Zuinigheid met vlijt...

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Dodo »

Ik kom zojuist een sterk voorbeeld van zuinigheid tegen. Misschien weten jullie ook wel voorbeelden? Dit wordt verteld door een cassiere in een supermarkt.
Een andere anekdote is die van een meneer die afwisselend contant of met pin betaalt. ,,Dat hangt van het bedrag af”, lacht Monique.

,,Als hij 7,98 euro moet betalen, wil hij pinnen. Dan betaalt hij exact dat bedrag. In het geval van 8,02 euro betaalt hij contant. Dan wordt het bedrag naar beneden afgerond. Aan het eind van het jaar komt hij vertellen welk bedrag hij heeft uitgespaard. Zo zijn er tal van leuke verhalen. Echt, geen dag is hetzelfde.”
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Mara »

Ik ben zuiniger geworden met water. Het water uit het reservoir van de wasdroger, gebruik ik om bijv. de stoep te boenen.
Voorheen deed ik dat in het stoomstrijkijzer, maar dat mag niet in zo'n strijkbout met anderhalveliter reservoir.
Het duurt soms lang voordat de douche op een behaaglijke temperatuur is, en dat water vang ik ook op. Dat geef ik aan de potplanten.
Veel geld bespaar je er niet mee, maar we krijgen regelmatig te horen dat we zuinig met drinkwater moeten zijn.

En verder repareer ik best veel dingen. Ik schrik er soms van hoe snel mensen iets weggooien.
Naadje los of klein gaatje, hup weg ermee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door eilander »

Ik had jaren geleden een klant die multimiljonair was. Hij controleerde altijd zijn periodieke overzichten van de bank, waarop de bankkosten gespecificeerd werden. Hoe hij dat precies deed, weet ik niet - maar wel weet ik dat hij bij verschillen altijd contact opnam met de bank, al ging het over een paar euro.
Wij lachten daar altijd om, maar soms zei ik wel: zo is deze man rijk geworden.
Overigens was hij niet karig als het om zijn personeel ging, en ik denk ook dat goede doelen best op zijn steun konden rekenen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Orchidee »

Ik had gisteren een klein voorbeeldje van mijn niet zuinige aard.
Ik had sucadelapjes bij het avondeten, vraagt mijn as schoonzoon hoelang dat nu heeft staan sudderen.
Ik zeg: ongeveer 4 uur.
Hij vraagt: "dat kost wel véél gas dan zeker"!
Ik bekende eerlijk dat ik daar nooit op lette
Zijn ouders dus wel, die doen zoiets in de snelkookpan bijvoorbeeld.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Ik had gisteren een klein voorbeeldje van mijn niet zuinige aard.
Ik had sucadelapjes bij het avondeten, vraagt mijn as schoonzoon hoelang dat nu heeft staan sudderen.
Ik zeg: ongeveer 4 uur.
Hij vraagt: "dat kost wel véél gas dan zeker"!
Ik bekende eerlijk dat ik daar nooit op letteAfbeelding
Zijn ouders dus wel, die doen zoiets in de snelkookpan bijvoorbeeld.
Mijn moeder gebruikt nog een petroleumstelletje. Misschien een idee?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Dodo »

Ik word thuis uitgelachen omdat ik koopzegels van de jumbo koop. Maar het rendement is 4%, dus dat is niet slecht.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Orchidee »

Petroleumstelletje had mijn moeder al niet meer ( zij vond het stinken én niet goedkoper)
Kan je nog nieuwe kopen?
Nee zeker!
Alleen bij de kringloop kom ik er nog wel tegen
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Orchidee »

Dodo schreef:Ik word thuis uitgelachen omdat ik koopzegels van de jumbo koop. Maar het rendement is 4%, dus dat is niet slecht.
Ik spaar ook zegels van de Appie, nu ook digitaal Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
HersteldHervormd
Berichten: 6063
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door HersteldHervormd »

Ik probeer wel altijd zuinig te zijn met energiebronnen. Of dat nou brandstof, elektriciteit of gas is, dat maakt niet uit. Als ik , bijvoorbeeld de laatste koffie uit de pot neem, dan zet ik gewoon het knopje uit. En zo heb ik nog wel meer dingen. Pas reed ik mee met iemand op de snelweg, en die reed 110 km/h in zijn 4e versnelling, echt ongelofelijk. Maar je hebt echt mensen die het gewoon niet opvallen. En als je iemand erop wijst, ze het in eens begrijpen, of ze doen eigenwijs :jongle :haha
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Piet Puk »

....... bouwt huizen als kastelen
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik word thuis uitgelachen omdat ik koopzegels van de jumbo koop. Maar het rendement is 4%, dus dat is niet slecht.
Ik spaar ook die van AH, tegenwoordig in de app, rendement 6% :super
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Dodo schreef:Ik word thuis uitgelachen omdat ik koopzegels van de jumbo koop. Maar het rendement is 4%, dus dat is niet slecht.
Ik spaar ook die van AH, tegenwoordig in de app, rendement 6% :super
Maar je levert je privacy in, denk ik.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:
Mara schreef:
Dodo schreef:Ik word thuis uitgelachen omdat ik koopzegels van de jumbo koop. Maar het rendement is 4%, dus dat is niet slecht.
Ik spaar ook die van AH, tegenwoordig in de app, rendement 6% :super
Maar je levert je privacy in, denk ik.
Nou en? Waarschijnlijk weten ze toch wel wie je bent. Zeker op de dorpen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
Mara schreef:
Dodo schreef:Ik word thuis uitgelachen omdat ik koopzegels van de jumbo koop. Maar het rendement is 4%, dus dat is niet slecht.
Ik spaar ook die van AH, tegenwoordig in de app, rendement 6% :super
Maar je levert je privacy in, denk ik.
Met de plakzegels niet, met de app wel. Maar ach..... ze weten toch al meer van je dan je weet, dus daar maak ik me allang geen illusies meer over. ;)
Orchidee schreef:Petroleumstelletje had mijn moeder al niet meer ( zij vond het stinken én niet goedkoperAfbeelding)
Kan je nog nieuwe kopen?
Mijn oom sudderde nog op een petroleumstelletje en mijn man kon via een bevriende relatie nog een kleine jerrycan kopen. Maar ik zou echt niet weten waar je nog petroleum kunt kopen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zuinigheid met vlijt...

Bericht door DDD »

Sinds ik mijn gazon erg vaak moet sproeien in de zomer, bewaar ik het water dat normaal gesproken weg zou spoelen in de keuken bij handen wassen etc. in een afwasbak, om daarna de planten in de tuin er water mee te geven. Niet voor het geld, want de tijd is duurder, maar voor het milieu. Een heel kleine bijdrage aan het watertekort, hoewel ik eigenlijk vind dat daar technische oplossingen voor zouden moeten komen.

Het voelt goed, maar het zet natuurlijk weinig zoden aan de dijk.

Daarnaast reis ik zoveel mogelijk met OV en fiets. De onderhoudskosten van fietsen plus de kosten van OV zijn hoger dan de marginale kosten van de auto, maar goed. Het is -denk ik- wel beter voor het milieu.
Plaats reactie