Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door J.C. Philpot »

GGotK schreef:
Herman schreef:
Valcke schreef:Wat opvalt is dat OMT-leden en burgemeesters en nu voorzitter veiligheidsberaad suggesties doen voor maatregelen op persoonlijke titel. Grapperhaus heeft iets gezegd, maar het kabinet is verder afwezig, De regie lijkt helemaal te ontbreken.
Klopt. Als we nu weer twee weken gaan pappen en nathouden, dan krijg je een identieke uitbraak.
Waarop baseer je dat?
Misschien kun je deze posting verplaatsen naar: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... =2&t=14164

Dan blijft dit een corona-kerk topic :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

GGotK schreef:Waarop baseer je dat?
Volgens mij was de gedachte in februari "het zal allemaal zo'n vaart niet lopen" en volgens mij is dat ook momenteel de uitstraling. In dat geval zal het virus gewoon snel om zich heen grijpen, hoewel misschien iets minder snel als toen.

Wanneer je de tabellen ziet zag je op 5 maart 44 gevallen en op 26 maart de top van 1.019.

Dat is overigens drie a vier weken en geen twee, maar we zijn al een week onderweg.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Dan blijft dit een corona-kerk topic :)
Het loopt wel eens door elkaar, he.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GGotK »

In onze ijver om het HA weer zo snel mogelijk, al of niet in aangepaste vorm, te doen laten plaatsvinden, kunnen we wel eens vergeten dat het niet kunnen houden van het HA in de kerken een oordeel/roepstem van God is.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef:Wat opvalt is dat OMT-leden en burgemeesters en nu voorzitter veiligheidsberaad suggesties doen voor maatregelen op persoonlijke titel. Grapperhaus heeft iets gezegd, maar het kabinet is verder afwezig, De regie lijkt helemaal te ontbreken.
Het is reces, ze zijn op vakantie en Grapperhaus neemt de honneurs waar.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

GGotK schreef:In onze ijver om het HA weer zo snel mogelijk, al of niet in aangepaste vorm, te doen laten plaatsvinden, kunnen we wel eens vergeten dat het niet kunnen houden van het HA in de kerken een oordeel/roepstem van God is.
Dat ligt er maar net aan of het een menselijk besluit is om het HA niet te houden. Volgens mij is van dat laatste nu sprake als men wél het HA kan houden, maar het niet doet.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door J.C. Philpot »

Hollander schreef:
GGotK schreef:In onze ijver om het HA weer zo snel mogelijk, al of niet in aangepaste vorm, te doen laten plaatsvinden, kunnen we wel eens vergeten dat het niet kunnen houden van het HA in de kerken een oordeel/roepstem van God is.
Dat ligt er maar net aan of het een menselijk besluit is om het HA niet te houden. Volgens mij is van dat laatste nu sprake als men wél het HA kan houden, maar het niet doet.
Het "niet kunnen houden" is op dit moment inderdaad niet meer aan de orde. De maatregelen van de overheid laten het op dit moment toe.

De consequentie daarvan is dat de kerken zich moeten bezinnen op de opdracht van de Heere Jezus, "Doe dit tot Mijn gedachtenis".
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

J.C. Philpot schreef:
Hollander schreef:
GGotK schreef:In onze ijver om het HA weer zo snel mogelijk, al of niet in aangepaste vorm, te doen laten plaatsvinden, kunnen we wel eens vergeten dat het niet kunnen houden van het HA in de kerken een oordeel/roepstem van God is.
Dat ligt er maar net aan of het een menselijk besluit is om het HA niet te houden. Volgens mij is van dat laatste nu sprake als men wél het HA kan houden, maar het niet doet.
Het "niet kunnen houden" is op dit moment inderdaad niet meer aan de orde. De maatregelen van de overheid laten het op dit moment toe.
De consequentie daarvan is dat de kerken zich moeten bezinnen op de opdracht van de Heere Jezus, "Doe dit tot Mijn gedachtenis".
Exact. In dat licht vind ik de woorden "oordeel/roepstem van God" niet juist. Dat is anders wanneer om bepaalde geestelijke of kerkrechtelijke redenen het H.A. niet gehouden kan worden.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Anselmus »

refo schreef:Anderhalf uur zo'n ding op vind ik wel een bezoeking.
Anderhalf uur waarbij je alleen hoeft stil te zitten en te ademen en je een slap mondmasker draagt.
Vergelijk dat eens met alle verpleegkundigen die in de afgelopen tijd deze mondkapjes zo'n 40-50 uur per week op hun neus hebben gehad, zo strak dat de striemen in het gezicht staan, met een warme, spatdichte (plastiken) jas, haarnetjes en spatbril. Combineer dit met warme, zonnige dagen, hoge werkdruk en super passieve patiënten die niet in staat zijn mee te werken, soms een uur in een warme doucheruimte en je kunt je inbeelden dat het klagen over die anderhalf uur stilzitten met een luchtig mondkapje bijna lachwekkend is.

@geijtenbeekje: op vakantie dragen wij die kapjes ook. Zingen is prima te doen. Ik zou graag zingen in de kerk met mondkapjes, beter dan niet zingen zonder mondkapjes.
Fides Quaerens Intellectum
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Bij ons wordt het gehouden verspreid over meerdere dagen met anderhalve meter afstand en wijn apart in bekertjes.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Anselmus »

Ooit afgevraagd waarom het avondmaalstel bijna altijd van zilver is en niet van goud? Zilver is antibacterieel.

Toch herken ik ook dat ik vies ben van het delen van de beker. Thuis mag niemand mijn brood klaarmaken. Het kan mij erg afleiden wanneer iemand met bezwete handen en kruimels in de mond de beker aan mij doorgeeft. Het bepaalt mij bij mijn oude mens en het laat mij verlangen naar de nieuwe aarde waar niemand meer ziek wordt.

Voor corona vermijdde ik al zoveel mogelijk om liftknopjes, roltrapleuningen, winkelkarretjes, stoplichtknopjes e.d aan te raken. Dit wordt (bijna) nooit schoongemaakt. Sinds het zoenen is afgeschaft en er afstand is, is mijn schoonmoeder niet meer ziek geweest, terwijl ze veel griepjes meepakt. Ik houd die afstand er na corona graag in.
Fides Quaerens Intellectum
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

GGotK schreef:In onze ijver om het HA weer zo snel mogelijk, al of niet in aangepaste vorm, te doen laten plaatsvinden, kunnen we wel eens vergeten dat het niet kunnen houden van het HA in de kerken een oordeel/roepstem van God is.
Ik ben het met je eens dat we dit inderdaad ook niet mogen vergeten.
Anderzijds: in al onze ijver en stroefheid om alles bij het oude te houden en bang te zijn voor tijdelijke verandering en enige flexibiliteit rondom plastic bekertjes, kunnen we ook vergeten dat het niet houden van het H.A. het verguizen is van de instelling van Christus.

"Want zo dikwijls als u dit brood eet en deze drinkbeker drinkt, verkondig de dood van de Heere, totdat Hij komt."
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrien »

Anselmus schreef:
refo schreef:Anderhalf uur zo'n ding op vind ik wel een bezoeking.
Anderhalf uur waarbij je alleen hoeft stil te zitten en te ademen en je een slap mondmasker draagt.
Vergelijk dat eens met alle verpleegkundigen die in de afgelopen tijd deze mondkapjes zo'n 40-50 uur per week op hun neus hebben gehad, zo strak dat de striemen in het gezicht staan, met een warme, spatdichte (plastiken) jas, haarnetjes en spatbril. Combineer dit met warme, zonnige dagen, hoge werkdruk en super passieve patiënten die niet in staat zijn mee te werken, soms een uur in een warme doucheruimte en je kunt je inbeelden dat het klagen over die anderhalf uur stilzitten met een luchtig mondkapje bijna lachwekkend is.

@geijtenbeekje: op vakantie dragen wij die kapjes ook. Zingen is prima te doen. Ik zou graag zingen in de kerk met mondkapjes, beter dan niet zingen zonder mondkapjes.
Precies, helemaal mee eens! Het gaat prima om stil met een mondkapje op te zitten. Wij kunnen maar 1 op de 7 diensten naar de kerk en ik ben hier erg verdrietig over...
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Hendrien schreef:Precies, helemaal mee eens! Het gaat prima om stil met een mondkapje op te zitten. Wij kunnen maar 1 op de 7 diensten naar de kerk en ik ben hier erg verdrietig over...
1 op de 7???
Hebben jullie in een normale situatie dan zoveel ruimtegebrek? Of ligt het aan een hele slechte ventilatie?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

Wij 1 op de 5 keer.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie