Gereformeerde Gemeenten

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

GGotK schreef:
Bezorgd schreef:Ik snap eigenlijk niet dat een boekje en een site vergeleken worden.
Zijn toch heel andere dingen.

En alle Jantjes en Arie's ten spijt, in veel GG's wordt ook dankbaar gebruik gemaakt van de site http://abcvanhetgeloof.nl/
Begrijpelijk.
Het woord 'veel' lijkt me overdreven, maar in de gemeentes waar bijvoorbeeld ds Vreugdenhil vaak voorgaat (of preken van hem worden gelezen) zal er een betere aansluiting zijn voor kinderen bij de preek middels abc van het geloof dan het boekje van ds Schot, ds Joosse en ds van Zetten.
Als dat de criteria zijn. Hoewel als preken lezen meetelt kom je al aan een heel aantal. Maar nee het is veel breder. Zeker in verenigingsverband.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nathanaël »

GGotK schreef:
Nathanaël schreef:Ik zit een en ander nog eens te vergelijken, maar ik de kritiek van ds. Schot is gewoon echt aantoonbaar onjuist. Ik vind het echt jammer en schadelijk dat dit soort dingen geschreven worden, vooral omdat er meer gemeenteleden zijn die op dezelfde manier denken als een enkeling hier. Als een bepaalde dominee het zegt is het waar.
Ik lees niet vaak recensies van ds. Schot, maar het valt me wel op dat hij zowel bij deze recensie als bij die van het boek van dr. Klaassen, waar het enige tijd geleden over ging, allerlei dingen opschrijft die gewoon niet waar zijn. Ik begrijp niet waarom hij dat doet. Als hij het oneens is met een boek of website is dat prima, maar dan zullen daar ook gewoon goede en terechte argumenten voor zijn. Dan hoef je er niet zelf dingen bij te verzinnen. En als je die dingen niet kunt vinden, waarom schrijf je dan geen positieve recensie? En als je dat niet wilt, waarom hou je dan niet gewoon je mond?
Kun je dat met 2 voorbeelden aantonen dan, in ogenschouw genomen dat de recensie was van november 2017 en de actuele inhoud op de site vast in meer of mindere mate gewijzigd zal zijn sinds die tijd?
Dat laatste is natuurlijk wel een makkelijke opmerking, want nu kan er bij alles wat ik van de site citeer gezegd worden dat het mogelijk aangepast is. Maar ik wil best wat laten zien:
- Ds. Schot: Het begrip “bekering” wordt als volgt gedefinieerd: ‘Bekeren is je afkeren van de zonde en je toekeren naar Jezus Christus’. Het woord bekering betekent inderdaad ‘zich omkeren’. Maar er zijn twee woorden voor bekering in het Nieuwe Testament. Bekering betekent ook ‘berouw hebben’. Dat aspect mis ik node!

- ABC van het geloof: De eerste van Luthers 95 beroemde stellingen luidde: ‘Onze Heere en meester Jezus Christus heeft, toen Hij zei: “Bekeert U!”, bedoeld dat het hele leven van de gelovigen een bekering en boetedoening moet zijn.’
- ABC van het geloof: Wat betekent het als je je bekeert? Dat betekent dat de oude mens in jou sterft en de nieuwe mens in jou opstaat. Het betekent dat je heel verdrietig bent, omdat je door de zonde God boos hebt gemaakt.

-Ds. Schot: Een ander voorbeeld is het stukje over genade. Hierover worden mooie dingen gezegd. Maar waarom ontbreekt in het hele leesstuk over genade het woordje “schuld”? Als er één woord bij genade hoort, dan is dat toch het woord schuld? Naar mijn bescheiden mening wordt de kern van het begrip genade in de gehele uitwerking gemist. En dan hebben we het nota bene over een kernbegrip!

- ABC van het geloof: Maar de wet kon geen echte vrijheid geven vanwege de zonde in ons hart (Romeinen 7). Daarom gaf God de allergrootste Genadegave: Jezus Christus. Alleen door Zijn offer kunnen zondaars gered worden. En door de gave van de Heilige Geest kan die genade ons persoonlijk deel worden
- ABC van het geloof: In de Nederlandse Geloofsbelijdenis gaat het in artikel 23 onder andere over de genade. Er staat dat het diepste geluk van een mens ligt in de vergeving van zijn/haar zonden om Christus’ wil. Het betekent dat God die verloste mens ziet als rechtvaardig. Dat is ‘om niet’, uit genade alleen, door de verlossing die er is in Jezus Christus.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

JvW schreef:
Jantje schreef:
JvW schreef:
GGotK schreef:Als GG gezin lijkt het me toch vanzelfsprekend dat je je kinderen (vanaf 14 jaar) de bijbelse kernwoorden eerst probeert uit te leggen middels het boekje 'Bij de Bron'. Dat sluit nu eenmaal het beste aan bij de preken/leer in de GG.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat alle dominees uit CGK (DC) (of HHK) blij zijn met alles wat er op de bewuste site staat.
Mijn kinderen zijn 7, 11 en 14. Ik heb eerst eens gekeken naar dat boekje, maar ik kan dat toch echt geen vervanging vinden van de website. Verder valt me op dat het een zeer select gezelschap is die het heeft geschreven. Ik kan dat zo niet gebruiken voor onze gezinsmomenten in ieder geval.
Wat laatdunkend zeg! Omdat jij het te selectief vind, zou het niet goed zijn? Waarom kun je dat niet gebruiken? Ik ben wel benieuwd eigenlijk.

Je kunt het eerste hoofdstuk lezen op: http://www.uitgeverijdenhertog.nl/volwa ... 3128752/8/
Er staat ook een inhoudsopgave in. Neem en lees! Voor de prijs kun je het niet laten in elk geval!
Zie ook: https://www.hertog.nl/artikel/978903312 ... j-de-Bron/
Dat had ik al gelezen hoor Jantje. En daaruit trok ik mijn conclusies. Maar schijnbaar mag ik niet vinden dat het voor onze gezinsmomenten niet bruikbaar is.
Weet je wat: jij gebruikt voor de gezinsmomenten met kinderen dat boekje en ik de website van de ABCvanhetgeloof.nl.

Ik denk inderdaad dat het veel gebruikt wordt in onze gemeenten ja.
Als je de n van 'gemeenten' weghaalt, klopt het wel. En lees dan voor 'onze' ook de mijne en gelijksoortige gemeenten. Maar als je een website maakt en jij en ik weten al bij voorbaat dat mensen in De Valk-Wekerom, Waardenburg en alle Jantjes in Oostkapelle en Vlissingen tien meter de lucht in steigeren bij het aanschouwen van zo'n website, dan werkt dat niet samenbindend. Dus daarom is zo'n boekje beter. Maar ik heb nog steeds geen antwoord waarom jij vindt dat het te selectief zou zijn. Kun je me een voorbeeld noemen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Maar als je een website maakt en jij en ik weten al bij voorbaat dat mensen in De Valk-Wekerom, Waardenburg en alle Jantjes in Oostkapelle en Vlissingen tien meter de lucht in steigeren bij het aanschouwen van zo'n website, dan werkt dat niet samenbindend. Dus daarom is zo'n boekje beter. Maar ik heb nog steeds geen antwoord waarom jij vindt dat het te selectief zou zijn. Kun je me een voorbeeld noemen?
Echt, heb jij ooit wel eens zo een glimmend ding gezien, waarin je jezelf weerkaatst ziet?
Ik gebruik het in de ochtend om mijn haar netjes te kammen.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Nathanaël schreef:
GGotK schreef:
Nathanaël schreef:Ik zit een en ander nog eens te vergelijken, maar ik de kritiek van ds. Schot is gewoon echt aantoonbaar onjuist. Ik vind het echt jammer en schadelijk dat dit soort dingen geschreven worden, vooral omdat er meer gemeenteleden zijn die op dezelfde manier denken als een enkeling hier. Als een bepaalde dominee het zegt is het waar.
Ik lees niet vaak recensies van ds. Schot, maar het valt me wel op dat hij zowel bij deze recensie als bij die van het boek van dr. Klaassen, waar het enige tijd geleden over ging, allerlei dingen opschrijft die gewoon niet waar zijn. Ik begrijp niet waarom hij dat doet. Als hij het oneens is met een boek of website is dat prima, maar dan zullen daar ook gewoon goede en terechte argumenten voor zijn. Dan hoef je er niet zelf dingen bij te verzinnen. En als je die dingen niet kunt vinden, waarom schrijf je dan geen positieve recensie? En als je dat niet wilt, waarom hou je dan niet gewoon je mond?
Kun je dat met 2 voorbeelden aantonen dan, in ogenschouw genomen dat de recensie was van november 2017 en de actuele inhoud op de site vast in meer of mindere mate gewijzigd zal zijn sinds die tijd?
Dat laatste is natuurlijk wel een makkelijke opmerking, want nu kan er bij alles wat ik van de site citeer gezegd worden dat het mogelijk aangepast is. Maar ik wil best wat laten zien:
- Ds. Schot: Het begrip “bekering” wordt als volgt gedefinieerd: ‘Bekeren is je afkeren van de zonde en je toekeren naar Jezus Christus’. Het woord bekering betekent inderdaad ‘zich omkeren’. Maar er zijn twee woorden voor bekering in het Nieuwe Testament. Bekering betekent ook ‘berouw hebben’. Dat aspect mis ik node!

- ABC van het geloof: De eerste van Luthers 95 beroemde stellingen luidde: ‘Onze Heere en meester Jezus Christus heeft, toen Hij zei: “Bekeert U!”, bedoeld dat het hele leven van de gelovigen een bekering en boetedoening moet zijn.’
- ABC van het geloof: Wat betekent het als je je bekeert? Dat betekent dat de oude mens in jou sterft en de nieuwe mens in jou opstaat. Het betekent dat je heel verdrietig bent, omdat je door de zonde God boos hebt gemaakt.

-Ds. Schot: Een ander voorbeeld is het stukje over genade. Hierover worden mooie dingen gezegd. Maar waarom ontbreekt in het hele leesstuk over genade het woordje “schuld”? Als er één woord bij genade hoort, dan is dat toch het woord schuld? Naar mijn bescheiden mening wordt de kern van het begrip genade in de gehele uitwerking gemist. En dan hebben we het nota bene over een kernbegrip!

- ABC van het geloof: Maar de wet kon geen echte vrijheid geven vanwege de zonde in ons hart (Romeinen 7). Daarom gaf God de allergrootste Genadegave: Jezus Christus. Alleen door Zijn offer kunnen zondaars gered worden. En door de gave van de Heilige Geest kan die genade ons persoonlijk deel worden
- ABC van het geloof: In de Nederlandse Geloofsbelijdenis gaat het in artikel 23 onder andere over de genade. Er staat dat het diepste geluk van een mens ligt in de vergeving van zijn/haar zonden om Christus’ wil. Het betekent dat God die verloste mens ziet als rechtvaardig. Dat is ‘om niet’, uit genade alleen, door de verlossing die er is in Jezus Christus.
Laten we wel de juiste volledige teksten van ABC van het geloof weergeven waar ds Schot wat over schreef!

ABC van het geloof over genade:
Genade zoekt de laagste plek
In het boek ‘Les Miserables’ van Victor Hugo wordt prachtig duidelijk gemaakt wat genade is. Jean Valjean is vrijgelaten na negentien jaar gevangenisstraf. Hij logeert bij een priester. ’s Nachts grijpt Jean zijn kans en steelt het zilverwerk. De volgende dag pakt de politie hem op en brengt hem bij de priester. En dan gebeurt er iets bijzonders.
Valjean is ervan overtuigd dat de priester heel boos zal zijn en hem aan zal klagen. Maar het loopt heel anders. De priester doet net alsof hij het servies gegeven heeft en zegt: “Waarom heb je de zilveren kandelaren ook niet meegenomen?”

Dit is het moment waarop Jeans leven totaal verandert, het ‘breekpunt’. Hij begint een nieuw leven. Dit verhaal laat heel mooi zien wat genade is: je krijgt iets dat je niet verdient, het maakt een nieuw begin mogelijk.

In de Bijbel wijst genade op de onverdiende gunst van God. “Dag aan dag overlaadt Hij ons (…)” (Psalm 68:20). Het Hebreeuwse woord voor genade is ‘chen’. Ons woord ‘gein’ is daarvan afgeleid. Genade geeft vreugde, het geeft een lach op het gezicht. Het Griekse woord voor genade is ‘charis’ en dat is afgeleid van ‘chairo’. Dat betekent ‘vreugde’ of ‘dankbaarheid’. Genade zorgt voor geluk, vreugde, dankbaarheid. De Engelse prediker Spurgeon zei eens: “Sommigen denken dat het goed is om ‘ellendige zondaren’ te zijn, maar het is vast en zeker beter om ‘gelukkige heiligen’ te zijn. (…) Meer genade zou ons in staat stellen meer te roemen in de HEERE en ons te verheugen met een langdurige vreugde.”

Het is elke dag genade dat de Heere God de zon laat opgaan, over goede en kwade mensen (Mattheüs 5:45). Het is genade als God eten, drinken en gezondheid geeft. Het is genade datde mens bijvoorbeeld fietsen kan repareren, muziek kan maken, kan leren over geneeskunde en noem maar op. Calvijn schrijft hierover: “Laat ons niet vergeten dat deze dingen zeer voortreffelijke gaven zijn van de Goddelijke Geest, die Hij tot algemeen nut van het menselijk geslacht uitdeelt aan wie Hij wil.”

Naast die ‘algemene genade’ is er de ‘bijzondere genade’. Dat is de genade die leidt tot (uit)redding en bevrijding. Door genade werd het volk Israël bevrijd uit de slavernij van Egypte. Door genade ontving Mozes op de berg Horeb de tien geboden. Die geboden zijn Gods onderwijzing, zodat Israël niet zou belanden in de gevangenis van afgoderij, leugen en begeerte. Maar de wet kon geen echte vrijheid geven vanwege de zonde in ons hart (Romeinen 7). Daarom gaf God de allergrootste Genadegave: Jezus Christus. Alleen door Zijn offer kunnen zondaars gered worden. En door de gave van de Heilige Geest kan die genade ons persoonlijk deel worden

Wie trots en hoogmoedig is, blijft blind voor het wonder van genade. Alleen wie nederig is, kan genade ontvangen. Net als water zoekt genade altijd de laagste plek. “De HEERE is nabij de gebrokenen van hart, Hij verlost de verslagenen van geest” (Psalm 34:19). Gods genade is overvloedig (Efeze 1:7), zodat een christen verlangt dat ook anderen delen in die genade.
In het Nieuwe Testament staan ook verschillende waarschuwingen dat we Gods genade niet mogen misbruiken, minachten of verwerpen. “En als medearbeiders van God roepen wij u er ook toe op de genade van God niet tevergeefs ontvangen te hebben” (2 Korinthe 6:1).
Laatst gewijzigd door GGotK op 30 jun 2020, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

[quote="Jantje”]
Als je de n van 'gemeenten' weghaalt, klopt het wel. En lees dan voor 'onze' ook de mijne en gelijksoortige gemeenten. Maar als je een website maakt en jij en ik weten al bij voorbaat dat mensen in De Valk-Wekerom, Waardenburg en alle Jantjes in Oostkapelle en Vlissingen tien meter de lucht in steigeren bij het aanschouwen van zo'n website, dan werkt dat niet samenbindend. Dus daarom is zo'n boekje beter. Maar ik heb nog steeds geen antwoord waarom jij vindt dat het te selectief zou zijn. Kun je me een voorbeeld noemen?[/quote]

Ik ga geen voorbeelden noemen, want die discussie tussen ons leidt nergens toe. Ik zie nu al welke kant je opgaat met je beschuldigingen. Maar het is precies zoals wel meer wordt opgemerkt: Rechts heeft altijd voorrang.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nathanaël »

GGotK schreef:
Nathanaël schreef:
GGotK schreef:
Nathanaël schreef:Ik zit een en ander nog eens te vergelijken, maar ik de kritiek van ds. Schot is gewoon echt aantoonbaar onjuist. Ik vind het echt jammer en schadelijk dat dit soort dingen geschreven worden, vooral omdat er meer gemeenteleden zijn die op dezelfde manier denken als een enkeling hier. Als een bepaalde dominee het zegt is het waar.
Ik lees niet vaak recensies van ds. Schot, maar het valt me wel op dat hij zowel bij deze recensie als bij die van het boek van dr. Klaassen, waar het enige tijd geleden over ging, allerlei dingen opschrijft die gewoon niet waar zijn. Ik begrijp niet waarom hij dat doet. Als hij het oneens is met een boek of website is dat prima, maar dan zullen daar ook gewoon goede en terechte argumenten voor zijn. Dan hoef je er niet zelf dingen bij te verzinnen. En als je die dingen niet kunt vinden, waarom schrijf je dan geen positieve recensie? En als je dat niet wilt, waarom hou je dan niet gewoon je mond?
Kun je dat met 2 voorbeelden aantonen dan, in ogenschouw genomen dat de recensie was van november 2017 en de actuele inhoud op de site vast in meer of mindere mate gewijzigd zal zijn sinds die tijd?
Dat laatste is natuurlijk wel een makkelijke opmerking, want nu kan er bij alles wat ik van de site citeer gezegd worden dat het mogelijk aangepast is. Maar ik wil best wat laten zien:
- Ds. Schot: Het begrip “bekering” wordt als volgt gedefinieerd: ‘Bekeren is je afkeren van de zonde en je toekeren naar Jezus Christus’. Het woord bekering betekent inderdaad ‘zich omkeren’. Maar er zijn twee woorden voor bekering in het Nieuwe Testament. Bekering betekent ook ‘berouw hebben’. Dat aspect mis ik node!

- ABC van het geloof: De eerste van Luthers 95 beroemde stellingen luidde: ‘Onze Heere en meester Jezus Christus heeft, toen Hij zei: “Bekeert U!”, bedoeld dat het hele leven van de gelovigen een bekering en boetedoening moet zijn.’
- ABC van het geloof: Wat betekent het als je je bekeert? Dat betekent dat de oude mens in jou sterft en de nieuwe mens in jou opstaat. Het betekent dat je heel verdrietig bent, omdat je door de zonde God boos hebt gemaakt.

-Ds. Schot: Een ander voorbeeld is het stukje over genade. Hierover worden mooie dingen gezegd. Maar waarom ontbreekt in het hele leesstuk over genade het woordje “schuld”? Als er één woord bij genade hoort, dan is dat toch het woord schuld? Naar mijn bescheiden mening wordt de kern van het begrip genade in de gehele uitwerking gemist. En dan hebben we het nota bene over een kernbegrip!

- ABC van het geloof: Maar de wet kon geen echte vrijheid geven vanwege de zonde in ons hart (Romeinen 7). Daarom gaf God de allergrootste Genadegave: Jezus Christus. Alleen door Zijn offer kunnen zondaars gered worden. En door de gave van de Heilige Geest kan die genade ons persoonlijk deel worden
- ABC van het geloof: In de Nederlandse Geloofsbelijdenis gaat het in artikel 23 onder andere over de genade. Er staat dat het diepste geluk van een mens ligt in de vergeving van zijn/haar zonden om Christus’ wil. Het betekent dat God die verloste mens ziet als rechtvaardig. Dat is ‘om niet’, uit genade alleen, door de verlossing die er is in Jezus Christus.
Laten we wel de juiste teksten van ABC van het geloof weergeven waar ds Schot wat over schreef!

ABC van het geloof over genade:
Genade zoekt de laagste plek
In het boek ‘Les Miserables’ van Victor Hugo wordt prachtig duidelijk gemaakt wat genade is. Jean Valjean is vrijgelaten na negentien jaar gevangenisstraf. Hij logeert bij een priester. ’s Nachts grijpt Jean zijn kans en steelt het zilverwerk. De volgende dag pakt de politie hem op en brengt hem bij de priester. En dan gebeurt er iets bijzonders.
Valjean is ervan overtuigd dat de priester heel boos zal zijn en hem aan zal klagen. Maar het loopt heel anders. De priester doet net alsof hij het servies gegeven heeft en zegt: “Waarom heb je de zilveren kandelaren ook niet meegenomen?”

Dit is het moment waarop Jeans leven totaal verandert, het ‘breekpunt’. Hij begint een nieuw leven. Dit verhaal laat heel mooi zien wat genade is: je krijgt iets dat je niet verdient, het maakt een nieuw begin mogelijk.

In de Bijbel wijst genade op de onverdiende gunst van God. “Dag aan dag overlaadt Hij ons (…)” (Psalm 68:20). Het Hebreeuwse woord voor genade is ‘chen’. Ons woord ‘gein’ is daarvan afgeleid. Genade geeft vreugde, het geeft een lach op het gezicht. Het Griekse woord voor genade is ‘charis’ en dat is afgeleid van ‘chairo’. Dat betekent ‘vreugde’ of ‘dankbaarheid’. Genade zorgt voor geluk, vreugde, dankbaarheid. De Engelse prediker Spurgeon zei eens: “Sommigen denken dat het goed is om ‘ellendige zondaren’ te zijn, maar het is vast en zeker beter om ‘gelukkige heiligen’ te zijn. (…) Meer genade zou ons in staat stellen meer te roemen in de HEERE en ons te verheugen met een langdurige vreugde.”

Het is elke dag genade dat de Heere God de zon laat opgaan, over goede en kwade mensen (Mattheüs 5:45). Het is genade als God eten, drinken en gezondheid geeft. Het is genade datde mens bijvoorbeeld fietsen kan repareren, muziek kan maken, kan leren over geneeskunde en noem maar op. Calvijn schrijft hierover: “Laat ons niet vergeten dat deze dingen zeer voortreffelijke gaven zijn van de Goddelijke Geest, die Hij tot algemeen nut van het menselijk geslacht uitdeelt aan wie Hij wil.”

Naast die ‘algemene genade’ is er de ‘bijzondere genade’. Dat is de genade die leidt tot (uit)redding en bevrijding. Door genade werd het volk Israël bevrijd uit de slavernij van Egypte. Door genade ontving Mozes op de berg Horeb de tien geboden. Die geboden zijn Gods onderwijzing, zodat Israël niet zou belanden in de gevangenis van afgoderij, leugen en begeerte. Maar de wet kon geen echte vrijheid geven vanwege de zonde in ons hart (Romeinen 7). Daarom gaf God de allergrootste Genadegave: Jezus Christus. Alleen door Zijn offer kunnen zondaars gered worden. En door de gave van de Heilige Geest kan die genade ons persoonlijk deel worden

Wie trots en hoogmoedig is, blijft blind voor het wonder van genade. Alleen wie nederig is, kan genade ontvangen. Net als water zoekt genade altijd de laagste plek. “De HEERE is nabij de gebrokenen van hart, Hij verlost de verslagenen van geest” (Psalm 34:19). Gods genade is overvloedig (Efeze 1:7), zodat een christen verlangt dat ook anderen delen in die genade.
In het Nieuwe Testament staan ook verschillende waarschuwingen dat we Gods genade niet mogen misbruiken, minachten of verwerpen. “En als medearbeiders van God roepen wij u er ook toe op de genade van God niet tevergeefs ontvangen te hebben” (2 Korinthe 6:1).
Ik begrijp je punt niet. Alle citaten die ik heb gegeven komen van de betreffende pagina´s. Waarom plak jij hier nu maar een deel van de tekst?
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Mijns inziens is het zondig om op een oneerlijke manier commentaar te geven op zo'n zorgvuldige uiteenzetting. Het commentaar van ds. Schot is onzorgvuldig en onjuist en niet of hooguit zeer selectief onderbouwd. Het geeft wel te denken dat iemand die zulke dingen schrijft, les kan geven op de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Nathanaël schreef:
GGotK schreef:
Nathanaël schreef:
GGotK schreef: Kun je dat met 2 voorbeelden aantonen dan, in ogenschouw genomen dat de recensie was van november 2017 en de actuele inhoud op de site vast in meer of mindere mate gewijzigd zal zijn sinds die tijd?
Dat laatste is natuurlijk wel een makkelijke opmerking, want nu kan er bij alles wat ik van de site citeer gezegd worden dat het mogelijk aangepast is. Maar ik wil best wat laten zien:
- Ds. Schot: Het begrip “bekering” wordt als volgt gedefinieerd: ‘Bekeren is je afkeren van de zonde en je toekeren naar Jezus Christus’. Het woord bekering betekent inderdaad ‘zich omkeren’. Maar er zijn twee woorden voor bekering in het Nieuwe Testament. Bekering betekent ook ‘berouw hebben’. Dat aspect mis ik node!

- ABC van het geloof: De eerste van Luthers 95 beroemde stellingen luidde: ‘Onze Heere en meester Jezus Christus heeft, toen Hij zei: “Bekeert U!”, bedoeld dat het hele leven van de gelovigen een bekering en boetedoening moet zijn.’
- ABC van het geloof: Wat betekent het als je je bekeert? Dat betekent dat de oude mens in jou sterft en de nieuwe mens in jou opstaat. Het betekent dat je heel verdrietig bent, omdat je door de zonde God boos hebt gemaakt.

-Ds. Schot: Een ander voorbeeld is het stukje over genade. Hierover worden mooie dingen gezegd. Maar waarom ontbreekt in het hele leesstuk over genade het woordje “schuld”? Als er één woord bij genade hoort, dan is dat toch het woord schuld? Naar mijn bescheiden mening wordt de kern van het begrip genade in de gehele uitwerking gemist. En dan hebben we het nota bene over een kernbegrip!

- ABC van het geloof: Maar de wet kon geen echte vrijheid geven vanwege de zonde in ons hart (Romeinen 7). Daarom gaf God de allergrootste Genadegave: Jezus Christus. Alleen door Zijn offer kunnen zondaars gered worden. En door de gave van de Heilige Geest kan die genade ons persoonlijk deel worden
- ABC van het geloof: In de Nederlandse Geloofsbelijdenis gaat het in artikel 23 onder andere over de genade. Er staat dat het diepste geluk van een mens ligt in de vergeving van zijn/haar zonden om Christus’ wil. Het betekent dat God die verloste mens ziet als rechtvaardig. Dat is ‘om niet’, uit genade alleen, door de verlossing die er is in Jezus Christus.
Laten we wel de juiste teksten van ABC van het geloof weergeven waar ds Schot wat over schreef!

ABC van het geloof over genade:
Genade zoekt de laagste plek
In het boek ‘Les Miserables’ van Victor Hugo wordt prachtig duidelijk gemaakt wat genade is. Jean Valjean is vrijgelaten na negentien jaar gevangenisstraf. Hij logeert bij een priester. ’s Nachts grijpt Jean zijn kans en steelt het zilverwerk. De volgende dag pakt de politie hem op en brengt hem bij de priester. En dan gebeurt er iets bijzonders.
Valjean is ervan overtuigd dat de priester heel boos zal zijn en hem aan zal klagen. Maar het loopt heel anders. De priester doet net alsof hij het servies gegeven heeft en zegt: “Waarom heb je de zilveren kandelaren ook niet meegenomen?”

Dit is het moment waarop Jeans leven totaal verandert, het ‘breekpunt’. Hij begint een nieuw leven. Dit verhaal laat heel mooi zien wat genade is: je krijgt iets dat je niet verdient, het maakt een nieuw begin mogelijk.

In de Bijbel wijst genade op de onverdiende gunst van God. “Dag aan dag overlaadt Hij ons (…)” (Psalm 68:20). Het Hebreeuwse woord voor genade is ‘chen’. Ons woord ‘gein’ is daarvan afgeleid. Genade geeft vreugde, het geeft een lach op het gezicht. Het Griekse woord voor genade is ‘charis’ en dat is afgeleid van ‘chairo’. Dat betekent ‘vreugde’ of ‘dankbaarheid’. Genade zorgt voor geluk, vreugde, dankbaarheid. De Engelse prediker Spurgeon zei eens: “Sommigen denken dat het goed is om ‘ellendige zondaren’ te zijn, maar het is vast en zeker beter om ‘gelukkige heiligen’ te zijn. (…) Meer genade zou ons in staat stellen meer te roemen in de HEERE en ons te verheugen met een langdurige vreugde.”

Het is elke dag genade dat de Heere God de zon laat opgaan, over goede en kwade mensen (Mattheüs 5:45). Het is genade als God eten, drinken en gezondheid geeft. Het is genade datde mens bijvoorbeeld fietsen kan repareren, muziek kan maken, kan leren over geneeskunde en noem maar op. Calvijn schrijft hierover: “Laat ons niet vergeten dat deze dingen zeer voortreffelijke gaven zijn van de Goddelijke Geest, die Hij tot algemeen nut van het menselijk geslacht uitdeelt aan wie Hij wil.”

Naast die ‘algemene genade’ is er de ‘bijzondere genade’. Dat is de genade die leidt tot (uit)redding en bevrijding. Door genade werd het volk Israël bevrijd uit de slavernij van Egypte. Door genade ontving Mozes op de berg Horeb de tien geboden. Die geboden zijn Gods onderwijzing, zodat Israël niet zou belanden in de gevangenis van afgoderij, leugen en begeerte. Maar de wet kon geen echte vrijheid geven vanwege de zonde in ons hart (Romeinen 7). Daarom gaf God de allergrootste Genadegave: Jezus Christus. Alleen door Zijn offer kunnen zondaars gered worden. En door de gave van de Heilige Geest kan die genade ons persoonlijk deel worden

Wie trots en hoogmoedig is, blijft blind voor het wonder van genade. Alleen wie nederig is, kan genade ontvangen. Net als water zoekt genade altijd de laagste plek. “De HEERE is nabij de gebrokenen van hart, Hij verlost de verslagenen van geest” (Psalm 34:19). Gods genade is overvloedig (Efeze 1:7), zodat een christen verlangt dat ook anderen delen in die genade.
In het Nieuwe Testament staan ook verschillende waarschuwingen dat we Gods genade niet mogen misbruiken, minachten of verwerpen. “En als medearbeiders van God roepen wij u er ook toe op de genade van God niet tevergeefs ontvangen te hebben” (2 Korinthe 6:1).
Ik begrijp je punt niet. Alle citaten die ik heb gegeven komen van de betreffende pagina´s. Waarom plak jij hier nu maar een deel van de tekst?
Ja nu wordt hij helemaal mooi: Jij pakt 1 zinnetje uit een hele tekst. Als je de gehele tekst beziet begrijp ik de kritiek van ds Schot wel
degelijk.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Mijns inziens is het zondig om zonder verder onderzoek, afgaand op twee artikelen een predikant te veroordelen op een refo Roddel forum...
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Welnee. Ik heb toch de teksten gelezen. Bovendien schrijft ds. Schot geregeld stukken waarvan ik als leek al kan vaststellen dat deze feitelijk onjuist zijn, nog even los van mogelijke dwalingen. Die dwalingen zijn minstens zo erg, maar van een andere orde.

@GGotK: Wat is er mis met de tekst over genade?
Laatst gewijzigd door DDD op 30 jun 2020, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

Bezorgd schreef:
Hoopvol schreef:Mensen!

Stop even met moddergooien a.u.b. Hier word niemand wijzer van en is zeker niet christelijk!

Zullen we een nieuw topic aanmaken en de bijdrage van ds Vreugdehil inhoudelijk bespreken?

En daarna het stuk van ds Schot?
Helemaal eens.
Het ging over goedertierenheid.
Wie hebben het geluisterd?
Ik heb het stuk geluisterd.
Ik vraag me wel af of inhoudelijk bespreken mogelijk is gezien de reacties.
En ik vraag me af of het inhoudelijk bespreken niet lijdt tot weer een rotonde over de doop en de daaraan verbonden beloftes, aanbiedingen e.d. -> oftewel het verschil in leer binnen de gereformeerde gezindte.

(Eigenlijk heb ik daar persoonlijk geen trek in omdat dit alleen maar lijdt tot onbegrip)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Altijd het verband lezen, @Nathanaël. Dat zou jij toch moeten weten. :slurp

@JvW, als je zelfs ds. Joosse onder de categorie 'rechts' schaart, blijft er niet veel meer over inderdaad. Gekker moet het toch niet worden. :bobo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Welnee. Ik heb toch de teksten gelezen.

@GGotK: Wat is er mis met de tekst over genade?
Misschien mis je het vermogen om het goed te begrijpen, of wil je het perse op een bepaalde manier opvatten..
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

Hoopvol schreef:
Bezorgd schreef:
Hoopvol schreef:Mensen!

Stop even met moddergooien a.u.b. Hier word niemand wijzer van en is zeker niet christelijk!

Zullen we een nieuw topic aanmaken en de bijdrage van ds Vreugdehil inhoudelijk bespreken?

En daarna het stuk van ds Schot?
Helemaal eens.
Het ging over goedertierenheid.
Wie hebben het geluisterd?
Ik heb het stuk geluisterd.
Ik vraag me wel af of inhoudelijk bespreken mogelijk is gezien de reacties.
En ik vraag me af of het inhoudelijk bespreken niet lijdt tot weer een rotonde over de doop en de daaraan verbonden beloftes, aanbiedingen e.d. -> oftewel het verschil in leer binnen de gereformeerde gezindte.

(Eigenlijk heb ik daar persoonlijk geen trek in omdat dit alleen maar lijdt tot onbegrip)
Helemaal eens!
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Plaats reactie