Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrikus »

Hollander schreef:In het RD lees ik over diverse kerken die NOW subsidie aan hebben gevraagd en gekregen. Bij sommige kerken heb ik mijn vraagtekens of dat bedrag nu wel zo nodig was.
Voor kerken die (vrijwel) volledig de broek ophouden door collectes en nu subsidie (moeten) aanvragen, vind ik het een aanklacht voor de gemeenteleden.
Dat kerken subsidie hebben aangevraagd en gekregen, verbaasde mij aanvankelijk ook.
Maar als je bedenkt dat veel kerken een belangrijk deel van hun inkomsten danken aan verhuur aan derden (concerten, huwelijken van elders, enzovoort) is het wel begrijpelijk: als die inkomsten wegvallen, ontstaat er een gat in de exploitatie.
En er zijn ook kerken die de toegekende subsidie gaan terugbetalen. Dat zullen verder niet veel bedrijven doen, denk ik maar zo.
~~Soli Deo Gloria~~
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

refo schreef:Kan ook komen door minder zaalhuur.
De exploitatie van een gemeente / kerkgebouw doe je toch niet op basis van zaalhuur?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrikus »

Bezorgd schreef:
refo schreef:Kan ook komen door minder zaalhuur.
De exploitatie van een gemeente / kerkgebouw doe je toch niet op basis van zaalhuur?
Een GGiN in een buitenwijk niet, maar je zult maar een monumentaal kerkgebouw in de binnenstad beheren...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Bezorgd schreef:
refo schreef:Kan ook komen door minder zaalhuur.
De exploitatie van een gemeente / kerkgebouw doe je toch niet op basis van zaalhuur?
Waarom niet? Het is nogal inefficiënt om zo'n gebouw maar een paar uur per week te benutten.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Adagio »

In de Bijbel is niet zo snel wat te vinden over de exploitatie van de tempeldienst, gedaan middels verhuur aan derden. Wel lees ik: "Maar de engel des HEEREN sprak tot Elía, den Tisbiet: Maak u op, ga op, den boden des konings van Samaría tegemoet, en spreek tot hen: Is het omdat er geen God in Israël is, dat gijlieden heengaat om Baäl-Zebub, den god van Ekron, te vragen?"
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Een kerk is geen tempel. En verder heeft het ook niet met afgodendienst te maken.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bonny »

Adagio schreef:In de Bijbel is niet zo snel wat te vinden over de exploitatie van de tempeldienst, gedaan middels verhuur aan derden. Wel lees ik: "Maar de engel des HEEREN sprak tot Elía, den Tisbiet: Maak u op, ga op, den boden des konings van Samaría tegemoet, en spreek tot hen: Is het omdat er geen God in Israël is, dat gijlieden heengaat om Baäl-Zebub, den god van Ekron, te vragen?"
In hoeverre heeft dit te maken met de verhuur van een kerkgebouw/-zaal voor bruiloften et cetera?
The Groom's still waiting at the altar
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Christen »

Ad Anker schreef:En niet in tegenstellingen denken. Zingen is een wezenlijk onderdeel van het beleven van ons geloof en in de advertentie wordt dat aangetoond vanuit de Schrift en de oudvaders. Die mening mag je uitdragen en heb geduld voor hen die de geluiden van onze overheid en de media meer serieus nemen dan het Bijbelse geluid zoals het RD vandaag meldt. En dan is gebed een machtig wapen.
Je hebt daarin een punt. Ik reageerde ook eenzijdig. Bij ons wordt wel gezongen en daar is zeker flink over nagedacht. Het was een emotionele reactie.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:
Bezorgd schreef:
refo schreef:Kan ook komen door minder zaalhuur.
De exploitatie van een gemeente / kerkgebouw doe je toch niet op basis van zaalhuur?
Waarom niet? Het is nogal inefficiënt om zo'n gebouw maar een paar uur per week te benutten.
Westminster Abbey haalt meer dan 90% van haar inkomsten uit de entreegelden van toeristen.
Het tekort dat nu ontstaat door corona loopt in de miljoenen.
https://inews.co.uk/news/westminster-ab ... don-563145
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Adagio »

Bonny schreef:
Adagio schreef:In de Bijbel is niet zo snel wat te vinden over de exploitatie van de tempeldienst, gedaan middels verhuur aan derden. Wel lees ik: "Maar de engel des HEEREN sprak tot Elía, den Tisbiet: Maak u op, ga op, den boden des konings van Samaría tegemoet, en spreek tot hen: Is het omdat er geen God in Israël is, dat gijlieden heengaat om Baäl-Zebub, den god van Ekron, te vragen?"
In hoeverre heeft dit te maken met de verhuur van een kerkgebouw/-zaal voor bruiloften et cetera?
Met opzet heb ik in voorgaande post niet geschreven over een sporadisch gebruik voor enig ander doel, maar doel ik op: de exploitatie van een gebedshuis, dat door een gemeente gebruikt wordt. Want wat nu als degenen die bidden, niet van hun eerstelingen geven om dat huis voldoende te onderhouden? Kan er tegelijk een aparte facilitaire dienst georganiseerd worden die niet om Godsvreze verlegen is, terwijl degenen die bidden geen huis krijgen van Degene die aanbeden wordt?

Moet het ene het andere uitsluiten? Waarom dreef Jezus allen uit den tempel Gods, die verkochten en kochten in den tempel, en keerde Hij om de tafels der wisselaars en de zitstoelen dergenen die de duiven verkochten? De kanttekening merkt op: "Deze wisselaars en verkopers werden buiten Gods bevel van de overpriesters toegelaten in den tempel, wel onder den schijn om den godsdienst te bevorderen, maar inderdaad uit gierigheid, opdat het volk altijd hebben mocht bekwaam geld en beesten tot de offeranden, waarvan zij hun profijt hadden."
Het zal niet altijd gemakkelijk zijn. Het gebouw van onze gemeente staat ook op de monumentenlijst. Mocht het ooit zover komen, dan zie ik liever geen sloop, en tegelijk een passende vergaderplaats naar draagkracht van de gemeente.
Jacob Groenewegen schreef: Ik bewoon hier geen paleysen,
Maar een hutje en wiens zin,
Is om met my mee te reysen,
Komt ’er vry maar binnen in:
En ik derf vrymoedig zegge,
Dat ik alles hier bezit,
Kunt gy ’t wereldling uytlegge,
Denkt gy niet wat taal is dit.

Iezus is mijn oudste broeder,
Ia mijn maker is mijn man,
Iezus is mijn borg en hoeder,
Die mijn ziel vervullen kan,
Met zijn volheid en genade,
Met zijn rijkdom en zijn eer,
En verworve heyl weldade,
Is ’t nog weynig ’k zal nog meer,

Van mijn rijkdom uw verkonden,
Iezus mijn volzalig goed,
Heeft in my zijn geest gezonden,
Die my Abba roepe doet;
Hy bewoon my als zijn tempel,
Hy bezit mijn ziele, en
Drukt op my zijn Godheid stempel,
Dat ik Godes eyge ben.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Hendrikus schreef:
Hollander schreef:In het RD lees ik over diverse kerken die NOW subsidie aan hebben gevraagd en gekregen. Bij sommige kerken heb ik mijn vraagtekens of dat bedrag nu wel zo nodig was.
Voor kerken die (vrijwel) volledig de broek ophouden door collectes en nu subsidie (moeten) aanvragen, vind ik het een aanklacht voor de gemeenteleden.
Dat kerken subsidie hebben aangevraagd en gekregen, verbaasde mij aanvankelijk ook.
Maar als je bedenkt dat veel kerken een belangrijk deel van hun inkomsten danken aan verhuur aan derden (concerten, huwelijken van elders, enzovoort) is het wel begrijpelijk: als die inkomsten wegvallen, ontstaat er een gat in de exploitatie.
En er zijn ook kerken die de toegekende subsidie gaan terugbetalen. Dat zullen verder niet veel bedrijven doen, denk ik maar zo.
Klopt, maar dan heb je het over grote bedragen en vooral kerken die door de weeks meer een culturele functie, zoals monumentale gebouwen.
Wat betreft dat laatste, ik lees over één kerk die dat gaat doen. Maar ook over een subsidiebedrag dat absoluut geen overbrugging kan zijn van een gat in de jaarlijkse begroting. Zeer bijzonder.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Adagio schreef: Moet het ene het andere uitsluiten? Waarom dreef Jezus allen uit den tempel Gods, die verkochten en kochten in den tempel, en keerde Hij om de tafels der wisselaars en de zitstoelen dergenen die de duiven verkochten? De kanttekening merkt op: "Deze wisselaars en verkopers werden buiten Gods bevel van de overpriesters toegelaten in den tempel, wel onder den schijn om den godsdienst te bevorderen, maar inderdaad uit gierigheid, opdat het volk altijd hebben mocht bekwaam geld en beesten tot de offeranden, waarvan zij hun profijt hadden."
Het zal niet altijd gemakkelijk zijn. Het gebouw van onze gemeente staat ook op de monumentenlijst. Mocht het ooit zover komen, dan zie ik liever geen sloop, en tegelijk een passende vergaderplaats naar draagkracht van de gemeente.
Zowel Matthew Henry als Calvijn wijzen er op dat de tempel een geheiligd gebedshuis was. In de schaduwdienst was de tempel immers nodig als medium tussen het volk en God. Dat is vervuld door Christus. Hoewel je onze kerkgebouwen best gebedshuizen of tempels mag noemen (zoals Calvijn dat doet), zijn de heiligheidsregels van de tempel niet van toepassing op NT kerkgebouwen. Je haalt dat behoorlijk door elkaar.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Wauw. Daar gaan wij naar toe. :super
Ik citeer hier een bericht van 13 juli. Maar wat ik wilde vragen: schrijf je er weer een RF-column over, @Ad Anker? ;)
Zondagmorgen. De schuur vult zich. Met mannen, vrouwen en kinderen. De meeste vrouwen dragen een hoed. Veel mensen hebben hun campingstoel meegenomen. Verspreid over de schuur zitten de gezinnen. Het gezicht gewend naar een lege katheder. Het geluid komt uit een box. Dat zal in beide diensten zo zijn. Het orgel speelt. Het orgel van Oudemirdum. Na een korte stilte spreekt ds. A. Schot het votum uit en brengt ons de zegengroet. Hij verzoekt de kerkgangers en daarmee ons, schuurgangers, te zingen uit Psalm 49 vers 1. Gij volken hoort, kom luister naar dit woord. Het gaat mis. Het orgel zwijgt, wij zingen door. Maar daarna blijft het stil. Er is iemand die oppert om nog maar een versje te zingen. Dat doen we. Vers 2 en vers 4. Koortsachtig wordt gepoogd de lijn met Oudemirdum te herstellen. Het lukt niet. Gelukkig is er meer onder de zon. We schakelen over naar een gemeente in den lande. Daar wordt een preek gelezen over Psalm 137:1. De rivier en treurende zangers, verlangend naar Sion. Waar Jezus is, is de hemel. Van wijlen ds. B. v.d. Heiden. Na de dienst wordt door de campingbeheerder meegedeeld dat om 18:30 uur een dienst meegeluisterd zal worden van een andere Gereformeerde Gemeente. De voorganger daar is onze eigen predikant. Verrassend en mooi. De schuur stroomt leeg. Niet zo snel. Er staan collectezakken bij de grote roldeur. Er wordt geofferd. Voor Oudemirdum. Ik bedenk een bestemming maar laat dat over aan de kerkenraad, uiteraard. 's Avonds is de schuur iets minder gevuld. Toch nog wel zo'n 250 mensen. We worden onderwezen uit Zondag 22 van onze Heidelbergse Catechismus. Een ernstige, appelerende en troostvolle boodschap. Eigenlijk in lijn met vanmorgen: waar Jezus is, is de hemel. Het geluid staat hard. De zo vertrouwde stem van onze dominee klinkt luid door de schuur. Hij weet niet dat er zovelen in Friesland verbonden zijn.
Gods Woord klonk. We konden met elkaar opgaan. In vakantietijd. Men zoekt rust. Het Woord wees ons vandaag op de enige rust. "Die geen oog gezien, geen oor gehoord heeft, en in geens mensen hart opgeklommen is, en dat om God daarin eeuwiglijk te prijzen".
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Leuk beschreven Ad!
Zulke vakantieoorden trekken me niet zo, maar anderzijds zie ik wel de waarde van het samenkomen met mede-vakantiegangers om toch een soort van kerkdiensten te houden. Wellicht dat men voortaan kan inschakelen naar een gemeente met een beeldverbinding? Dat kijkt en luistert toch wat makkelijker.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Heel mooi beschreven. Je hebt er echt gevoel voor. Prachtig!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie