Trouwen

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Trouwen

Bericht door merel »

Je kan ook problemen maken van niets. Wat is er erg aan dat je opa en oma vertelt dat je over een jaar gaat trouwen en tegelijkertijd een kaartje overhandigd. Ik heb nu ook een tandartsafspraak gepland voor over een jaar en een afspraak met een klant voor volgend jaar zomer. Gewoon, omdat het dan al vastligt.

Buiten het feit dat ik niet snap dat je een jaar nodig hebt om een bruiloft te regelen. Onze bruiloft is in 8 weken geregeld en deed ik grotendeels omdat mijn aanstaande er in die periode weinig was, ging prima.
Laatst gewijzigd door merel op 22 jul 2020, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Trouwen

Bericht door Mistig »

Zeeuw schreef:
Herman schreef:Een dag plannen en doorgeven is natuurlijk gewoon erg mooi. Het is toch heel leuk om je opa en oma te vertellen dat je op 15 augustus 2021 gaat trouwen? Maar dat doe je gewoon mondeling. En zes of vier weken van tevoren stuur je de uitnodiging.
Maar in feite doe je dan toch hetzelfde? Nl aan mensen laten weten dat je over een jaar oid gaat trouwen. Of je dat nu mondeling of schriftelijk doet, maakt dan toch ook niet zoveel uit?
Toch hoor je bij opa en oma wel even langs te gaan natuurlijk :) :super
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Trouwen

Bericht door Zeeuw »

Mistig schreef:
Zeeuw schreef:
Herman schreef:Een dag plannen en doorgeven is natuurlijk gewoon erg mooi. Het is toch heel leuk om je opa en oma te vertellen dat je op 15 augustus 2021 gaat trouwen? Maar dat doe je gewoon mondeling. En zes of vier weken van tevoren stuur je de uitnodiging.
Maar in feite doe je dan toch hetzelfde? Nl aan mensen laten weten dat je over een jaar oid gaat trouwen. Of je dat nu mondeling of schriftelijk doet, maakt dan toch ook niet zoveel uit?
Toch hoor je bij opa en oma wel even langs te gaan natuurlijk :) :super
O zeker. Mijn opa vond dat destijds geweldig. Ik geloof dat we er een oester op gegeten en een biertje over gedronken hebben. En hij heeft op onze bruiloft een erg plaatselijk 'volkslied' gezongen. Volgens mij hebben we 3 maanden vooraf die kaart gebracht oid. Ik ben zelf ook helemaal geen voorstander van alle 'save the dates' en 'rsvp's' etc. Maar ik vind het ook nogal wat om zoveel te vinden van mensen die dat wel doen. Laat ze lekker zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Trouwen

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Maar in feite doe je dan toch hetzelfde? Nl aan mensen laten weten dat je over een jaar oid gaat trouwen. Of je dat nu mondeling of schriftelijk doet, maakt dan toch ook niet zoveel uit?
Dat klopt. Vandaar ook mijn opmerking. Nuchter bezien is er geen verschil las het om het feitelijk doorgeven van een datum gaat.

Maar vertellen dat je gaat trouwen is wat anders als een kaartje wat omschreven wordt als 'save-the-date', waar je nadrukkelijk een bepaalde verwachting aan vastknoop. Ik irriteer me aan dat 'save-the-date', wat ik een enorm overtrokken manier van uitdrukken vind voor een datumaankondiging.

En natuurlijk wisten ze de datum allang omdat moederlief dat had overgebrieft. 'o weet je het al, die en die gaan dan en dan trouwen' etc etc
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Trouwen

Bericht door HersteldHervormd »

Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Trouwen

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Maar dat jij het niet begrijpt maakt het toch niet raar? Een bruiloft plan je lang van tevoren.
Daar gaat het toch niet over? Ik weet intussen dat je heel lang van tevoren een gemeentehuis - of andere locatie - kerk, zaaltje e.d. moet reserveren. Zeker als je persé iets wilt.
Herman schreef:Maar vertellen dat je gaat trouwen is wat anders als een kaartje wat omschreven wordt als 'save-the-date', waar je nadrukkelijk een bepaalde verwachting aan vastknoop. Ik irriteer me aan dat 'save-the-date', wat ik een enorm overtrokken manier van uitdrukken vind voor een datumaankondiging.
Dat je dan nog doet bij je vrienden met een drukke sociale agenda, is nog tot daar aan toe.
Dit is het:
"Willen jullie er zeker van zijn dat alle mensen die jullie op de bruiloft willen hebben ook daadwerkelijk kunnen komen? Verstuur dan save-the-date-kaartjes, zodat de gasten ruim op tijd weten welke datum ze vrij moeten houden!

Wat is een save-the-date-kaart?
Het is een soort voor-uitnodiging die je stuurt zodra de datum van jullie bruiloft is vastgelegd. Dan kunnen gasten die dag alvast vrij houden. En dat is geen overbodige luxe in een tijd waarin iedereen het altijd druk heeft. Het is ook heel handig voor familie en vrienden in het buitenland."

Het is een tamelijk nieuw fenomeen, misschien overgewaaid uit Amerika.
Maar ik vind het nogal in contrast staan met: Zo de Heere wil en wij leven zullen.

Ik denk dat opa en oma een persoonlijke aankondiging meer op prijs zullen stellen dan een kaartje. De opa's en oma's waar ik werk, i.i.g. wel. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Trouwen

Bericht door Bertiel »

Wij hebben save-the-date kaartjes gestuurd, omdat we alle daggasten mondeling gevraagd hebben.
Dit was half februari gedaan, terwijl de bruiloft eind Augustus is.
Ook toen was het duidelijk, D.V. dat met alles is.
Waarom zouden save-the-date kaartjes niet D.V. kunnen zijn?

Je vecht tegen windmolens
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Trouwen

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Het is een tamelijk nieuw fenomeen, misschien overgewaaid uit Amerika.
Maar ik vind het nogal in contrast staan met: Zo de Heere wil en wij leven zullen.

Ik denk dat opa en oma een persoonlijke aankondiging meer op prijs zullen stellen dan een kaartje. De opa's en oma's waar ik werk, i.i.g. wel. :)
Dat laatste kan, zoals ik eerder aangaf, ook beide he. Je gaat er langs, om een kaartje te brengen etc. Juist opa's en oma's zijn dan vaak van 'wat een mooie kaart' etc.
Het contrast dat je schetst vind ik niet helemaal eerlijk. Vroegah, stuurde je ook een trouwkaart een paar maanden vooraf met D.V. erop. Als je nu een 'save the date' stuurt met D.V. is daar m.i. geen verschil mee.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Trouwen

Bericht door Mara »

Bertiel schreef: Je vecht tegen windmolens
Ik vecht niet. :)
Er wordt gewoon slecht gelezen.

Nogmaals, ik stelde de vraag wat het nut is om een kaartje te sturen naar hoogbejaarde mensen, die meerdere ernstige aandoeningen hebben en geen kant op kunnen, om een dag vrij te houden in juli 2021.

En dan worden er weer allerlei varianten bijgesleept, tandartsafspraken, een bezoek met een kaartje overhandigen.
Maar goed, dat gaat wel vaker zo helaas.
Het punt dat ik wilde maken, wordt gemist helaas.
Bertiel schreef:Dit was half februari gedaan, terwijl de bruiloft eind Augustus is.

Dat is dus geen jaar. En er was nog geen sprake van een ernstige COVID crisis toen.
En dan is het wel logisch dat je je familie en vrienden hier alvast van in kennis stelt. Ongetwijfeld zullen jullie de vraag weleens gekregen hebben: Wanneer gaan jullie trouwen? ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Trouwen

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Het contrast dat je schetst vind ik niet helemaal eerlijk. Vroegah, stuurde je ook een trouwkaart een paar maanden vooraf met D.V. erop. Als je nu een 'save the date' stuurt met D.V. is daar m.i. geen verschil mee.
Volgens de etiquette behoor je 6 - 8 weken vantevoren een trouwkaart te sturen.
Wij hebben trouwens de bruiloft binnen een maand geregeld. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Trouwen

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zeeuw schreef: Het contrast dat je schetst vind ik niet helemaal eerlijk. Vroegah, stuurde je ook een trouwkaart een paar maanden vooraf met D.V. erop. Als je nu een 'save the date' stuurt met D.V. is daar m.i. geen verschil mee.
Volgens de etiquette behoor je 6 - 8 weken vantevoren een trouwkaart te sturen.
Wij hebben trouwens de bruiloft binnen een maand geregeld. :)
Ah, ok, als de etiquette dat zegt dan is dat inderdaad een volledig vastliggende verplichting. Slechte mensen die daarbuiten gaan zeg.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Trouwen

Bericht door Bonny »

"Much ado about nothing" - W. Shakespeare
The Groom's still waiting at the altar
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Trouwen

Bericht door DDD »

Herman schreef:Een dag plannen en doorgeven is natuurlijk gewoon erg mooi. Het is toch heel leuk om je opa en oma te vertellen dat je op 15 augustus 2021 gaat trouwen? Maar dat doe je gewoon mondeling. En zes of vier weken van tevoren stuur je de uitnodiging.

Dat hele 'prinses-achtige' kaartjes gebeuren kan wat mij betreft sowieso gestolen worden.
Ik vind dit echt een rare reactie. Ik krijg regelmatig save-the-date kaartjes en ik zie daar niets raars in. Het is gewoon vervelend als iemand net een reis naar Peru heeft geboekt en dan moet kiezen. Een jaar van tevoren is voor belangrijke gebeurtenissen mijns inziens een heel normale tijd. En zo'n kaartje is alvast een feestelijke manier om naar de grote dag toe te leven.

Dat Mara dat in haar omgeving niet tegenkomt, wil nog helemaal niet zeggen dat er iets mis mee is. Integendeel. Ik vind het heel verstandig.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Trouwen

Bericht door DDD »

Mara schreef:
Bertiel schreef: Je vecht tegen windmolens
Ik vecht niet. :)
Er wordt gewoon slecht gelezen.

Nogmaals, ik stelde de vraag wat het nut is om een kaartje te sturen naar hoogbejaarde mensen, die meerdere ernstige aandoeningen hebben en geen kant op kunnen, om een dag vrij te houden in juli 2021.

En dan worden er weer allerlei varianten bijgesleept, tandartsafspraken, een bezoek met een kaartje overhandigen.
Maar goed, dat gaat wel vaker zo helaas.
Het punt dat ik wilde maken, wordt gemist helaas.
Zita heeft anders uitstekend toegelicht waarom ook opa en oma zo'n kaartje krijgen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Trouwen

Bericht door parsifal »

Bovendien spaart het heel wat hoofdbrekens als je zo'n kaartje gewoon naar iedereen stuurt van wie je al weet dat je ze gaat uitnodigen.

DV is goed gebruik, maar ook als het gaat om het plannen van de vergadering morgen. Het zou nog mooier zijn als de letters altijd doordacht waren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie