Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Arja »

Bezorgd schreef:
Hoopvol schreef:
NorahLinde schreef:
Erskinees schreef:Bezoek na de eerste keer gaat soms ook wel telefonisch of het huisbezoek wordt iets naar voren gehaald.
Bezoek na iedere avondmaalsgang ken ik niet. Dat lijkt me ook een hele last (qua tijd) voor ouderlingen.
Een serieuze vraag, ik ben niet bekend hiermee, wat is het beoogd doel van zo'n gesprek? Moet ik dan denken aan 'controle van het hart', een 'wat een zegen dat je aan kon gaan hoe is dat zo gelopen'?

Ik weet heus dat aangaan in de GG 'gevoelig' ligt, maar meer ook niet. Dus voor ik allerlei dingen invul... ;-)
Nee zo'n gesprek is niet ter controle of er op goede gronden is aangegaan. De Heere ziet het hart aan. Het is volgens mij meer bedoeld als verlengstuk van het traditionele huisbezoek. Dat is ook geen controle van de kerkenraad. Dat is een liefdevol hersenonderzoek, zodat de kerkenraad de gemeente op een nog betere manier kan hoeden en weiden. En zo zie ik zo'n gesprek ook.
Reken er ook maar op dat ambtsdragers ook uitzien naar vrucht op hun arbeid.

Eens , al is het wel wisselend.
Ik ken ook verhalen dat na de eerste HA-gang mensen werden verwacht bij de ds en er dan toch een soort ondervraging kwam.
Waarbij er best scherp gereageerd werd.
Maar anderzijds weet ik ook van een ouderling die bij mensen op bezoek kwam, en bij binnenkomst gelijk al zei: "ik kom niet om te keuren hoor, maar alleen om samen goed van de Heere te spreken"

Dat laatste is een betere houding. Want oordelen kan een mens niet.
Precies. Dit laatste ook mijn ervaring geweest in 1987. Een positieve. Dat de dominee niet kwam om te keuren. Het kan trouwens ook een bemoediging zijn om te horen dat iemands prediking vrucht heeft. (Ik was alleen zo extreem verlegen dat ik niets durfde te zeggen. Onze dominee vond deze oplossing: een briefwisseling. Dat was ook goed).
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door gallio »

Arja schreef:
Zita schreef: Maar met dit standpunt zet je iedere toepassing van de Bijbel op losse schroeven. Het is maar een interpretatie die in een andere tijd volstrekt anders kan zijn. Of interpreteer ik De Young nu verkeerd?
Ja, je leest er iets in dat hij niet zegt. Ik denk niet dat je het artikel gelezen hebt? Hij vertelt in het artikel juist hoe belangrijk dogmatiek, die gegrond is op de Bijbel, is. Ik plaatste mijn opmerking omdat hij net iets verder gaat. Hij vertelt ook hoe je de dogmatiek wel en niet zou moeten toepassen in de gemeente.

Hij zegt bijvoorbeeld: "Maak een onderscheid tussen de expliciete leer van de Schrift en de toepassing van schriftuurlijke principes. Als voorbeeld zegt hij dit: "De Bijbel leert duidelijk dat ouders hun kinderen moeten opvoeden in de weg van de Heere. Hoe zij dat moeten doen, is minder duidelijk. De Bijbel beantwoordt niet definitief de vraag of kinderen naar de openbare school, de christelijke school moeten gaan of thuisonderwijs moeten krijgen. Verschillende christenen kunnen verschillende conclusies trekken op basis van goede christelijke principes. De Bijbel dogmatisch over deze kwestie laten spreken, is de Bijbel in allerlei anachronismen dwingen."

Ik plaatste dus alleen een kanttekening en deelde een artikel over: hoe gebruik je de dogmatiek op een verantwoorde manier. De Banier heeft een mooi boek te koop van deze reformatorische senior predikant: "Wat de Bijbel werkelijk leert over homoseksualiteit".

Wat hij leert, is precies andersom dan waar jij bang voor bent.

Als je een beetje Engels kunt, kan je dat hier "opluisteren" in zijn preek over zondag 7: https://christcovenant.org/sermons/heid ... rds-day-7/
Zo las ik het artikel ook. Positief en Bijbel getrouw. Hij wijst ook op het belang van het luisteren naar de gemeenschap der heiligen, dus degenen die voor ons waren.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door gallio »

Vervolgde schreef:
Zita schreef: Maar met dit standpunt zet je iedere toepassing van de Bijbel op losse schroeven. Het is maar een interpretatie die in een andere tijd volstrekt anders kan zijn. Of interpreteer ik De Young nu verkeerd?
Nee, die interpretatie is correct. Met deze benadering zijn we terug in de tijd voor de reformatie. Alle richtingen en scholen zijn toegestaan. Dwalingen bestaan ook niet meer, want het is slechts een verschil in toepassing. Het geloof is van haar vaste grond beroofd en is nergens meer zeker van.
Om het gemis aan zekerheid op te heffen dan maar een beroep doen op de persoonlijke onderwijzing door de Heilige Geest? Die uitweg hebben we in de tijd van de reformatie ook gezien. Mensen die die weg volgden werden wederdopers of kortweg dwepers genoemd. Een BIJBEL hadden ze niet meer nodig, want de Geest sprak direct tot hen. Vandaar dat we er een gezegde aan overgehouden hebben, nl. Je er met een Jantje van Leiden van af maken.
Zou Calvijn het zo verkeerd hebben gezien met het schrijven van de institutie? Ik denk het niet. Ik denk dat het Gods voorzienigheid is geweest die de gemeente dit leerboek heeft gegeven, evenals de HC.
Hoe kun je nu dit soort dingen beweren? Het lijkt er op dat je het artikel van dr. De Young niet gelezen of in ieder geval helemaal niet begrepen hebt. Het gaat namelijk vooral over de toepassing van Bijbelse principes in ons leven ipv wat de basis is voor een Bijbel getrouwe Christen, waar jij dus je kritiek vooral op richt.
Ook stelt hij helemaal niet dat de persoonlijke onderwijzing door de Heilige Geest de plaats van Gods Woord in kan nemen. Dat zuig jij uit je eigen dikke duim.
En juist Dr. De Young haalt Calvijn's Institutie met instemming aan.

Ik heb het al eerder opgemerkt op het forum en per PB dat wat jij doet gewoon laster is. Denk hier toch goed aan met je vermeende rechtzinnigheid. De HC noemt laster en het verdraaien van een anders woorden de 'eigen werken van de duivel'.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door GGotK »

Tiberius schreef:
J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:Maar welke kant wil je op dan Philpot?
Ik snap dat nooit zo.
Het formulier is duidelijk. Zowel voor ouderlingen als diakenen.
Zonder HA gang voldoe je sowieso niet aan de eisen die gesteld worden voor het ambt.
Ik begrijp niet waar het verdedigen van HA mijdende ambtsdragers vandaan komt.
En helaas zie je het veel.
Ik heb moeite met de eenzeidige focus op het H.A..

Op die manier valt een bekeerd gemeentelid, die door aanvechting niet altijd deelneemt, buiten de boot. En een onbekeerd gemeentelid dit als automatisme aan het avondmaal gaat, omdat hij belijdenis heeft gedaan, is opeens geschikt als ambtsdrager.

Ik denk dat je voor de geschiktheid voor het ambt een spade dieper moet gaan, en het hele plaatje moet bekijken om te beoordelen of iemand geschikt is voor het ambt.
Hoezo val je 'buiten de boot' als je geen ambtsdrager bent? Dat lijkt me wel een hele bijzondere visie.
En nee, een gemeentelid dat door aanvechting slechts af en toe deelneemt, is m.i. niet geschikt om een ambt te vervullen. Laat hij eerst maar eens tot vastigheid opgroeien. Vol van de heilige Geest, is misschien wat lastig te zeggen van jezelf, maar een baar der zee als ambtsdrager lijkt me niet Bijbels.
En ik weet ook dat iedereen aanvechtingen heeft. Daarom is er de week van zelfbeproeving. Dat onderzoek is niet bedoeld om uiteindelijk rustig in de bank te blijven zitten, maar om zonden te belijden en uiteindelijk toch de dood van de Heere te verkondigen.
Anderzijds kan het ook zijn, dat je - ook als ambtsdrager - zo in het donker zit door de zonde en daar niet uit komt, dat je tot je grote smart geen deel durft te nemen aan het avondmaal. Daar spreek ik zeker geen oordeel over uit, integendeel. Maar dat is geen situatie die maandenlang voor mag duren.
Ds Hoogerland in een artikel over 'het ambtelijk gebed in de binnenkamer' in de Saambinder van deze week:
Zouden we als ambtsdrager in ons gebed in de binnenkamer dan niet dubbele behoefte hebben aan een vaste grond in ons gebed? Die vinden we niet in onze bekering, onze roeping of de keren dat we uitgeholpen werden. Niet in onze ambtelijke waardigheid of onze ijver. Die grond ligt alleen in Christus. Daarom is het zo nodig dat we als ambtsdragers bevindelijke kennis hebben van Christus en Zijn Middelaarswerk
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door samanthi »

Zouden we als ambtsdrager in ons gebed in de binnenkamer dan niet dubbele behoefte hebben aan een vaste grond in ons gebed? Die vinden we niet in onze bekering, onze roeping of de keren dat we uitgeholpen werden. Niet in onze ambtelijke waardigheid of onze ijver. Die grond ligt alleen in Christus. Daarom is het zo nodig dat we als ambtsdragers bevindelijke kennis hebben van Christus en Zijn Middelaarswerk
Als ze dat niet hebben kunnen ze geen ambtsdrager zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Tiberius »

GGotK schreef:
Tiberius schreef:
J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:Maar welke kant wil je op dan Philpot?
Ik snap dat nooit zo.
Het formulier is duidelijk. Zowel voor ouderlingen als diakenen.
Zonder HA gang voldoe je sowieso niet aan de eisen die gesteld worden voor het ambt.
Ik begrijp niet waar het verdedigen van HA mijdende ambtsdragers vandaan komt.
En helaas zie je het veel.
Ik heb moeite met de eenzeidige focus op het H.A..

Op die manier valt een bekeerd gemeentelid, die door aanvechting niet altijd deelneemt, buiten de boot. En een onbekeerd gemeentelid dit als automatisme aan het avondmaal gaat, omdat hij belijdenis heeft gedaan, is opeens geschikt als ambtsdrager.

Ik denk dat je voor de geschiktheid voor het ambt een spade dieper moet gaan, en het hele plaatje moet bekijken om te beoordelen of iemand geschikt is voor het ambt.
Hoezo val je 'buiten de boot' als je geen ambtsdrager bent? Dat lijkt me wel een hele bijzondere visie.
En nee, een gemeentelid dat door aanvechting slechts af en toe deelneemt, is m.i. niet geschikt om een ambt te vervullen. Laat hij eerst maar eens tot vastigheid opgroeien. Vol van de heilige Geest, is misschien wat lastig te zeggen van jezelf, maar een baar der zee als ambtsdrager lijkt me niet Bijbels.
En ik weet ook dat iedereen aanvechtingen heeft. Daarom is er de week van zelfbeproeving. Dat onderzoek is niet bedoeld om uiteindelijk rustig in de bank te blijven zitten, maar om zonden te belijden en uiteindelijk toch de dood van de Heere te verkondigen.
Anderzijds kan het ook zijn, dat je - ook als ambtsdrager - zo in het donker zit door de zonde en daar niet uit komt, dat je tot je grote smart geen deel durft te nemen aan het avondmaal. Daar spreek ik zeker geen oordeel over uit, integendeel. Maar dat is geen situatie die maandenlang voor mag duren.
Ds Hoogerland in een artikel over 'het ambtelijk gebed in de binnenkamer' in de Saambinder van deze week:
Zouden we als ambtsdrager in ons gebed in de binnenkamer dan niet dubbele behoefte hebben aan een vaste grond in ons gebed? Die vinden we niet in onze bekering, onze roeping of de keren dat we uitgeholpen werden. Niet in onze ambtelijke waardigheid of onze ijver. Die grond ligt alleen in Christus. Daarom is het zo nodig dat we als ambtsdragers bevindelijke kennis hebben van Christus en Zijn Middelaarswerk
Helemaal mee eens. Zowel voor ouderlingen als diakenen.
Ds. De Leeuw zei op kerkvisitatie tegen onbekeerde diakenen: hoe kan je je ambt doen, als je je Zender niet kent?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door -DIA- »

Hoopvol schreef:Een vraag vanuit interesse:

Hoe gaat het in de Gereformeerde Gemeente nadat iemand deelgenomen heeft aan het Heilig Avondmaal? Is er na die tijd nog iets in de vorm van huisbezoek, of is dat alleen als je voor de eerste keer aan ga? Of is er niets?
Er zijn (of waren) wel groepjes mensen die aan het Avondmaal deelnamen en na de dienst samenkwamen. Bij de Oud Gereformeerde Gemeente (bevervoorde) was het altijd zo dat degenen die aan Avondmaal gingen, 's avonds samenkwamen in de pastorie. Dan werden ook de meelevenden en belangstellenden genodigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:
Hoopvol schreef:Een vraag vanuit interesse:

Hoe gaat het in de Gereformeerde Gemeente nadat iemand deelgenomen heeft aan het Heilig Avondmaal? Is er na die tijd nog iets in de vorm van huisbezoek, of is dat alleen als je voor de eerste keer aan ga? Of is er niets?
Er zijn (of waren) wel groepjes mensen die aan het Avondmaal deelnamen en na de dienst samenkwamen. Bij de Oud Gereformeerde Gemeente (bevervoorde) was het altijd zo dat degenen die aan Avondmaal gingen, 's avonds samenkwamen in de pastorie. Dan werden ook de meelevenden en belangstellenden genodigd.
Van de OGGiN te Ederveen heb ik dat ook weleens gehoord. En ik dacht van ds. P. de Vries ook weleens gehoord te hebben dat hij avondmaalsgangers in de pastorie uitnodigde.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Bericht door Mannetje »

Dat was bij ds. Bac ook, al kwamen daar niet alle avondmaalgangers. Later kwam dit 'gezelschap' bij een ouderling samen en wellicht nog wel.

Wat betreft de vraag van Hoopvol: alleen na de eerste avondmaalsgang krijg je een extra pastoraal bezoek.
-
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Hollander »

-DIA- schreef:
Hoopvol schreef:Een vraag vanuit interesse: Hoe gaat het in de Gereformeerde Gemeente nadat iemand deelgenomen heeft aan het Heilig Avondmaal? Is er na die tijd nog iets in de vorm van huisbezoek, of is dat alleen als je voor de eerste keer aan ga? Of is er niets?
Er zijn (of waren) wel groepjes mensen die aan het Avondmaal deelnamen en na de dienst samenkwamen. Bij de Oud Gereformeerde Gemeente (bevervoorde) was het altijd zo dat degenen die aan Avondmaal gingen, 's avonds samenkwamen in de pastorie. Dan werden ook de meelevenden en belangstellenden genodigd.
Die groepjes zijn her en der nog steeds aanwezig, zowel voor als na het Heilig Avondmaal. Ik ben vaak aanwezig geweest tot enkele maanden geleden de coronaperiode aanbrak.
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Bericht door DDD »

Het lijkt me ook niet mogelijk om alle avondmaalgangers in één woonhuis uit te nodigen. Dat kunnen toch nooit meer dan 40, 50 mensen zijn en dan moet je al een fors huis hebben.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Het lijkt me ook niet mogelijk om alle avondmaalgangers in één woonhuis uit te nodigen. Dat kunnen toch nooit meer dan 40, 50 mensen zijn en dan moet je al een fors huis hebben.
Je vergeet dat de zeer behoudende kerken soms slechts enkele avondmaalgangers hebben.
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Bericht door DDD »

Dat weet ik wel, maar dat mag toch het referentiekader niet zijn. Dat is heel droevig, maar zeker niet de norm. Ik had het over rechtzinnige kerken.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Adagio »

Bezorgd schreef:Maar welke kant wil je op dan Philpot?
Ik snap dat nooit zo.
Het formulier is duidelijk. Zowel voor ouderlingen als diakenen.
Zonder HA gang voldoe je sowieso niet aan de eisen die gesteld worden voor het ambt.
Een mens wil best luisteren naar een roeping, maar dan moet het er wel eentje zijn zoals van bijvoorbeeld een Samuël, vindt hij bij zichzelf.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Bericht door helma »

Ik herinner me van thuis de gezelschappen na het Avondmaal. Lang niet alle Avondmaalgangers kwamen overigens, het was een vaste kern.
Ik heb dat als heel waardevol ervaren en dat later ook echt wel gemist.
Je deed ook wel mensenkennis op.. We wisten als kinderen al heel gauw dat degenen die het meest zeiden niet altijd degenen waren waar je jaloers op was.

Bezoek na de eerste keer Avondmaal vind ik er echt wel bij horen. Komt luistert toe... Hoor wat mij God deed ondervinden.
Er kan blijdschap zijn. En/of strijd. Dat is goed om met een ambtsdrager te delen.
Zeker als er veel verzucht wordt dat God Zijn hand zo stil houdt zou er toch belangstelling moeten zijn om te horen hoe de Heere doorgaat met Zijn werk.
Plaats reactie