Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Digitalisering is dus niet in alle opzichten altijd het beste middel. :slurp
Psalmboek op je e-reader of mobiel bedoel ik uiteraard.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:
Tiberius schreef:
Jantje schreef:De kerkenraad alhier heeft besloten om ingetogen te zingen tijdens de erediensten. Er staat bij vermeld dat dit is op advies van het Kerkelijk Bureau. Ik lees daarover nog niets op GerGemInfo. Maar het zou dus betekenen de Gereformeerde Gemeenten niet adviseren om helemaal niet te zingen.
Klopt, het KB adviseert om ingetogen te zingen. Het is niet helemaal duidelijk wat daarmee bedoeld wordt; misschien een beetje voorover gebogen in je psalmboek kijkend. In gemeentes die vanaf een beamer zingen (rechtop dus) vindt verspreiding uitgebreider plaats.
Waar heb je dat vandaan?
Dat verwacht ik zo maar. Omdat je dan rechter op zit worden de aerosolen beter gekatapulliseerd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Dat verwacht ik zo maar. Omdat je dan rechter op zit worden de aerosolen beter gekatapulliseerd.
Je zit de boel gewoon te narren. :D T' schijnt dat het zingen van gezangen ook minder besmettelijk is als psalmen.

Rechtop zingen leidt tot betere verstaanbaarheid, maar geluidstrillingen zijn volgens mij wat anders dan luchtverplaatsing en aerosolenbommen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:Digitalisering is dus niet in alle opzichten altijd het beste middel. :slurp
Psalmboek op je e-reader of mobiel bedoel ik uiteraard.
Is een app die voor je zingt toegestaan? Dus niet tegelijk inzetten maar tegelijk op play drukken op de mobiel? (Eventueel kan thuis ingezongen worden...)
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bijdrager »

Bij ons zingen de mannen de hele noten en de vrouwen de halve. Onze kerkenraad heeft rechtstreeks contact met het RIVM en die vonden dat een veilig idee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Delftenaar »

Zelf ben ik nogal amuzikaal, maar hoe klinkt dat dan in de praktijk? Bij bijvoorbeeld psalm 68 zingen mannen de eerste en laatste lettergrepen en vrouwen het deel ertussen?

Bij ons in de gemeente hoor je veel mensen mee neuriën.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Zou dat niet een grapje zijn :D
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Achter deze link een grappige demonstratie van het gevaar van zingen in de kerk.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:Achter deze link een grappige demonstratie van het gevaar van zingen in de kerk.
Bij al de reacties zie ik een tegen geluid.
Dus die gaat niet op.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrikus »

Bijdrager schreef:Bij ons zingen de mannen de hele noten en de vrouwen de halve. Onze kerkenraad heeft rechtstreeks contact met het RIVM en die vonden dat een veilig idee.
Ja, en het RIVM (Raad Inzake Vocale Moeilijkheden) heeft zeker ook geadviseerd dat de kinderen de bovenstem zingen, behalve degenen die geen stem hebben: die mogen brommen. En dat het linkervak de psalmen zingt en het rechtervak de gezangen. :yahoo
~~Soli Deo Gloria~~
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:De kerkenraad alhier heeft besloten om ingetogen te zingen tijdens de erediensten. Er staat bij vermeld dat dit is op advies van het Kerkelijk Bureau. Ik lees daarover nog niets op GerGemInfo. Maar het zou dus betekenen de Gereformeerde Gemeenten niet adviseren om helemaal niet te zingen.
Staat wel op de website:

Zingen

Dit is een ‘aangelegen punt’. Uit diverse reacties van uw zijde is ons gebleken dat er verschillende gedachten en opvattingen over dit onderwerp bestaan. Het is niet onze bevoegdheid -en dat willen wij ook niet- om te treden in de verantwoordelijkheid van de kerkenraden. Wij willen u overwegingen en adviezen aanreiken.

In ons laatste voortgangsbericht hebben wij onderkend dat uw verantwoordelijkheid ‘groter wordt naarmate het aantal aanwezig personen tijdens de eredienst toeneemt.’ Nu het aantal personen in veel gevallen nog meer zal toenemen, wordt die verantwoordelijkheid nóg groter.

Er is nog steeds geen (eind)advies van het RIVM. De beschikbare onderzoeksgegevens zijn nog ‘onvoldoende eenduidig’, aldus het RIVM. Om die reden zijn (kleine) koren toegestaan.

Alles afwegend, is ons advies om ‘het zachtjes en ingetogen zingen’ toe te staan en naar de aanwezigen duidelijk aan te geven dat van ieder verwacht wordt hieraan medewerking te verlenen. Als kerkenraad zou u er ook voor kunnen kiezen om te letten op het aantal te zingen coupletten. Ook daarvan gaat een signaal richting de gemeente uit, dat u als kerkraad het punt zingen serieus neemt.

https://www.gergeminfo.nl/nieuws/berich ... oronavirus
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Christen »

Hendrikus schreef:
Bijdrager schreef:Bij ons zingen de mannen de hele noten en de vrouwen de halve. Onze kerkenraad heeft rechtstreeks contact met het RIVM en die vonden dat een veilig idee.
Ja, en het RIVM (Raad Inzake Vocale Moeilijkheden) heeft zeker ook geadviseerd dat de kinderen de bovenstem zingen, behalve degenen die geen stem hebben: die mogen brommen. En dat het linkervak de psalmen zingt en het rechtervak de gezangen. :yahoo
:) bij jou had ik enkel geluisterd.. en tegen de kerkenraad gezegd... doe heel op toonhoogte maar... ik neem wel mijn eigen zitkussen mee in de bank..
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrikus »

crossmountain schreef:Als kerkenraad zou u er ook voor kunnen kiezen om te letten op het aantal te zingen coupletten. Ook daarvan gaat een signaal richting de gemeente uit, dat u als kerkraad het punt zingen serieus neemt.
Waar in menig GG kerkdienst toch al weinig wordt gezongen (we zien hier regelmatig lijstjes met slechts 6 coupletten per dienst), wordt nu aangestuurd op nog minder? Dan blijft er niet veel over. En dat moet dan een signaal zijn dat de kerkenraad het zingen serieus neemt. Misschien neem je dan de bezorgdheid over het zingen serieus, maar niet het zingen zelf.
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
crossmountain schreef:Als kerkenraad zou u er ook voor kunnen kiezen om te letten op het aantal te zingen coupletten. Ook daarvan gaat een signaal richting de gemeente uit, dat u als kerkraad het punt zingen serieus neemt.
Waar in menig GG kerkdienst toch al weinig wordt gezongen (we zien hier regelmatig lijstjes met slechts 6 coupletten per dienst), wordt nu aangestuurd op nog minder? Dan blijft er niet veel over. En dat moet dan een signaal zijn dat de kerkenraad het zingen serieus neemt. Misschien neem je dan de bezorgdheid over het zingen serieus, maar niet het zingen zelf.
Of je nu zes coupletten zingt met als snelheid 2 seconden per noot en een tussentijd tussen de Psalmregels van heb ik jou daar, of 12 coupletten, met als snelheid 1 seconde per noot en tussen de regels ook een minimum aantal seconden, het is en blijft hetzelfde qua tijd...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:
Hendrikus schreef:
crossmountain schreef:Als kerkenraad zou u er ook voor kunnen kiezen om te letten op het aantal te zingen coupletten. Ook daarvan gaat een signaal richting de gemeente uit, dat u als kerkraad het punt zingen serieus neemt.
Waar in menig GG kerkdienst toch al weinig wordt gezongen (we zien hier regelmatig lijstjes met slechts 6 coupletten per dienst), wordt nu aangestuurd op nog minder? Dan blijft er niet veel over. En dat moet dan een signaal zijn dat de kerkenraad het zingen serieus neemt. Misschien neem je dan de bezorgdheid over het zingen serieus, maar niet het zingen zelf.
Of je nu zes coupletten zingt met als snelheid 2 seconden per noot en een tussentijd tussen de Psalmregels van heb ik jou daar, of 12 coupletten, met als snelheid 1 seconde per noot en tussen de regels ook een minimum aantal seconden, het is en blijft hetzelfde qua tijd...
Dát is nou eens waarlijk een intelligente opmerking! :super
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie