Op de persoon

Plaats reactie
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Op de persoon

Bericht door Piet Puk »

Jullie kunnen vast een voorbeeld noemen dat iemand hier zegt: dat is op de persoon. Er zijn er dan ook die zeggen: dat is niet op de persoon, kijk maar eens op internet, wat daadwerkelijk op de persoon is.

Nou ik heb dat gedaan, maar om nou te zeggen dat ik er wijzer van wordt? Nog niet helemaal.

Wie helpt me aan de juiste definitie....
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Op de persoon

Bericht door Dodo »

Piet Puk schreef:Jullie kunnen vast een voorbeeld noemen dat iemand hier zegt: dat is op de persoon. Er zijn er dan ook die zeggen: dat is niet op de persoon, kijk maar eens op internet, wat daadwerkelijk op de persoon is.

Nou ik heb dat gedaan, maar om nou te zeggen dat ik er wijzer van wordt? Nog niet helemaal.

Wie helpt me aan de juiste definitie....
Dat komt omdat je niet zo slim bent.



(is een voorbeeld van een op-de-persoon-antwoord)
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Op de persoon

Bericht door DDD »

Wikipedia geeft een mooie definitie:

Persoonlijke aanval op de tegenstander om zijn geloofwaardigheid in twijfel te trekken en zodoende ook zijn standpunt. De persoon die dit argument uitspreekt gaat ook niet in op de inhoud, maar op de deelnemer van de discussie.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Op de persoon

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Wikipedia geeft een mooie definitie:

Persoonlijke aanval op de tegenstander om zijn geloofwaardigheid in twijfel te trekken en zodoende ook zijn standpunt. De persoon die dit argument uitspreekt gaat ook niet in op de inhoud, maar op de deelnemer van de discussie.
Juist. Dat is dan dus wel meer dan eens gebeurd. Vorige week maandag nog.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Op de persoon

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:
DDD schreef:Wikipedia geeft een mooie definitie:

Persoonlijke aanval op de tegenstander om zijn geloofwaardigheid in twijfel te trekken en zodoende ook zijn standpunt. De persoon die dit argument uitspreekt gaat ook niet in op de inhoud, maar op de deelnemer van de discussie.
Juist. Dat is dan dus wel meer dan eens gebeurd. Vorige week maandag nog.
Ik wilde bijna vragen wat er toen was, maar dat zou dan volgens deze definitie op de persoon zijn. Dus ik doe het niet :D
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Op de persoon

Bericht door Tiberius »

Als een bericht op de persoon is, kan je die melden.
Maar we krijgen heel vaak (bijna alle) 'op de persoon'-meldingen die dat niet zijn.

Bijvoorbeeld:
De opmerking (in een ander topic) 'Jantje is nieuwsgieriger dan Geytenbeekje' is niet op de persoon.
Maar de opmerking 'Jantje is nieuwsgieriger dan Geytenbeekje, dus wat hij zegt is niet waar' is wel op de persoon.
(Overigens de opmerking 'Jantje is nieuwsgieriger als Geytenbeekje, dus wat hij zegt is geen waar' is zowel op de persoon als enigszins vilein).
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Op de persoon

Bericht door Jantje »

En als er naar je identiteit wordt gevist? Is dat niet op de persoon?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Op de persoon

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:En als er naar je identiteit wordt gevist? Is dat niet op de persoon?
Nee natuurlijk niet.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Op de persoon

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:En als er naar je identiteit wordt gevist? Is dat niet op de persoon?
Nee, dat gaat over een persoon, niet op de persoon. Heel vaak noem (vooral) jij de term ´op de persoon´ als het alleen maar over personen gaat. Dan kan het alsnog niet netjes zijn, maar het heeft niets met ´ad hominem´ te maken. Dat gaat over: de argumenten van iemand in twijfel trekken door de persoon in diskrediet te brengen, terwijl dat met de betreffende discussie niets te maken heeft.

Zoals pas over Henry Ford. Het ging dat over een uitspraak van hem over de kleur van auto´s. Dat werd vervolgens van tafel geveegd, want Henry Ford was anti-semitisch.
Dat kan waar zijn, maar had niets met de discussie te maken. Daar was het dus terecht dat er gesproken werd over ´op de persoon´. (Al was het daar niet zo zwaarwegend, natuurlijk.)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Op de persoon

Bericht door samanthi »

Nathanaël schreef:
Jantje schreef:En als er naar je identiteit wordt gevist? Is dat niet op de persoon?
Nee, dat gaat over een persoon, niet op de persoon. Heel vaak noem (vooral) jij de term ´op de persoon´ als het alleen maar over personen gaat. Dan kan het alsnog niet netjes zijn, maar het heeft niets met ´ad hominem´ te maken. Dat gaat over: de argumenten van iemand in twijfel trekken door de persoon in diskrediet te brengen, terwijl dat met de betreffende discussie niets te maken heeft.

Zoals pas over Henry Ford. Het ging dat over een uitspraak van hem over de kleur van auto´s. Dat werd vervolgens van tafel geveegd, want Henry Ford was anti-semitisch.
Dat kan waar zijn, maar had niets met de discussie te maken. Daar was het dus terecht dat er gesproken werd over ´op de persoon´. (Al was het daar niet zo zwaarwegend, natuurlijk.)

Dit was het enige wat ik schreef:
Ik zou deze man niet willen navolgen.
Dat is niet van tafel vegen, maar een mening.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Op de persoon

Bericht door Nathanaël »

samanthi schreef:
Nathanaël schreef:
Jantje schreef:En als er naar je identiteit wordt gevist? Is dat niet op de persoon?
Nee, dat gaat over een persoon, niet op de persoon. Heel vaak noem (vooral) jij de term ´op de persoon´ als het alleen maar over personen gaat. Dan kan het alsnog niet netjes zijn, maar het heeft niets met ´ad hominem´ te maken. Dat gaat over: de argumenten van iemand in twijfel trekken door de persoon in diskrediet te brengen, terwijl dat met de betreffende discussie niets te maken heeft.

Zoals pas over Henry Ford. Het ging dat over een uitspraak van hem over de kleur van auto´s. Dat werd vervolgens van tafel geveegd, want Henry Ford was anti-semitisch.
Dat kan waar zijn, maar had niets met de discussie te maken. Daar was het dus terecht dat er gesproken werd over ´op de persoon´. (Al was het daar niet zo zwaarwegend, natuurlijk.)

Dit was het enige wat ik schreef:
Ik zou deze man niet willen navolgen.
Dat is niet van tafel vegen, maar een mening.
Precies. Dat is een mening, maar die mening is gebaseerd op iets dat er in de hele discussie niets toe deed. Het is óf een losse opmerking die niets met de discussie te maken heeft: dan had je hem niet moeten maken, want dan was het off-topic. Óf het was wel degelijk bedoeld om te zeggen: deze man moet je niet navolgen, dus het citaat was slecht. En dan is het dus wel van tafel vegen.
Ik heb verder geen zin om die discussie over te doen. Ik vond het daar ook niet zwaarwegend, omdat de uitspraak van Henry Ford min of meer ludiek werd ingebracht, maar het was het eerste voorbeeld dat weer bij me boven kwam :-)
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Op de persoon

Bericht door Arja »

---knip--- Dit klinkt in ieder geval als drammen, niet toegestaan
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Op de persoon

Bericht door refo »

De laatste 'opgemerkt' in het RD van vandaag is een mooi voorbeeld van ad hominem.
Wetenschappers kun je niet vertrouwen want die hangen de evolutietheorie aan.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Op de persoon

Bericht door Wim Anker »

refo schreef:De laatste 'opgemerkt' in het RD van vandaag is een mooi voorbeeld van ad hominem.
Wetenschappers kun je niet vertrouwen want die hangen de evolutietheorie aan.
Het is m.i. een terechte opmerking, ik heb me ook verbaast dat de 'meerderheid' als juistheidsargument wordt genoemd in het artikel. Dat beleid wordt gebaseerd op een meerderheidsstandpunt / consensus kan ik inkomen - er is geen alternatief - maar het is geen argument voor de juistheid van een opvatting.
Plaats reactie