Preken beluisteren op internet

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Toch is het wel zo dat hoe rechtser de gemeente, hoe moeilijker de preken te beluisteren zijn. Ik beschouw dat maar als een bijzondere voorzienigheid Gods. Hij weet immers welk maaksel wij zijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Geytenbeekje »

Ora et labora schreef:
Geytenbeekje schreef:
Zita schreef:Hervormd Dirksland heeft de preken alleen live beschikbaar, daarna zijn ze 'vanwege auteursrechten' achter slot en grendel. Ik snap die auteursrechten niet helemaal. Waarom geldt dat wel voor Dirksland, maar verder vrijwel nergens?
Meestal hoe linkser hoe meer open ze er in zijn.
Wat een onzin. Hokjes plaatserij is dat Alsof openheid en eerlijkheid niet goed is.
Ik doe alleen een constatering.
ik zeg er helemaal niets van. Als een gemeente graag niet wil dat iedereen meeluistert dan snap ik dat heel goed.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ora et labora »

Geytenbeekje schreef:
Ora et labora schreef:
Geytenbeekje schreef:
Zita schreef:Hervormd Dirksland heeft de preken alleen live beschikbaar, daarna zijn ze 'vanwege auteursrechten' achter slot en grendel. Ik snap die auteursrechten niet helemaal. Waarom geldt dat wel voor Dirksland, maar verder vrijwel nergens?
Meestal hoe linkser hoe meer open ze er in zijn.
Wat een onzin. Hokjes plaatserij is dat Alsof openheid en eerlijkheid niet goed is.
Ik doe alleen een constatering.
ik zeg er helemaal niets van. Als een gemeente graag niet wil dat iedereen meeluistert dan snap ik dat heel goed.
Gelukkig dat er dan veel Christelijke gemeenten zijn die getuigen in de gehele wereld.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Toch is het wel zo dat hoe rechtser de gemeente, hoe moeilijker de preken te beluisteren zijn. Ik beschouw dat maar als een bijzondere voorzienigheid Gods. Hij weet immers welk maaksel wij zijn.
Als je eventjes wat terug leest in dit draadje klopt dat ook niet. @GGotK beveelt een preek aan van ds. E.J. Boudewijn uit Barneveld-Centrum, die hij afgelopen zondag in Waardenburg gehouden heeft.

Een ultiem bewijs dat jouw reactie onjuist is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Nee hoor. Een zwaluw maakt nog geen zomer.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door huisman »

DDD schreef:Toch is het wel zo dat hoe rechtser de gemeente, hoe moeilijker de preken te beluisteren zijn. Ik beschouw dat maar als een bijzondere voorzienigheid Gods. Hij weet immers welk maaksel wij zijn.
Dit was waar maar sinds de AVG is juist links kerkelijk Nederland zeer voorzichtig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:Toch is het wel zo dat hoe rechtser de gemeente, hoe moeilijker de preken te beluisteren zijn. Ik beschouw dat maar als een bijzondere voorzienigheid Gods. Hij weet immers welk maaksel wij zijn.
Ik vind het een beetje spottend geschreven, maar feitelijk heb je wel een punt.
Hoe zou dat toch komen?

Ook in evangelisatie en zending is men dan vaak veel minder actief. Of blijft het hooguit bij wat geld ophalen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Daar is niets spottend aan. Wat is dat voor een rare beschuldiging?

Het is heel eenvoudig zo dat God het zo heeft bepaald.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Daar is niets spottend aan. Wat is dat voor een rare beschuldiging?

Het is heel eenvoudig zo dat God het zo heeft bepaald.
In algemene zin kun je stellen dat hoe rechtser, hoe minder de opleiding van de predikant. Dan krijg je vanzelf preken die ongestructureerd zijn. Deze predikanten kunnen simpelweg geen structuur aanbrengen in hun verhaal en wellicht niet ook in hun gedachten. Gewoon omdat ze dat niet geleerd hebben te doen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Nee hoor. Een zwaluw maakt nog geen zomer.
Er is nog een tweede zwaluw: https://kerkdienstgemist.nl/stations/11 ... e-te-Uddel
3 preken van ds. C.J. Meeuse.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:
DDD schreef:Toch is het wel zo dat hoe rechtser de gemeente, hoe moeilijker de preken te beluisteren zijn. Ik beschouw dat maar als een bijzondere voorzienigheid Gods. Hij weet immers welk maaksel wij zijn.
Ik vind het een beetje spottend geschreven, maar feitelijk heb je wel een punt.
Hoe zou dat toch komen?

Ook in evangelisatie en zending is men dan vaak veel minder actief. Of blijft het hooguit bij wat geld ophalen.
Volgens mij komt dat omdat hoe rechtser men is, hoe meer de nadruk op uiterlijke dingen ligt. Bijvoorbeeld een speciaal zwart (of donker) pak voor de kerk, speciale activiteiten voor de zondag, enz. Ik ken zelfs mensen (tot predikanten toe) die een speciale (snik-)toon hebben voor het vertellen van hun geestelijke ervaringen of voor het voorlezen uit de Bijbel.
Hoe linkser men is, hoe meer geloof deel uitmaakt van het dagelijks leven. Men praat er dan makkelijker, in ieder geval: gewoner, over.

Dan is het ook gewoner om evangelisatie of zending te bedrijven, dan wanneer je van mening bent dat je alleen in een zwart pak en een speciale toon over de Bijbel en geloof kan vertellen. Dat laatste kan namelijk bevreemdend werken.

Uiteraard is dit generaliserend en zijn er zowel links als rechts uitzonderingen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:
DDD schreef:Toch is het wel zo dat hoe rechtser de gemeente, hoe moeilijker de preken te beluisteren zijn. Ik beschouw dat maar als een bijzondere voorzienigheid Gods. Hij weet immers welk maaksel wij zijn.
Ik vind het een beetje spottend geschreven, maar feitelijk heb je wel een punt.
Hoe zou dat toch komen?

Ook in evangelisatie en zending is men dan vaak veel minder actief. Of blijft het hooguit bij wat geld ophalen.
Volgens mij komt dat omdat hoe rechtser men is, hoe meer de nadruk op uiterlijke dingen ligt. Bijvoorbeeld een speciaal zwart (of donker) pak voor de kerk, speciale activiteiten voor de zondag, enz. Ik ken zelfs mensen (tot predikanten toe) die een speciale (snik-)toon hebben voor het vertellen van hun geestelijke ervaringen of voor het voorlezen uit de Bijbel.
Hoe linkser men is, hoe meer geloof deel uitmaakt van het dagelijks leven. Men praat er dan makkelijker, in ieder geval: gewoner, over.

Dan is het ook gewoner om evangelisatie of zending te bedrijven, dan wanneer je van mening bent dat je alleen in een zwart pak en een speciale toon over de Bijbel en geloof kan vertellen. Dat laatste kan namelijk bevreemdend werken.

Uiteraard is dit generaliserend en zijn er zowel links als rechts uitzonderingen.
Grotendeels is dit ook een karikatuur... Men kan best eens wat draaien met een stem om wat gewichtig over te komen, een snikje.. een beetje gemoedelijkheid... Ik denk dat we toch verder moeten kijken. Als we de uiterlijke vorm wegwerpen komt dat ook ergens door, we verliezen wel wat, maar staar je ook niet blind op een uiterlijke vorm. De inhoud zegt veel meer dan een uitwendige draaiing van de stem.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Snikjes komen ook in het midden van de GG voor, inderdaad. Iedereen is anders. Ik zou als dominee ook regelmatig tranen in mijn ogen hebben, en daar zou niets aan gespeeld zijn.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GGotK »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:
DDD schreef:Toch is het wel zo dat hoe rechtser de gemeente, hoe moeilijker de preken te beluisteren zijn. Ik beschouw dat maar als een bijzondere voorzienigheid Gods. Hij weet immers welk maaksel wij zijn.
Ik vind het een beetje spottend geschreven, maar feitelijk heb je wel een punt.
Hoe zou dat toch komen?

Ook in evangelisatie en zending is men dan vaak veel minder actief. Of blijft het hooguit bij wat geld ophalen.
Volgens mij komt dat omdat hoe rechtser men is, hoe meer de nadruk op uiterlijke dingen ligt. Bijvoorbeeld een speciaal zwart (of donker) pak voor de kerk, speciale activiteiten voor de zondag, enz. Ik ken zelfs mensen (tot predikanten toe) die een speciale (snik-)toon hebben voor het vertellen van hun geestelijke ervaringen of voor het voorlezen uit de Bijbel.
Hoe linkser men is, hoe meer geloof deel uitmaakt van het dagelijks leven. Men praat er dan makkelijker, in ieder geval: gewoner, over.

Dan is het ook gewoner om evangelisatie of zending te bedrijven, dan wanneer je van mening bent dat je alleen in een zwart pak en een speciale toon over de Bijbel en geloof kan vertellen. Dat laatste kan namelijk bevreemdend werken.

Uiteraard is dit generaliserend en zijn er zowel links als rechts uitzonderingen.
Het makkelijker praten over je (persoonlijk) geloof heeft meer te maken met bijvoorbeeld karakter en geloofszekerheid.
In rechtse gemeentes zie je in meer of mindere mate een wereldmijding met als schaduwkant dat men passief is in de actieve vormen van evangelisatie en zending.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Snikjes komen ook in het midden van de GG voor, inderdaad. Iedereen is anders. Ik zou als dominee ook regelmatig tranen in mijn ogen hebben, en daar zou niets aan gespeeld zijn.
Ik moet denken als onze oud- herder en leraar. Ds. A. Bregman. Die was wel eens heel gevoelig. Maar dat was niet gemaakt. Dat was uit de volheid van het gemoed. Ik zou wel wensen dat er meer predikers waren die zo de waarheid recht verkondigden. Die waarheid ligt niet in het gevoel. Dat kan bedrieglijk zijn, maar als het echt is voel je het wel. Ware bewogenheid is vaak best wel te onderscheiden. Die komt op de de diepste hartengrond.

Overigens: In de jongste Saambinder staat een mooi stukje over ds. Bregman zijn vader. Ik kende veel van wat daar geschreven staat al wel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie