Trouwen

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Trouwen

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik krijg regelmatig save-the-date kaartjes en ik zie daar niets raars in. Het is gewoon vervelend als iemand net een reis naar Peru heeft geboekt en dan moet kiezen. Een jaar van tevoren is voor belangrijke gebeurtenissen mijns inziens een heel normale tijd. En zo'n kaartje is alvast een feestelijke manier om naar de grote dag toe te leven.
Natuurlijk is het handig om te weten wanneer de datum is. Maar als een privéplanning al klaar is, bijvoorbeeld de reis naar Peru al geboekt en betaald, dan lijkt me wel zo vriendelijk diegene die je uitnodigt zo vrij te laten om wel of niet te komen. Maar binnen de moderne bruiloftsgedachte draait het allemaal om het bruidspaar en die je je maar te voegen. Dat loopt natuurlijk een keer tegen grenzen op.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Trouwen

Bericht door DDD »

Daar ben ik het wel mee eens. Maar een tijdige uitnodiging voorkomt de meeste van dit soort dillema's wel.

Anderzijds: er zijn vrienden waarvoor ik een vakantie zou onderbreken voor een doop of bruiloft. Dat is allemaal leuk en aardig, maar het is fijn als de betrokkenen dan wederzijds even afstemmen of de doop uitkomt of de bruiloft. Of gewoon een jaar van tevoren plannen, in het laatste geval.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Trouwen

Bericht door Roos2018 »

Dodo schreef:
HersteldHervormd schreef:Weggeven is toch alleen in het raadhuis?
Dat is inderdaad wat "tegenstanders" zeggen. Als het stel in de kerk komt, zijn ze al getrouwd dus het weggeven is niet meer aan de orde. En dan kun je je ook nog afvragen of het nog wel van deze tijd is dat de vader zijn dochter plechtig overdraagt in de zorg van haar aanstaande man. Zo kijken we niet meer naar de verhoudingen in het huwelijk.
In de Semitische cultuur wordt de bruidegom door vrienden met luid gezang vanuit z´n huis naar de plaats van de bruiloft geleid.
Vanaf die plaats wordt de bruidegom gearmd begeleid door z´n vader en schoonvader; de bruid wordt gearmd begeleid door haar moeder en schoonmoeder.
Dat gebeurt op een plechtige manier: er wordt langzaam en statig naar elkaar toegelopen, en op die laatste tientallen meters staan aan weerszijden de gasten met een brandende kaars of olielamp.

Matth. 25 verwijst daarnaar, en dit is een traditie die al duizenden jaren oud is.
Ik ervaar het altijd weer als het hoogtemoment tijdens een bruiloft.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Trouwen

Bericht door merel »

Het zal best plechtig zijn en mooi om te zien, maar ik vind dit meer voor gearrangeerde huwelijken. Het gearmd lopen naar de bruid/bruidegom lopen met ouders geeft mij het gevoel van dwang.
Ik woonde voordat ik ging trouwen al 5 jaar op mijzelf. Mijn man en ik hebben besloten om te gaan trouwen en daarom wilden wij zelf naast hem lopen. Mijn schoonzus werd ook weggegeven door haar vader, woonde al jaren samen en was zwanger.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Trouwen

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:Het zal best plechtig zijn en mooi om te zien, maar ik vind dit meer voor gearrangeerde huwelijken. Het gearmd lopen naar de bruid/bruidegom lopen met ouders geeft mij het gevoel van dwang.
Ik woonde voordat ik ging trouwen al 5 jaar op mijzelf. Mijn man en ik hebben besloten om te gaan trouwen en daarom wilden wij zelf naast hem lopen. Mijn schoonzus werd ook weggegeven door haar vader, woonde al jaren samen en was zwanger.
Wij waren ook al tien jaar het huis uit, en toch liep mijn schoonvader met mijn echtgenote de kerk in. Mijn echtgenote hechtte daar persoonlijk waarde aan. Als iemand dat graag wil, zie ik niet wat er op tegen is.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Trouwen

Bericht door merel »

Er is ook niets op tegen. Een ieder mag dit zelf weten. Voor mij voelt het alleen tegennatuurlijk door de tegenstelling met het dagelijks leven waarin vrouwen volkomen zelfstandig zijn in werk en opleiding. Daarom wilde ik het niet.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Trouwen

Bericht door Adagio »

merel schreef:Er is ook niets op tegen. Een ieder mag dit zelf weten. Voor mij voelt het alleen tegennatuurlijk.
Hoe ziet eigenlijk de vertaling van jouw Bijbel eruit in Efeze 5, vanaf vers 22 t/m 33.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Trouwen

Bericht door merel »

Hetzelfde als bij jou waarschijnlijk. Hoezo?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Trouwen

Bericht door Adagio »

merel schreef:Hetzelfde als bij jou waarschijnlijk. Hoezo?
Ongerustheid.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Trouwen

Bericht door merel »

waarover?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Trouwen

Bericht door Mara »

Adagio schreef:
merel schreef:Hetzelfde als bij jou waarschijnlijk. Hoezo?
Ongerustheid.
Hierin zie je de gebrokenheid terug.
Zo zou het moeten zijn, maar dat is niet meer.
Bovendien kan een hoofd alleen draaien, doordat er een nek onder zit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie