Gereformeerde Gemeenten

Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef: Een ds hoort naar een onbetekenend dorpje te gaan in (...) Zeeland, het liefst in een leegstaande met kringloopmeubelen ingerichte pastorie, ver weg bij de bewoonde wereld, zich vermakend met een goed boek in de hoog ommuurde achtertuin, en vier diensten leiden in een week, zodat hij niet hoeft te betalen voor zijn verblijf in de pastorie.
Hetwelk is overgezet zijnde, Oostkapelle.
Deze regel doet erg aan een oude Bijbelvertaling denken, die velen niet meer lijken te begrijpen...
Of zou men wellicht nog meer begrijpen dan we denken?
Ik denk soms alleen maar wat... Of het dan waar is, tja... ik weet het gewoon niet. Ik denk soms dat ik eens wat overpeinzingen op papier ga zetten... Nee toch niet, of wel? of niet... Toch maar niet, nog niet in ieder geval.
Doe dat maar helemaal niet, scheelt jou weer tijd.
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef: Een ds hoort naar een onbetekenend dorpje te gaan in (...) Zeeland, het liefst in een leegstaande met kringloopmeubelen ingerichte pastorie, ver weg bij de bewoonde wereld, zich vermakend met een goed boek in de hoog ommuurde achtertuin, en vier diensten leiden in een week, zodat hij niet hoeft te betalen voor zijn verblijf in de pastorie.
Hetwelk is overgezet zijnde, Oostkapelle.
Volgens mij woont daar een vermaard forummer; een hele eer voor zo'n onbeduidend dorpje.
zou dat niet de reden zijn dat er dominees zijn die er graag op vakantie gaan?
Even de beroep-statistieken doornemen? :D
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

GGotK schreef:Het geplaatste gedeelte van de preek van ds Vreugdenhil zou ik toch graag willen aanvullen met een gedeelte van een preek van ds GH Kersten n.a.v. 2 Korinthe 1:22
Daarenboven wil Hij Zijn volk van de staat der behoudenis in hun hart verzegelen.Want toch al is Gods werk in hen en al zijn zij mitsdien Christus en al Zijn weldaden deelachtig, door het gemis van de verzegelingen des geloofs, verkeren Gods lievelingen dikwijls in grote vreze en bange strijd. Honderden vertwijfelingen zijn in hun hart over hun staat. Zij zijn bekommerd of het werk in hen wel waarheid is; zij vrezen geen deel aan Christus te hebben; de donder der wet verschrikt hen; het recht Gods blijft zijn eis op hen stellen; daarenboven valt de duivel dikwerf met zijn helse verschrikkingen op hen aan; en in hen is geen kracht tegen die grote menigte. Maar de Heere wil Zijn volk in die staat niet laten. Hij verzegelt hen. In elke geloofsoefening is een verzegelende kracht, die alle twijfel uitbant.
En in het bijzonder de Heere verzegelt Zijn volk door de Heilige Geest van hun deel aan Christus en hun inplanting in Hem, zodat zij één plant met Hem worden; de gelijkmaking Zijns doods en wederopstanding. Hun schuld wordt de Zijne; Zijn gerechtigheid de hunne, waarop de Vader hen vrijspreekt van schuld en straf en hun een recht ten eeuwige leven geeft. De Heilige Geest verzegelt dit in hun harten met
Zijn Woord hen betuigende dat de snoeren in liefelijke plaatsen gevallen zijn en dat God niet meer op hen toornen noch schelden zal.
O, als Gods kinderen betaamde het naar deze verzegeling des harten te staan en niet te rusten dan alleen in Christus en door Hem in God. Ook is er een gedurige verzekering van Gods gunst in al de strijd, noden en ellenden van het ellendig en arm volk, dat op de Naam des Heeren zal vertrouwen.
Ik las vanmorgen dit ik wilde het toch nog even delen
Jakobus 1

2 Acht het voor grote vreugde, mijn broeders, wanneer gij in velerlei verzoekingen valt; 6 Maar dat hij ze begere in geloof, niet twijfelende; want die twijfelt, is een baar der zee gelijk, die van den wind gedreven en op- en nedergeworpen wordt. 7 Want die mens mene niet, dat hij iets ontvangen zal van den Heere. 8 Een dubbelhartig man is ongestadig in al zijn wegen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef: Een ds hoort naar een onbetekenend dorpje te gaan in (...) Zeeland, het liefst in een leegstaande met kringloopmeubelen ingerichte pastorie, ver weg bij de bewoonde wereld, zich vermakend met een goed boek in de hoog ommuurde achtertuin, en vier diensten leiden in een week, zodat hij niet hoeft te betalen voor zijn verblijf in de pastorie.
Hetwelk is overgezet zijnde, Oostkapelle.
De kanttekenaren vermelden ook nog andere vertaalopties.
Bovendien klopt het niet. De pastorietuin heeft geen hoge ommuring en er staan hele mooie meubels in de pastorie. De bewoonde wereld is in het geheel niet ver weg, al staat de pastorie wel op een respectabele afstand van de weg.
En de dominee preekt ook niet vier keer in de week.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Mooi dat GG predikanten (in ieder geval nu de eerste) nu ook meewerken aan het ABC van het geloof:


https://youtu.be/3_dUmgiJsZQ

Heel mooi stukje over de betekenis van goedertierenheid.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Dank voor het delen Bezorgd! Staat veel moois op waaronder deze
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

Prachtig! We gebruiken de site van ABC van het geloof regelmatig voor onze gezinsmomenten op zondag met de kinderen.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
whiskey drinkt en sigaren rookt met andere campinggasten.
Klinkt als een mooi refoforum uitje..
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

JvW schreef:Prachtig! We gebruiken de site van ABC van het geloof regelmatig voor onze gezinsmomenten op zondag met de kinderen.
Ik gebruik die website niet. Zeker niet na alles wat hierover in de Saambinder geschreven is, ik meen door ds. A. Schot.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
JvW schreef:Prachtig! We gebruiken de site van ABC van het geloof regelmatig voor onze gezinsmomenten op zondag met de kinderen.
Ik gebruik die website niet. Zeker niet na alles wat hierover in de Saambinder geschreven is, ik meen door ds. A. Schot.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 78b6fea30c
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:
Jantje schreef:
JvW schreef:Prachtig! We gebruiken de site van ABC van het geloof regelmatig voor onze gezinsmomenten op zondag met de kinderen.
Ik gebruik die website niet. Zeker niet na alles wat hierover in de Saambinder geschreven is, ik meen door ds. A. Schot.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 78b6fea30c
Dank! Mijns inziens voldoende argumenten om ons zeer verre te houden van deze website.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

GGotK schreef:
Jantje schreef:
JvW schreef:Prachtig! We gebruiken de site van ABC van het geloof regelmatig voor onze gezinsmomenten op zondag met de kinderen.
Ik gebruik die website niet. Zeker niet na alles wat hierover in de Saambinder geschreven is, ik meen door ds. A. Schot.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 78b6fea30c
Tja, wij vinden het prima materiaal om te gebruiken. Ik heb vanuit de GG ook nog geen alternatief gezien eerlijk gezegd.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Dus jij deelt niet de visie van ds. Schot? Waarom niet? Hij is toch heel duidelijk?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

JvW schreef:
GGotK schreef:
Jantje schreef:
JvW schreef:Prachtig! We gebruiken de site van ABC van het geloof regelmatig voor onze gezinsmomenten op zondag met de kinderen.
Ik gebruik die website niet. Zeker niet na alles wat hierover in de Saambinder geschreven is, ik meen door ds. A. Schot.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 78b6fea30c
Tja, wij vinden het prima materiaal om te gebruiken. Ik heb vanuit de GG ook nog geen alternatief gezien eerlijk gezegd.
Nee alleen kritiek
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:
GGotK schreef:
Jantje schreef:
JvW schreef:Prachtig! We gebruiken de site van ABC van het geloof regelmatig voor onze gezinsmomenten op zondag met de kinderen.
Ik gebruik die website niet. Zeker niet na alles wat hierover in de Saambinder geschreven is, ik meen door ds. A. Schot.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 78b6fea30c
Dank! Mijns inziens voldoende argumenten om ons zeer verre te houden van deze website.
Ik word erg verdrietig van een omschrijving als "zeer verre te houden van" waarmee je de meewerkende predikant van de GerGem ook direct een veeg uit de pan geeft. Oh, Oh Jantje wat ben je toch rechtzinnig. Refo Nederland in het algemeen, maar de doorsnee GerGemmer kan echt een voorbeeld aan jou nemen! Vooral doorgaan Jantje met zoeken naar wat ons scheidt in plaats van wat ons bindt. Jammer dat er in de 3 jaar na dit artikel van Ds. Schot géén alternatief is gekomen om de GG Jeugd wél te bereiken.
Laatst gewijzigd door crossmountain op 30 jun 2020, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie