Gereformeerde Gemeenten

Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:
crossmountain schreef:
GGotK schreef:Als GG gezin lijkt het me toch vanzelfsprekend dat je je kinderen (vanaf 14 jaar) de bijbelse kernwoorden eerst probeert uit te leggen middels het boekje 'Bij de Bron'. Dat sluit nu eenmaal het beste aan bij de preken/leer in de GG.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat alle dominees uit CGK (DC) (of HHK) blij zijn met alles wat er op de bewuste site staat.
Zoals je in het tweede deel schrijft over "niet voorstellen dat alle dominees" geldt dat waarschijnlijk ook over het eerste gedeelte. Het zal namelijk niet aansluiten bij "alle preken/leer van de GG".
Dat houdt je toch. Het sluit in ieder geval béter aan bij de prediking in de GG. Maar belangrijker: het sluit ook beter aan bij Gods Woord, naar mijn mening. De evenwichtigheid is meer aanwezig, precies wat ds. Schot ook pijnlijk blootlegt, getuige de verwijtende reacties hier op forum.
Aan de ene kant moet ik hier echt om lachen, aan de andere kant doet die kortzichtigheid me echt veel verdriet. Ik ken ´Bij de Bron´ niet, dus ik weet niet of het evenwichtiger is dan ´ABC van het geloof´. De recensie van ds. Schot is in ieder geval niet evenwichtig en gewoon onjuist. Jammer dat je daar niet gewoon op ingaat, dat had je bovendien tegen moeten komen als je echt onderzoek zou hebben gedaan.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

Jantje schreef:
crossmountain schreef:
GGotK schreef:Als GG gezin lijkt het me toch vanzelfsprekend dat je je kinderen (vanaf 14 jaar) de bijbelse kernwoorden eerst probeert uit te leggen middels het boekje 'Bij de Bron'. Dat sluit nu eenmaal het beste aan bij de preken/leer in de GG.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat alle dominees uit CGK (DC) (of HHK) blij zijn met alles wat er op de bewuste site staat.
Zoals je in het tweede deel schrijft over "niet voorstellen dat alle dominees" geldt dat waarschijnlijk ook over het eerste gedeelte. Het zal namelijk niet aansluiten bij "alle preken/leer van de GG".
Dat houdt je toch. Het sluit in ieder geval béter aan bij de prediking in de GG. Maar belangrijker: het sluit ook beter aan bij Gods Woord, naar mijn mening. De evenwichtigheid is meer aanwezig, precies wat ds. Schot ook pijnlijk blootlegt, getuige de verwijtende reacties hier op forum.
Er wordt niets verweten door anderen. Daar begon je zelf mee.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

Jantje schreef:
crossmountain schreef:
GGotK schreef:Als GG gezin lijkt het me toch vanzelfsprekend dat je je kinderen (vanaf 14 jaar) de bijbelse kernwoorden eerst probeert uit te leggen middels het boekje 'Bij de Bron'. Dat sluit nu eenmaal het beste aan bij de preken/leer in de GG.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat alle dominees uit CGK (DC) (of HHK) blij zijn met alles wat er op de bewuste site staat.
Zoals je in het tweede deel schrijft over "niet voorstellen dat alle dominees" geldt dat waarschijnlijk ook over het eerste gedeelte. Het zal namelijk niet aansluiten bij "alle preken/leer van de GG".
Dat houdt je toch. Het sluit in ieder geval béter aan bij de prediking in de GG. Maar belangrijker: het sluit ook beter aan bij Gods Woord, naar mijn mening. De evenwichtigheid is meer aanwezig, precies wat ds. Schot ook pijnlijk blootlegt, getuige de verwijtende reacties hier op forum.
Dat er verwijten zijn, is toch niet meteen kenmerk van het ware? Iets meer inhoudelijke argumentatie zou wel fijn zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

JvW schreef:
GGotK schreef:Als GG gezin lijkt het me toch vanzelfsprekend dat je je kinderen (vanaf 14 jaar) de bijbelse kernwoorden eerst probeert uit te leggen middels het boekje 'Bij de Bron'. Dat sluit nu eenmaal het beste aan bij de preken/leer in de GG.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat alle dominees uit CGK (DC) (of HHK) blij zijn met alles wat er op de bewuste site staat.
Mijn kinderen zijn 7, 11 en 14. Ik heb eerst eens gekeken naar dat boekje, maar ik kan dat toch echt geen vervanging vinden van de website. Verder valt me op dat het een zeer select gezelschap is die het heeft geschreven. Ik kan dat zo niet gebruiken voor onze gezinsmomenten in ieder geval.
Wat laatdunkend zeg! Omdat jij het te selectief vind, zou het niet goed zijn? Waarom kun je dat niet gebruiken? Ik ben wel benieuwd eigenlijk.

Je kunt het eerste hoofdstuk lezen op: http://www.uitgeverijdenhertog.nl/volwa ... 3128752/8/
Er staat ook een inhoudsopgave in. Neem en lees! Voor de prijs kun je het niet laten in elk geval!
Zie ook: https://www.hertog.nl/artikel/978903312 ... j-de-Bron/
Laatst gewijzigd door Jantje op 30 jun 2020, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Als ik dat artikel lees op Digibron, dan worden er toch echt wezenlijke zaken gemist. Ik heb daar zeker onderzoek naar gedaan. Het is ook niet zo dat ik automatisch alles klakkeloos overneem wat in de Saambinder staat.

Over Bijbelse begrippen moeten we eerlijk zijn. Er kan niet een beetje water bij de wijn, zelfs geen druppel. Want we kunnen ons en onze kinderen maar één keer bedriegen.
Je kunt je leven bang zijn om je te bedriegen en nooit naar de Heere Jezus toegaan.
Gewoon eerlijk onbekeerd, mij maak je niets wijs.

Elke poging om mensen dichterbij het Woord te brengen wordt onder de loep gelegd en door de bril van de ger gem gelezen en afgekeurd, lijkt wel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Nathanaël schreef:Ik zit een en ander nog eens te vergelijken, maar ik de kritiek van ds. Schot is gewoon echt aantoonbaar onjuist. Ik vind het echt jammer en schadelijk dat dit soort dingen geschreven worden, vooral omdat er meer gemeenteleden zijn die op dezelfde manier denken als een enkeling hier. Als een bepaalde dominee het zegt is het waar.
Ik lees niet vaak recensies van ds. Schot, maar het valt me wel op dat hij zowel bij deze recensie als bij die van het boek van dr. Klaassen, waar het enige tijd geleden over ging, allerlei dingen opschrijft die gewoon niet waar zijn. Ik begrijp niet waarom hij dat doet. Als hij het oneens is met een boek of website is dat prima, maar dan zullen daar ook gewoon goede en terechte argumenten voor zijn. Dan hoef je er niet zelf dingen bij te verzinnen. En als je die dingen niet kunt vinden, waarom schrijf je dan geen positieve recensie? En als je dat niet wilt, waarom hou je dan niet gewoon je mond?
Kun je dat met 2 voorbeelden aantonen dan, in ogenschouw genomen dat de recensie was van november 2017 en de actuele inhoud op de site vast in meer of mindere mate gewijzigd zal zijn sinds die tijd?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Ik snap eigenlijk niet dat een boekje en een site vergeleken worden.
Zijn toch heel andere dingen.

En alle Jantjes en Arie's ten spijt, in veel GG's wordt ook dankbaar gebruik gemaakt van de site http://abcvanhetgeloof.nl/
Begrijpelijk.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Nathanaël schreef:
Aan de ene kant moet ik hier echt om lachen, aan de andere kant doet die kortzichtigheid me echt veel verdriet. Ik ken ´Bij de Bron´ niet, dus ik weet niet of het evenwichtiger is dan ´ABC van het geloof´. De recensie van ds. Schot is in ieder geval niet evenwichtig en gewoon onjuist. Jammer dat je daar niet gewoon op ingaat, dat had je bovendien tegen moeten komen als je echt onderzoek zou hebben gedaan.
Even wachten. In de zomer komt Jan, als hij tijd kan vinden, met de uitkomsten van zijn onderzoek.
Ik denk dat dat bestaat uit 1 zin 'ik sluit me volledig aan bij een dominee, omdat hij een dominee is'.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Dat is een onzin-redenering. Omdat andere mensen vinden dat ds. Schot onzin schrijft, zou het waar zijn. Dat klopt natuurlijk niet.
Het maakt iemands werkelijkheid wel eenvoudig.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

Mensen!

Stop even met moddergooien a.u.b. Hier word niemand wijzer van en is zeker niet christelijk!

Zullen we een nieuw topic aanmaken en de bijdrage van ds Vreugdehil inhoudelijk bespreken?

En daarna het stuk van ds Schot?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Hoopvol schreef:Mensen!

Stop even met moddergooien a.u.b. Hier word niemand wijzer van en is zeker niet christelijk!

Zullen we een nieuw topic aanmaken en de bijdrage van ds Vreugdehil inhoudelijk bespreken?

En daarna het stuk van ds Schot?
Helemaal eens.
Het ging over goedertierenheid.
Wie hebben het geluisterd?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Wat heeft ds. Vreugdenhil geschreven ?
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:Ik snap eigenlijk niet dat een boekje en een site vergeleken worden.
Zijn toch heel andere dingen.

En alle Jantjes en Arie's ten spijt, in veel GG's wordt ook dankbaar gebruik gemaakt van de site http://abcvanhetgeloof.nl/
Begrijpelijk.
Het woord 'veel' lijkt me overdreven, maar in de gemeentes waar bijvoorbeeld ds Vreugdenhil vaak voorgaat (of preken van hem worden gelezen) zal er een betere aansluiting zijn voor kinderen bij de preek middels abc van het geloof dan het boekje van ds Schot, ds Joosse en ds van Zetten.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

Jantje schreef:
JvW schreef:
GGotK schreef:Als GG gezin lijkt het me toch vanzelfsprekend dat je je kinderen (vanaf 14 jaar) de bijbelse kernwoorden eerst probeert uit te leggen middels het boekje 'Bij de Bron'. Dat sluit nu eenmaal het beste aan bij de preken/leer in de GG.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat alle dominees uit CGK (DC) (of HHK) blij zijn met alles wat er op de bewuste site staat.
Mijn kinderen zijn 7, 11 en 14. Ik heb eerst eens gekeken naar dat boekje, maar ik kan dat toch echt geen vervanging vinden van de website. Verder valt me op dat het een zeer select gezelschap is die het heeft geschreven. Ik kan dat zo niet gebruiken voor onze gezinsmomenten in ieder geval.
Wat laatdunkend zeg! Omdat jij het te selectief vind, zou het niet goed zijn? Waarom kun je dat niet gebruiken? Ik ben wel benieuwd eigenlijk.

Je kunt het eerste hoofdstuk lezen op: http://www.uitgeverijdenhertog.nl/volwa ... 3128752/8/
Er staat ook een inhoudsopgave in. Neem en lees! Voor de prijs kun je het niet laten in elk geval!
Zie ook: https://www.hertog.nl/artikel/978903312 ... j-de-Bron/
Dat had ik al gelezen hoor Jantje. En daaruit trok ik mijn conclusies. Maar schijnbaar mag ik niet vinden dat het voor onze gezinsmomenten niet bruikbaar is.
Weet je wat: jij gebruikt voor de gezinsmomenten met kinderen dat boekje en ik de website van de ABCvanhetgeloof.nl.

Ik denk inderdaad dat het veel gebruikt wordt in onze gemeenten ja.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
DDD
Berichten: 28486
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Hoopvol schreef:Mensen!

Stop even met moddergooien a.u.b. Hier word niemand wijzer van en is zeker niet christelijk!

Zullen we een nieuw topic aanmaken en de bijdrage van ds Vreugdehil inhoudelijk bespreken?

En daarna het stuk van ds Schot?
Waarom in een nieuw draadje? ik heb al inhoudelijk aangewezen welke onjuiste dingen ds. Schot schrijft. Ik ben benieuwd hoe iemand serieus zijn uitlatingen zou kunnen verdedigen.
Plaats reactie