Waardering Refoforum

Ik geef Refoforum het cijfer:

1
2
4%
2
1
2%
3
2
4%
4
6
12%
5
5
10%
6
6
12%
7
11
22%
8
7
14%
9
4
8%
10
5
10%
 
Totaal aantal stemmen: 49

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waardering Refoforum

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Nee hoor.

Stel dat het een hele moeilijke overhoring was en iedereen haalt een onvoldoende, maar die 5,0 is het hoogste, dan zou ik het een opluchting vinden als ik een 5,0 zou halen. Want dan doe ik het nog relatief 'goed', en hoef ik me niet te verontschuldigen dat ik een onvoldoende heb gehaald.
Dan is jouw eigenwaarde op dit punt dus afhankelijk van andere personen.

En verder onderstreep je met jouw voorbeeld precies wat ik zeg: 'als oppepper'. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat je structureel opgelucht zou zijn als je altijd alleen maar vijfjes haalt.

Wat ik ermee wil zeggen is dat een cijfer heel relatief is. De één zal met een 6,4 voor refoforum tevreden zijn, terwijl de ander het als waardeloos zal zien.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waardering Refoforum

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:Nee hoor.

Stel dat het een hele moeilijke overhoring was en iedereen haalt een onvoldoende, maar die 5,0 is het hoogste, dan zou ik het een opluchting vinden als ik een 5,0 zou halen. Want dan doe ik het nog relatief 'goed', en hoef ik me niet te verontschuldigen dat ik een onvoldoende heb gehaald.
Dan is jouw eigenwaarde op dit punt dus afhankelijk van andere personen.

En verder onderstreep je met jouw voorbeeld precies wat ik zeg: 'als oppepper'. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat je structureel opgelucht zou zijn als je altijd alleen maar vijfjes haalt.

Wat ik ermee wil zeggen is dat een cijfer heel relatief is. De één zal met een 6,4 voor refoforum tevreden zijn, terwijl de ander het als waardeloos zal zien.
Uiteraard. Stel dat het gemiddelde van een overhoring een 8,0 is, en je haalt als enig enige een 5,0, dan ben je veel minder opgelucht dan als in de casus die ik hiervoor beschreef. Dus in zulke situaties is de eigenwaarde wel degelijk afhankelijk van het referentiekader van de omgeving. Dat is toch logisch?

Die relativiteit, daar zijn we het in ieder geval over eens! :)
Laatst gewijzigd door Jantje op 30 jun 2020, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waardering Refoforum

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:Nee hoor.

Stel dat het een hele moeilijke overhoring was en iedereen haalt een onvoldoende, maar die 5,0 is het hoogste, dan zou ik het een opluchting vinden als ik een 5,0 zou halen. Want dan doe ik het nog relatief 'goed', en hoef ik me niet te verontschuldigen dat ik een onvoldoende heb gehaald.
Dan is jouw eigenwaarde op dit punt dus afhankelijk van andere personen.

En verder onderstreep je met jouw voorbeeld precies wat ik zeg: 'als oppepper'. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat je structureel opgelucht zou zijn als je altijd alleen maar vijfjes haalt.

Wat ik ermee wil zeggen is dat een cijfer heel relatief is. De één zal met een 6,4 voor refoforum tevreden zijn, terwijl de ander het als waardeloos zal zien.
Uiteraard. Stel dat het gemiddelde van een overhoring een 8,0 is, en je haalt als enig enige een 5,0, dan ben je veel minder opgelucht als in de casus die ik hiervoor beschreef. Dus in zulke situaties is de eigenwaarde wel degelijk afhankelijk van het referentiekader van de omgeving. Dat is toch logisch?

Die relativiteit, daar zijn we het in ieder geval over eens! :)
Het is sowieso niet goed dat je eigenwaarde afhangt van je geleverde prestaties.

(Neem dat maar aan van een, helaas, kenner op dit gebied).
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waardering Refoforum

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Uiteraard. Stel dat het gemiddelde van een overhoring een 8,0 is, en je haalt als enig enige een 5,0, dan ben je veel minder opgelucht als in de casus die ik hiervoor beschreef. Dus in zulke situaties is de eigenwaarde wel degelijk afhankelijk van het referentiekader van de omgeving. Dat is toch logisch?

Die relativiteit, daar zijn we het in ieder geval over eens! :)
Het zal mij eerlijk gezegd een worst wezen wat het gemiddelde van de klas is. En al helemaal wat anderen over mijn cijfer zouden kunnen denken. Ik heb daarnaast te vaak in m'n leven gezien dat dit soort spiegelingen enerzijds ingrediënten zijn voor faalangst/negatieve gevoelens of anderzijds voor hoogmoed/eigendunk.

Voor mij was vroeger bij het ene vak een 5,0 het maximaal haalbare en voor het andere vak was een 5,0 een flater. Los van het gemiddelde, want daar heb je vrij weinig aan, hooguit af en toe als oppepper.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waardering Refoforum

Bericht door Hollander »

Zeeuw schreef:Het is sowieso niet goed dat je eigenwaarde afhangt van je geleverde prestaties.
Exact!
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Waardering Refoforum

Bericht door Piet Puk »

Komen jullie eruit om een waardeoordeel te geven aan het cijfer van Refoforum? Of hebben jullie mijn hulp nodig :?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waardering Refoforum

Bericht door Hollander »

Piet Puk schreef:Komen jullie eruit om een waardeoordeel te geven aan het cijfer van Refoforum? Of hebben jullie mijn hulp nodig :?
Ik kan nog een cijfer geven. Wat adviseer je?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waardering Refoforum

Bericht door Jantje »

Piet Puk schreef:Komen jullie eruit om een waardeoordeel te geven aan het cijfer van Refoforum? Of hebben jullie mijn hulp nodig :?
Ja. Het gemiddelde is inmiddels gezakt naar een 6,3...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Waardering Refoforum

Bericht door Piet Puk »

Hollander schreef:
Piet Puk schreef:Komen jullie eruit om een waardeoordeel te geven aan het cijfer van Refoforum? Of hebben jullie mijn hulp nodig :?
Ik kan nog een cijfer geven. Wat adviseer je?
Vind je dat ze het beter doen dan het gemiddelde nu? Dan zou ik een 7 geven. Anders een 6 ofzoiets
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Waardering Refoforum

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:
Piet Puk schreef:Komen jullie eruit om een waardeoordeel te geven aan het cijfer van Refoforum? Of hebben jullie mijn hulp nodig :?
Ja. Het gemiddelde is inmiddels gezakt naar een 6,3...
Heb jij wel rekenen gehad op school, Jantje? :jongle
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waardering Refoforum

Bericht door Zita »

Hollander schreef:
Jantje schreef:Uiteraard. Stel dat het gemiddelde van een overhoring een 8,0 is, en je haalt als enig enige een 5,0, dan ben je veel minder opgelucht als in de casus die ik hiervoor beschreef. Dus in zulke situaties is de eigenwaarde wel degelijk afhankelijk van het referentiekader van de omgeving. Dat is toch logisch?

Die relativiteit, daar zijn we het in ieder geval over eens! :)
Het zal mij eerlijk gezegd een worst wezen wat het gemiddelde van de klas is. En al helemaal wat anderen over mijn cijfer zouden kunnen denken. Ik heb daarnaast te vaak in m'n leven gezien dat dit soort spiegelingen enerzijds ingrediënten zijn voor faalangst/negatieve gevoelens of anderzijds voor hoogmoed/eigendunk.

Voor mij was vroeger bij het ene vak een 5,0 het maximaal haalbare en voor het andere vak was een 5,0 een flater. Los van het gemiddelde, want daar heb je vrij weinig aan, hooguit af en toe als oppepper.
Inderdaad. Zojuist heb ik een leerling een compliment gemaild omdat ze een 6,4 had. Halve punt onder het klassengemiddelde. Maar ze had zich ingespannen en daarmee voor het eerst in dit jaar een voldoende gehaald. En die twee dingen vond ik knap en fijn.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waardering Refoforum

Bericht door Hollander »

Zita schreef:Inderdaad. Zojuist heb ik een leerling een compliment gemaild omdat ze een 6,4 had. Halve punt onder het klassengemiddelde. Maar ze had zich ingespannen en daarmee voor het eerst in dit jaar een voldoende gehaald. En die twee dingen vond ik knap en fijn.
Juist, zo is dat.
Je had wel kunnen mailen: "Goed gedaan, complimenten, je krijgt dezelfde waardering als refoforum." :langue
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waardering Refoforum

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Zita schreef:Inderdaad. Zojuist heb ik een leerling een compliment gemaild omdat ze een 6,4 had. Halve punt onder het klassengemiddelde. Maar ze had zich ingespannen en daarmee voor het eerst in dit jaar een voldoende gehaald. En die twee dingen vond ik knap en fijn.
Juist, zo is dat.
Je had wel kunnen mailen: "Goed gedaan, complimenten, je krijgt dezelfde waardering als refoforum." :langue
Dat zou het compliment aanzienlijk in waarde doen verminderen. :langue
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie