Erdee

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Erdee

Bericht door refo »

Jantje schreef:
refo schreef:
DDD schreef:
Tiberius schreef:Van kerk veranderd? Hij is toch GG?
Er staat in het artikel dat hij hoort bij de Sint-Jansgemeente. Overigens lijkt de GG in Gouda grotendeels overgenomen door instroom vanuit andere kerken, maar goed, je kunt de Sint-Jansgemeente desondanks geen GG noemen.
Hij woont nog in Oudewater en is daar lid.
Ik dacht dat hij tot voor kort in de GG van Delft kerkte.

Het is wel opmerkelijk dat hij geen lid meer is van de GG, terwijl notabene zijn schoonvader daar predikant is.
Er zijn vele zoons en dochters van predikanten geen lid van de GG.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef: Het is wel opmerkelijk dat hij geen lid meer is van de GG, terwijl notabene zijn schoonvader daar predikant is.
Dus?
De kerk kon wel eens wat moeten zeggen als ze de sleulels van de tucht recht gebruikt worden. Want stel dat hij verantwoording moet dragen voor het openstellen van winkels op zondag... wat in Gouda toch heel goed mogelijk zou zijn, als het daar nog niet het geval is. Als burgemeester kun je wel in conflict met de principes komen. Wat zou een kerk die de tucht handhaaft doen met een burgemeester die meewerkt aan openstelling? Kan hij dat verbieden als burgemeester? En zo hij dat zou doen, pikt de seculiere bevolking dat?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Erdee

Bericht door crossmountain »

-DIA- schreef: De kerk kon wel eens wat moeten zeggen als ze de sleulels van de tucht recht gebruikt worden. Want stel dat hij verantwoording moet dragen voor het openstellen van winkels op zondag... wat in Gouda toch heel goed mogelijk zou zijn, als het daar nog niet het geval is. Als burgemeester kun je wel in conflict met de principes komen. Wat zou een kerk die de tucht handhaaft doen met een burgemeester die meewerkt aan openstelling? Kan hij dat verbieden als burgemeester? En zo hij dat zou doen, pikt de seculiere bevolking dat?
Ik vind dit een beetje te kort door de bocht @Dia. Je stelt nu eigenlijk dat iedere SGP Burgemeester in een gemeente met zondagsopenstelling onder de kerkelijke tucht moet worden gezet? Een burgemeester heeft geen directe invloed op wel of geen zondagsopening. In ons democratische systeem beslist de meerderheid (van de gemeenteraad). Eerlijk gezegd vraag ik mij af of in hoeverre de kerkelijke tucht nog functioneert in de Reformatorische Kerken, behalve dan bij overtreden van het 7e gebod. Maar een refo-ondernemer die vanwege belastingontduiking de FIOD op zijn dak krijgt wordt daar kerkelijke tucht op uitgeoefend? Of iemand die gepakt wordt vanwege zwart klussen? (Of komt dat in R. niet voor?) Of met drank op achter het stuur? Het is altijd heel gemakkelijk in het aanwijzen van iemands anders zonden en hoe daar op gereageerd moet worden. Als we met één vinger naar een ander wijzen, wijzen er nog drie naar ons zelf. We moeten heel voorzichtig zijn in het goedkoop beschimpen van SGP burgemeesters. Ik vind dat deze mensen onze steun en bovenal ons gebed verdienen ook al ben ik het ook niet altijd met alle dingen eens. Daniel functioneerde ook als onderdeel van een totaal suculiere en heidense regering. Maar hij kwam wel voor zijn principes uit en bad 3 maal daags. Ik verwacht dat de SGP burgemeesters dat ook doen.
Laatst gewijzigd door crossmountain op 27 jun 2020, 23:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef: Het is wel opmerkelijk dat hij geen lid meer is van de GG, terwijl notabene zijn schoonvader daar predikant is.
Dus?
Ik doe geen verdere uitspraken. Kerkverlating is in veel gevallen zondig en je kent mijn visie en standpunten hierover vast wel. En anders kun je in mijn posts er vast wel iets over vinden.

Ik heb deze rotonde al meermaals rondgedraaid. Om dat voor de zoveelste keer te doen? Nee, sorry, daarvoor pas ik.

En verder heeft @DIA in dit geval 100% gelijk. Wellicht is het ten overvloede, maar ik meld het toch nog maar even.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: De kerk kon wel eens wat moeten zeggen als ze de sleulels van de tucht recht gebruikt worden. Want stel dat hij verantwoording moet dragen voor het openstellen van winkels op zondag... wat in Gouda toch heel goed mogelijk zou zijn, als het daar nog niet het geval is. Als burgemeester kun je wel in conflict met de principes komen. Wat zou een kerk die de tucht handhaaft doen met een burgemeester die meewerkt aan openstelling? Kan hij dat verbieden als burgemeester? En zo hij dat zou doen, pikt de seculiere bevolking dat?
Dat is aan de gemeenteraad, niet aan de burgemeester.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Erdee

Bericht door ZWP »

Jantje schreef:
Hendrikus schreef:
Jantje schreef: Het is wel opmerkelijk dat hij geen lid meer is van de GG, terwijl notabene zijn schoonvader daar predikant is.
Dus?
Ik doe geen verdere uitspraken. Kerkverlating is in veel gevallen zondig en je kent mijn visie en standpunten hierover vast wel. En anders kun je in mijn posts er vast wel iets over vinden.

Ik heb deze rotonde al meermaals rondgedraaid. Om dat voor de zoveelste keer te doen? Nee, sorry, daarvoor pas ik.

En verder heeft @DIA in dit geval 100% gelijk. Wellicht is het ten overvloede, maar ik meld het toch nog maar even.
Kerkverlating? :bobo
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Erdee

Bericht door refo »

ZWP schreef:
Jantje schreef:
Hendrikus schreef:
Jantje schreef: Het is wel opmerkelijk dat hij geen lid meer is van de GG, terwijl notabene zijn schoonvader daar predikant is.
Dus?
Ik doe geen verdere uitspraken. Kerkverlating is in veel gevallen zondig en je kent mijn visie en standpunten hierover vast wel. En anders kun je in mijn posts er vast wel iets over vinden.

Ik heb deze rotonde al meermaals rondgedraaid. Om dat voor de zoveelste keer te doen? Nee, sorry, daarvoor pas ik.

En verder heeft @DIA in dit geval 100% gelijk. Wellicht is het ten overvloede, maar ik meld het toch nog maar even.
Kerkverlating? :bobo
Ja, in veel gevallen zondig, dus niet altijd. Inderdaad :bobo
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Erdee

Bericht door John Galt »

Jarengeleden werd Flip Hardonk SGP-burgemeester in Oldebroek. Hij was GerGemmer, maar zou dan lid moeten worden in Kampen. Als burgemeester vond hij het passend om lid te worden van een kerk in zijn eigen burgerlijke gemeente. Daarom sloot hij zich aan bij de Hervormde Gmeente in Oldebroek.
Who is John Galt? :quoi
Online
merel
Berichten: 9655
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

ZWP schreef:
Jantje schreef:
Hendrikus schreef:
Jantje schreef: Het is wel opmerkelijk dat hij geen lid meer is van de GG, terwijl notabene zijn schoonvader daar predikant is.
Dus?
Ik doe geen verdere uitspraken. Kerkverlating is in veel gevallen zondig en je kent mijn visie en standpunten hierover vast wel. En anders kun je in mijn posts er vast wel iets over vinden.

Ik heb deze rotonde al meermaals rondgedraaid. Om dat voor de zoveelste keer te doen? Nee, sorry, daarvoor pas ik.

En verder heeft @DIA in dit geval 100% gelijk. Wellicht is het ten overvloede, maar ik meld het toch nog maar even.
Kerkverlating? :bobo
Maar verder zijn wij erg voor eenheid in het geloof :D

zolang de rest zich maar aanpast aan mijn geloofsgemeenschap
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Jantje »

Precies. :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Erdee

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jantje schreef:
refo schreef:
DDD schreef:
Tiberius schreef:Van kerk veranderd? Hij is toch GG?
Er staat in het artikel dat hij hoort bij de Sint-Jansgemeente. Overigens lijkt de GG in Gouda grotendeels overgenomen door instroom vanuit andere kerken, maar goed, je kunt de Sint-Jansgemeente desondanks geen GG noemen.
Hij woont nog in Oudewater en is daar lid.
Ik dacht dat hij tot voor kort in de GG van Delft kerkte.

Het is wel opmerkelijk dat hij geen lid meer is van de GG, terwijl notabene zijn schoonvader daar predikant is.
Waarom zou je lid van een bepaalde kerk moeten zijn/blijven omdat een familielid daar predikant is?
Niet te min is het verschil tussen GG Delft en Hervormd Oudewater een behoorlijk groot verschil.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Jantje »

Een onoverbrugbaar verschil wat mij betreft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Erdee

Bericht door Orchidee »

Wat is er precies onoverbrugbaar @jantje?

Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Erdee

Bericht door Jo-Ann »

Jantje schreef:Een onoverbrugbaar verschil wat mij betreft.
Zo'n 50 km ongeveer :OO3
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door JvW »

Jo-Ann schreef:
Jantje schreef:Een onoverbrugbaar verschil wat mij betreft.
Zo'n 50 km ongeveer :OO3
Da's zelfs op de fiets nog overbrugbaar....

Zonder gekheid: Dat het voor Jantje onoverbrugbaar is zegt natuurlijk niets over degene die die overstap wel maakt.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Plaats reactie