komt door een toename van het aantal testen (net alsof het aantal reële ziektegevallen geen rol speelt). Dat is een onjuiste conclusie. Ook het RIVM trekt deze conclusie niet; ik weet dus ook niet hoe je hieraan komt.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

De RO was een paar weken geleden nog om en na bij de 1. Vorige week 1,29 en nu 1,40. Ik vind er niets positiefs aan en ook zeker niet stabiliserend.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

RIVM zegt ook:
. Het reproductiegetal is 1,40. Dit betekent dat 100 mensen die besmet zijn met het nieuwe coronavirus samen weer 140 andere mensen besmetten.

Hoewel het getal iets hoger is dan de 1,29 die vorige week is gerapporteerd, verandert de bovengrens van de bandbreedte nauwelijks. Dat geeft aan dat de situatie weinig veranderd is in een week tijd.
RIVM ziet dat dan toch niet zo heel zwart in?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Mijn weeksamenvatting - en ik denk dat deze evenwichtig is:

- het aantal nieuwe besmettingen neemt op weekbasis nog steeds toe; zij het dat de toename iets minder groot was een een week eerder.
- het reproductiegetal ligt boven de 1 (circa 1,40); het exacte getal is echter moeilijk vast te stellen; de waarde boven de 1 betekent wel dat het aantal besmettingen in een stijgende trend zit.
- het aantal door de GGD vastgestelde custers van besmettingen is toegenomen van circa 100 naar circa 133.
- de toename van de besmettingen doet zich voor in het westen van het land, met name in de provincies N-H (circa 600 nieuwe besmettingen in een week), N-H (circa 300 nieuwe besmettingen); in mindere mate ook de provincies Noord-Brabant en Utrecht. In het oosten en noorden van het land blijven de aantallen stabiel laag.
- het aantal uitgevoerde testen is toegenomen vergeleken met een week eerder; het percentage positieve uitslagen bleef gelijk; het aantal positieve uitslagen nam toe.
Laatst gewijzigd door Valcke op 28 jul 2020, 15:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

En Zeeland dan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

het is jammer dat de rapporten van eind juni niet meer terug zijn te vinden.

De ontwikkeling van het Rnummer etc wordt allemaal al tijden voorspeld, en wat ik mij herinner zijn die niet anders gaan ontwikkelen dan verwacht voor de versoepelingen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:En Zeeland dan?
Ook laag, maar niet zo laag als het oosten en noorden van het land.
Afgelopen 24 uur 8 besmettingen in Zeeland, tegen 63 in Rotterdam Rijnmond en 30 in Amsterdam-Amstelland.
Plaats reactie